Gå til innhold

Lisensavgift og NRK - diskuter her


brusher11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De må få denne avgiften inn på skatten (der den drukner i alt d andre vi må betale) så slipper vi denne debatten. Glad i gode gamle NRK, ingen irriterende reklame og faktisk mange gode programmer. Og uten all crap-tv-programmene som de andre kanalene sender (millionæren, såpe og idiotiske spørreprogrammer).

 

Glad vi ikke har flere kanaler enn d vi har også, jo flere kanaler jo mer reklame. Vil ikke ha USA-tilstander med 700++ kanaler som sender reklame hvert 5 min.

 

Kunne blitt interresant det som ble sagt om at NRK ble digitalisert så det kunne betales for. Man burde i prinsippet kunne velge vekk nrk dersom man ikke vil se på....(and here we go again :hmm: ..)

Lenke til kommentar

Det er mange her som vil sammenligne NRK-lisensen med helt andre ting, og det er rimelig meningsløst. Den er ikke som andre avgifter. Poenget med NRK-lisens var at alle med TV måtte være med på å sikre at alle i Norge fikk inn det offentlige TV-kanalen, og NRK fikk rett til å være den kanalen.

 

Problemet nå er at vi ikke lenger har behov for en slik kanal. Nå er det flere kanaler, og flere mulige måter å få de inn på. Det var aldri meningen at NRK skulle leve videre med dagens situasjon, men som andre ting i Norge, så sitter det fast at det SKAL være sånn, og blir dermed vanskelig å endre. Ja, fordi NRK er storfornøyd med å få de pengene av oss. Da slipper de å konkurrere med de andre kanalene. Det er jo gratisbillett!

 

Stortinget må få fingeren ut og la være å smøres til godkjenning av enda flere år med NRK-plikt. Og gjerne før alle PC-eiere må betale lisensavgift til NRK. Ja, de har foreslått det da man kan "se på TV på internett", osv. Merk at for noe få år siden var ikke paraboleiere pliktige heller! Det er jo ikke TV-tuner!!

 

Jaja, en dag...

Endret av joebush
Lenke til kommentar

Til qoute 1:

Avgiften kan ligge på hva den vil for min del. Det som teller er hva pengene går til; nemlig NRK. Det vesentlige er at mange oppgående sjeler ikke ønsker å betale for noe vi ikke vil ha, eller bruker.

Akkurat som meg, som ikke ønsker å betale for at disktriktsnorge skal få bredbånd.

 

Til qoute 2:

Kanskje svaret er at det ikke finnes noen fornuftig tanke bak lisensavgiften.

En av de opplagte fordelene med en slik avgift er at det opprettholder lokale distriktssendinger. Du trenger ikke svare på dette, jeg regner med at det ikke betyr noe for deg.

 

Til qoute 3:

Du spurte om du får noe igjen for at du betaler skatt: JA, DET GJØR DU!

Ville jeg fått noe igjen for å betale egen NRK avgift? NEI!

Jeg spurte ikke om jeg får igjen noe for å betale skatt. Jeg påpekte at det er en haug av greier som jeg ikke bruker eller vil ha, men som jeg likevel betaler for.

 

Til qoute 4:

Nei, han får ingenting tilbake fra pengene som NRK bruker. NRKs pengeforbruk eksisterer ikke i hans bbruk.

Mange fortrekker å se på divxfilm på en 28 tommer widescreen fremfor en 19 tommer lcd pcskjerm. Ikke alle ønsker heller å betale for å fjerne tv-tuneren. Selv om den ikke brukes, er den ikke verdt å betale for å fjerne.

Han betaler ikke for NRK. Han. Betaler. For. Utstyr. Som. Inneholder. En. Tv-tuner. Det faktum at Stortinget gjennom forskriften har vedtatt at disse pengene skal gå til NRK er jo noe som du kan gjøre noe med. Still til valg, dann en kampanje, skriv et opprop (send det til Morgenbladet - departementet kommer helt sikkert til å kommentere det), lag et nettsted mot denne forskriften (bruk humor - det er ofte et effektivt virkemiddel), send epost og ring til ditt fylkes representanter på Stortinget, meld deg inn i et politisk parti (Unge Høyre har helt sikker dette som en av sine fanesaker).

