Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva bruker dere AI til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å fyre opp en tråd her for å høre hvordan folk bruker AI.

Jeg arbeider på en arbeidsplass der vi aktivt arbeider for å bruke AI. MEN jeg føler vi misbruker AI - at vi ikke bruker AI slik vi burde. Så hva bruker vi AI på? Jo - vi bruker AI som en "butler" - en som leser gjennom dokumenter og lager sammendrag - en som hjelper oss med møtereferater, lager presentasjoner osv. Dette er i mitt hode bare fordummende latskap - det sparer kanskje tid - men dersom man bruker AI for å slippe å lese gjennom dokumenter, tenke gjennom presentasjoner, lage strategier  osv og bare vil ha et sammendrag basert på noen dokumenter - hvor er vi da? På mange måter føler jeg AI brukes til å gjøre oss late og dumme - ikke dytte oss fremover. Jeg har forsøkt å ta dette opp med teamet som arbeider med å få ut AI på vår arbeidsplass - men de hører jo ikke. Der er fokuset mest på å få AI til å hjelpe f.eks ledere til raskere å generere meningsløse presentasjoner og prøve å forklare utfordringer - ikke løse dem. Jeg føler vi ender opp med ansatte som ikke har anelse om hva de faktisk driver med - som bare fokuserer på å presentere flotte saker og komme seg videre opp i karrièrestigen der bonusene er enorme.

Jeg vil bruke AI til å hjelpe oss fremover, bli bedre, - utvikle bedre software, bedre algoritmer, bli flinkere og bedre i vår kjernevirksomhet - ikke være en assistent for møter og møtereferater - ikke en assistent som lar noen skippe å lese gjennom notater og heller bare vil ha et sammendrag med flotte presentasjoner...Jeg sitter ofte igjen med følelsen av "same shit new wrapping" når jeg ser hvordan AI brukes. Den brukes bare til å gjøre enkelte arbeidstakere sin arbeidsdag enklere samtidig som de gir bort styringen og forståelsen fra seg selv - til AI og den fortolkningen som der gjøres og presenteres. Jeg synes rett og slett den brukes til å gjøre enkelte dummere og dummere for å sette det på spissen. 

Så hva slags erfaring har andre med AI her inne?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vell jeg bruker det til mye av det samme, men det er ikke slik at jeg ikke leser dokumentene. Men jeg begynner gjerne med ett sammendrag, skisser, diagrammer osv. Så kan jeg lese dokumentet mer effektivt etterpå, og jeg kan bygge ut skisser og diagrammer.  Endre på det som er feil. 

Ift programmering gjør den kjedelige ting som å lage klasser for parsing osv samt gir råd når en står fast(gjerne etter en lang dag og en sliter litt med å se det åpenbare), spør om ting kan gjøres på bedre måter når en er usikker, lage regex/linq eller andre ting jeg aldri klarer å huske i hodet😅 be om forslag til forbedringer, farger osv på frontend(jeg er ingen god designer...) og en hav av andre ting. 

Personlig er det ofte rådgivning ift skatt, økonomi, lov osv. Jeg tar dog aldri dette som god fisk og bruker det som ett utgangspunkt til å søke videre for verifisering osv.

Og mat i hverdagen. 'Jeg har xg kyllingfilet som jeg ønsker å spise med ris og grønnsaker. Gi meg en oppskrift med asiatisk vri som gjerne er spicy og sticky men også kalori "fattig"' etc...

Bruker det relativt mye, men kun som hjelp også jobber jeg videre. 

• Liker 2
Skrevet

Til å få informasjon om vitenskapstemaer, historie, samfunn, generelt alt, så raskt som mulig, og korrigere meg selv på samlebånd. Men er alltid obs på at det er en agent som aldri har mer enn rundt 80-90 % rett. Så det er ingen erstatning for god utdypelse.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Rangert etter nytteverdi

1. Programmering / skripting. Det er helt fenomenalt.

2. AI søk. Også søk gjennom egen epost. Det sparer til dels veldig mye tid, og jeg tror det er mindre fare for å misse noe enn å søke manuelt.

