obygda Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden): Har Israel begått forbrytelser? Du fortsetter å snakke om folkemord og apartheid, men det blir ikke sant av å gjenta en løgn tusen ganger. Hamas startet en krig ved å drepe over tusen sivile jøder, og fortsetter å drepe sin egen sivilbefolkning ved å dytte dem til fronten, så nrk skal skrive at Israel har skulda. Ja - Israel har 100% begått forbrytelser. Slik de agerer på vestbredden så er det helt åpenbart at de stjeler land - og de truer og dreper de som står i veien for dem. De har også gjort ekstremt mye galskap på Gaza - blant annet brukt sult som våpen. De som ser urettferdigheten vil jo bli opprørt. Men det betyr ikke at man vil ty til terror. Å ty til terror er like galt og kan ikke forsvares, men ageringen til Israel på Gaza og Vestbredden kan heller ikke forsvares. Det er mye galskap i svært mye Israel er involvert i - og da blir det mye konflikter dessverre. Endret 7 timer siden av obygda 2 2
Populært innlegg Uderzo Skrevet 7 timer siden Populært innlegg Skrevet 7 timer siden (endret) Imaginacíon skrev (19 minutter siden): Hva med de som relativiserer Israels forbrytelser, fordømmer du dem? Der beviste du poenget mitt. Rhabagatz skrev (12 minutter siden): Skal jeg være ærlig, så mener jeg at denne metadebatten i seg selv er vel så ødeleggende for debatten. Innlegget over er ren mistenkeliggjøring at de som ser på kontekst ("setter fokus på Israel"), er opptatt av motiver ("legitimerer vold") eller skiller mellom ulike typer voldhandlinger (ikke "fordømmer uten forbehold"). I mine øyne er dette hersketeknikk fra din side. Diskuter sak, ikke person eller motiver. Dette var ditt første innlegg i tråden. Poenget mitt består. Endret 7 timer siden av Uderzo 7 5
Populært innlegg Mannen med ljåen Skrevet 7 timer siden Populært innlegg Skrevet 7 timer siden Er Australia i kryssilden mellom Gaza og Jerusalem? Hamas bør justere siktet på våpnene sine. 11
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Rhabagatz skrev (54 minutter siden): Jeg her er ikke noe debatt jeg gidder å ta. Som sagt, det er forskjell på å drepe jøder fordi man hater Israel og å drepe jøder fordi man hater jøder. Forskjellen oppleves nok som ubetydelig for de som rammes eller frykter å rammes, jeg har ingen problemer med å se den biten. Når du dreper jøder som har valgt å ikke reise til Israel skal man faen ikke, unnskyld meg, komme unna med å kalle det antisionisme, og jeg sikter nå tiø det du sier om deres motivasjon De ble drept fordi de var jøder, så enkelt. Jeg synes du har altfor mye forståelse for terror som rammer jøder. Jeg trodde det kun gjaldt de som bodde i Israel, men her skal man forstå dette også. Endret 7 timer siden av Tussi 7 2
Imaginacíon Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden 5 minutes ago, Uderzo said: Der beviste du poenget mitt. (Får ikke bort bildet. Vet ikke hva jeg gjør galt.) Snedig måte å unngå spørsmålet. For det er et godt spørsmål. 2
Boing_80 Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Van Der Linde skrev (46 minutter siden): I dag ble jødene nok en gang utsatt for et feigt og motbydelig angrep. Det skal visst aldri ta slutt denne klappjakten på jødene. Holocaust,7 oktober og nå dette. Antisemitisme er dessverre i vinden som aldri før. En stor skam. Og det som skjer med palestinerne, det glemmer vi liksom? Har sagt det før og sier igjen; Europas konstante dårlige samvittighet overfor jødene kommer til å skape enda større problemer. Denne dårlige samvittigheten kjenner tydeligvis ingen grenser og da lar man de bare gjøre som de vil. Fy faen for noe dritt enkelte er! 1 1
Tussi Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) Uderzo skrev (12 minutter siden): Der beviste du poenget mitt. Dette var ditt første innlegg i tråden. Poenget mitt består. Ja, enig. At australske jøder havner i kryssilden handler om at den ene parten hater jøder uansett hvor de begynner seg Tenker at hvis man konstant blir misforstått ift terror mot jøder blr man tenke over hvordan man formulerer seg... Endret 7 timer siden av Tussi 6 1
Populært innlegg DukeNukem3d Skrevet 7 timer siden Forfatter Populært innlegg Skrevet 7 timer siden Boing_80 skrev (5 minutter siden): Og det som skjer med palestinerne, det glemmer vi liksom? Du tenker at 124 artikler per dag i 2 år ikke er nok? Er det noe som ikke er glemt er det vel palestinerne. Og de får fritt presentere sin versjon av det, motstemmene og motargumentene blir i stor grad sensurert. Alle de andre krigene og massemordene i Afrika og Midtøsten får derimot bare noen små notis her og der. Men hva har det med at jøder ble slaktet i Australia å gjøre? 11 1
Japemperor Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Australia bør gjenninføre dødsstraff for terrorisme. Og enhver utlending som støtter Hamas, og eventuelt også hyller dette terrorangrepet bør deporteres asap. 7
