Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Ja, dessverre er det noen av disse som tror de er unik ved å eie en SUV BMW, Audi, Volve etc, og har dermed mer rettigheter. Tror det går noe på pris, at siden de har brukt alle sparepengene sine og tatt opp lån for å kjøpe bilen, så er de konger på veiene. Jaja, det skal ikke være lett. Disse består som oftest av blonde golddiggers. Null peiling på bilkjøring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk farligere å ligge ti meter bak enn to meter bak. Hvis man skal kjøre nært bilen foran er faktisk det sikreste å ligge ½ meter bak. Da blir det kun småbulker hvis bilen foran bråbremser, for hastighetsforskjellen blir ikke særlig stor i dét man stusser i bilen foran. Dette er grunnen til at man bruker halvmetersklaringer innen racing. Det hender ofte at det løsner noen plastbiter i slike racingkollisjoner, men bilene er alltid kjørbare etterpå.

 

Ligger man derimot ett til to sekunder bak bilen foran er sjansen for sammenstøt omtrent like stor, men hastighetsforskjellen i sammenstøtet kan da lett bli så stor at én eller begge bilene blir så skadet at de ikke kan kjøres videre etterpå.

 

Skal man unngå både småbulker og storbulker er det derfor smart å ligge minst tre sekunder bak bilen foran (ett sekund for å reagere på og to for å bremse). Men det er altså slett ikke livsfarlig å ligge ½ meter bak bilen foran, bare veldig ulovlig og absolutt ikke coolt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I det hele tatt er det veldig dumt å leke racingfører i trafikken. Selv ikke racingsjåfører kjører som villmenn på veien, vanligvis. Som Martin Schanche uttalte en gang, etter selv å ha blitt tatt for fortkjøring og mistet lappen, om det han kalte idiotkjøring i trafikken: "joda, vi kjøre sånn på bane, men der kjøre jo aill idiotan samme veien!"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå så har det jo seg slik at når en bremser ned hardt er det som regel en grunn til det, om det så er dyr eller mennesker som plutselig kommer ut i veien eller andre situasjoner som kan være grunn til en plutselig bråbrems, å sammenligne kappkjøring på lukkede baner til kjøring på en trafikkert vei er jo i seg selv ganske håpløst. Om en bil ligger en halvmeter meter bak og hadde dengt inni meg hadde det i stor grad forhindret mitt forsøk på å stoppe da momentet i bilen bak meg hadde skubbet bilen min lenger frem enn den ellers hadde gjort og kanskje jeg da hadde truffet den ungen jeg akkurat hadde klart å stoppet for, bare for å sette det på spissen. Om det skjer noe i en sving kunne en slik liten kollisjon ført til at balansen i bilen ble kastet og jeg endte opp i motsatt kjørefelt head first inni en trailer, så jo å ligge tett oppi bilen foran kan være livsfarlig på trafikkerte veier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, dessverre er det noen av disse som tror de er unik ved å eie en SUV BMW, Audi, Volve etc, og har dermed mer rettigheter. Tror det går noe på pris, at siden de har brukt alle sparepengene sine og tatt opp lån for å kjøpe bilen, så er de konger på veiene. Jaja, det skal ikke være lett. Disse består som oftest av blonde golddiggers. Null peiling på bilkjøring.

Er vel derfor SUVene er overrepresentert i grøftene ifølge de som kjører bergningsbil.

Lenke til kommentar

Etter mange episoder de siste par ukene kjenner jeg at jeg begynner å bli ganske lei av at folk ikke tenker på andre. Veien til parkeringen her jeg bor går kun til nevnte parkering, har parkering forbudt på selve veien, men kan fint brukes til på-og-av. Brukes blant annet av budbiler o.l - noe som funker strålende da det akkurat er plass til to personbiler i bredden, slik at beboere likevel kan komme seg forbi. Unntaket er selvsagt hvis det er snakk om lastebiler brukt som bud, flyttebyrå, eller søppelbil. Men de fleste av dem bruker sjeldent lang tid uansett, eventuelt finner de en annen løsning. Jeg opplever at de fleste gjør sine ærender så smidig som mulig for alle parter.

