Gå til innhold

Lisensavgift og NRK - diskuter her


brusher11

Anbefalte innlegg

Begynner å bli litt lei av alle disse gjøkene på forumet som sier hold kjeft og betal, føler ofte at dette er rike bærumsgutter som ikke vet hva det sier å tjene til livets opphold.

 

Er selv i 50% permisjon for tiden, og med ei netto løn på ca 7500 er det faktisk ikke så forferdelig gøy å måtte betale di forskjellige lisenser som staten krever, faktum er at man må enten ha 2 inntekter (2 som jobber) for å ha råd til å leve et anstendig liv, og dette regnet på en snittløn på ca 19.000kroner før skatt.

 

Jeg mener at di fleste av pappaguttene her på forumet bør tenke seg litt om før di begynner å poste og uttaler seg om at vi bør holde kjeft og betale alt uten et mukk.

 

Faktum er at Kringkastingsavgiften er for lengst avlengs, den er urimelig pga at det faktisk er en rik stat vi lever i og staten har opplysningsplikt foran beboerne, med andre ord tv-en er det beste offisielle mediumet for å opplyse befolkningen og dermed burdet ikke være avgiftsdekket. I tilegg så er faktisk nrk sponset med reklame indirekte, noe kanalen påstår den ikke er (reklamefri) men det er bare tull.

 

Mvh malvado.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lisenskravet er urimelig av følgende grunner:

1. Informasjon om verden rundt oss burde være gratis og tilgjengelig for alle. Muligheten til å se nyhetene er noe alle burde kunne gjøre uavhengig av inntekt. Informasjon om for eksempel naturkatastrofer som varsel om skredfare kan være avgjørende for om man overlever eller ikke! Det er nesten så staten burde gi en tv til alle slik at vi kan orientere oss uten at det koster noe.

 

2. Selv er jeg nok en av mange som i hovedsak bruker tv til å se DVD filmer, og det burde ingen av tv kanalene tjene penger på. Overalt ellers i arbeidslivet er alle nødt til å produsere et produkt eller en tjeneste som folk mener det er verdt å betale for. Dette bør gjelde også for tv selskapene.

1. kjøp deg en radio

 

2. kjøp deg en projektor. forutsetter at dvd-spilleren din ikke har tuner, hvis den har den så kast den og kjøp en uten. kast tven også. nå kan du se på dvdfilmer, uten å betale kringkastingsavgift.

 

voila...du slipper å betale kringkastingsavgift!

Som nevnt over skal en betale avgift for radio også....

 

Derned er det fortsatt ingen grunn til at man skal være nødt til å kjøpe en proskjektor, som er svindyr og krever at man har et stort rom å sette den opp i. Nevnte jeg ikke noe om uavhengig av inntekt.

 

Det er helt urimelig at man skal være nødt til å investere 20000 for å se en DVD film uten å betale lisens, for ikke å snakke om at din supre proskjektor løsning er umulig for de som bor i hybler. Mange av dagens filmer tar også opp samfunnskritiske debatter, og stiller spørsmål ved moralen til mange av samfunnets aksepterte lover. (eks. den grønne mil) Slike filmer skal det også være mulig å se uten å bo i en by som har kino eller være rik nok til å være i besittelse av det ovennevnte utstyr.

Du snakker som om det er en menneskerettighet å se film og å bli opplyst på diverse måter.

De aller fleste her i verden, meg inkludert, ser på dette som et privilegium.

 

Vær glad du lever i et land der du har disse mulighetene. Og selvsagt koster dette penger...

Lenke til kommentar
Du snakker som om det er en menneskerettighet å se film og å bli opplyst på diverse måter.

De aller fleste her i verden, meg inkludert, ser på dette som et privilegium.

 

Vær glad du lever i et land der du har disse mulighetene. Og selvsagt koster dette penger...

Det virker som enkelte i det her landet er glad for å bli loppet dobbelt opp og i mente.... Det er ikke rart at avgiftskåte politikere får dominere tinget år etter år... NRK får jo både statsstøtte OG reklameinntekter, i form av sponsing. Dette gir NRK et urettferdig konkurransefortrinn i forhold til andre nyhetsformidlere - uten at vi skal starte en debatt om det på dette forum. Uansett er avgift på TV-kort etc urimelig, da ingen kan dokumentere at jeg vil bruke det til å se på ARK...

