DJViking Skrevet onsdag kl 14:56 Forfatter Skrevet onsdag kl 14:56 Ikke noe annet å gjøre enn å spare opp. En Bufferkonto for anskaffing av ny HDD i fremtiden. Veie enten reise på ferie eller ny HDD...
Radon Måling Skrevet onsdag kl 15:18 Skrevet onsdag kl 15:18 2 hours ago, Donkey Kong said: Spent på når disse profetiene om AI-revolusjon skal slå til. For min del er AI mest en avansert søkemotor. I dagliglivet påvirker AI meg i størst grad ved at jeg må lide meg gjennom AI-genererte reklamer om Thai Chi walking. Når du snakker om funksjonen "jeg lurer på noe" så er definitivt AI en slags naturlig evolusjon av "Google it". Men så har den desverre funksjonen å produsere tekst som vi ser overalt nå 2
Fibonacci Skrevet onsdag kl 15:39 Skrevet onsdag kl 15:39 Enkelte har også outsourcet tankevirksomheten til LLMs. Det er deprimerende å lese foruminnlegg med «ChatGPT sier at...». Det dreper hele poenget med diskusjonsforum. Om man vil vite hva ChatGPT synser om det ene eller andre, kan man spørre selv. 1 1
tingo Skrevet onsdag kl 15:58 Skrevet onsdag kl 15:58 19 hours ago, Fibonacci said: Jeg tror du overvurderer hvor mange som jobber med programmering. De er jo de "heldige" de kan få jobb til å godkjenne AI-generert kode - enn så lenge. </sarkasme> Der er mange yrkesgrupper som bruker / har brukt data i sitt virke som nå sliter. Oversettere - erstattet med "AI" i stort monn (og det sees på tekstingen / tekstene også) Tekstforfattere - uh oh, mye AI på vei inn der også. Reklamefolk (du vet de som lager god reklame i tekst, bilder og video) - vel, folk har begynt å bruke AI til det også. Dette er ikke en uttømmende liste. 1
Cyrio Skrevet onsdag kl 17:14 Skrevet onsdag kl 17:14 tingo skrev (1 time siden): Reklamefolk (du vet de som lager god reklame i tekst, bilder og video) - vel, folk har begynt å bruke AI til det også. Om reklamefolk mister jobben er det helt ok, sånn mtp hvor elendig reklame har blitt de siste årene. De siste bra reklamene jeg så var fra finn.no og smash. Slikt har ikke blitt laget på lang tid dessverre. Når det kommer til pris på lagring er det helt krise ja. Både filserver og backup-nas fylles opp hjemme. Er det noen som har sjekket ut økning på ssd'er? Man skulle jo tro at hdd'er er mest utsatt for økningen vi ser nå.
DJViking Skrevet onsdag kl 18:02 Forfatter Skrevet onsdag kl 18:02 Jeg er selv utvikler og AI har absolutt gjort arbeidshverdagen min enklere. Det sparer meg mye tid når jeg kan generere ferdig kode. Men jeg driver ikke med Vibe Coding, men mer hybrid da jeg etter ferdig generert kode jobber direkte på koden etterpå og forbedrer den selv. Tidligere kunne jeg bruke flere timer på å skrive Enhetstester, men nå får jeg AI til å generere testene ut fra koden. Men jeg har ikke møtt på noe generert kode ennå som ikke hadde trengt litt forbedring etterpå. På en Vibe Coding Workshop brukte jeg GitHub Copilot og OpenCode til å lage en Space Shooter spill, helt uten noe som helst koding selv. Alt jeg skrev var "Create a Space Shooter Game". Screencast_20260408_131948.webm
WiiBoy Skrevet onsdag kl 19:10 Skrevet onsdag kl 19:10 1 hour ago, DJViking said: Jeg er selv utvikler og AI har absolutt gjort arbeidshverdagen min enklere. Det sparer meg mye tid når jeg kan generere ferdig kode. Men jeg driver ikke med Vibe Coding, men mer hybrid da jeg etter ferdig generert kode jobber direkte på koden etterpå og forbedrer den selv. Tidligere kunne jeg bruke flere timer på å skrive Enhetstester, men nå får jeg AI til å generere testene ut fra koden. Men jeg har ikke møtt på noe generert kode ennå som ikke hadde trengt litt forbedring etterpå. Fremdeles er det meste som er produsert av mennesker bedre enn det som er produsert av AI. Absolutt. Problemet er dog tid og pris. Dersom jeg skal få laget en tekst, en kode, en film, et bilde, etc. Så kan jeg betale noen 20'000 for 20 timer eller bruke noen 20 kroner på AI og få svaret i løpet av minutter. Hvordan skal noen vinne den kampen? Når vil jeg velge å betale 1000 ganger mer for en jobb fordi den som selger jobben påstår at hen er bedre en AI?
