Gå til innhold

Stoltenbergs nye eiendomsskatt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
frohmage skrev (11 minutter siden):

Nei, overforbruk er ikke bra, men hva er overforbruk? Du virker å tro på den enkle forklaringen om at vi kan betale mindre i skatt så alle får råd til en sydentur ekstra i året.

Hvis du ikke vet hva overforbruk er tror jeg ikke det er noe poeng å "diskutere" skatt og avgift med deg. No offence

La meg komme med et veldig enkelt eksempel, så skjønner du forhåpentligvis hvordan det fungerer i andre situasjoner/settinger også.

Du kjøper inn mat for 20.000 i mnd, men ender opp med å kaste halvparten <-- Det er overforbruk enkelt forklart
overforbruk - ordbøkene.no --> "Større forbruk enn nødvendig" 

Jeg skjønner at du tydeligvis ikke synes det at vi i det landet her bruker 40% mer pr capita enn Sverige er urovekkende. Mitt konkrete spørsmål til deg er da, hvis ikke 40% er nok til å heve et (eller begge) øyenbryn, hvor mange % mer må det være før du mener det er noe en burde/kan ta tak i? 

Endret av wampster
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
wampster skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at du tydeligvis ikke synes det at vi i det landet her bruker 40% mer pr capita enn Sverige er urovekkende. Mitt konkrete spørsmål til deg er da, hvis ikke 40% er nok til å heve et (eller begge) øyenbryn, hvor mange % mer må det være før du mener det er noe en burde/kan ta tak i? 

Det kan gjerne være urovekkende, men det er ikke åpenbart at et land bruker for mye fordi et annet land bruker mindre. 

• Liker 2
Skrevet
frohmage skrev (19 minutter siden):

Det kan gjerne være urovekkende, men det er ikke åpenbart at et land bruker for mye fordi et annet land bruker mindre. 

Nei, sammenligner man Norge med USA er det en annen sak.

Men Norge og Sverige har omtrent de samme tilbudene når det kommer til helse, forsikring, transport, utdanning, etc og ligger (naturlig nok) ganske likt geografisk så en har de samme "utfordringene" med infrastruktur/bolig/vær/etc

Når man tar det konkrete eksempelet jeg har vist til (Norge bruker omtrent 40% mer enn Sverige per capita), på hvilket punkt vil du si at det er et tegn på dårlig forvaltning/overforbruk/sløsing ? Spesifikt i tilfelle Norge og Sverige altså.

• Liker 1
Skrevet
wampster skrev (6 minutter siden):

Når man tar det konkrete eksempelet jeg har vist til (Norge bruker omtrent 40% mer enn Sverige per capita), på hvilket punkt vil du si at det er et tegn på dårlig forvaltning/overforbruk/sløsing ? Spesifikt i tilfelle Norge og Sverige altså.

Det må du jo nesten svare på selv. Det er du som sier det er overforbruk, så da må du si selv hvor du vil kutte.

• Liker 2
Skrevet
frohmage skrev (1 minutt siden):

Det må du jo nesten svare på selv. Det er du som sier det er overforbruk, så da må du si selv hvor du vil kutte.

What? Skjønner du ikke spørsmålet mitt eller hva er grunnen til at du ikke kan svare?

• Liker 1
Skrevet

What? Skjønner du ikke spørsmålet mitt eller hva er grunnen til at du ikke kan svare?

Jeg sier at det ikke nødvendigvis betyr overforbruk.

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier at det ikke nødvendigvis betyr overforbruk.

Og jeg spør nok en gang, hvor mange % mer pr capita må vi opp i før du tenker at det  være overforbruk?

frohmage skrev (10 minutter siden):

Ting jeg ser for meg at man kan kutte/redusere og/eller få til å treffe vesentlig bedre enn det gjør i dag.