 

Dersom denne hypotetiske personen ikke vil betale for å få tatt ut tv-tuneren så må han etter forskriften betale.

 

Men jeg forstår at vi har forskjellig syn på dette, så jeg skal trekke meg stille tilbake. Stort sett alt av skatter og avgifter rammer urettferdig.

Lenke til kommentar

Til qoute 3:

Du spurte om du får noe igjen for at du betaler skatt: JA, DET GJØR DU!

Ville jeg fått noe igjen for å betale egen NRK avgift? NEI!

Jeg spurte ikke om jeg får igjen noe for å betale skatt. Jeg påpekte at det er en haug av greier som jeg ikke bruker eller vil ha, men som jeg likevel betaler for.

Tidligere i posten skrev du dette:

"Til slutt dette med at det som alle er avhengig av skal betales felles: hvordan kan jeg få tilbake den delen av skatten min som går til skoler, kollektivtransport, hospitsplasser til junkies, festspillene i Bergen, kongehuset, bachelorprogrammet i retorikk, pensjonsavtalen til Carl I., barnehager og den jævla dølle antirøykkampanjen på kino? "

 

Det tolker jeg som et spørsmål om du får igjen noe for de pengene du betaler i skatt.

 

Det å ha noe med tv-tuner i, trenger ikke å ha noe som helst med å se på NRK å gjøre. Derfor mener jeg avgiften er latterlig, uavhengig om du ser på NRK eller ikke.

Ser du på NRK, kunne du heller betalt en NRK avgift.

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Tidligere i posten skrev du dette:

"Til slutt dette med at det som alle er avhengig av skal betales felles: hvordan kan jeg få tilbake den delen av skatten min som går til skoler, kollektivtransport, hospitsplasser til junkies, festspillene i Bergen, kongehuset, bachelorprogrammet i retorikk, pensjonsavtalen til Carl I., barnehager og den jævla dølle antirøykkampanjen på kino? "

 

Det tolker jeg som et spørsmål om du får igjen noe for de pengene du betaler i skatt.

Bare for å oppklare: nei, jeg mente det jeg sa. Hvordan kan jeg få refundert avgiftene for de tjenestene som jeg ikke benytter meg av, akkurat som du ønsker å slippe å betale kringkastingsavgiften. Jeg er klar over at andre deler av skatten min går til tjenester jeg bruker.

Lenke til kommentar

Tidligere i posten skrev du dette:

"Til slutt dette med at det som alle er avhengig av skal betales felles: hvordan kan jeg få tilbake den delen av skatten min som går til skoler, kollektivtransport, hospitsplasser til junkies, festspillene i Bergen, kongehuset, bachelorprogrammet i retorikk, pensjonsavtalen til Carl I., barnehager og den jævla dølle antirøykkampanjen på kino? "

 

Det tolker jeg som et spørsmål om du får igjen noe for de pengene du betaler i skatt.

Bare for å oppklare: nei, jeg mente det jeg sa. Hvordan kan jeg få refundert avgiftene for de tjenestene som jeg ikke benytter meg av, akkurat som du ønsker å slippe å betale kringkastingsavgiften. Jeg er klar over at andre deler av skatten min går til tjenester jeg bruker.

Forskjellen er at skatt får alle noe igjen for å betale.

TV-lisens for ikke alle noe igjen for å betale.

Lenke til kommentar

Lisensen ble vel økt ved innføringen av NRK2, hvor mange er det som faktisk får inn denne kanalen? Ikke alle lisensbetalere ihverfall.

 

NRK driver faktisk å krever lisens av meg selv om jeg ikke har noen tv-tuner, det er bra gjort!

 

La NRK bli reklamefinansiert, går vel donken om 20-30år sammen med seerne(målgruppen er vel de over 50).