3. Sammendrag av møter. Fantastisk funksjon. Mindre sjanse for misforståelser enn et manuelt møtereferat.

4. Skrive sammendrag av egne rapporter. Formulere epost. Jeg må si jeg bruker der litt mindre enn før. Jeg føler at det er fordummende.

5. Komme fortere på rett spor i faglige spørsmål i utkanten av hva jeg kan.

6.  Ikke så nyttig foreløpig: Løse faglige spørsmål om noe jeg selv har greie på. Man må uansett sjekke, og den er sjeldent spot on.  Ekte problemstillinger krever mye kontekst og det er kjappere å løse det selv enn å forklare det til en AI.

Alt i alt har det helt klart gjort min arbeidsplass mer effektiv. Det er vanskelig å si hvor mye. Det har ikke snudd verden opp ned.

Endret av Philber Desanex
  • Liker 2
Skrevet

Jeg er på AAP så det er kun til privat bruk. Bruker det til å utforske ideer og tema jeg er opptatt av. For eksempel for å få innblikk i hvor AI og roboter står om ett år. Jeg er klar over begrensningen med AI og holder meg med andre kilder.

Skrevet

Jeg har en del powershellscripting jeg driver med, her bruker jeg ofte AI for å gjøre jobben min enklere, dog er det verdt å merke at Copilot som jeg bruker til dette relativt ofte gjør feil slik at jeg må rette på den. Det er altså nødvendig å forstå scriptene selv hele veien.

I tillegg bruker jeg det i møter, jeg lager referater, får tiltakspunkter osv ut fra møtene helt uten å måtte gjøre noe manuelt arbeid. Etter møtet sender jeg så ut referat og tiltakspunkter til andre møtedeltakere slik at de kan ta tak i sine oppgaver.

Disse tingene er mine primære jobb-relaterte oppgaver jeg bruker AI til.

• Liker 1
Skrevet
obygda skrev (4 timer siden):

Jeg arbeider på en arbeidsplass der vi aktivt arbeider for å bruke AI. MEN jeg føler vi misbruker AI - at vi ikke bruker AI slik vi burde. Så hva bruker vi AI på? Jo - vi bruker AI som en "butler" - en som leser gjennom dokumenter og lager sammendrag - en som hjelper oss med møtereferater, lager presentasjoner osv. Dette er i mitt hode bare fordummende latskap - det sparer kanskje tid - men dersom man bruker AI for å slippe å lese gjennom dokumenter, tenke gjennom presentasjoner, lage strategier  osv og bare vil ha et sammendrag basert på noen dokumenter - hvor er vi da? På mange måter føler jeg AI brukes til å gjøre oss late og dumme - ikke dytte oss fremover. Jeg har forsøkt å ta dette opp med teamet som arbeider med å få ut AI på vår arbeidsplass - men de hører jo ikke. Der er fokuset mest på å få AI til å hjelpe f.eks ledere til raskere å generere meningsløse presentasjoner og prøve å forklare utfordringer - ikke løse dem. Jeg føler vi ender opp med ansatte som ikke har anelse om hva de faktisk driver med - som bare fokuserer på å presentere flotte saker og komme seg videre opp i karrièrestigen der bonusene er enorme.

Jeg vil bruke AI til å hjelpe oss fremover, bli bedre, - utvikle bedre software, bedre algoritmer, bli flinkere og bedre i vår kjernevirksomhet - ikke være en assistent for møter og møtereferater - ikke en assistent som lar noen skippe å lese gjennom notater og heller bare vil ha et sammendrag med flotte presentasjoner...Jeg sitter ofte igjen med følelsen av "same shit new wrapping" når jeg ser hvordan AI brukes. Den brukes bare til å gjøre enkelte arbeidstakere sin arbeidsdag enklere samtidig som de gir bort styringen og forståelsen fra seg selv - til AI og den fortolkningen som der gjøres og presenteres. Jeg synes rett og slett den brukes til å gjøre enkelte dummere og dummere for å sette det på spissen. 

