Gå til innhold

Lisensavgift og NRK - diskuter her


brusher11

Anbefalte innlegg

Hvorfor må folk altid blande det faktum at vi har sykehus tiljengelig siden vi betaler skatt. Sykehus er noe man altid har bruk for, å jeg betaler gladelig skatt for å ha den muligheten. MEN nrk er ikke noe jeg MÅ ha, nrk er ikke noe jeg komer til å savne. Ergo jeg skulle gjerne sett en løsning, som gjorde at jeg kunne ha tv å se på andre kanaler, uten at jeg måtte betale til nrk. Men dette er jo for vanskelig for dere NRK tillhengere å forstå dere vil bare at resten av oss skal betale for deres tv kanal.

Endret av zoneman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

et lite apropos!

Man trenger ikke skrive under på noe hos en forhandler for å få krav om lisens. Det er nemlig slik at alle forhandlere som selger Tv eller annet utstyr som krever lisens må rapportere disse salgene til NRK sin lisensavdeling. Og siden nesten alle butikker idag har data basert kasse/salgssystem så skjer dette automatisk.

Produktgruppene det gjelder er: TV, Video, parabol.

 

Og man må også betale lisens selv om man bor hjemme hos forreldre hvis man forsørger seg selv, og har egen TV.

Lenke til kommentar

Vice, når du kommer med et sånn utsagn så kan du jo ikke forvente at du får et klapp deg på skuldra svar, greit litt skarp var jeg, men kanskje du forstår at man blir litt frustrert av et typisk naivt svar.

 

Forøvrig er det ikke undergang for meg å kvitte meg med tv-en, noe som jeg ikke kommer til å gjøre det jeg greier det akkurat på håret, men det er faktisk andre familier jeg tenker på, det dreier seg ikke bare om meg selv...

 

Kanskje jeg burdet fortelle deg at jeg har jobbet som hjelpepleier og støttekontakt i flere år? Kan desverre ikke uttale meg om konkrete saker pga at jeg har tausetsplikt og ønsker ikke at noen skal kunne lese dette i ettertid og kjenne seg igjen. Men ta mitt ord på at jeg har sett nok faenskap og elendighet her i norge som jeg ikke trudde skulle eksistere. Vi har et faens byråkrati som lar folk råtne før di får hjelp, og di stakkarne som trenger hjelpen får den når det først er for sent.

 

Men det var tv lisensen vi snakket om, ikke sant? Vell, du mener at di som ikke har råd til å betale staten lisensen ikke skal ha disse godene? Vell du sier med andre ord at alle som er i en dårlig situasjon i livet (uansett grunn) ikke skal ha noen velferdsgoder fordi di ikke har råd til det. Veldig urimelig, og dårlig argumentert, di personene som ikke har råd burdet i alle fall ha noen basiske goder og da mener jeg tv er en av dem.

 

Noen familier har ikke bare økonomiske problemer, di har også psykiske problemer og barna deres har det ikke akkurat godt, det er heller ikke gøy for dem å motta hjelp, noe som føles nedverdigende og ikke akkurat oppmuntrende.

 

Så vær så snill og ikke kom med uttalelser som : Ti still og betal, det er bare så utrolig naivt. Nei personlig synnes jeg det er på tide å forvandle vårt politiske system, det er urovekkende mye galt i sammfunnet som disse politikkerne våres bare gir blaffen i.

Lenke til kommentar

NRK skal ikke ha reklame på sin kanal, men de har vært lure.. De kaller det sponsing.

 

Jeg skjønner ikke at folk gidder betale lisensen, jeg hører ikke på radio og jeg ser aldri på NRK. Men allikevel er det noen som har bestemt at hvis man vil ha et TV, så må man betale NRK lisensen. Hva om man skal ha TV bare for å se på DVD og spille med en eller annen konsoll?

 

Blir jo som om man skulle betalt flere tusen til sin ISP fordi man kjøpte seg et nytt nettverkskort eller modem.

