Gavekort Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Dyre dødsbo/pensjonisthjem kan fort være tungsolgte, siden den mest kapitalsterke kundebasen i boligmarkedet kvitter seg med eneboligen med hage, epletrær og vedlikeholdsbehov til fordel for nye leiligheter, eller så dør de og bolig selges som en del av boet. Så tilbudet vil alltid være der, men etterspørselen krever en kjøper som kjøper seg oppover. Det er ikke alltid like lett å finne i denne økonomien, og i et boligmarked som virker ut til å leve på luft og kjærlighet. At bestemor sin sentrumsnære, arkitekttegnede funkisbolig fra 1950 er verdt 100x mer enn de betalte for den i 1950 betyr ikke nødvendigvis at bestemor er rik. 7 1
BadCat Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar 3 hours ago, Villfaren said: Fortell meg hvorfor oldemor skal måtte betale denne ekstra skatten da? Bortsett fra at det skal kreves mer penger inn da Hun bor i og er livslang agent i skattefarmen Norge. Ingen går fri før døden banker på døra. 1
freedomseeker Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar Jeg har i mange år foreslått å fjerne formuesskatten til fordel for skatt på luksusforbruk, som dyre boliger spesifikt. Men regjeringen vil/må ha i pose og sekk. Det koster å leke høymoralsk stormakt, enten det er gjennom bistand eller verdens mest radikale innvandringspolitikk her hjemme. 2
Snylter Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar Dette burde vært løst enkelt og greit ved å øke innslagspunktet for formuesbeskatning til et sted rundt 15 mill, og samtidig ha en reell pris som ligningstakst på boliger. 1
Vokteren Skrevet 25. januar Forfatter Skrevet 25. januar Snylter skrev (8 timer siden): Dette burde vært løst enkelt og greit ved å øke innslagspunktet for formuesbeskatning til et sted rundt 15 mill, og samtidig ha en reell pris som ligningstakst på boliger. Hva med å ta med disponibel inntekt, alder og sivilstatus for den «formuende» i regnestykket? Å plutselig pålegge en minstepensjonist mange titusener i eiendomsskatt, viser bare at Stoltenberg har mistet kontakten med folk flest.
obygda Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar Vokteren skrev (5 minutter siden): Hva med å ta med disponibel inntekt, alder og sivilstatus for den «formuende» i regnestykket? Å plutselig pålegge en minstepensjonist mange titusener i eiendomsskatt, viser bare at Stoltenberg har mistet kontakten med folk flest. Det er jo galskap om man skal lage et finmasket system. Det enkleste vil ofte være det beste - fjern all formueskatt. Skatt og avgifter er noe man bør ha på inntekter og forbruk. Formue har ingen verdi før man bruker den uansett. F.eks kunne man fjernet all skatterabatt på gjeld. 4
Etcetc Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar At oldemor ikke har likvide midler er vel ikke samfunnets feil? Oldemor med 20 millioner i verdier kan som alle andre låne penger med sikkerhet i verdiene, og betale renter på lånet. Da kan hun leve i sus og dus i sin bolig, men de stakkars arvingene vil jo da bare få arve 19,5 million om 15 år. Slutt å unnskylde gamlinger med masse penger. Det er enkle og rimelige løsninger på problemet deres, de bare vil ikke. Bruk de ekstra pengene på skole og barnehage, ikke skattelette så gamlinger kan fortsette å være vanskelige. 2 1