Uderzo Skrevet onsdag kl 19:40 Skrevet onsdag kl 19:40 WiiBoy skrev (12 minutter siden): Dersom jeg skal få laget en tekst, en kode, en film, et bilde, etc. Så kan jeg betale noen 20'000 for 20 timer eller bruke noen 20 kroner på AI og få svaret i løpet av minutter. Hvordan skal noen vinne den kampen? Når vil jeg velge å betale 1000 ganger mer for en jobb fordi den som selger jobben påstår at hen er bedre en AI? Det der er et ganske naivt syn. AI kan gi deg et svar på 2 minutter. Det betyr ikke at svaret er riktig, trygt, vedlikeholdbart eller engang forstått av den som bruker det. "Vibe coding bros" kommer til å skape store sikkerhetsproblemer. 1
Gengar_Geng Skrevet onsdag kl 20:01 Skrevet onsdag kl 20:01 (endret) Kjøpte disse to i Januar, da fikk jeg 990 4TB til 4500 og 870 4TB til 4100. At det har doblet seg på 2 mnd er ganske sykt. Har to stykk 990 liggende fra forrige PCen, spørsmålet er, selger jeg de nå, eller kan det hende prisene stiger ennå litt mer? Endret onsdag kl 20:03 av Gengar_Geng 1
kremt Skrevet onsdag kl 20:07 Skrevet onsdag kl 20:07 1399 for Kingston 480 gb 2.5". Jeg syns denne kostet ca 400 kroner for omtrent 5 år siden. Er det ny Moores lov som gjelder nå, alt skal dobles i pris hver 18. måned
Fibonacci Skrevet onsdag kl 20:31 Skrevet onsdag kl 20:31 (endret) Meningen er at ting skal forbedre seg med tiden, men etter år 2020 har det meste gått nedover og/eller blitt enshittifisert. Verden går bakover. Endret onsdag kl 20:33 av Fibonacci 1
ps5 Skrevet onsdag kl 21:06 Skrevet onsdag kl 21:06 1 hour ago, Uderzo said: Det der er et ganske naivt syn. AI kan gi deg et svar på 2 minutter. Det betyr ikke at svaret er riktig, trygt, vedlikeholdbart eller engang forstått av den som bruker det. "Vibe coding bros" kommer til å skape store sikkerhetsproblemer. Nå går vi fryktelig offtopic men jeg produserer nå med samme kvalitet 2x det jeg gjorde for 6mnd siden og 4x 12md 6x24mnd etc. Juniorer har i it blitt en liability da de senker tempoet for team noe voldsomt sammenlignet med stadig mer effektiv ai assistanse. Vibe coding er en vits, men effektivitet med kontrollert assistanse øker nesten eksponentielt med tid ettersom modellene forbedres. Det er rett ut skremmende.