 

Men, som Mavaldo antydet, det er nok noen som ikke er såpass tørre bak øra ennå at de har begynt å betale sine egne regninger...

 

Når de flytter ut fra mammas trygge hule en gang i 20 (30??)-åra, får nok pipa en annen låt... Penger vokser ikke på trær, nemlig, "gutten min"... :D

Lenke til kommentar

Betaler ikke lisens (enda) men det er vel ikke det aller verste da? Synes vi har godt av nrk, mye bedre kanal enn tv2 syns nå jeg. By the way så vinner jo nrk mest priser i gullruten (som forøvrig vises på tv i dag) Er mye som kan sies i henhold til den saken som jeg ikke gidder nå..

 

Men når sant skal sies så er det vel rikelig med reklame på nrk's text-tv :hmm: og rett meg viss jeg tar feil; er det ikke reklame for erotikk også? :hmm:

Lenke til kommentar
Folk bør ikke klage på kringkastingsavgifta. Det er ganske greit at vi har TV og Radio kanaler her i Norge som ikke har reklame. NRK viser også mangen godbiter på TV og leverer et rikt lyd program til oss alle. De som ikke liker det NRK har å by på, synd for dem.

"Jeg ser ikke på NRK så hvorfor skal jeg betale kringkastingsavgift!?"
Vel, jeg bruker ikke sykehusene i landet heller og krever ikke mindre skattebetaling av den grunn. Skjer det noe akutt med meg så vil jeg gjerne få gratis behandling.

Ellers er folk ganske heldige som slipper unna kringkastingsavgift på PC'er generelt. Det har vært snakk om å kreve lisens på PC kjøp (WebTV). Dette forslaget ble ikke tatt i bruk.

Visst noen vil kjøpe en TV som ikke skal vise noen kringkasting så kan de få fjernet TV-tuneren i TV apparatet hos en TV-Reperatør. Det er mange uteplassere/barer som gjør dette fordi de bare viser DVD eller annet medium (karaoke anyone?). Sånn slipper de å betale kringkastingsavgift.
Lenke til kommentar
Begynner å bli litt lei av alle disse gjøkene på forumet som sier hold kjeft og betal, føler ofte at dette er rike bærumsgutter som ikke vet hva det sier å tjene til livets opphold.

 

Er selv i 50% permisjon for tiden, og med ei netto løn på ca 7500 er det faktisk ikke så forferdelig gøy å måtte betale di forskjellige lisenser som staten krever, faktum er at man må enten ha 2 inntekter (2 som jobber) for å ha råd til å leve et anstendig liv, og dette regnet på en snittløn på ca 19.000kroner før skatt.

 

Jeg mener at di fleste av pappaguttene her på forumet bør tenke seg litt om før di begynner å poste og uttaler seg om at vi bør holde kjeft og betale alt uten et mukk.

 

Men TV skal man ha. :roll:

Hvem i all verden er det som tvinger deg til å ha TV?? Det er faktisk HELT gratis å ikke ha TV.

"som ikke vet hva det sier å tjene til livets opphold."? For noe sprøyt. Har du noengang hørt om ordet prioritering.

Hvis man ikke har råd til å bruke ekstragoder kan man jammen la være å bruke dem. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar
Lisenskravet er urimelig av følgende grunner:

1. Informasjon om verden rundt oss burde være gratis og tilgjengelig for alle. Muligheten til å se nyhetene er noe alle burde kunne gjøre uavhengig av inntekt. Informasjon om for eksempel naturkatastrofer som varsel om skredfare kan være avgjørende for om man overlever eller ikke! Det er nesten så staten burde gi en tv til alle slik at vi kan orientere oss uten at det koster noe.

