Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

https://www.godtforberedt.no/under-fartsgrensen-kan-vaere-ulovlig/?WT.mc_id=zzzw&WT.tsrc=E-post&mui=

«Folk som kjører under fartsgrensen irriterer andre bilister så mye at det kan bli farlig, viser ny undersøkelse. I tillegg kan det være ulovlig å kjøre for sakte.»

Ja fyfaaaen.

 

Fyfaen! Enda mere fokus på farten, her skal vi sitte og nistirre på kilometernåla og ta bort fokus fra vei og hindringer. Livredde for å kjøre for fort og for sent! Håpløst!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedregelen er å benytte venstre felt om du skal ut i den tredje armen i en trearmet rundkjøring, selv om det ikke er direkte feil å ligge til høyre heller. Sannsynligheten for at noen skal kjøre tilbake samme vei som de kom er mye lavere enn at de skal videre rett fram. Det burde derfor ikke være noen tvil om at motparten skulle ventet uansett. Unntaket hadde vært om spørsmålsstiller hadde blinket til venstre for å tydeliggjøre at han hadde tenkt å kjøre helt rundt.

Som fersk MC-sjåfør i sommer fikk jeg en oppfrisking i trafikkteorien, og følgende ble jeg fortalt da det i teoritimene var mye usikkerhet og forskjellige meninger om hvordan man skulle ligge:

 

Hvis du skal til høyre eller rett fram: Ligg til høyre på vei inn i rundkjøringen. Men: har ikke rundkjøring venstre utkjøringsarm ligger du godt til venstre selv når du skal rett frem for å tydeliggjøre at du skal rett frem samt gi plass til de som skal til høyre:

https://www.google.no/maps/@59.9618166,11.061466,259a,35y,139.31h/data=!3m1!1e3

 

Har rundkjøring avkjøring til høyre og venstre, men ikke rett frem, ligger du som i et vanlig kryss: til høyre hvis du skal til høyre, til venstre hvis du skal til venstre:

https://www.google.no/maps/@59.9631915,11.0595083,230a,35y,228.75h/data=!3m1!1e3

 

Er det flere felt, gjelder oppmerking for felt, og de kan variere fra hovedreger, men som oftest ligger du til høyre når du skal til høyre eller rett frem, og til venstre når du skal til venstre. Jeg har til gode å se rundkjøringer som ikke følger antall felt inn: er det to felt inn er det to felt inne i rundkjøringen også. (men i mange tilfeller er denne oppmerkinga slitt vekk..):

https://www.google.no/maps/@59.9502134,11.0452202,313a,35y,139.31h/data=!3m1!1e3

 

Her kan du velge rett frem i begge felt, da vet du at det er to felt ut av rundkjøringen rett frem også for å unngå vikepliktkonflikt (?):

https://www.google.no/maps/@59.9127264,10.7581736,210a,35y,204.37h,6.75t/data=!3m1!1e3

 

 

 

På bildet ser jeg ikke feltmerking så dette skal etter min mening være ett felt på veien han kjørte på, og i rundkjøring. Så bilen som kjører inn i rundkjøringa driter seg ut ved å ikke overholde vikeplikt.

 

Biler som skal inn i rundkjøring har vikeplikt for all trafikk i rundkjøringen, og når man er i rundkjøringen har man vikeplikt ved feltskifte. Hvis du som sjåfør antar noe og tar en feilvurdering som fører til ulykke er du å klandre. Unntaket må vel være en som blinker en vei, men kjører en annen vei og kjører inn i deg, men lykke til med å bevise dette hvis det blir en konflikt.

 

 

TL;DR

Slik jeg leser dette skal bilen til høyre vike uavhengig av hva han tror. Han blir nødt til å vente og se hvor bilen i rundkjøringa skal og ta en velinformert beslutning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.godtforberedt.no/under-fartsgrensen-kan-vaere-ulovlig/?WT.mc_id=zzzw&WT.tsrc=E-post&mui=

 

«Folk som kjører under fartsgrensen irriterer andre bilister så mye at det kan bli farlig, viser ny undersøkelse. I tillegg kan det være ulovlig å kjøre for sakte.»