 

Hvorfor skal vanlige nordmenn betale for å se reprise på frokost-tv, reprise på lokale sendinger, same nytt(har et litt mer fancy navn som jeg ikke husker), herskapelig og gudene vet hva mer rart som sendes der!

 

Hvor mange er det som med glede gidder å betale denne avgiften? Det er ihverfall ikke flertallet av Norges befolkning. Lever vi ikke i et demokrati der flertallet bestemmer? (Tar sikkert feil siden det minste partiet på stortinget sitter i regjeringen sammen statsministeren fra KRF).

Lenke til kommentar

Tidligere i posten skrev du dette:

"Til slutt dette med at det som alle er avhengig av skal betales felles: hvordan kan jeg få tilbake den delen av skatten min som går til skoler, kollektivtransport, hospitsplasser til junkies, festspillene i Bergen, kongehuset, bachelorprogrammet i retorikk, pensjonsavtalen til Carl I., barnehager og den jævla dølle antirøykkampanjen på kino? "

 

Det tolker jeg som et spørsmål om du får igjen noe for de pengene du betaler i skatt.

Bare for å oppklare: nei, jeg mente det jeg sa. Hvordan kan jeg få refundert avgiftene for de tjenestene som jeg ikke benytter meg av, akkurat som du ønsker å slippe å betale kringkastingsavgiften. Jeg er klar over at andre deler av skatten min går til tjenester jeg bruker.

Forskjellen er at skatt får alle noe igjen for å betale.

TV-lisens for ikke alle noe igjen for å betale.

Interessant logikk i argumentasjonen din.

 

Du mener altså at all statlige utgifter som ikke angår deg er greie, så lenge utgifter til det tas fra den felles skattepotten ?

Da kan vi jo bare sette opp skatten din tilsvarende til din nåværende skatt pluss den prosentandel nrk-avgiften måtte utgjøre, og fjerne lisensavgiften, så er du fornøyd.

 

"Alle får jo fortsatt noe igjen for skatten sin", selv om en enda større del da vil brukes på ting du ikke liker.

 

Hyggelig å komme til enighet.

Lenke til kommentar

Forskjellen er at skatt får alle noe igjen for å betale.

TV-lisens for ikke alle noe igjen for å betale.

Ja, da har jeg sendt en epost til kulturministeren med forslag om at avgiften innlemmes i de generelle skattene. Takk for tipset :w00t:

Så det at enda fler betaler, selv de som overhodet ikke har en TV i det hele tatt er liksom mer rettferdig? HALLOOOO!!!!! :roll::lol:

Lenke til kommentar

Hva faen er det med dere? Dette blir mer og mer en politisk debatt, men jeg kan ikke dy meg. Vi bor i det landet der industriarbeidere og bussjåfører tjener bedre enn høyutdannede økonomer i andre land. Fortsatt syter vi og klager over de arbeidene vi faktisk ikke trenger en eneste dag på skole for å få.

 

Norge har verdens høyeste lønninger. Å betale en avgift for å få kvalitets-TV uten reklame er faktisk et privelegium.

Lenke til kommentar

herregud så latterlig og si Norge har så god råd..

 

Ja NORGE har god råd men dem betaler jo **** ikke husleia mi :mad:

 

Dessuten er Norge det landet i verdens som snylter sine innbyggere mest ! Alt koster!

 

Norge er siste kommunist stat! :mad:

 

NRK er noen svin. Slik som dem driver er det bare staten som kan drive.. tvinge folk til og betale!!!

 

Hva om vi DRITER i NRK ??