 

2. Selv er jeg nok en av mange som i hovedsak bruker tv til å se DVD filmer, og det burde ingen av tv kanalene tjene penger på. Overalt ellers i arbeidslivet er alle nødt til å produsere et produkt eller en tjeneste som folk mener det er verdt å betale for. Dette bør gjelde også for tv selskapene.

1. kjøp deg en radio

 

2. kjøp deg en projektor. forutsetter at dvd-spilleren din ikke har tuner, hvis den har den så kast den og kjøp en uten. kast tven også. nå kan du se på dvdfilmer, uten å betale kringkastingsavgift.

 

voila...du slipper å betale kringkastingsavgift!

Som nevnt over skal en betale avgift for radio også....

 

Derned er det fortsatt ingen grunn til at man skal være nødt til å kjøpe en proskjektor, som er svindyr og krever at man har et stort rom å sette den opp i. Nevnte jeg ikke noe om uavhengig av inntekt.

 

Det er helt urimelig at man skal være nødt til å investere 20000 for å se en DVD film uten å betale lisens, for ikke å snakke om at din supre proskjektor løsning er umulig for de som bor i hybler. Mange av dagens filmer tar også opp samfunnskritiske debatter, og stiller spørsmål ved moralen til mange av samfunnets aksepterte lover. (eks. den grønne mil) Slike filmer skal det også være mulig å se uten å bo i en by som har kino eller være rik nok til å være i besittelse av det ovennevnte utstyr.

du må ikke betale nrk lisens ved kjøp av radio, det har gått ut.

 

så kjøp deg en tv uten tuner da, det er ingen som nekter deg det...det er ikke så vanskelig som du tror å se dvd uten å betale lisens, det er bare du som gjør det vanskelig.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte tv-kortet mitt på komplett i Trondheim for 2 år siden så har jeg enda ikke blitt sjekka av en lisensmannen. De på komplett skrev heller ikke ut noe lisensgreier. Slik som de gjør hvis du kjøper deg TV. Det jeg tror er at de på butikkene ikke vet at det er tv-tuner som du skal betale lisens på, men ikke selve tv'en. Det finnes Tv'er uten tuner og de slipper du å betale lisens på. Uten tuner så får du ikke inn NRK eller TV2. Men du kan fortsatt se DVD og VHS på den...

Lenke til kommentar
Men TV skal man ha.

Hvem i all verden er det som tvinger deg til å ha TV?? Det er faktisk HELT gratis å ikke ha TV.

"som ikke vet hva det sier å tjene til livets opphold."? For noe sprøyt. Har du noengang hørt om ordet prioritering.

Hvis man ikke har råd til å bruke ekstragoder kan man jammen la være å bruke dem. Verre er det ikke.

 

Tydeligvis så kan du ikke ha så forferdelig mye oppe i hodet, eller du kan kanskje ikke lese hva andre folk skriver? Poenget mitt er faktisk at jeg er i halv løn for tiden, tror du at noe sånt kan forutsies? Du mener sikkert at vi mennesker er utstyrt med en sjette sans som gjør at vi kan forutsi lottotall, arbeidsledighet, uforventete hendelser etc??? Gratulerer du må være den første personen i verden som er utstyrt med en sånn sans siden du utaler deg så fint.

 

Du er vist ganske langt bak mål når du bruker ordet prioritering, noe som antyder at du enten er spekk med penger, eller faktisk aldri har levd langt under minstelønna med flere munner å mette, så ikke kom til meg å fortell meg hva som er prioritering (har levd under meget vanskelige vilkår i utlandet), det er sånne duster som deg som gjør at jeg blir utrolig forbanna.

 

Tar vi regelen din så er underholdning bare for di som kan betale for det, er dette rett og rimelig i et land som norge? Nei en **** som deg greier ikke å se at folk kan ha det vondt og slite enormt med regninger etc, er det noen grunn da at di ikke kan kose seg med litt tv?

 

Forøvrig så kommer jeg med uttalesen om tv-lisensen fordi den rett og slett er idiotisk, og er noe som staten absolut bør betale fordi den har en viss forpliktelse over sine statsborgere. Dette utgjør absolutt ikke mye av statsbudsjettet og kunnet enkelt vært dekket av reklame på nrk.