obygda Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar (endret) OJ Doe skrev (23 minutter siden): At oldemor ikke har likvide midler er vel ikke samfunnets feil? Oldemor med 20 millioner i verdier kan som alle andre låne penger med sikkerhet i verdiene, og betale renter på lånet. Da kan hun leve i sus og dus i sin bolig, men de stakkars arvingene vil jo da bare få arve 19,5 million om 15 år. Slutt å unnskylde gamlinger med masse penger. Det er enkle og rimelige løsninger på problemet deres, de bare vil ikke. Bruk de ekstra pengene på skole og barnehage, ikke skattelette så gamlinger kan fortsette å være vanskelige. Du forstår ingenting av hvordan mennesker oppfører seg. En gammel dame som får en regning av staten vil kutte ned på eget forbruk. Hun vil aldri oppsøke banken for å låne penger på noe hun allerede eier. Jeg har selv formue og gjeldfri bolig. Jeg har ingen interesse i å fly til banken og låne penger på boligen som jeg så kan forbruke. Ikke ønsker jeg hytte..eller større bolig etc. Jeg skatter over 50%. Min siste lønnslipp var det ca 2000 kr mer til staten enn meg selv..Jeg finner dette helt sykt..og hvert år får jeg baksmell på skatten. Jeg har ingen dyr bolig heller..men jeg har lavt forbruk vs lønn. Det er min synd her i livet..at jeg ikke blir lykkelig av å fly rundt å bruke penger. Staten skal piske eldre damer til banken..og de skal piske slike som meg til å bruke mer penger eller kjøpe hytte,større bolig etc..Hele denne formueskatten oppfordrer folk til å leve på gjeld..leve på forskudd..ja rett og slett leve et liv ikke i pakt med klima og miljømål.. Jeg føler et enormt sinne og en følelse av en stat som ønsker vi alle skal leve etter et mål om å forbruke mest mulig av naturens ressurser..som om det vil gjøre oss lykkeligere... Jeg synes staten burde kutte ut hele formueskatten..la folk få gjøre hva de selv vil med de verdier de skaper eller forvalter. Ta skatt av inntekt og overskudd...la folk være i fred. Endret 27. januar av obygda 7
Vokteren Skrevet 27. januar Forfatter Skrevet 27. januar OJ Doe skrev (23 minutter siden): At oldemor ikke har likvide midler er vel ikke samfunnets feil? Oldemor med 20 millioner i verdier kan som alle andre låne penger med sikkerhet i verdiene, og betale renter på lånet. Da kan hun leve i sus og dus i sin bolig, men de stakkars arvingene vil jo da bare få arve 19,5 million om 15 år. Slutt å unnskylde gamlinger med masse penger. Det er enkle og rimelige løsninger på problemet deres, de bare vil ikke. Bruk de ekstra pengene på skole og barnehage, ikke skattelette så gamlinger kan fortsette å være vanskelige. Men er det oldemor sin feil ? Den nye skattemodellen straffer suksessoppskriften som bygget landet gjennom ærlig arbeid, skatt etter evne, forsiktig livsstil og nedbetaling av gjeld. Æresbegreper som lenge ble holdt i hevd av sosialdemokratiet, men som nå er forlatt. Din modell jager vanlige folk i Luksusfellen. 5
Populært innlegg Villfaren Skrevet 27. januar Populært innlegg Skrevet 27. januar OJ Doe skrev (40 minutter siden): At oldemor ikke har likvide midler er vel ikke samfunnets feil? Oldemor med 20 millioner i verdier kan som alle andre låne penger med sikkerhet i verdiene, og betale renter på lånet. Da kan hun leve i sus og dus i sin bolig, men de stakkars arvingene vil jo da bare få arve 19,5 million om 15 år. Slutt å unnskylde gamlinger med masse penger. Det er enkle og rimelige løsninger på problemet deres, de bare vil ikke. Bruk de ekstra pengene på skole og barnehage, ikke skattelette så gamlinger kan fortsette å være vanskelige. Altså dette må være noe av det rareste eg har lest. Så du mener oppriktig at huset oldemor har betalt på i hele sitt lange liv, skal måtte gå i banken for å låne mer penger for å kunne betale en skatt på en bolig hun faktisk har nedbetalt? Og dette skal hun fortsette med til hun dør? Helt oppriktig? Eg lurer helt ærlig på hvor hue til enkelte folk er. Hører ikkje du selv hvor utrolig teit det høres ut? Når du har betalt for skoene i butikken, skal du så betale "leiepris" til butikken for å få lov til å bruke de? 8 2
