Gå til innhold

Aktivist eller terrorist?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
38 minutes ago, iMarius said:

Hvor går grensen fra det å være aktivist til at man kan klassifiseres som terrorist? Kjenner jeg blir mektig provosert av denne idioten som ødela en del av Norges militære kapasitet. Burde fått mye strengere straff, spør du meg.

Kampflydeler på Rygge knust med pigghakke (Nrk.no)

Jeg synes vi skal være veldig forsiktige med å dømme aktivister for terror. Vi ønsker ikke å åpne den døren. 

Han forårsaket begrensede materielle skader, og oppfyller dermed ikke kravene i straffeloven for at det skal kunne dømmes som terror. Grovt skadeverk (som han ble dømt for) er i tillegg ikke blant forbrytelsene som kan anses som terror etter straffeloven.

Terror bør begrenses til svært alvorlige forbrytelser med et klart terrormotiv.

Endret av Rhabagatz
  • Liker 9
Skrevet

Jeg har sansen for folk med en overbevisning og som gjør noe med den, men det er ikke alt de gjør som er like bra. En god ting kom sikkert ut av aksjonen. Styrka sikkerhet. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Bare glad for at "spleisen" til fyren stoppet på "kun" 15.000 av 750.000,- 👍

Edt* Groteskt at det faktisk finnes folk som har gitt noe overhode.

Endret av Duriello
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Det er ikke noe motsetning mellom aktivisme og terrorisme 

På en måte kan si all terrorisme er aktivisme, eller verktøy for aktivisme.

Jeg synes ikke denne sabotasje direkte-aksjon faller innen terror-begrepet.

Vet ikke om det er noen etablerte begrep for slikt. Iom at man ødelegger våpen nasjonen trenger for å forsvare seg så er det nu landsforræderi. 8 mnd var sånn sett ganske lite kanskje, straffene er blitt mildere siden 1945 i hvertfall.

Endret av Ballalaika
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
1 hour ago, iMarius said:

Hvor går grensen fra det å være aktivist til at man kan klassifiseres som terrorist?

Det står jo i straffelova §131? https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-3#KAPITTEL_2-3

Terrorhensikt foreligger dersom en handling som nevnt i første ledd begås i den hensikt

a. å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning, sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og smittevern,
b. å skape alvorlig frykt i en befolkning, eller
c. urettmessig å tvinge offentlige myndigheter eller en mellomstatlig organisasjon til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning for landet eller organisasjonen, eller for et annet land eller en mellomstatlig organisasjon.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Jeg nøyer meg med sabotasje i videospill. Da slipper man konsekvenser.

2nb4wb7.jpg

Hvis flere voksne spilte videospill, hadde færre utagert ute i samfunnet.

Endret av BadCat
  • Hjerte 3
Skrevet
BadCat skrev (9 minutter siden):

2nb4wb7.jpg

Finnes det et vitenskapelig grunnlag for den påstanden 🙂?

• Liker 2
Skrevet

Bare de betaler for seg i tillegg til eventuell fengselsstraff. Burde gjelde der som blokkerer trafikken også, et estimert beløp for hvilke kostnader forsinkelsen koster hele samfunnet, gjerne multiplisert med π

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg synes verken terrorist eller aktivist er riktige ord.

Han vi si han er en sabotør som kjemper på feil side (mot Norge.)

Han ødela en stator til en F35. Det er en stor og komplisert presisjons-komponent i et veldig fancy materiale. Det er den delen turbinen som har mange blader, men som ikke roterer. Er ikke 350 000 litt billig? Tross alt? Ikke vet jeg. 

Folk bruker jo snart så mye på å reparere bilen. (Litt overdrevent, men..)

Jeg tror mange ikke liker å snakke om at det var så lett å sabotere. Kanskje greit å tone det ned litt.

• Liker 4
Skrevet
BadCat skrev (59 minutter siden):

2nb4wb7.jpg

Klassiker! Har gode minner fra det spillet der i ungdomstiden 😂

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jaja, ikke den skarpeste kniven i skuffen. 

@Sørensen må sone ni måneder i fengsel, og betale skadeerstatning på 750.000 kroner, fordelt på 578.000 kroner til KAMS og 172.000 kroner til Norges Bank.

Han er for tiden arbeidsledig og mottar sosialhjelp fra NAV.

– Dommen er ruinerende for Bertheussen, sier hans forsvarer Olaf Halvorsen Rønning.@

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
BadCat skrev (1 time siden):

Den første linken sier at mens man sitter hjemme å spiller så blir det mindre kriminalitet ute i samfunnet. Det kan sikkert være riktig. Virker jo logisk. Men den sier ikke at voldelige spill "kurerer"  et eventuelt voldspotensiale. Den sier også at voldelige spill kan øke aggressiviteten  på individ nivå. Sånn kort oppsummert og slik jeg forstår det. 

Den andre linken gir ikke tilgang. 

Jeg er usikker på om forskningen sier noe sikkert og entydig om spørsmålet. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
DukeNukem3d skrev (5 timer siden):

– Dommen er ruinerende for Bertheussen, sier hans forsvarer Olaf Halvorsen Rønning.@

Han heiter Ole Bertheus Sørensen.

Feilskrivinga fekk meg til å lure på om han var i slekt med ho som måla "rasisit" på husveggen til Wara.

Endret av torbjornen
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
7 hours ago, Philber Desanex said:

Jeg synes verken terrorist eller aktivist er riktige ord.

Han vi si han er en sabotør som kjemper på feil side (mot Norge.)

Ja, sabotør er kanskje det beste ordet. Han går i historien som en taper, og jeg håper han møter nok motstand til å skjønne at det han gjorde var langt over grensen til hva en aktivist kan gjøre.

Det skal være lov å si sin mening, og fredelige aksjoner er helt greit.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Det går fint ann å være aksjonist som bedriver terror. 

Han kunne aksjonert ved å stå utanfor porten med ein stor plakat, men han valgte å aksjonere ved å bryte seg inn og øydelegge flydelar. 

Det er ikkje feil å dømme han for terror, men han kunne nok også blitt dømt for grovt skadeverk. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...