 

Edit : Litt selvsensur.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar
Du snakker som om det er en menneskerettighet å se film og å bli opplyst på diverse måter.

De aller fleste her i verden, meg inkludert, ser på dette som et privilegium.

 

Vær glad du lever i et land der du har disse mulighetene. Og selvsagt koster dette penger...

Det virker som enkelte i det her landet er glad for å bli loppet dobbelt opp og i mente.... Det er ikke rart at avgiftskåte politikere får dominere tinget år etter år... NRK får jo både statsstøtte OG reklameinntekter, i form av sponsing. Dette gir NRK et urettferdig konkurransefortrinn i forhold til andre nyhetsformidlere - uten at vi skal starte en debatt om det på dette forum. Uansett er avgift på TV-kort etc urimelig, da ingen kan dokumentere at jeg vil bruke det til å se på ARK...

 

Men, som Mavaldo antydet, det er nok noen som ikke er såpass tørre bak øra ennå at de har begynt å betale sine egne regninger...

 

Når de flytter ut fra mammas trygge hule en gang i 20 (30??)-åra, får nok pipa en annen låt... Penger vokser ikke på trær, nemlig, "gutten min"... :D

Vel, jeg er 26 år og er student med en samboer og datter på 2 mnd, så jeg vet en god del om å betale mine egne regninger.

 

Har du ikke råd til å betal lisensen, la være å skaffe deg en TV, eller hold deg langt unna NRKs lisensinnkrevere.

 

Alle de avgiftene du klager over er det som gjør at du har fått deg en utdanning, gratis sykehusbehandling osv.

Har det slått deg at det ville vært enda værre for folk med dårlig råd om dette ikke var betalt av staten. Ingen sykehusbehandling uten en skikkelig forsikring eller mye penger på bok da nei...

Og: "du er ikke født inn i en familie med mye penger, så du må nok nøye deg med en skole som har dårlige ressurser og muggsopp i gangene".

 

Vi trenger pengene staten får inn fra skatt og avgifter, men hvordan vi fordeler/bruker disse pengene er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar

Jeg synes NRK er en grei kanal, de har mange gode og interessante programmer , debatt/reportasjer/natur- og vitenskap. De har iallefall ikke blitt en søppelkanal som de reklamebaserte TV2/TVN/TV3 etc. der det bare sendes møkka-TV som reality/Idol etc, som bare er med på å råtne ungdommens hjerner. Lærer man noe av slikt???

 

Må jeg betale for å slippe dritten, ja da sier jeg ikke nei takk.

Lenke til kommentar

Ebay Powa!

 

 

eller kjøp brukt!

 

 

ALDRI OM JEG SKAL BETALE DEN H NRK LISENSEN!!!!

 

 

Forbanna komeniststystem

 

okai dette ble veldig usakelig!..

 

 

men

 

Hadde man kunne velgt og ikke ha NRK, og man kunne valgt å betale NRK lisensen eller ikke.

 

blir så dumt når Lisensen henger sammen med kjøp av en motaker.

 

Hvis man feks bor i skogen å skal ha en TV kunn til å se på film med, så må man betale NRK lisensen..

Endret av chil
Lenke til kommentar
Da jeg kjøpte tv-kortet mitt på komplett i Trondheim for 2 år siden så har jeg enda ikke blitt sjekka av en lisensmannen. De på komplett skrev heller ikke ut noe lisensgreier. Slik som de gjør hvis du kjøper deg TV. Det jeg tror er at de på butikkene ikke vet at det er tv-tuner som du skal betale lisens på, men ikke selve tv'en. Det finnes Tv'er uten tuner og de slipper du å betale lisens på. Uten tuner så får du ikke inn NRK eller TV2. Men du kan fortsatt se DVD og VHS på den...

Samme her. Jeg kjøpte et TV-kort på Datakjeden i fjor, og jeg måtte ikke skrive under på noe som helst. Lisensmannen har ikke vært her og sjekket. Og jeg tror ikke de kan sjekke om jeg har en TV-mottaker heller, fordi jeg ikke har antenne, men kabel. Ikke pokker om jeg betaler en krone i lisens. NRK har ikke fortjent mine penger. Eneste de sender som er verdt å få med seg, er Dagsrevyen.