obygda Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar Villfaren skrev (10 minutter siden): Altså dette må være noe av det rareste eg har lest. Så du mener oppriktig at huset oldemor har betalt på i hele sitt lange liv, skal måtte gå i banken for å låne mer penger for å kunne betale en skatt på en bolig hun faktisk har nedbetalt? Og dette skal hun fortsette med til hun dør? Helt oppriktig? Eg lurer helt ærlig på hvor hue til enkelte folk er. Hører ikkje du selv hvor utrolig teit det høres ut? Når du har betalt for skoene i butikken, skal du så betale "leiepris" til butikken for å få lov til å bruke de? Formueskatt får mange som vil ha mer til å føle at det er rettferdig at man henter verdier fra de som ikke har brukt opp sine verdier. Om 10 personer får utdelt en tusenlapp og 7 av dem bruker opp pengene,mens 3 sparer deler av dem..så kommer de 7 til de 3 og ber disse 3 gi dem litt av det de har spart..det er akkurat slik dette fungerer i praksis.. 3 2
Etcetc Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar obygda skrev (40 minutter siden): Du forstår ingenting av hvordan mennesker oppfører seg. En gammel dame som får en regning av staten vil kutte ned på eget forbruk. Hun vil aldri oppsøke banken for å låne penger på noe hun allerede eier. Jeg har selv formue og gjeldfri bolig. Jeg har ingen interesse i å fly til banken og låne penger på boligen som jeg så kan forbruke. Ikke ønsker jeg hytte..eller større bolig etc. Jeg skatter over 50%. Min siste lønnslipp var det ca 2000 kr mer til staten enn meg selv..Jeg finner dette helt sykt..og hvert år får jeg baksmell på skatten. Jeg har ingen dyr bolig heller..men jeg har lavt forbruk vs lønn. Det er min synd her i livet..at jeg ikke blir lykkelig av å fly rundt å bruke penger. Staten skal piske eldre damer til banken..og de skal piske slike som meg til å bruke mer penger eller kjøpe hytte,større bolig etc..Hele denne formueskatten oppfordrer folk til å leve på gjeld..leve på forskudd..ja rett og slett leve et liv ikke i pakt med klima og miljømål.. Jeg føler et enormt sinne og en følelse av en stat som ønsker vi alle skal leve etter et mål om å forbruke mest mulig av naturens ressurser..som om det vil gjøre oss lykkeligere... Jeg synes staten burde kutte ut hele formueskatten..la folk få gjøre hva de selv vil med de verdier de skaper eller forvalter. Ta skatt av inntekt og overskudd...la folk være i fred. Vokteren skrev (32 minutter siden): Men er det oldemor sin feil ? Den nye skattemodellen straffer suksessoppskriften som bygget landet gjennom ærlig arbeid, skatt etter evne, forsiktig livsstil og nedbetaling av gjeld. Æresbegreper som lenge ble holdt i hevd av sosialdemokratiet, men som nå er forlatt. Din modell jager vanlige folk i Luksusfellen. Villfaren skrev (20 minutter siden): Altså dette må være noe av det rareste eg har lest. Så du mener oppriktig at huset oldemor har betalt på i hele sitt lange liv, skal måtte gå i banken for å låne mer penger for å kunne betale en skatt på en bolig hun faktisk har nedbetalt? Og dette skal hun fortsette med til hun dør? Helt oppriktig? Eg lurer helt ærlig på hvor hue til enkelte folk er. Hører ikkje du selv hvor utrolig teit det høres ut? Når du har betalt for skoene i butikken, skal du så betale "leiepris" til butikken for å få lov til å bruke de? Dere roter hele gjengen. Staten har sine inntekter og utgifter. Skatt er en inntekt. Når dere vil ha mindre skatt må staten enten gå i underskudd, hente inntekter andre steder, eller så må det kuttes i andre utgifter. Det