Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er enig at refleks er ok på øde steder. Om man trenger det i godt belyste byer er en annen sak.

Selv i godt belyste byer kan en fotgjenger faktisk være noe utfordrende å se. Og når disse i tillegg går rundt og tror de blir sett bare fordi det er noe lys som gløder over de og oppfører seg deretter så hadde det vært fint å sett de bruke refleks.

Lenke til kommentar

 

Er enig at refleks er ok på øde steder. Om man trenger det i godt belyste byer er en annen sak.

Selv i godt belyste byer kan en fotgjenger faktisk være noe utfordrende å se. Og når disse i tillegg går rundt og tror de blir sett bare fordi det er noe lys som gløder over de og oppfører seg deretter så hadde det vært fint å sett de bruke refleks.

 

 

Jo, det hadde vært fint, på den andre siden, om få nok ikke bruker refleks risikerer man at "folk har seg selv og takke om de blir påkjørt uten refleks"-holdningen brer om seg, om man kan i verste fall risikere at det blir mer utrygt. Det er utfordrende å se folk uten refleks når det er mørkt, ikke snø, og vått, og dermed bør man justere kjøringen der etter.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er enig at refleks er ok på øde steder. Om man trenger det i godt belyste byer er en annen sak.

Selv i godt belyste byer kan en fotgjenger faktisk være noe utfordrende å se. Og når disse i tillegg går rundt og tror de blir sett bare fordi det er noe lys som gløder over de og oppfører seg deretter så hadde det vært fint å sett de bruke refleks.

 

Er enig der, men fotgjengere kan også være vanskelige å se når man krysser veien tilogmed i dagslys med blendende sol, eller andre ting som gir dårlig sikt. Det er alltid viktig for en fotgjenger å ha blikkontakt med sjåføren når man for eksempel krysser et gangfelt. Dette prøver jeg alltid og ha for da får man et greit samarbeid i trafikken. Men ja er greit med refleksvest uansett :)

Lenke til kommentar

Gurimalla...

 

Kjører søppelbilen for å tømme borettslag/leiligheter så da er det store 1000L containere. Vi parkerer selvfølgelig rett ved søppeltømmer siden disse er tunge som f, og det er glatt og is. Blokkerer veien, eller det er parkeringsplass uten trafikk siden det er litt avliggende. Kan uansett kjøre rundt og komme fra andre siden, tar et minutt maks. I det vi er ferdige og låser døra igjen ruller bilen ned vinduet. Han stod og venta maks 3 minutter. Han spør pent om jeg kan flytte bilen. Akkurat i det jeg skal åpne munnen for å si hyggelig "vi skal dra nå vi" så åpner passasjeren som er minst i pensjonsalder kjeften sin og brøler ut "hva faen slags parkering er dette er dere helt høl i hodet som sperrer veien slik eller er du så idiot at du ikke skjønner folk skal forbi?!!"

 

Gud så forbanna jeg ble, men idag holdt jeg meg ganske rolig av en eller annen grunn. Vanligvis pleier de verste banneordene komme ut.

 

Brøla, eller sa ganske høylytt og bestemt tilbake "at nå må du faen meg slappe av, vi skal dra nå og vi må jo faen meg parkere bilen et sted, skjønner du ikke det? Vi gjør bare jobben vår så slapp av litt du" og han blir litt satt ut at jeg turte å svare, og brøler tilbake at jeg heller kan parkere bilen inntil garasjene det det ikke var parkert noen biler. Gjør vi det bruker vi kanskje et kvarter ekstra på det ene stoppet minst fordi vi må trille store containere 30m ekstra. Svarte ikke noe spesielt tilbake annet enn at han burde tenke seg om litt hvordan det hadde sett ut i Norge hvis vi ikke hadde vært her. Da svarte han bare at "ja det er jo jeg som betaler for dere!" hvorpå jeg bare gikk til bilen igjen egentlig.

Lenke til kommentar

Kjørte fra Fosnavåg --> Charlottenberg tur retur onsdag og torsdag en kjøretur som tar ca 9 timer hver vei. Stort sett hele turen var det glatte veier, somme plasser i den grad at ABSen kicket inn bare jeg tenkte på å bremse. Jeg kjørte en splitters ny Rav 4 med 4x4 og sesong nye Nokian Hakkapelitta Piggdekk (typen med egentlig for mange pigger for å være lovlige), så totaltsett en over gjennomsnittet god vinterbil på glatt føre og snødekte veier . 

 

Jeg kjører da etter forholdene og det jeg føler meg komfortabel med da jeg er usikker på føret mange steder, ligger da kanskje nær fartsgrensen på bene strekninger og slakker godt ned i svingene. Der jeg fikk biler bak meg slapp jeg samtlige forbi som jeg så hadde tatt inn på meg. Problemet jeg har er at nesten samtlige legger seg så inni helvette nær, de plassene jeg kjørte alene slapp jeg de forbi ved første mulighet, men når jeg har flere biler foran meg er det ikke så mye jeg kan gjøre, likevel skal idiotene legge seg 2 meter fra bakfangeren min... Når det er snødekte eller isete veier føler jeg meg ganske sikker på at i 90% av tilfellene vil bilen jeg sitter i være istand til å bremse mer effektivt en idioten som ligger å presser på bak meg... Ved en nødstopp tror jeg at i 100% av tilfelle hadde de ikke hatt tid til å stoppe uten å plante fronten sin i bak fangeren min å forårsake store materielle skader eller livsfarlige situasjoner.  Jeg blinket febrilsk med bremselys, nødlys og prøvde å signalisere med hånden ut vinduet ved flere anledninger men de aller fleste er tydeligvis så tette i toppen at de ikke forsto hva jeg hintet til... Jeg blir så fly forbannet at jeg knapt har ord over så egoistisk å fullstendig unødvendig kjøring, det har absolutt INGENTING for for seg....

 

Ellers var det den typiske Volvo XC90en, BMW X5en, Audi Q5en og ellers de noe dyrere SUVene som tror de er udødelige over Strynefjells overgangen som det virkelig var elendig føre over i går med ganske mye løs snø i veibanen. Her var det flere eksempler av livsfarlige forbikjøringer som de ikke kunne ha gjort i annet en blinde med tanke på all snøen som ble virvlet opp i luften, satt egentlig bare å ventet på at en av de skulle plante seg selv i grøften, heldigvis (dessverre?) gikk det bra. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bilen kan være så god på glatta som en bare vil, men å kjøre forbi en rad av biler på vei opp en snødekt, glatt og svingete fjellovergang med 0 sikt er uforsvarlig og farlig uansett hvordan man vrir og vender på det :) Gjengangeren som tar de forbikjøringene er gjerne de som har holdningen din.  

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...