Lenke til kommentar
Alle de avgiftene du klager over er det som gjør at du har fått deg en utdanning, gratis sykehusbehandling osv.

Har det slått deg at det ville vært enda værre for folk med dårlig råd om dette ikke var betalt av staten. Ingen sykehusbehandling uten en skikkelig forsikring eller mye penger på bok da nei...

:no: Common misconseption.... Norge har så ufattelig mye penger på bok at vi må "spille på børsen" med dem i utlandet.

 

Visste du at personskatteintekten utgjør kun 1% av statens inntekter??!! Er det ikke nok at vi skal betale 24% moms på TV-kort, TV etc. , om ikke staten skal ha inn ennå mer? NRK-lisensen utspilte sin rolle i det det kom andre kringkastere inn på banen. Vi har faktisk ikke bare én kanal i Norge lenger... Hvorfor skal NRK ha både reklameinntekter OG linsenspenger??!!

Lenke til kommentar
Ebay Powa!

 

 

eller kjøp brukt!

 

 

ALDRI OM JEG SKAL BETALE DEN H NRK LISENSEN!!!!

 

 

Forbanna komeniststystem

 

okai dette ble veldig usakelig!..

 

 

men

 

Hadde man kunne velgt og ikke ha NRK, og man kunne valgt å betale NRK lisensen eller ikke.

 

blir så dumt når Lisensen henger sammen med kjøp av en motaker.

 

Hvis man feks bor i skogen å skal ha en TV kunn til å se på film med, så må man betale NRK lisensen..

LOL!!

Lenke til kommentar
Men TV skal man ha.

Hvem i all verden er det som tvinger deg til å ha TV?? Det er faktisk HELT gratis å ikke ha TV.

"som ikke vet hva det sier å tjene til livets opphold."? For noe sprøyt. Har du noengang hørt om ordet prioritering.

Hvis man ikke har råd til å bruke ekstragoder kan man jammen la være å bruke dem. Verre er det ikke.

 

Tydeligvis så kan du ikke ha så forferdelig mye oppe i hodet, eller du kan kanskje ikke lese hva andre folk skriver? Poenget mitt er faktisk at jeg er i halv løn for tiden, tror du at noe sånt kan forutsies? Du mener sikkert at vi mennesker er utstyrt med en sjette sans som gjør at vi kan forutsi lottotall, arbeidsledighet, uforventete hendelser etc??? Gratulerer du må være den første personen i verden som er utstyrt med en sånn sans siden du utaler deg så fint.

 

Du er vist ganske langt bak mål når du bruker ordet prioritering, noe som antyder at du enten er spekk med penger, eller faktisk aldri har levd langt under minstelønna med flere munner å mette, så ikke kom til meg å fortell meg hva som er prioritering (har levd under meget vanskelige vilkår i utlandet), det er sånne duster som deg som gjør at jeg blir utrolig forbanna.

 

Tar vi regelen din så er underholdning bare for di som kan betale for det, er dette rett og rimelig i et land som norge? Nei en **** som deg greier ikke å se at folk kan ha det vondt og slite enormt med regninger etc, er det noen grunn da at di ikke kan kose seg med litt tv?

 

Forøvrig så kommer jeg med uttalesen om tv-lisensen fordi den rett og slett er idiotisk, og er noe som staten absolut bør betale fordi den har en viss forpliktelse over sine statsborgere. Dette utgjør absolutt ikke mye av statsbudsjettet og kunnet enkelt vært dekket av reklame på nrk.

 

Edit : Litt selvsensur.

Så din versjon av å ha det fryktelig vanskelig er en hverdag uten TV.....

Hva hindrer deg i å kvitte deg med TV'n i vanskelige tider? Det finnes løsninger på (økonomiske)problemer selv om man ikke kan forutsi dem. De fleste kan tilogmed løses innefor loven.

 

Forøvrig gidder jeg ikke diskutere mer med en som kommer med personangrep.

:no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...