 

Og til dere som sier noe slik som "om du har tatt deg råd til å kjøpe TV så får du betale lisensen" dere har tydligvis ikke skjønt poenget.

Lenke til kommentar
Og man må også betale lisens selv om man bor hjemme hos forreldre hvis man forsørger seg selv, og har egen TV.

Feil..

 

Så lenge du handler tv`en på foreldrene dine og de har ikke brukt opp antall tv mottakere på lisensen så bryr ikke de seg.. tror det er 2 eller 3 mottakere pr lisens

Lenke til kommentar

Blir ganske forbanna på dette, jeg som student, og snart med lån

skal betale 1900kr+ i året. for noe jeg *aldri* ser på, absolutt eneste jeg gjør med TV'en er å se TV2 nyhetene engang iblandt, ellers blir den kun brukt til Film..

 

Tom. De som ikke får in hverken NRK eller NRK2 må betale (vi får ikke inn dette på hytta f.eks)

Lenke til kommentar
Blir ganske forbanna på dette, jeg som student, og snart med lån

skal betale 1900kr+ i året. for noe jeg *aldri* ser på, absolutt eneste jeg gjør med TV'en er å se TV2 nyhetene engang iblandt, ellers blir den kun brukt til Film..

 

Tom. De som ikke får in hverken NRK eller NRK2 må betale (vi får ikke inn dette på hytta f.eks)

Du betaler ikke for å få NRK1 eller NRK2... du betaler for å ha en tv-tuner. Det står ingen plass i lisensloven om at du skal betale for å få inn NRK. Slik er det bare... Surt, men sant... Som sagt, det går an å kjøpe tv uten tuner. Da slipper dere å betale lisens...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234
Ja. En kompis av meg fikk akkurat lisenskrav fra NRK etter kjøp av et kort han skulle bruke til å kopiere gamle vhs'er

Nei! Helt feil! De registrerer opplysninger iforbindelse med garantien på tv-kortet. That's it.

 

Har kjøpt et sjøl hos komplett og NRK er ikke ute etter meg ^^

Lenke til kommentar
jeg digger nrk, det er den beste kanalen vi har og den gjør mye bra for landet vårt. Stor takk til nrk for god innsats, lisenspenger betaler jeg gledelig.

Den tiden da kun eliten hadde TV er over. Jeg synes tiden er inne for å bake lisensavgiften inn i skatten. Da hadde folk akseptert den uten å klage, og NRK hadde sluppet å gå rundt og plage folk med dumme spørsmål.

 

Det er langt flere som klager over at de må betale lisens til NRK, enn at vi må betale penger til kirken gjennom skatten.

 

En ting å tenke på kanskje?

Lenke til kommentar
NRK skal ikke ha reklame på sin kanal, men de har vært lure.. De kaller det sponsing.

Fra TV 2s intranett :

 

 

Kulturminister Valgerd Svarstad Haugland ønsker ny debatt om sponsing på NRK. Det kom frem da Haugland i dag orienterte Stortinget om arbeidet med å presisere NRKs oppdrag som allmennkringkaster.

 

Både EU-kommisjonen og ESA på den ene siden og norske medieaktører på den andre har etterspurt klarerere presiseringer av NRKs allmennkringkasterrolle. EU-kommisjonen/ESA har krevd nye retningslinjer for offentlig finansiering av allmennkringkastere, blant annet for å forhindre at offentlige midler benyttes til å subsidiere konkurranseutsatt virksomhet.

 

Tall er ikke alt

 

Her hjemme har flere sterke medieaktører, deriblant TV 2, hevdet det urimelige i at kommersielle allmennkringkastere som TV 2, P4 og Kanal 24 alle har langt mer presise krav til programvirksomheten enn tilfellet er for lisensfinansierte NRK. Dette er bakgrunnen for at kulturdepartementet nå jobber med en presisering av kravene til NRK.

