Gå til innhold

Stoltenbergs nye eiendomsskatt

Anbefalte innlegg

Skrevet
frohmage skrev (På 17.4.2026 den 18.10):

Ja, men ikke om du kjøper en som allerede er bygget. Uansett handler jo dette om formue.

Jepp, da slipper man den fryktelige mva avgiften, men man må heller betale en dokumentavgift på opptil flere hundre tusen kroner.  

Så ikke nok med at en må betale skatt på inntekt, og så skatt på sparing (formue) i tiden frem til man har råd til å kjøpe en fritidsbolig/hytte (bolig generelt), men man skal da betale en gedigen ekstra avgift med de allerede beskatte midlene for at det skal registreres. For så, siden man har klart å spare og kjøpe bolig, bli pålagt å betale enda en skatt (som er brått/sterkt økende) i all fremtid i tillegg og snart enda en ekstra evig skatt i form av formuesskatt også. 

Alle skal med / det er vanlige folks tur nå 💙

Eneste måten å få hjulene til å gå rundt i det landet her er økte skatter og avgifter, det vet alle. Ikke mulig med kutt i offentlige kostnader/offentlig pengebruk.
Bilde.thumb.jpg.bc0c133bbf9d2cef0a2d7a4b3a4de447.jpg

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
wampster skrev (35 minutter siden):

Eneste måten å få hjulene til å gå rundt i det landet her er økte skatter og avgifter, det vet alle. Ikke mulig med kutt i offentlige kostnader/offentlig pengebruk.

De fleste av oss ønsker vel helst høyere kjøpekraft fremfor lavere skatt. Der ligger vi ganske godt an.

• Liker 1
Skrevet
frohmage skrev (2 minutter siden):

De fleste av oss ønsker vel helst høyere kjøpekraft fremfor lavere skatt. Der ligger vi ganske godt an.

Jeg vet naturligvis ikke hvordan din økonomi er, men hos meg vil det å betale mindre skatt føre til høyere kjøpekraft.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
wampster skrev (4 minutter siden):

Jeg vet naturligvis ikke hvordan din økonomi er, men hos meg vil det å betale mindre skatt føre til høyere kjøpekraft.

Bra for deg! For meg er det flere faktorer som spiller inn, som inflasjon, utgifter til helse og utdanning, infrastruktur og mange andre ting. 

• Liker 2
Skrevet
6 minutes ago, wampster said:

Det virker vanskelig å finne ut så mye om dette. Det meste man søker på ender bare opp med rosenrøde artikler fra SSB, Fafo eller Regjeringen som sier "Å så bra det går i Norge, fantastisk!". Men jeg tror nok de fleste erfarer at det har blitt tøffere de senere årene. Hjelper ikke mye med 3 % lønnsøkning når priser gjerne øker 10 % i året som mye har gjort de siste årene (ikke offisielt selvsagt, det er en annen historie)

Skrevet
frohmage skrev (4 minutter siden):

Bra for deg! For meg er det flere faktorer som spiller inn, som inflasjon, utgifter til helse og utdanning, infrastruktur og mange andre ting. 

Ja, det er uvanlig at flere faktorer spiller inn... Tror derimot du er unik som har infrastruktur som en post mtp om du får bedre kjøpekraft eller ikke. Bygger du din egen? 

• Liker 3
Skrevet
wampster skrev (Akkurat nå):

Ja, det er uvanlig at flere faktorer spiller inn... Tror derimot du er unik som har infrastruktur som en post mtp om du får bedre kjøpekraft eller ikke. Bygger du din egen? 

Jeg bygger vanligvis ikke egen, men jeg må kanskje betale mere i bompenger eller billetter om jeg får betale mindre skatt. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (10 minutter siden):

Jeg bygger vanligvis ikke egen, men jeg må kanskje betale mere i bompenger eller billetter om jeg får betale mindre skatt. 

Ah. Kanskje, muligens, og alt sånt. Skjønner 

Effektivisering og kutt i offentlig sektor (som Posten du svarte på opprinnelig tok opp) er ikke mulig for å dekke mellomlegget? Norge bruker tross alt 30%++ mer enn sammenlignbare land som Sverige etc.. 

edit: Altså denne oversikten:
Bilde.thumb.jpg.27b047467500751975a0d6ce13a04212.jpg

Endret av wampster
  • Liker 1
Skrevet
wampster skrev (1 minutt siden):

Ah. Kanskje, muligens, og alt sånt. Skjønner 

Effektivisering og kutt i offentlig sektor (som Posten du svarte på opprinnelig tok opp) er ikke mulig for å dekke mellomlegget? Norge bruker tross alt 30%++ mer enn sammenlignbare land som Sverige etc.. 