 

penga går til nye landsmenn og narkomane :thumbdown:

 

Og ikke til folk som virkelig burde få dem ( studenter ol )

Endret av DiaVoLo
Lenke til kommentar
I tillegg til en uhyrlig moms som utgjør en fjerdedel av prisen på alt du kjøper, skal vi betale særavgifter og miljøavgifter i hytt og pine! Ser du ikke at det eneste disse avgiftene gjør, er å gi politikerne enda mer penger de kan misbruke? Og jo mer penger dem får inn, dess mer slepphendte er dem med bruken.... :mad:

Ingen er vel glad i avgifter, men som noen allerede har nevnt så nyter vi alle godt av statens inntekter. Så slutt å syt din egoist! ;)

 

Rent teoretisk hadde det vært interessant med et samfunn hvor det var valgfritt å betale skatter og avgifter, men da hadde man også mistet alle rettigheter som vi tar for gitt. Og da mener jeg ALLE, så ikke kom her å klag hvis du har fått blodkreft og må dø sakte uten smertestillende!

 

Vær glad for at du bor i et velferdssamfunn og ikke i skatteparadiset Tsjetsjenia.

Lenke til kommentar

Litt prat om tomlene opp for NRK sin webtv som er gratis. Jeg tror i grunnen til at NRK webTV er gratis er pga akkurat lisensen. En kanal uten reklame er helt topp. Slags pause fra alle de innslagene man ser om igjen og om igjen. Hvis jeg ikke tar helt feil betales lisensen en gang i året. Prisen ca 2000. Det blir 167 kr i måneden.

Lenke til kommentar

Syntes det er temmelig usakelig når folk slenger ut:

"Betal NRK lisensen, vi er så rike så vi får betale for en kjempebra kanal!"

eller

"Hater NRK jævla drittkanal jeg slår de ned hvis de ber om lisenspenger"

 

Blir som fjortisser som sier at CS er det beste spillet over alt i hele verden og er 100.000.000 ganger kulere enn alt annet, altså; lite saklig.

 

Personlig betaler jeg ikke lisens, men ser på NRK nå og da, men hadde ikke hatt noe problemer med å slutte med det hvis de kom etter meg og ville ha penger. Måtte bare sutre litt

 

EDIT: NRK har jo hatt noen bra (med "bra" mener jeg veldig populære) programmer da, de slår til nå og da:

Team Antonsen

Boretslaget

Ut I Vår Hage

Åpen Post

South-Park (ikke de som har laget det da, men de sendte det en stund)

Futurama (?)

Endret av Azper
Lenke til kommentar
herregud så latterlig og si Norge har så god råd..

 

Ja NORGE har god råd men dem betaler jo **** ikke husleia mi :mad:

 

Dessuten er Norge det landet i verdens som snylter sine innbyggere mest ! Alt koster!

 

Norge er siste kommunist stat!  :mad:

 

NRK er noen svin. Slik som dem driver er det bare staten som kan drive.. tvinge folk til og betale!!!

 

Hva om vi DRITER i NRK ??

 

penga går til nye landsmenn og narkomane :thumbdown:

 

Og ikke til folk som virkelig burde få dem ( studenter ol )

:roll::roll::roll::roll:

 

Er det mulig?

Det varmer å se slike uegoistiske, varme, gjennomtenkte og intelligente innlegg i en debatt.

Endret av snikka
Lenke til kommentar

NY AVGIFT:

 

Gul-Ostehøvelavgift

 

Alle som kjøper og/eller eier en ostehøvel skal betale en årlig avgift

til produsentene av gulost. Dette er uavhengig av om du bruker den

til å høvle gulost eller brunost.

 

For å slippe unna denne avgiften kan man få fjernet selve kniven

på høvelen hos ett autorisert verksted.

 

 

Noen som ser likheten til nrk lisensen?

Er egentlig ikke begge avgiftene like urimelige?

 

edit: gulosten er selvfølgelig sponset.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Noen som ser likheten til nrk lisensen?

Er egentlig ikke begge avgiftene like urimelige?

 

edit: gulosten er selvfølgelig sponset.

uhhh, mmkay, så forklar meg på hvilken måte gulost/ostehøvel er et samfunnsgode?

 

Er ikke noe problem med å komme opp med latterlige eksempler. Dersom man skal dra sammenligninger vha. eksempler er det jo fint om eksemplet har hvertfall litt relevans til saken.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...