 

Kulturminister Haugland orienterte i dag Stortinget om arbeidet, og varslet at det vil bli stilt strengere krav til NRK. Kulturministeren var svært opptatt av at høy seer- og lytteroppslutning ikke kunne være det eneste suksesskriteriet for en ikke-kommersiell allmennkringkaster, og tok til orde for at NRK også i beste sendetid må finne plass til programmer som ikke er for ”det breie lag av folket”.

 

Kulturministeren var også opptatt av at nå som de økonomiske rammevilkårene for NRK er bedre enn noensinne, må det resultere i økt avkastning - ikke økonomisk, men i form av enda bedre allmennkringkasting.

 

Ønsker ny sponsedebatt

 

Interessant sett med TV 2-øyne var det kanskje også at kulturministeren tok til orde for ny debatt om sponsing av NRK-programmer: ”NRK er lisensfinansiert, og skal vera ein ikkje-kommersiell motvekt til dei kommersielle kanalane. Eg vil difor nytta høvet, president, til å reisa ein debatt om ikkje kjerneverksemda i NRK burde vera heilt fri for slike kommersielle uttrykk.”

 

Haugland varslet også strengere krav til NRKs minoritetstilbud, og ønsker å utvide NRKs ansvar for nynorsken til å gjelde også på tekst-tv og internett, selv om dette ikke er definert som NRKs kjernevirksomhet.

 

Kulturministeren orienterte videre om at hun ikke var fornøyd med NRKs distriktstilbud i Nordland, og varslet pålegg om full utbygging av distriktstilbudet i fylket, i tråd med Stortingets forutsetninger.

 

 

Takk og pris... "sponsingen" (eller reklamen som jeg kaller det) som NRK driver med er usmaklig når de driver å krever inn tusenvis av penger fra oss hvert år.

Lenke til kommentar

Lisens synes jeg er noe dritt, selv om jeg er 15 og ikke betaler det synes jeg det er utrolig teit med en avgift fordi du har mulighet til å se på NRK. Hadde vært lettere om det hadde blitt bakt inn med noe annet.

 

Og hvorfor har NRK sponsede sendinger? Posten er vel hyppige gjengangere der, ved sportsarrangementer osv. Og avgift på TV-kort blir for sykt, 2 000 kroner i året fordi man har antenneinngang på et lite kort i datamaskinen sin blir for vilt.

 

 

Har de lisens i Sverige for SVT osv?

Lenke til kommentar
Blir ganske forbanna på dette, jeg som student, og snart med lån

skal betale 1900kr+  i året. for noe jeg *aldri* ser på, absolutt eneste jeg gjør med TV'en er å se TV2 nyhetene engang iblandt, ellers blir den kun brukt til Film..

 

Tom. De som ikke får in hverken NRK eller NRK2 må betale (vi får ikke inn dette på hytta f.eks)

Du betaler ikke for å få NRK1 eller NRK2... du betaler for å ha en tv-tuner. Det står ingen plass i lisensloven om at du skal betale for å få inn NRK. Slik er det bare... Surt, men sant... Som sagt, det går an å kjøpe tv uten tuner. Da slipper dere å betale lisens...

Det er desverre vanskelig/dyrt å fa tak i TV uten tuner i dette landet. Selv bruker jeg ikke flimrekassa til annet enn film, så jeg fjernet tuneren vhja. loddebolt. I forbindelse med overgangen til digitaltv håper jeg at NRK blir pålagt å kode sendingene sine, slik at man kan erstatte tv-lisensen med en reell betal-tv ording der det er frivillig å være NRK kunde.

Lenke til kommentar

Tv lisens og Nrk, snart kommer Tv2 og etter.

 

Noe som Valebrokk sa her i uken som var.

 

Og at det er en idioti og holde på slikt, når Nrk blir sponset, jepp.

 

Vekk med hele lisensen.

 

Forøvrig støtter jeg meg til det som Malvado sier/skriver. :thumbs:

 

Helse Norge stinker, du betaler faktisk for å gå til Fastlegen, du betaler Egenandel på Røntgen, Poliklinisk o.s.v

 

Ja, jeg vet hva jeg snakker om. :wow:

 

Og får vi noe bedre Tv av den grunn, bedre helse av flere avgifter ?, nei tvertimot.