 

Ja fyfaaaen.

Det skulle vært fastsatte bøtesatser på saktekjøring på lik linje med fartsovertredekse og prikker i førerkortet. Endret av Simkin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er flere land som har minimumshastighetsgrenser. De er vanligvis skiltet med rundt blått skilt med hvite tall, og da 20-30 under tillatt maks hastighet.

 

minimum-speed-limit-sign.jpg

 

PS, det er også diskusjoner i noen land om at fotobokser også skal ta de som kjører for sakte, men tror ikke noen har satt dette iverk enda.

Endret av Thunderhead
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det er f.eks 20 under maks, 30 osv, så burde jo dette være som å ta en vanlig laserkontroll.

(men klart, man må endre forskrift først)

Nei, det er ikke så enkelt.

Maksgrense på hastighet er enkelt, ingen har noen gode unnskyldninger for å overskride fartsgrensen.

Men det kan være tusen grunner til å kjøre under fartsgrensen.

F.eks saktegående kjøretøy, traktorer og mopeder, biler med henger, svingete uoversiktlige veier, redusert sikt ved tåke og nedbør..osv..

Tenk deg en snøfylt vinterdag der bilene ligger strødd i grøftene pga bilistene frykter bøter og prikker hvis de kjører for sent.

 

Som sagt, ikke praktisk gjennomførbart og en dårlig ide!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Som sagt, ikke praktisk gjennomførbart og en dårlig ide!

Eksakt det han foreslo er kanskje en dårlig ide, men i grovere 'trekk' så kan det nok ha sin misjon.

Idag blir man heller ikke tatt når man er litt over maks grense og man vurderer også lovbrudd idag - hvorfor kan ikke dett gjelde under fartsgrensen. Det er lett å stille seg opp på rettstrekk, god oversikt og i gode kjøreforhold - ingen grunn til å ligge 30 under = bot. Spesielt hvis det ligger folk i kø bak.

Tunneler der det er 80 og folk kjører i 60 = bot. (igjen hvis det er noen/kø bak)

Pr idag er det jo ulovlig å ligge i slik hastighet med kø bak seg, men håndheving er heller laber og sikkert konsekvens hvis de mot formodning blir tatt også. 

Endret av K.S
Lenke til kommentar

Eksakt det han foreslo er kanskje en dårlig ide, men i grovere 'trekk' så kan det nok ha sin misjon.

Idag blir man heller ikke tatt når man er litt over maks grense og man vurderer også lovbrudd idag - hvorfor kan ikke dett gjelde under fartsgrensen. Det er lett å stille seg opp på rettstrekk, god oversikt og i gode kjøreforhold - ingen grunn til å ligge 30 under = bot. Spesielt hvis det ligger folk i kø bak.

 

Høres ut som PERFEKTE forhold for forbikjøring da....   ;)

 

Forøvrig må det da defineres i lovverket HVA som er gode kjøreforhold og dermed påbud om å kjøre opp mot fartsgrensen.

Tror rettsapparatet vil få kjørt seg med en slik ordning....mange som vil bestride foreleggene.

Endret av Sheldon C
Lenke til kommentar

Går fint an i tunneller, f.eks på motorveien Nord for Trondheim, alle som kjører under 70 får bot (Det er 80 sone)

Klarer man ikke holde fartsgrensen så får de kjøre gammelveien, uten tuneller

 

Samme på E39 mot Orkanger, det er en motorvei

Klararer de ikke holde fartsgrensen så får de kjøre gammelveien

Burde være rimelig greit på den strekningen ja. Er ikke verre enn å vurdere gjennomsnittsfart og tid fra forrige bilde (forankjørende bil) bil. Lav gjennomsnittsfart og veldig langt til neste bil = bot. Kunne sikkert fint startet med 65 i tunnelen og tatt flere enn de som bryter fartsgrensa oppover idag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...