er rivende irrelevant om dere synes at det er kjedelig å betale skatt, eller at det er for mye. Det er prisen for samfunnet vi har nå. Hvis du vil ha et annet samfunn er det en annen diskusjon. Akkurat nå sitter du med regningen for maten du har spist. Om du eller oldemor ikke VIL i banken fordi dere føler sånn så er det helt feil at jeg ikke forstår det. Jeg forstår det godt, men skattepolitkken kan ikke bygge på enkeltmenneskers følelser. Dere blander sammen det dere kaller "gode verdier" og egne meninger om hvordan skattepolitikken burde være og hvor fælt formueskatt er med hvordan man faktisk håndterer en helt overkommelig mangel på likvide midler. Dette er ikke forskjellig fra folk som orker og stønner fordi det er dyrt med papirfaktura og at det er vanskelig å ikke ha nettbank. Det er vanskelig å gå til jobb hvis du bor 5 mil fra jobb også, det er derfor folk tar bil, tog eller buss. Samfunnet kan ikke ta ulempene ved at enkeltpersoner ikke vil gjøre de tiltakene som er enkelt tilgjengelige og ikke er til vesentlig praktisk ulempe for den det gjelder. 3
obygda Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar OJ Doe skrev (14 minutter siden): Dere roter hele gjengen. Staten har sine inntekter og utgifter. Skatt er en inntekt. Når dere vil ha mindre skatt må staten enten gå i underskudd, hente inntekter andre steder, eller så må det kuttes i andre utgifter. Det er rivende irrelevant om dere synes at det er kjedelig å betale skatt, eller at det er for mye. Det er prisen for samfunnet vi har nå. Hvis du vil ha et annet samfunn er det en annen diskusjon. Akkurat nå sitter du med regningen for maten du har spist. Om du eller oldemor ikke VIL i banken fordi dere føler sånn så er det helt feil at jeg ikke forstår det. Jeg forstår det godt, men skattepolitkken kan ikke bygge på enkeltmenneskers følelser. Dere blander sammen det dere kaller "gode verdier" og egne meninger om hvordan skattepolitikken burde være og hvor fælt formueskatt er med hvordan man faktisk håndterer en helt overkommelig mangel på likvide midler. Dette er ikke forskjellig fra folk som orker og stønner fordi det er dyrt med papirfaktura og at det er vanskelig å ikke ha nettbank. Det er vanskelig å gå til jobb hvis du bor 5 mil fra jobb også, det er derfor folk tar bil, tog eller buss. Samfunnet kan ikke ta ulempene ved at enkeltpersoner ikke vil gjøre de tiltakene som er enkelt tilgjengelige og ikke er til vesentlig praktisk ulempe for den det gjelder. Poenget vårt er vel at vi vil bli ferdige med skatten når pengene er tjenes. Vi vil slippe å gå runde på runde med å betale skatt på allerede skattede penger. Om du sparer til 5 millioner på konto,eiendom osv..så er jo pengene her allerede skattet for. Hvorfor ikke bare sette skatten høyere for høye lønninger og øke avgiftene på forbruk? Når min lønn kommer så trekkes jeg først over 50% i skatt..og den delen av de pengene jeg ikke bruker opp og sparer..må jeg skatte formue av også..Sånn er det jo. Om jeg sparer 100.000 kroner av lønnen så øker jeg min formue med 100.000..som jeg da må skatte formueskatt av..året etter må jeg skatte av disse 100.000 igjen..pluss det jeg event. Sparer i året som er gått da...osv osv..jeg betaler altså år etter år formueskatt på allerede skattede penger..og mange ganher på samme midler også. Det hadde vært bedre å skatte 60-70% av lønnen og heller latt meg være i fred til å gjøre hva jeg ville med resten uten at ataten skal komme år etter år og kreve inn skatt på oppsparte midler. Skatt på avkastning er helt ok..det er jo lønn det også 2 1