Jeg bruker AI hovedsaklig som et supplement til Googlesøk.
Møtereferater er mislykket pga stor forskjell mellom møtedeltagere.
AI-presentasjoner er tidkrevende og delvis mislykket pga feilaktige oversettelser og misforståelser.
AI-genererte chat-boter krever stadig arbeidskrevende og manuell forbedring fordi kundenes reelle behov ikke blir hensyntatt.
IT-avdelingen gjør febrilske forsøk på utvikling og forbedring med AI, men feiler stadig pga kompleksitet og sikkerhet.

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker Copilot på jobben.

Jeg skriver veldig mye engelsk i jobbsammenheng, og jeg må innrømme at jeg har begynt å bruke Copilot en del til oversettelse. Jeg gir instruksjoner om hvem mottakeren er og hvilken tone jeg vil at språket skal være i. Så skriver jeg budskapet mitt på norsk og ber den oversette.

Det er ikke det at jeg ikke klarer det selv, men det går så mye raskere å la maskinen ta det.

Jeg bruker den litt til kode også, men mest for å få innspill til hvordan jeg kan gå frem for å løse et problem. Hvis jeg ber om ferdig kode er det som regel så mye små feil og ting som må justeres at jeg går meg vill i feilsøking av noe jeg ikke har skrevet selv.. det er slitsomt. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet

Hei, dere som bruker AI til å lage møtereferat? Hvordan gjøres dette? Kan AI høre på via mikrofon og så skrive referat, eller må mann manuelt lage en skisse eller lignende?

Skrevet

Dere som bruker AI til møtereferater og aksjonspunkter. Hvilke språkmodell bruker dere, og hvordan går dere konkret frem? Min erfaring med transkribert referat fra teams (copilot) er veldig dårlig nemlig :) Får dere det også til i vanlige fysiske møter? 

Skrevet
33 minutes ago, :utakt said:

Jeg bruker den litt til kode også, men mest for å få innspill til hvordan jeg kan gå frem for å løse et problem. Hvis jeg ber om ferdig kode er det som regel så mye små feil og ting som må justeres at jeg går meg vill i feilsøking av noe jeg ikke har skrevet selv.. det er slitsomt. 

Ai teknologi beveger seg i rekordfart så det er viktig å holde seg oppdatert på nyere bedre og mer effektive løsninger. Det du nevner har vært hovedproblemet med AI i forhold til kode. Men dette har endret seg drastisk. Om du bruker AI på "gamle måten" så skjønner jeg det er frusterende.

Søk opp BMAD-METHOD, openspec, speckit. Skal du jobbe med kode så er dette veien å gå. Med disse metodene går det som en lek, selv om må selvsagt legge litt tid i det likevel, spesielt planleggingen. Men da slipper du det meste av det som har vært hovedproblemet med AI i forhold til koding. Jeg gjennomførte nylig ett nytt prosjekt med BMAD, alt i fra brainstorming,planlegging,dokumentering,implimentering,testing. Når hele opplegget var gjennomført var alt testet i koden automatisk før det i hele att ble testet live. Og alt fungerte live i produksjon på første forsøk. 

Det blir selvsagt oppdaget feil underveis, men disse blir feilsøket og fikset automatisk. Så slipper du å gå deg vill i feilsøking og bruke masse tid som AI kan gjøre for deg.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
obygda skrev (5 timer siden):

Bare brukt chat gpt og jeg er ikke imponert. Elendig kvalitetssikring, svært varierende svar på samme spørsmål og ofte svært motsettende svar. Tenker at maskinlæringen ikke er den beste og kildebruken er veldig upresis noe som gjør at jeg føler at faktasjekkingen i forhold til det er veldig dårlig.

