Gå til innhold

Lisensavgift og NRK - diskuter her


brusher11

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-10579

Nei, det var snakk om det ifjor, men tv-kort enda ikke omfattet at lisenskravet. Dersom noen krever lisens for slikt, eller registrering ved kjøp, er det ulovlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lisenskravet er urimelig av følgende grunner:

1. Informasjon om verden rundt oss burde være gratis og tilgjengelig for alle. Muligheten til å se nyhetene er noe alle burde kunne gjøre uavhengig av inntekt. Informasjon om for eksempel naturkatastrofer som varsel om skredfare kan være avgjørende for om man overlever eller ikke! Det er nesten så staten burde gi en tv til alle slik at vi kan orientere oss uten at det koster noe.

 

2. Selv er jeg nok en av mange som i hovedsak bruker tv til å se DVD filmer, og det burde ingen av tv kanalene tjene penger på. Overalt ellers i arbeidslivet er alle nødt til å produsere et produkt eller en tjeneste som folk mener det er verdt å betale for. Dette bør gjelde også for tv selskapene.

Endret av artoffiction
Lenke til kommentar
Jeg er helt enig i at nordmenn må tåle noen avgifter. Vi er tross alt verdens rikeste og verdens beste land å bo i...

 

Og NRK er den suverent beste kanalen.. :)

:yes:

så sant som det er sagt

NRK suger! (ikke veldig begrunnet.. men jeg har ikke tid til det nå.. ville bare si min mening)

 

Men ja. autofil er tøft.. men jeg ser det ikke lenger. aner ikke når det går engang. ser det i tilfelle på webtv. og det er ikke lissenspliktig ;)

Lenke til kommentar
Lisenskravet er urimelig av følgende grunner:

1. Informasjon om verden rundt oss burde være gratis og tilgjengelig for alle. Muligheten til å se nyhetene er noe alle burde kunne gjøre uavhengig av inntekt. Informasjon om for eksempel naturkatastrofer som varsel om skredfare kan være avgjørende for om man overlever eller ikke! Det er nesten så staten burde gi en tv til alle slik at vi kan orientere oss uten at det koster noe.

 

2. Selv er jeg nok en av mange som i hovedsak bruker tv til å se DVD filmer, og det burde ingen av tv kanalene tjene penger på. Overalt ellers i arbeidslivet er alle nødt til å produsere et produkt eller en tjeneste som folk mener det er verdt å betale for. Dette bør gjelde også for tv selskapene.

1. kjøp deg en radio

 

2. kjøp deg en projektor. forutsetter at dvd-spilleren din ikke har tuner, hvis den har den så kast den og kjøp en uten. kast tven også. nå kan du se på dvdfilmer, uten å betale kringkastingsavgift.

 

voila...du slipper å betale kringkastingsavgift!

Lenke til kommentar

btw, skumle lisens-mannen kom på døra hos meg her om dagen og spurte pent og pyntelig om tv2-reklamen i bakgrunnen kom fra en tv...

 

Dessuten glaner han rett inn i ei parabolantenne når han står på trappa. :blush:

 

"hvor lenge har du hatt tv?"

 

:blush:

 

"jeg skriver to måneder da!"

 

:devil: (jeg har hatt i to år)

 

:blush: mmm! jepp, ca 2-3 måneder!

 

"ok, signer her, og ha en god kveld"

 

:( (whatever)

 

DrE

Lenke til kommentar
Nei, det var snakk om det ifjor, men tv-kort enda ikke omfattet at lisenskravet. Dersom noen krever lisens for slikt, eller registrering ved kjøp, er det ulovlig.

http://www.nrk.no/lisens/3167955.html

 

Kringkastingsavgift skal betales av alle som har en fjernsynsmottaker i bruk etter § 1 i Forskrifter om fjernsynsmottakere.

 

Med fjernsynsmottaker menes: TV, video m/tuner, satellittmottaker, PC med TV-kort o.l. Kort sagt alle tekniske innretninger som kan ta i mot levende fjernsynssignaler og videreformidle dem direkte.

 

Forskrift om fjernsynsmottakere

Lenke til kommentar

det gjør meg ikke noen om nrk kutter lisensen og heller pøser ut med

reklame på tv og radio. jeg verken hører eller ser på de lenger (nesten).

før hørte jeg på p3, men etter at de ble "mainstream", og Marius Strand

og andre kom på banen har jeg heller tatt med meg en mp3 spiller på

jobben. og om det kommer noen filmer på nrk2 som jeg vil se, så

passer det alltids dårlig, og jeg må ta de opp. dermed kan jeg lett spole

over reklamepausene. TVlisensen er også urettferdig ovenfor de andre

kanalene, + at innimellom får nrk også lov til å vise reklame, i form

av stillbilder i alle fall.

Lenke til kommentar
Lisenskravet er urimelig av følgende grunner:

1. Informasjon om verden rundt oss burde være gratis og tilgjengelig for alle. Muligheten til å se nyhetene er noe alle burde kunne gjøre uavhengig av inntekt. Informasjon om for eksempel naturkatastrofer som varsel om skredfare kan være avgjørende for om man overlever eller ikke! Det er nesten så staten burde gi en tv til alle slik at vi kan orientere oss uten at det koster noe.

 

2. Selv er jeg nok en av mange som i hovedsak bruker tv til å se DVD filmer, og det burde ingen av tv kanalene tjene penger på. Overalt ellers i arbeidslivet er alle nødt til å produsere et produkt eller en tjeneste som folk mener det er verdt å betale for. Dette bør gjelde også for tv selskapene.

1. kjøp deg en radio

 

2. kjøp deg en projektor. forutsetter at dvd-spilleren din ikke har tuner, hvis den har den så kast den og kjøp en uten. kast tven også. nå kan du se på dvdfilmer, uten å betale kringkastingsavgift.

 

voila...du slipper å betale kringkastingsavgift!

Som nevnt over skal en betale avgift for radio også....

 

Derned er det fortsatt ingen grunn til at man skal være nødt til å kjøpe en proskjektor, som er svindyr og krever at man har et stort rom å sette den opp i. Nevnte jeg ikke noe om uavhengig av inntekt.

 

Det er helt urimelig at man skal være nødt til å investere 20000 for å se en DVD film uten å betale lisens, for ikke å snakke om at din supre proskjektor løsning er umulig for de som bor i hybler. Mange av dagens filmer tar også opp samfunnskritiske debatter, og stiller spørsmål ved moralen til mange av samfunnets aksepterte lover. (eks. den grønne mil) Slike filmer skal det også være mulig å se uten å bo i en by som har kino eller være rik nok til å være i besittelse av det ovennevnte utstyr.

Lenke til kommentar

det er noen fanatikere som gladelig vil ha NRK, men det er svært mange som IKKe vil ha NRK også, som heller vil at den skal være reklamefinansiert..

 

NRK kan godt bli reklamefinansiert, da vil vi se om den har livets rett....bare for guds skyld..ikke la de få et sugerør direkte i statskassa ved at de får penger direkte over skatteseddelen...

 

btw...en sa tidligere at TV2,TVN,TV3 får penger fra lisenen, det er ikke riktig...

 

i mine øyne... la NRK brenne i helvete...

 

ha en fin dag.

 

 

T.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...