vampyrica Skrevet onsdag kl 22:51 Skrevet onsdag kl 22:51 (endret) 11 hours ago, Uderzo said: Hvorfor egen NAS når du kan leie lagring i skyen? (sarkasme) Disken jeg kjøpte i mars blir nok den siste på en god stund, måtte reorganisere homelaben for å frigjøre plass så jeg slipper å kjøpe mer lagring på en stund, for det har jeg ikke råd til 😅 Disken jeg kjøpte i mars hadde 3 uker leveringstid, og på de ukene så gikk prisen opp nesten 2000 kr. Jeg fikk den til 6189kr da, samme butikk selger den nå til 9439kr. September ifjor så kjøpte jeg samme disk for 4400. Dette er helt galematias. Ingen produsenter av hverken av HDD eller annen hw, som f.eks minne er villige til å investere mer i produksjonen, risikoen er nok for høy, så de selger all kapasitet til KI industrien. Så dette vil nok pågå i lang tid, enten må det gå så lang tid at produsentene tør å øke produksjonen eller så popper boblen og da vil det ta lang tid for dem å omstille seg. Så jeg er redd vi må leve med dette i en lang stund, det er bare å begynne å spare penger i tilfelle en disk ryker. Hvis det i det hele tatt er HDD å få tak i. Så faktisk etter et par eldre artikler, men denne får holde, google eller å følge med i aviser/nyheter/tech generelt hjelper mye. Det blir en «kortvarig» krise, ja lenge for oss men ser en priser generelt på pc er det en del deler som også skulle gått bakover. Så det løser seg, datasenter rundt om blir også sett mer med lupe nå i og med de ikke holder lovnad så mangt som ikke har startet, går ikke helt den veien alle trodde, men et skoleproblem har det blitt som nevnt, men en god leder gjennomskuer dette raskt. En får gjøre som en del selger yrker og ta IQ test på folk som ironisk nok ALDRI blir gjort i høyere utdannelse. 😂 Off topic men likevel. Om 1 år er ting mer på stell igjen. edit; glemte link men er masse informasjon mtp ram, lagring og datasentre som vil bli mer av fremover. https://www.pcgamer.com/hardware/ssds/chinas-ymtc-is-reportedly-aiming-to-more-than-double-its-wafer-production-which-could-eventually-help-put-cheap-gaming-ssds-back-on-the-menu/ Endret onsdag kl 23:15 av vampyrica Glemte link
Fibonacci Skrevet onsdag kl 23:01 Skrevet onsdag kl 23:01 ps5 skrev (1 time siden): Nå går vi fryktelig offtopic men jeg produserer nå med samme kvalitet 2x det jeg gjorde for 6mnd siden og 4x 12md 6x24mnd etc. Juniorer har i it blitt en liability da de senker tempoet for team noe voldsomt sammenlignet med stadig mer effektiv ai assistanse. Vibe coding er en vits, men effektivitet med kontrollert assistanse øker nesten eksponentielt med tid ettersom modellene forbedres. Det er rett ut skremmende. Med det tempoet er du arbeidsledig om et par år.
vampyrica Skrevet onsdag kl 23:17 Skrevet onsdag kl 23:17 24 minutes ago, vampyrica said: Så faktisk etter et par eldre artikler, men denne får holde, google eller å følge med i aviser/nyheter/tech generelt hjelper mye. Det blir en «kortvarig» krise, ja lenge for oss men ser en priser generelt på pc er det en del deler som også skulle gått bakover. Så det løser seg, datasenter rundt om blir også sett mer med lupe nå i og med de ikke holder lovnad så mangt som ikke har startet, går ikke helt den veien alle trodde, men et skoleproblem har det blitt som nevnt, men en god leder gjennomskuer dette raskt. En får gjøre som en del selger yrker og ta IQ test på folk som ironisk nok ALDRI blir gjort i høyere utdannelse. 😂 Off topic men likevel. Om 1 år er ting mer på stell igjen. edit; glemte link men er masse informasjon mtp ram, lagring og datasentre som vil bli mer av fremover. https://www.pcgamer.com/hardware/ssds/chinas-ymtc-is-reportedly-aiming-to-more-than-double-its-wafer-production-which-could-eventually-help-put-cheap-gaming-ssds-back-on-the-menu/ Edit 2; eller datasentre det vil bli mindre av, så den kunne misforstås
vampyrica Skrevet onsdag kl 23:21 Skrevet onsdag kl 23:21 17 minutes ago, Fibonacci said: Med det tempoet er du arbeidsledig om et par år. Ender det den veien er det nok sannsynlig du blir med i klubben selv om ting går bra nå om ditt scenario skulle vært korrekt 😉
vortex Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden https://arstechnica.com/ai/2026/04/robot-dogs-now-read-gauges-and-thermometers-using-google-gemini/ Disse robothundene blir bare bedre og bedre. Forvent masseoppsigelser rundt om i den store verden, mennesker er avleggs. Veien dette går betyr jo at de "10" ansatte på et datasenter også blir avleggs til slutt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå