Gå til innhold

Pris på Harddisk har eksplodert

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sjørøver skrev (1 time siden):

Jeg holder på å bygge meg NAS. Det smerter. Det er plutselig lønnsomt med strømmetjenester igjen.

Har ein 12-bay NAS der 6TB WD Red diskar har start å feile på den eine poolen. Og den andre som fortsatt er ok har eldre 3TB diskar. Blir dyrt å erstatte med dagens prisnivå.

Skrevet
AtterEnBruker skrev (11 timer siden):

Det frie, uregulerte markedet i full effekt!

"was it everything you hoped for?"

Ja, jeg er veldig takknemlig for utviklingen av AI.

Skrevet
AtterEnBruker skrev (11 timer siden):

Det frie, uregulerte markedet i full effekt!

"was it everything you hoped for?"

"You have to take the good with the bad"
Alternativet er mye verre.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (12 timer siden):

Jeg holder på å bygge meg NAS. Det smerter. Det er plutselig lønnsomt med strømmetjenester igjen.

Du har min dypeste sympati.

Endret av Uderzo
skriveleif
Skrevet
Uderzo skrev (44 minutter siden):

Jeg deler et 200gb abonnement hos google med noen i familien. Den nærmet seg full for noen måneder siden. Den har aldri blitt full, for folk har gått å slettet bilder som de ikke trenger. Du trenger ikke ett ti år gammelt bilde av serienummeret på en tv. du trenger ikke bilder av mat du spiste for mange år siden. Og jeg ser det samme selv, jeg har slettet noen terrabyte med drit og lort når jeg ser at jeg må stramme inn på hva jeg lagrer. Det er sunt å kjenne på smerte og ubehag i blant. Det er veldig behaglig å aldri sette seg ned å organisere og prioritere.

• Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Jeg deler et 200gb abonnement hos google med noen i familien. Den nærmet seg full for noen måneder siden. Den har aldri blitt full, for folk har gått å slettet bilder som de ikke trenger. Du trenger ikke ett ti år gammelt bilde av serienummeret på en tv. du trenger ikke bilder av mat du spiste for mange år siden. Og jeg ser det samme selv, jeg har slettet noen terrabyte med drit og lort når jeg ser at jeg må stramme inn på hva jeg lagrer. Det er sunt å kjenne på smerte og ubehag i blant. Det er veldig behaglig å aldri sette seg ned å organisere og prioritere.

Absolutt, jeg har selv gjort en opprydning og gjort omprioriteringer i denne sammenhengen.
Nød lærer naken kvinne å spinne 😅

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg trykket bestille på en 20TB MG10 Toshiba for 5500 i januar. Fikk nettopp beskjed om at de sliter med å levere, men ønsker å levere et alternativ...

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg er plutselig så glad jeg overdrev da jeg handlet harddisker til hjemmeserveren for et par år siden. Lå lenge på rundt 40 TB, før jeg økte til 70 TB, og opp til 100 TB kort tid etter.

Etter minus ca. 8 % av oppgitt størrelse faktisk tilgjengelig, med dobbel backup av personlig data fra begge PC-ene i huset (separate disker), pluss filmer, serier og annet, pluss en backup av de filmene og annet jeg antar jeg ikke vil klare å få tak i igjen, så har jeg ca. 50 TB ledig pr nå. Kjekt å ha.

Angrer derimot bittert på at jeg ikke bare kjøpte de DDR4 og DDR5 RAM-settene jeg hadde sett meg ut mens de fortsatt var å få tak i. 128 GB DDR4 3200 MHz til 3500 Kr. og 96 GB DDR5 6000 MHz til 4500 Kr.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Jeg er over på SD kort for lagring av indie spill siden SSD disken er stappfull av mer krevende spill som krever høyere hastighet, nå har ikke jeg noe powerhouse pc, men det er interessant å se forskjellen mellom et industri gradert SD kort og en HDD og en vanlig NVMe SSD

Skrevet
PosteMonopolet skrev (37 minutter siden):

Jeg ble nysjerrig på hvorfor du (og noen andre) har behov for så ekstremt mye lagringsplass? Er det samlemani?

Ja, samlehobby av filmer og TV-serier.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

det er for det meste filmer og serier som opptar mest plass for meg.
64TB av 67TB er brukt - må nok slette unna noe rask, fordi ny HDD til 12K er uaktuelt.

Endret av DJViking
Skrevet
DJViking skrev (1 time siden):

det er for det meste filmer og serier som opptar mest plass for meg.
64GB av 67GB er brukt - må nok slette unna noe rask, fordi ny HDD til 12K er uaktuelt.

67GB? Det er jo knapt nok en film disse dager.

Skrevet
Uderzo skrev (7 timer siden):

Alternativet, som i entall? Istedenfor flere andre alternativer? Er det virkelig en såpass binær problemstilling? Og er dagens situasjon med oligarker med såpass mye kontroll og makt det beste menneskeheten kan oppnå?

Skrevet

Kjøpte 4 16TB Seagate Exos X18 disker før prisene gikk til himmels. 13. Januar 2025 betalte jeg 3500 kroner disken, nå koster de samme diskene fra 7-8000 kroner stykk med månedvis leveringstid. Heldig som i utgangspunktet fikk tak i disker såpass billig, men jeg begynner snart å trenge mer plass å skulle gjerne fylt opp en ny diskbank i NASen 🫠. Det er harde tider for oss som liker å ha ting lagret lokalt. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...