Vokteren Skrevet 27. januar Forfatter Skrevet 27. januar OJ Doe skrev (31 minutter siden): Dere roter hele gjengen. Staten har sine inntekter og utgifter. Skatt er en inntekt. Når dere vil ha mindre skatt må staten enten gå i underskudd, hente inntekter andre steder, eller så må det kuttes i andre utgifter. Det er nok du som roter mest. I dette tilfellet har Stoltenberg øket skatteinntektene med flere hundre mill. med et pennestrøk. Et tiltak som rammer svært skjevt sosialt og som Stoltenberg må reversere allerede før det er igangsatt. https://e24.no/privatoekonomi/i/zOgWPK/skattesjokket-stoltenberg-vil-endre-modellen Dette er bare enda et eksempel på elendig politisk håndverk. 6 1
Villfaren Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar OJ Doe skrev (48 minutter siden): Dere roter hele gjengen. Staten har sine inntekter og utgifter. Skatt er en inntekt. Når dere vil ha mindre skatt må staten enten gå i underskudd, hente inntekter andre steder, eller så må det kuttes i andre utgifter. Det er rivende irrelevant om dere synes at det er kjedelig å betale skatt, eller at det er for mye. Det er prisen for samfunnet vi har nå. Hvis du vil ha et annet samfunn er det en annen diskusjon. Akkurat nå sitter du med regningen for maten du har spist. Om du eller oldemor ikke VIL i banken fordi dere føler sånn så er det helt feil at jeg ikke forstår det. Jeg forstår det godt, men skattepolitkken kan ikke bygge på enkeltmenneskers følelser. Dere blander sammen det dere kaller "gode verdier" og egne meninger om hvordan skattepolitikken burde være og hvor fælt formueskatt er med hvordan man faktisk håndterer en helt overkommelig mangel på likvide midler. Dette er ikke forskjellig fra folk som orker og stønner fordi det er dyrt med papirfaktura og at det er vanskelig å ikke ha nettbank. Det er vanskelig å gå til jobb hvis du bor 5 mil fra jobb også, det er derfor folk tar bil, tog eller buss. Samfunnet kan ikke ta ulempene ved at enkeltpersoner ikke vil gjøre de tiltakene som er enkelt tilgjengelige og ikke er til vesentlig praktisk ulempe for den det gjelder. Spar meg og ikkje kom med barneskole forklaring på hvordan økonomien fungerer. Poenget her er jo det er ikkje nødvendig med 400 forskjellige skatter. Skatt det over seddelen da i stedet for å skjule skattetrykket. Sannheten er er at ingen polikere tørr å si høyt hvor mye skatt de egentlig trenger å hente inn i fra oss, også prøver de å hente skattene på helt tullete steder, og slik som i dette tilfelle slår helt banalt tullete ut. Eg hadde ikkje hatt noe problemer med om det stod 50-60 eller 70% skattetrekk på seddelen for eg er glad vi har det som vi har det i Norge, men det hadde ikkje vært noen som hadde stemt på de da. Det som irriterer er når de henter inn noen milliarder der, og noen milliarder her også sier de at skatten min skal være 38% og atpåtil skryter over at skatten min er gått ned om eg sparer en 1000 lapp på skatteseddelen. Det er jo ikkje tilfelle i det hele tatt!! 1
Etcetc Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar obygda skrev (57 minutter siden): Poenget vårt er vel at vi vil bli ferdige med skatten når pengene er tjenes. Vi vil slippe å gå runde på runde med å betale skatt på allerede skattede penger. Om du sparer til 5 millioner på konto,eiendom osv..så er jo pengene her allerede skattet for. Hvorfor ikke bare sette skatten høyere for høye lønninger og øke avgiftene på forbruk? Når min lønn kommer så trekkes jeg først over 50% i skatt..og den delen av de pengene jeg ikke bruker opp og sparer..må jeg skatte formue av også..Sånn er det jo. Om jeg sparer 100.000 kroner av lønnen så øker jeg min formue med 100.000..som jeg da må skatte formueskatt av..