Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Tror du har en annen def på PERFEKT en hva jeg og forskrift sier på forbikjøring ...

Forstår ikke helt hva du mener her?

 

Problemet med sinker oppstår jo på svinget uoversiktlige strekninger der det er vanskelig å kjøre forbi.

Her beskriver du jo et oversiktlig langstrekk med god sikt...er ikke det en gylden mulighet for bilene bak til faktsk å kunne kjøre forbi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere land som har minimumshastighetsgrenser. De er vanligvis skiltet med rundt blått skilt med hvite tall, og da 20-30 under tillatt maks hastighet.

 

minimum-speed-limit-sign.jpg

 

PS, det er også diskusjoner i noen land om at fotobokser også skal ta de som kjører for sakte, men tror ikke noen har satt dette iverk enda.

 Forøvrig litt interessant da laveste anbefalte fart alltid bør ta høyde for sikt, føreforhold osv. Må man kjøre i 30 på en vei med 80 pga. sikt og føre så kjører man ikke ikke i 50 når veien evt. er skiltet med 80/30(80/50).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hovedfokuset er vel verstingene som typisk ligger i 50 uansett hva fartsgrensa i området er på en fylkesvei eller riksvei.

Fullstendig enig!

Men spørsmålet er hvordan disse verstingene skal tas...og min påstand er fremdeles at "minimums fartsgrense" og fotobokser ikke vil fungere i praksis. Eneste løsning er dagens løsning med spaning fra UP patruljer.

Lenke til kommentar

Men hvilket problem er størst? Folk som sinker, eller folk som er umåtelig utålmodige? Selv har jeg observert flest av sistnevnte i mine 10 år på veien. Enkelte virker til å ha en slags oppfatning av at sin egen tid er viktigst, kanskje alle skulle hatt hvert sitt utrykningskjøretøy.

 

Før kommentarer kommer; ja jeg har flere ganger hatt samme mentalitet, og utålmodighet blir ikke bedre av folk som sinker unødig. Mitt poeng er snarere at det er mange som føler at de er med i et kappløp i trafikken, og alt handler om å ikke ligge bak noen for da taper man, selv om det ikke er noen tidsbesparelser i å kjøre forbi. Man tjener en billengde, også er man skuls igjen ved neste kryss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men hvilket problem er størst? Folk som sinker, eller folk som er umåtelig utålmodige? Selv har jeg observert flest av sistnevnte i mine 10 år på veien. Enkelte virker til å ha en slags oppfatning av at sin egen tid er viktigst, kanskje alle skulle hatt hvert sitt utrykningskjøretøy.

 

De utålmodige kan nok være en fare for seg selv og andre ja - ikke bra i trafikken i det hele tatt, men når det gjelder de som ligger under, sinker, altså de som ser ut som de 'eier' veien for de slipper ingen forbi, kjører seg av - de er også til en fare iom det virker som de ikke helt får med seg noe som helst av trafikkbildet. F.eks hvis alle legger seg ut på siden(e), så kjører de like godt forbi ... ingen titt i speil eller en hjernecelle som tenker at det kan være en grunn til at de foran seg legger seg ut på samme måte som de som kommer imot .... de klarer ikke å få med seg i speil eller i tanke at de kanskje er pga noe - f.eks en(flere) ambulanse/politi/brannbil som kommer.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hva du mener her?

 

Problemet med sinker oppstår jo på svinget uoversiktlige strekninger der det er vanskelig å kjøre forbi.

Her beskriver du jo et oversiktlig langstrekk med god sikt...er ikke det en gylden mulighet for bilene bak til faktsk å kunne kjøre forbi?

 

Joda, men det er mer enn dette man må ha for at det er en perfekt mulighet for forbikjøring - f.eks trafikk imot.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke fatte at folk ikke skjønner at man må slippe av de som skal av bussen før man selv kan komme på bussen . Noen folk er så selvsentrerte at det skulle ikke vært lov.

Godt å være 100kg og 2m høy. Husker dette når jeg pendlet rundt i Oslo, folk ser ikke for seg en gang og brøyter seg inn. Brøyta meg bare hardere ut med skuldrene mens jeg sa 'ut først så inn'

Lenke til kommentar

Godt å være 100kg og 2m høy. Husker dette når jeg pendlet rundt i Oslo, folk ser ikke for seg en gang og brøyter seg inn. Brøyta meg bare hardere ut med skuldrene mens jeg sa 'ut først så inn'

 

Den fordelen nyter jeg også godt av.. Jeg tar kollektivt 1 til 2 ganger i måneden, og har som oftest med meg en bag eller hund. Opplever at folk presser seg på hver eneste gang; Jeg stopper bredskuldra midt i døra til folk gir plass og bare ser dumt på dem.. 

Lenke til kommentar

Et større problem enn at folk kjører sakte er at jeg får rumpe-humpere hver gang jeg ligger 2-3kmt over fartsgrensa.

 

Er du flink og slipper forbi trafikken i rimelig tid? Hvis ikke er det jo kanskje derfor de ligger seg like bak deg, for å signalisere at de vil forbi. 

Det spiller ingen rolle om du ligger 2-3 kmt over eller 20 kmt over, du er pliktig å slippe forbi trafikk uansett. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...