Trygdeordninger, massive gavepakker i batteri/vindpark (som har gått konkurs samtidig som eiere/ledere har tatt ut enorme lønninger og bonuser), enorm konsulentbruk i offentlig sektor, sinnssyke offentlig prosjekter (som regjeringskvartalet), NAV (fungerer ikke slik det er p.d.d), lederlønninger i offentlig sektor, byråkratiet, antall ansatte i offentlig sektor +++ Listen er omtrent uendelig.

Og nei, kuttene  ikke være enorme og over natten, men de  komme, for slik det har utviklet seg og fortsetter å utvikle seg vil føre til kollaps.

• Liker 2
Skrevet

Og jeg spør nok en gang, hvor mange % mer pr capita må vi opp i før du tenker at det  være overforbruk?

Jeg svarer nok en gang at dette ikke er et mål på overforbruk. Det finnes forskjellige måter å løse problemer på, og folk i Sverige er ikke lykkeligere* en folk i Norge selv om de bruker mindre på det offentlige. Ikke har de høyere kjøpekraft* heller.

*av betydning

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (9 minutter siden):

Jeg svarer nok en gang at dette ikke er et mål på overforbruk. Det finnes forskjellige måter å løse problemer på, og folk i Sverige er ikke lykkeligere* en folk i Norge selv om de bruker mindre på det offentlige. Ikke har de høyere kjøpekraft* heller.

*av betydning

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/happiest-countries-in-the-world

Men folk i Sverige ER lykkeligere enn folk i Norge... Samtidig som det offentlige bruker 30% mindre pr capita enn i Norge. Samtidig som de bruker mindre av lønnen sin (prosentmessig) på mat/drikke. 

Skjermbilde2026-04-19165133.png.eafd7cea816e4ccd33e46ad1ab741eda.png

Skjermbilde2026-04-19165207.png.ae91a514ca22fed73985a45b2ecc11a2.png

Endret av wampster
  • Liker 1
Skrevet

Men folk i Sverige ER lykkeligere enn folk i Norge

Okay. Bare husk at partiet som jobber mot skatter og avgifter er det samme som advarer mot svenske tilstander.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Okay. Bare husk at partiet som jobber mot skatter og avgifter er det samme som advarer mot svenske tilstander.

Ja, alle har sine feil. Rødt jobbet jo lenge (vet ikke om det gjør det fortsatt) for å avskaffe kapitalismen
image.png.cbc7323aed2f73ab4ffb6a054b0e73f0.png

Skrevet
wampster skrev (23 minutter siden):

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/happiest-countries-in-the-world

Men folk i Sverige ER lykkeligere enn folk i Norge... Samtidig som det offentlige bruker 30% mindre pr capita enn i Norge. Samtidig som de bruker mindre av lønnen sin (prosentmessig) på mat/drikke. 

Skjermbilde2026-04-19165133.png.eafd7cea816e4ccd33e46ad1ab741eda.png

Skjermbilde2026-04-19165207.png.ae91a514ca22fed73985a45b2ecc11a2.png

Og hvor henter du de svenske tallene dine fra? I følge tilsvarende norske SSB så er tallene slik for Sverige.

Based on data from Statistics Sweden (SCB) and other official reports, Swedish households typically spend around 13.3% to 13.6% of their total consumption budget on food and non-alcoholic beverages.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Regjeringen velger å forkaste den nye verdsettelsesmodellen, igangsatt av Høyre/Frp-regjeringen, som ville gitt høyere skatt på mange fritidsboliger. Eller "Stoltenbergs nye eiendomsskatt" som den kalles her.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/69e74be8cfcba4fc98ddb418/regjeringen-dropper-endringer-i-hytteskatten

Dermed vil verdien på mange fritidsboliger her i landet holdes kunstig lave.

Endret av Snikpellik
Skrevet
Runar skrev (På 28.2.2026 den 21.59):

Du kom med påstanden, da må du kunne svare på oppfølgingsspørsmål. 😃

Jeg svarte, og ga deg eksempler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...