året etter må jeg skatte av disse 100.000 igjen..pluss det jeg event. Sparer i året som er gått da...osv osv..jeg betaler altså år etter år formueskatt på allerede skattede penger..og mange ganher på samme midler også. Det hadde vært bedre å skatte 60-70% av lønnen og heller latt meg være i fred til å gjøre hva jeg ville med resten uten at ataten skal komme år etter år og kreve inn skatt på oppsparte midler. Skatt på avkastning er helt ok..det er jo lønn det også Vokteren skrev (46 minutter siden): Det er nok du som roter mest. I dette tilfellet har Stoltenberg øket skatteinntektene med flere hundre mill. med et pennestrøk. Et tiltak som rammer svært skjevt sosialt og som Stoltenberg må reversere allerede før det er igangsatt. https://e24.no/privatoekonomi/i/zOgWPK/skattesjokket-stoltenberg-vil-endre-modellen Dette er bare enda et eksempel på elendig politisk håndverk. Villfaren skrev (28 minutter siden): Spar meg og ikkje kom med barneskole forklaring på hvordan økonomien fungerer. Poenget her er jo det er ikkje nødvendig med 400 forskjellige skatter. Skatt det over seddelen da i stedet for å skjule skattetrykket. Sannheten er er at ingen polikere tørr å si høyt hvor mye skatt de egentlig trenger å hente inn i fra oss, også prøver de å hente skattene på helt tullete steder, og slik som i dette tilfelle slår helt banalt tullete ut. Eg hadde ikkje hatt noe problemer med om det stod 50-60 eller 70% skattetrekk på seddelen for eg er glad vi har det som vi har det i Norge, men det hadde ikkje vært noen som hadde stemt på de da. Det som irriterer er når de henter inn noen milliarder der, og noen milliarder her også sier de at skatten min skal være 38% og atpåtil skryter over at skatten min er gått ned om eg sparer en 1000 lapp på skatteseddelen. Det er jo ikkje tilfelle i det hele tatt!! Takker for svarene. Jeg synes jo egentlig det ser ut som barneskoleforklaringen passet nivået. 1 1
wampster Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar OJ Doe skrev (1 time siden): Takker for svarene. Jeg synes jo egentlig det ser ut som barneskoleforklaringen passet nivået. Med din økonomi og skatte forståelse burde man vel heller sendt deg tegneserier som forklaring. Herregud til og med nevøene mine på rundt 10 har en bedre forståelse av dette enn det dur har 6
del_diablo Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar 1 hour ago, OJ Doe said: Takker for svarene. Jeg synes jo egentlig det ser ut som barneskoleforklaringen passet nivået. Barneskoleforklaring krever også at du forklarer poenget med statens voldsmonopol, og verdiene du får ut på toppen av dette. Litt av grunnen til at mistilliten kommer, er fordi deler av både tjenestemonopolet og voldsmonopolet begynner å slå de første sprekkene.
agvg Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar OJ Doe skrev (3 timer siden): Staten har sine inntekter og utgifter. Skatt er en inntekt. Når dere vil ha mindre skatt må staten enten gå i underskudd, hente inntekter andre steder, eller så må det kuttes i andre utgifter. Det er rivende irrelevant om dere synes at det er kjedelig å betale skatt, eller at det er for mye. Det er prisen for samfunnet vi har nå. Hvis du vil ha et annet samfunn er det en annen diskusjon. Akkurat nå sitter du med regningen for maten du har spist. En av verdens rikeste stater får økonomisk problemer hvis de ikke få skattet folk ut av hus og hjem? 4
frohmage Skrevet 27. januar Skrevet 27. januar agvg skrev (32 minutter siden): En av verdens rikeste stater får økonomisk problemer hvis de ikke få skattet folk ut av hus og hjem? Har du ikke hørt om handlingsregelen og inflasjon? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå