Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Var på kjøpesenteret i dag, så en fyr som kjørte en stor eske på en henger, helt løst bakpå der.

Utrolig hvor korttenkte folk er, håper den falt av og at han fikk svi for det.

 

Jeg vet at noen mennesker må oppleve at lasset blåser av eller velter i en sving før de skjønner at det faktisk kan blåse av eller velte i en sving. De setter det de vil frakte opp på planet, kjenner på det det, rugger på det og tenker: Det står fjellstøtt, ingen vits å bruke tid på å binde det fast. Og så kjører de avgårde. Og så lærer de at fartsvind eller svingkrefter er kraftigere enn de hadde trodd. Forhåpentligvis blir ingen andre skadd.

 

Jeg vet det er sånn, for det var sånn jeg selv lærte det som fersk bilsjåfør. Mitt lass var solide og store tomkasser som var kilt ned i platten på en pickup. Ingenting rørte på seg når jeg rugget på de ytterste kassene. Men selvsagt blåste lasset av på E6 og fordelte seg utover et stort område på begge sider av motorveien. Etter en ekstra runde for å få oversikt håpte jeg bare at ingen av kassene var merket og forlot stedet uten å rydde opp.

 

Siden har jeg alltid bardunert grundig før kjøreturen begynner, og ofte stoppet og sjekket etter noen få km.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var på kjøpesenteret i dag, så en fyr som kjørte en stor eske på en henger, helt løst bakpå der.

Utrolig hvor korttenkte folk er, håper den falt av og at han fikk svi for det.

Da vil du ikke vite hvordan mye av lasten er sikret i semitrailere med lukkede hengere (da særs utenlandske)... Vi får inn en del ting som veier alt i fra 500 kg til 12 tonn på jobb og det er skremmende å se hvordan en del av sjåførene sikrer lasten. Er som regel bare et par jekkestropper, og veggene på tilhengeren tåler jo ingenting. Det hender noen av dem blir stoppet i kontroll, men det skjer dessverre alt for sjeldent. Ikke skjønner de noe heller om vi påpeker det ettersom de verken snakker engelsk eller skandinavisk.

Lenke til kommentar

 

Dagens topp 3 hatliste:

1 - sjåfører som kjører 5-10 km/t for sakte på motorvei uten grunn

Strengt tatt burde det være greit å kjøre 80-85 i 90 sone. Fartsgrensene er tross alt maksimumsgrenser og man burde ikke være tvunget til å ligge på limiten hele tiden.

 

Er ikke så ille. At speedometer er feilkalibrert fra fabrikk er verre.

Lenke til kommentar

 

 

Dagens topp 3 hatliste:

1 - sjåfører som kjører 5-10 km/t for sakte på motorvei uten grunn

Strengt tatt burde det være greit å kjøre 80-85 i 90 sone. Fartsgrensene er tross alt maksimumsgrenser og man burde ikke være tvunget til å ligge på limiten hele tiden.

 

Er ikke så ille. At speedometer er feilkalibrert fra fabrikk er verre.

 

Tviler på at noen speedometer er feilfabrikert

Lenke til kommentar

At speedometer er feilkalibrert fra fabrikk er verre.