Dekke mellomlegget? Jeg forstår at du tenker privat eierskap alltid er bedre, men alle er ikke enige med deg. Har vi det dårligere enn folk i Sverige?

• Liker 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (1 minutt siden):

Dekke mellomlegget? Jeg forstår at du tenker privat eierskap alltid er bedre, men alle er ikke enige med deg. Har vi det dårligere enn folk i Sverige?

Har vi det bedre selv om vi bruker omtrent 40% mer enn hva Sverige gjør per capita?

Endret av wampster
  • Liker 3
Skrevet
39 minutes ago, frohmage said:

Hjelper ikke med høy kjøpekraft som kan måles i hvor mange mobiltelefoner kan du kjøpe, hvor mange mac donalds burgere etc etc.

Ser vi på hva mennesker i Europa faktisk føler så scorer ikke nordmenn særlig bra:

https://www.euronews.com/my-europe/2025/10/30/underpaid-the-highest-and-lowest-ranking-sectors-for-employee-pay-satisfaction-in-europe

Kanskje fordi det som faktisk betyr noe i hverdagen koster mye?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har vi det bedre selv om vi bruker omtrent 40% mer enn hva Sverige gjør per capita?

Alt er jo ikke målbart men hva synes du selv? Hadde du kunnet tjene like mye penger på å bare eie boliger der?

DA62 skrev (2 minutter siden):

Hjelper ikke med høy kjøpekraft som kan måles i hvor mange mobiltelefoner kan du kjøpe, hvor mange mac donalds burgere etc etc.

Det er forsåvidt et godt poeng. Mange vil nok heller bli lykkeligere enn å få høyere kjøpekraft.

• Liker 1
Skrevet
frohmage skrev (14 minutter siden):

Alt er relativt.
Vi vil nok ikke bytte med dem - og samme vice versa.

Skrevet
frohmage skrev (13 minutter siden):

Alt er jo ikke målbart men hva synes du selv? Hadde du kunnet tjene like mye penger på å bare eie boliger der?

Absolutt.. Du har kanskje ikke hørt om blant annet Heimstaden?

Skrevet
wampster skrev (34 minutter siden):

frohmage skrev (31 minutter siden):

wampster skrev (13 minutter siden):

Absolutt.. Du har kanskje ikke hørt om blant annet Heimstaden?

frohmage skrev (1 minutt siden):

Har de det 30% bedre enn deg i Sverige?

Hvor er den røde tråden i svaret ditt her?

DU spurte om jeg kunne tjent like mye penger på bare å eie boliger der (Sverige).
JEG svarer at det kan/kunne jeg absolutt, og refererte til det meste kjente/største selskapet der som referanse.
DU spør så om de har det 30% bedre enn meg i Sverige?

Hva har det med svaret mitt å gjøre?

Videre, Norge bruker 40% mer pr capita enn sverige, har vi det i nærheten av 40% bedre?

• Liker 1
Skrevet
wampster skrev (Akkurat nå):

Hva har det med svaret mitt å gjøre?

Fortjeneste som bolighai hadde ikke noe med saken å gjøre, bortsett fra at jeg lurte på det uten å gidde å sjekke selv. 

Videre, Norge bruker 40% mer pr capita enn sverige, har vi det i nærheten av 40% bedre?

Kanskje det? Det er du som mener det betyr noe for hvor bra vi har det.

• Liker 1
Skrevet
frohmage skrev (5 minutter siden):

Fortjeneste som bolighai hadde ikke noe med saken å gjøre, bortsett fra at jeg lurte på det uten å gidde å sjekke selv. 

Kanskje det? Det er du som mener det betyr noe for hvor bra vi har det.

Da har du fått svar av en kompetent person som vet hva han snakker om da. Alltid gledelig å hjelpe folk som ikke vet.

Ja, jeg mener et overforbruk er verd å ta tak i. Enten det er personlig forbruk eller offentlig forbruk. 
Du er antageligvis uenig antar jeg? 40% høyere offentlig forbruk pr capita  enn Sverige er helt greit  og ikke noe man burde ta tak i synes du? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, jeg mener et overforbruk er verd å ta tak i. Enten det er personlig forbruk eller offentlig forbruk. 
Du er antageligvis uenig antar jeg? 40% høyere offentlig forbruk pr capita  enn Sverige er helt greit  og ikke noe man burde ta tak i synes du? 

Nei, overforbruk er ikke bra, men hva er overforbruk? Du virker å tro på den enkle forklaringen om at vi kan betale mindre i skatt så alle får råd til en sydentur ekstra i året.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...