Endret av Powertrainer
  • Liker 1
Skrevet
Aldrack skrev (18 minutter siden):

Dere som bruker AI til møtereferater og aksjonspunkter. Hvilke språkmodell bruker dere, og hvordan går dere konkret frem? Min erfaring med transkribert referat fra teams (copilot) er veldig dårlig nemlig :) Får dere det også til i vanlige fysiske møter? 

Bruker proffversjonen av copilot. Jeg synes det har blitt ganske bra. Spesielt at man kan gå inn og spørre "hvem argumenterte mot Xx og hva var argumentene".

Rene transkripsjoner av møter blir jo litt dårlige. Når man får muntlig språk direkte ned på skrift blir det lite lesbart. Det blir også noen feil. Det virker som AI er bedre på å fange budskapet enn hvert enkelt ord. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Vi bruker AI en del til møtereferat, typisk i teams-møter ol. Sparer mye tid på å ikke lsge referater og gjennomgå disse etterpå, blir ikke alltid riktig, spesielt når noe er norsk og noe engelsk, og litt forskjellige aksenter. Men da kan man lytte på opptaket og sjekke.

Ellers er det nesten bare søk i mailboks ol som er nyttig, da kan man søke etter emner som er diskutert, med visse deltakere og f eks der en sprsifikk person har skrevet noe om x prosjekt .

• Liker 2
Skrevet
Philber Desanex skrev (1 time siden):

Bruker proffversjonen av copilot. Jeg synes det har blitt ganske bra. Spesielt at man kan gå inn og spørre "hvem argumenterte mot Xx og hva var argumentene".

Rene transkripsjoner av møter blir jo litt dårlige. Når man får muntlig språk direkte ned på skrift blir det lite lesbart. Det blir også noen feil. Det virker som AI er bedre på å fange budskapet enn hvert enkelt ord. 

Personlig leser jeg aldri møtereferater eller skriver dem lenger. Vi har møter,det skrives møtereferater,men referatene har aldri hatt noen verdi. Når møtene er ferdige er alle orientert og alle vet hva man skal gjøre og har selv notert ned det man skal gjøre. Ledere bruker nok dette mer for å følge opp,men for oss som skal gjøre jobben er min erfaring gjennom et langt arbeidsliv at det har lite eller ingen verdi. Vi skrev  mye møtenotater tidligere og oppgaven gikk på rundgang,men det er mange år siden nå. Jeg er glad vi ikke drukner i møtereferater lenger. Greit nok at AI tar over her så slipper snart alle å skrive dette..spørsmålet er vel om det er så veldig behov for slike referater overhodet..Det vil nok avhenge av rolle og bedrift vil jeg tro.

Skrevet
obygda skrev (4 timer siden):

Personlig leser jeg aldri møtereferater eller skriver dem lenger. Vi har møter,det skrives møtereferater,men referatene har aldri hatt noen verdi. Når møtene er ferdige er alle orientert og alle vet hva man skal gjøre og har selv notert ned det man skal gjøre. Ledere bruker nok dette mer for å følge opp,men for oss som skal gjøre jobben er min erfaring gjennom et langt arbeidsliv at det har lite eller ingen verdi. Vi skrev  mye møtenotater tidligere og oppgaven gikk på rundgang,men det er mange år siden nå. Jeg er glad vi ikke drukner i møtereferater lenger. Greit nok at AI tar over her så slipper snart alle å skrive dette..spørsmålet er vel om det er så veldig behov for slike referater overhodet..Det vil nok avhenge av rolle og bedrift vil jeg tro.

I 80% av møtene er det ikke noe poeng med referat, men vi har noen lange møter med opptil 5 bedrifter som jobber i samme prosjekt og skal koordineres. Da er det greit å dokumentere hva som faktisk ble sagt og hva man ble enige om. Der er greit å ha et referat i bakhånd i alle fall. 

• Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...