 

Og forøvrig har ikke de som er utsendt av Nrk, (lisensjegerne) lov til å sette foten sin over dørkarmen din. Knapt nok Politiet, om og viss det ikke forligger en rettslig grunn om skjelig mistanke om ulovligheter.

 

Og, som en annen skrev, han hadde en Parabol på veggen ? Hva så, den henger der den, den var på huset når du kjøpte den..........

 

Det er aldri Vi som skal ha bevisbyrden. :thumbup:

 

 

MvH

 

WB

Lenke til kommentar

Tja, det er vel mulig at noe kommer til å skje når de digitaliserer sendenettet. Ellers så skal jeg være såpass arrogant at jeg sier at lisensavgiften er helt OK. Ikke nødvendigvis fordi jeg ser på TV, men fordi NRK pr. i dag finansieres gjennom lisensavgiften. Og da gjelder det ikke minst radio. En haug med flotte kanaler som året rundt sender musikk og programmer som jeg bare kunne sett langt etter dersom NRK hadde vært reklamefinansiert.

 

Og så har jeg en mistanke om at en del av de som rauter høyest her inne bruker 5000+ i året på bredbånd.

 

TV2 er sikkert en helt oK kanal, men sist gang jeg så på den så var det en tulling som hang over skroget på en båt som hadde kantret utenfor Bergen og skrek "Hallo, e det nokken der inne?" Og så slo jeg av. Etter dette har jeg holdt meg til NRK.

Lenke til kommentar
Blir ganske forbanna på dette, jeg som student, og snart med lån

skal betale 1900kr+  i året. for noe jeg *aldri* ser på, absolutt eneste jeg gjør med TV'en er å se TV2 nyhetene engang iblandt, ellers blir den kun brukt til Film..

 

Tom. De som ikke får in hverken NRK eller NRK2 må betale (vi får ikke inn dette på hytta f.eks)

Du betaler ikke for å få NRK1 eller NRK2... du betaler for å ha en tv-tuner. Det står ingen plass i lisensloven om at du skal betale for å få inn NRK. Slik er det bare... Surt, men sant... Som sagt, det går an å kjøpe tv uten tuner. Da slipper dere å betale lisens...

Her var det mye feilinformasjon og rare tolkninger ute og gikk:

 

1: Selv om det er korrekt det du sier, skal du være rimelig trangsynt for å påstå at man ikke betaler lisensavgiften for NRK, når lisensavgiften i sin helhet går til bedriften.

 

Kringkastingsavgiften tilfaller i sin helhet NRK.

 

Av denne grunn synes jeg det er litt rart at man ikke får rabatt dersom man ikke får inn NRK2...

 

2: Den som påstod at man kan ha opptil 3 tv'er på lisensen tar feil, man kan ha så mange mottakere man vil.

 

På en lisens kan en lisenshaver ha så mange fjernsynsmottakere han/hun vil ha. Men dette forutsetter at mottakerne benyttes av vedkommende selv, ektefelle og barn.

 

3: Den som påsto at man som student kunne registrere tv'en på sine foreldre, tar også feil, dette er ikke lov.

 

Selvforsørgende barn som har fjernsynsmottaker, må løse egen lisens.  (...)

 

Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal betale egen avgift selv om de bor hjemme §4,I i Forskrifter om fjernsynsmottakere

 

 

Jeg antar at en student er selvforsørgende, jeg forsørges i hvert fall ikke av familien etter at jeg tok opp studielån.

 

kilde : NRK Lisens

 

 

Når dette er sagt, så er jeg på ingen måte negativ til lisensordningen. Jeg priser meg lykkelig over at vi bor i et land hvor styresmakten har innsikt nok til å se at et totalt kommersiellt og markedsstyrt medie-og kulturtilbud ville gi lite rom for nyskapning og dybde. Revolusjonerende program som "Lille Lørdag" ville vanskelig fått midler eller sendetid til å utvikles på kommersielle kanaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...