 

Likevel er det altså enkelte som ikke klarer å vise hensyn overhodet. Ene budbilen her om dagen parkert midt i veien, og jeg ble stående 15 før fyren kom tilbake. Man fysisk sperrer inne/ute absolutt alle andre ved å sette fra seg bilen sånn. En annen stakkar fikk problemer med bilen på vei ut av parkeringen, og klarte å la bilen helle innover mot midten før han stoppet helt opp, slik at han også sperret hele innkjørselen. Jeg kjører en liten bil, og i dette tilfellet kom jeg meg såvidt forbi ved å kjøre utenfor veien, men det hadde neppe gått med større biler. Ja, og så har du de som "lukeparkerer" (er normal gateparking i gata som veien til parkeringen går ut fra) foran hele veien, og da kommer man jo ingen vei. Har observert både mindre lastebiler, tjenestebiler og privatbiler gjøre dette.

Lenke til kommentar

For budbilen så hadde hornet funket

Viss fronten var mot meg ville jeg ha kjørt helt opp til bilen hans så han måtte rygget

Morsom historie fra en kollega apropos det:

 

Han kjørte søppelbilen imot trafikken, altså i venstre felt, fordi det kun var mange hus på venstre side av veien, og ellers hadde han måttet kjørt rundt blant annet og tatt masse omveier og brukt en time ekstra. Det er tross alt også mye tryggere, fordi vi risikerer ikke bli påkjørt bakfra. Uansett, alle er forståelsesfulle, vi har på nødblink og flere varsellys, alle skjønner vi gjør en viktig jobb. Men en fyr stoppa pent foran søppelbilen, og tuta og nekta å flytte seg! Kort fortalt endte det med at kollegaen satt på brekket, og så til fyren han kan stå så lenge han vil, for han får tross alt betalt per time. Endte opp med at han tok lunsj, og etter et kvarter gs bilen opp og rygga og kjørte forbi...

Lenke til kommentar

Det er en vesentlig forskjell mellom å kjøre taxi og kjøre søppelbil.

 

Vi gjør en av samfunnets viktigste jobber vil jeg påstå for eksempel. Vi kjører en stor bil som ikke har like bra manøvreringsevne som en taxi. Vi må tømme 500 hus hver dag, som innebærer 1000 kontainere, som må trilles opptil 15 meter fram og tilbake, som vil si opptil 30 000m bare fra bilen til huset per dag, istedenfor en taxi som kan parkere i en oppkjørsel, og så videre. Så jeg vil påstå er helt innenfor å bryte visse regler, ihvertfall når det hjelper på sikkerheten vår å stå med nesa imot trafikken. Eller du har kanskje ikke jobbet en halv meter unna sinte folk i 60+kmt før kanskje...? Visse yrker må bryte regler. Renovasjon er en av dem. Skal de som tømmer søppelkasser langs gangstier kanskje gå med posene istedenfor å kjøre på gangstien..?

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar

Vist dere mener at dere har ruter som oppfordrer til at dere bryter regler ville jeg vært i dialog umiddelbart med den/de som står for ruteplanlegging hos dere. :)

 

Og nei, dere gjør ikke en så viktig jobb at dere er frigitt vegtrafikkloven dere heller.

Endret av Hansien
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er en vesentlig forskjell mellom å kjøre taxi og kjøre søppelbil.

 

Vi gjør en av samfunnets viktigste jobber vil jeg påstå for eksempel. Vi kjører en stor bil som ikke har like bra manøvreringsevne som en taxi. Vi må tømme 500 hus hver dag, som innebærer 1000 kontainere, som må trilles opptil 15 meter fram og tilbake, som vil si opptil 30 000m bare fra bilen til huset per dag, istedenfor en taxi som kan parkere i en oppkjørsel, og så videre. Så jeg vil påstå er helt innenfor å bryte visse regler, ihvertfall når det hjelper på sikkerheten vår å stå med nesa imot trafikken. Eller du har kanskje ikke jobbet en halv meter unna sinte folk i 60+kmt før kanskje...? Visse yrker må bryte regler. Renovasjon er en av dem. Skal de som tømmer søppelkasser langs gangstier kanskje gå med posene istedenfor å kjøre på gangstien..?

 

Ja, dere gjør en viktig jobb, men om samfunnet mente det var så viktig for dere å spare tid at reglene kunne vært brutt, så hadde lovene vært annerledes.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...