Gå til innhold

Stoltenbergs nye eiendomsskatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skulle ønske folk innser at dette ikke bare gjelder bolig, men at svært mange blør med tanke på formueskatt, ikke bare superrike. Alt av endringer i 2021, sinn syke tilstramminger i skattesystemet, burde vert tilbakeført med et pennestrøk. For eksempel av innslagspunkt av trinn skatt nivå 5, og ikke minst skattesatsen på på øverste trinnene. Formueskatten halvert i form av at verdisetningsrabattene ble tilbakeført hadde i  hvert fall vert en start. 

Nei, gi pengene til Somalia for omskolering av pirater og støtte til musikkfestival, såkalt bistandspenger......

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Philber Desanex skrev (16 timer siden):

Jeg tror faktisk at Stoltenberg bare vil ha et system som gir mer korrekt estimat av formue

Enig i dette. Sitter selv på noen millioner i bank.ikke eiendom. Jeg kunne kjøpt meg dyr eiendom og spart hundre tusen i skatt ..hvert år...

Jeg synes det er galskap at man får 75% rabatt på en allerede lav formuesverdi vs f.eks spare penger. Det gir ikke mening for meg at eiendom skal skjermes så hinsides. Her jeg bor er det ikke mulig å kjøpe en bolig for 10 millioner.. Så tjener man greit å bor her og sparer..så havner dette i aksjer eller på sparekonto..Hadde jeg bodd sentralt kunne jeg spart masse penger på å kjøpe en eiendom der..Men jeg vil ikke bo sentralt.. Det oppleves ikke rettferdig at en med min formue syltet ned i en sentral eiendom skal betale mindre skatt enn meg...Det er et sykt system!!!

• 4 uker senere...
Skrevet
Vokteren skrev (På 29.1.2026 den 15.00):

Nå har diskusjonen om den nye forhatte skattemodellen nådd nye høyder:

https://e24.no/privatoekonomi/i/OkQEEq/skatteetaten-om-ny-boligverdi-kan-endre-skattekortet

Jeg ville nok sørget for å senke formuesverdien ved å gi f*** i vedlikehold, knuse et bad eller latt hagen forfalle….

Pappa lot huset jeg arvet forfalle sånn at man ikke skatter så mye vinduene er fra 1978 taket fra 1978 badet like så 😀

Skrevet

Er en ok endring det, i takt med tiden. For meg blir det nå en endring og boligen min vil ikke lenger være regnet som "dyr". 

En halv million nordmenn får nå en betydelig reduksjon i formuesskatten, som betyr litt mindre inntekter til fellesskapet.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet

Blir som å bli rana for 10000 på åpen gate også gir han deg 3000 tilbake da han synes synes på deg.

Da må man selvsagt takke for det fantastiske utfallet og ikke klage !

• Liker 1
Skrevet
MrL skrev (8 minutter siden):

Blir som å bli rana for 10000 på åpen gate også gir han deg 3000 tilbake da han synes synes på deg.

Da må man selvsagt takke for det fantastiske utfallet og ikke klage !

Jøss, hva slags bolig eier du egentlig??

Om det var Høyre som ga deg skattelette, ville du brukt den samme sammenlikningen, eller ville det da vært politiet som ga deg tilbake pengene?

• Liker 3
Skrevet
del_diablo skrev (På 28.1.2026 den 21.06):

Skatting av spekulative verdier vil forbli populært så lenge motpolen blir "Buy borrow die". 

Det er jo bare å innføre skatt på luksusforbruk, samt skattlegge lån mot egen formue. Da skattlegger man reelt forbruk og likvide midler, og ikke fantasitall. Og BBD kan ikke gjøres på samme måte fordi selve "borrow"-delen blir skattlagt (fordi man da realiserer verdier).

• Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (1 minutt siden):

Det er jo bare å innføre skatt på luksusforbruk

Hva legger du i luksusforbruk, og hvem skal stå for den offisielle definisjonen?

• Liker 1
Skrevet
OleBrum2 skrev (På 30.1.2026 den 8.42):

Det er utrolig råtten gjort av Stoltenberg, og enda verre av SV og Rødt som ikke vil forsøke å heve bunnfradraget.

Ja, hvorfor har de ikke gjort det? Er det fordi absolutt alle skal straffes?

Skrevet
Runar skrev (2 minutter siden):

Hva legger du i luksusforbruk, og hvem skal stå for den offisielle definisjonen?

Hvis man kjøper en luksusyacht så er det et eksempel på luksusforbruk. Eller kanskje noe slikt som Business Class på fly. Det får man definere nærmere hvis det blir aktuelt.

Skrevet
Markiii skrev (2 minutter siden):

Hvis man kjøper en luksusyacht så er det et eksempel på luksusforbruk. Eller kanskje noe slikt som Business Class på fly. Det får man definere nærmere hvis det blir aktuelt.

Eksemplene dine er noe som kjøpes svært sjeldent, i hvert fall innenlands, så det vil nok ikke gi store skatteinntekter.

Skrevet (endret)
Runar skrev (Akkurat nå):

Eksemplene dine er noe som kjøpes svært sjeldent, i hvert fall innenlands, så det vil nok ikke gi store skatteinntekter.

Ok. Det var altså et par eksempler. Du kan sikkert finne flere selv. Lag gjerne en egen tråd om emnet.

Endret av Markiii
Skrevet
Markiii skrev (2 minutter siden):

Ok. Det var altså et par eksempler. Du kan sikkert finne flere selv. Lag gjerne en egen tråd om emnet.

Du kom med påstanden, da må du kunne svare på oppfølgingsspørsmål. 😃

• 1 måned senere...
Skrevet

Stoltenberg gir seg ikke selv om han gikk på en smell på boligbeskatningen.

I stolt sosialistisk ånd skal den som har lagt sten på sten og levd forsiktig i generasjoner flås, mens staten er fredet og kan fortsette å vokse seg feit og ineffektiv. Det viktigste er tydeligvis å ha noen skryteprosjekter innen bistand og offentlige bygg.

https://e24.no/privatoekonomi/i/M7AL25/advarer-om-hytte-skattebombe-paa-hvaler

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (8 minutter siden):

I stolt sosialistisk ånd skal den som har lagt sten på sten og levd forsiktig i generasjoner flås

Hvorfor skal man slippe skatt om man investerer i hytte?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...