Speeedometeret må faktisk være "feilkalibrert" fra fabrikk. Det er nemlig lagt inn en slakk for lovlig endring av hjulstørrelse. Det er lov å endre rulleomkretsen på hjulene med pluss/minus fem prosent. Minker man rulleomkretsen, så går bilen enda saktere ved samme visning på speedometeret. Ved fem prosent økning av rulleomkretsen skal speedometeret fortsatt ikke vise mindre enn faktisk hastighet, derfor "feilkalibreres" speedometeret på alle biler på en sånn måte at de viser litt mer enn reell hastighet, selv med litt større hjul enn originalt. Tillatt feilkalibrering med original hjuldimensjon er satt til maks ti prosent, som oftest er "feilkalibreringen" på ca sju prosent. Dette er normalt og regnes egentlig ikke som en feilkalibrering, fordi dette gjør bilen lovlig i følge myndighetenes kjøretøykrav (som er samkjørte i hele EU/EØS-området).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Speeedometeret må faktisk være "feilkalibrert" fra fabrikk. Det er nemlig lagt inn en slakk for lovlig endring av hjulstørrelse. Det er lov å endre rulleomkretsen på hjulene med pluss/minus fem prosent. Minker man rulleomkretsen, så går bilen enda saktere ved samme visning på speedometeret. Ved fem prosent økning av rulleomkretsen skal speedometeret fortsatt ikke vise mindre enn faktisk hastighet, derfor "feilkalibreres" speedometeret på alle biler på en sånn måte at de viser litt mer enn reell hastighet, selv med litt større hjul enn originalt. Tillatt feilkalibrering med original hjuldimensjon er satt til maks ti prosent, som oftest er "feilkalibreringen" på ca sju prosent. Dette er normalt og regnes egentlig ikke som en feilkalibrering, fordi dette gjør bilen lovlig i følge myndighetenes kjøretøykrav (som er samkjørte i hele EU/EØS-området).

Virkelig? Hvor kan man lese dette regelverket?

 

Det er ingen automatikk i at man kan endre hjuldimensjon med 5%, det er bare det maksimalt tillatte uten egen godkjenning forutsatt at det ellers er lovlig..

Det er en rekke tilfeller der 5% større rulleomkrets ikke vil være lovlig, på min bil er det ikke sjanse i havet til å få på 5% større hjul lovlig.. Det er da en bil uten noen som helst form for senking eller annen jallafisering.

4,2% større rulleomkrets (samme bredde og originalt innpress) fører på den bilen til subbing ved sving.

 

Det ville vært naturlig om det samme gjelder misvisning på speedometer også, at man altså kan bytte så lenge det ikke blir feilvisning feil vei..

 

Bilen min har forresten mindre enn 5% misvisning også :)

Lenke til kommentar

 

Dagens topp 3 hatliste:

1 - sjåfører som kjører 5-10 km/t for sakte på motorvei uten grunn

 

Strengt tatt burde det være greit å kjøre 80-85 i 90 sone. Fartsgrensene er tross alt maksimumsgrenser og man burde ikke være tvunget til å ligge på limiten hele tiden.

 

 

"Strengt tatt"?! Det er denne halvprektige holdningen om at dette er "greit" som er utrolig frustrerende. Greit nok er du en gammel kjerring. Men som ung oppegående mann er vel det å godta lusekjøring litt ... eh... :ermm: ? Så når da den halvprektige ligger i 80 på sitt speedometer i 90-sonen; kan vedkommende faktisk være en lusekjører i 72km/t hvis misvisningen er 10% (ikke uvanlig). Og det er ikke greit. :wallbash:

Og når man snakker om speedometerfart; selv pleier jeg sjekke etter hvert dekkskift mitt speedometer mot GPS. Det viser alltid litt for mye i forhold til reell fart. Jeg mener det er helt "innafor" å ligge 10% over for å kompensere for dette i praksis.  :thumbs:

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

 

 

Dagens topp 3 hatliste:

1 - sjåfører som kjører 5-10 km/t for sakte på motorvei uten grunn

 

Strengt tatt burde det være greit å kjøre 80-85 i 90 sone. Fartsgrensene er tross alt maksimumsgrenser og man burde ikke være tvunget til å ligge på limiten hele tiden.

 

"Strengt tatt"?! Det er denne halvprektige holdningen om at dette er "greit" som er utrolig frustrerende. Greit nok er du en gammel kjerring. Men som ung oppegående mann er vel det å godta lusekjøring litt ... eh... :ermm: ? Så når da den halvprektige ligger i 80 på sitt speedometer i 90-sonen; kan vedkommende faktisk være en lusekjører i 72km/t hvis misvisningen er 10% (ikke uvanlig). Og det er ikke greit. :wallbash:

Du skrev 5-10 Kmt for sakte i ditt opprinnelige innlegg og da må jeg anta at du mener reell hastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...