obygda Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden DukeNukem3d skrev (1 minutt siden): Du tenker at 124 artikler per dag i 2 år ikke er nok? Er det noe som ikke er glemt er det vel palestinerne. Og de får fritt presentere sin versjon av det, motstemmene og motargumentene blir i stor grad sensurert. Alle de andre krigene og massemordene i Afrika og Midtøsten får derimot bare noen små notis her og der. Men hva har det med at jøder ble slaktet i Australia å gjøre? Enkelt. Mange er jo enkle sjeler og plasserer sinne og hat mot jøder for det som skjer på Gaza og Vestbredden. Det er jo mange som tenker slik mot muslimer også. At mye terror i Europa skyldes muslimer og så setter man likhetstegn mellom terrorister og Islam. Eller omreisende banditter mot øst europeere osv. Folk kobler slikt fort. 4 3
Rhabagatz Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) 26 minutes ago, Tussi said: Når du dreper jøder som har valgt å ikke reise til Israel skal man faen ikke, unnskyld meg, komme unna med å kalle det antisionisme, og jeg sikter nå tiø det du sier om deres motivasjon De ble drept fordi de var jøder, så enkelt. Jeg synes du har altfor mye forståelse for terror som rammer jøder. Jeg trodde det kun gjaldt de som bodde i Israel, men her skal man forstå dette også. "Komme unna med" er dine ord. Mitt første innlegg starter at jeg sier meg enig i at man ikke skal forsøple denne tråden med polarisering og fortsetter med å kalle angrepet forkastelig og uttrykker forståelse for at Israel føler at de må "forsvare seg". Men jeg skiller mellom angrep på jøder som skyldes hat mot Israel, og hat mot jøder, som jeg eksempliserer med høyreekstremt jødehat. Dette var åpenbart for mye for enkelte, selv om jeg skriver at denne forskjellen er ubetydelig for de som rammes. Senere skriver jeg at dette ikke er en debatt jeg gidder å ta (antisemittisme vs. antisionisme). Jeg omtaler også angrepet som rasistisk. Jeg synes rett og slett at du/dere bommer kraftig her. Dere bruker en hersketeknikk deer forsøker å legge et lokk på debatten, der kontekst og de ulike partenes ståsteder ikke er relevante. Alt som teller er å fordømme og kalle det for antisemittisme. Det er fordummende, usaklig og til hinder for analyse. Endret 7 timer siden av Rhabagatz 3
Populært innlegg Tussi Skrevet 7 timer siden Populært innlegg Skrevet 7 timer siden Rhabagatz skrev (2 minutter siden): "Komme unna med" er dine ord. Mitt første innlegg starter at jeg sier meg enig i at man ikke skal forsøple denne tråden med polarisering og fortsetter med å kalle angrepet forkastelig og uttrykker forståelse for at Israel føler at de må "forsvare seg". Men jeg skiller mellom angrep på jøder som skyldes hat mot Israel, og hat mot jøder, som jeg eksempliserer med høyreekstremt jødehat. Dette var åpenbart for mye for enkelte, selv om jeg skriver at denne forskjellen er ubetydelig for de som rammes. Senere skriver jeg at dette ikke er en debatt jeg gidder å ta (antisemittisme vs. antisionisme). Jeg omtaler også angrepet som rasistisk. Jeg synes rett og slett at du/dere bommer kraftig her. Dere bruker en hersketeknikk der forsøker å legge et lokk på debatten, der kontekst og de ulike partenes ståsteder ikke er relevante. Alt som teller er å fordømme og kalle det for antisemittisme. Det er fordummende, usaklig og til hinder for debatt. Det rare her er at du ikke utvetydig kaller drap på jøder som ikke har noe med Israel å gjøre for antisemittisme Det var ingen, absolutt ingen her inne, som sa "hva med Hamas" eller nevnte Hamas da den palestinske gutten ble drept i USA, nettopp fordi drapet var antipalestinsk terror. Dette er antisemittisk terror, ingenting annet. Jeg fatter ikke at man på noe som helst vis klarer å blande inn sionisme i drapet på sivile jøder i Australia. Fatter det ikke. 9 2
DukeNukem3d Skrevet 7 timer siden Forfatter Skrevet 7 timer siden (endret) Jeg er enig med Rhabagatz. Det er stor forskjell på å reise til en park og skyte ned muslimske familier fordi du bare hater muslimer kontra at du er kritisk til Saudi-Arabia. Sistnevnte var så uheldig at de havnet "i kryssilden" i den legitime kamp mot salafisme. Jeg kan dog ha en viss forståelse for at de som ble offer for det ikke opplever at forskjellen er så stor. Endret 7 timer siden av DukeNukem3d 2 1
Rhabagatz Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden (endret) 8 minutes ago, Tussi said: Det rare her er at du ikke utvetydig kaller drap på jøder som ikke har noe med Israel å gjøre for antisemittisme Det var ingen, absolutt ingen her inne, som sa "hva med Hamas" eller nevnte Hamas da den palestinske gutten ble drept i USA, nettopp fordi drapet var antipalestinsk terror. Dette er antisemittisk terror, ingenting annet. Jeg fatter ikke at man på noe som helst vis klarer å blande inn sionisme i drapet på sivile jøder i Australia. Fatter det ikke. Jeg er opptatt av gjerningsmennenes motivasjon. Å drepe jøder for å ramme Israel eller som hevn for Israels handlinger er noe annet enn å drepe jøder fordi man ønsker å utrydde jødene i Australia. Jeg mener oppriktig at det er riktig å kalle det første for antisionisme, og det andre for antisemittisme. Men begge deler er terrorangrep, og for de som rammes (eller har frykt for å rammes) er forskjellen ubetydelig. At mine motiver å er flytte grenser e.l., som en moderator går langt i å antyde, er tull. Jeg er mest opptatt av å skille mellom motiver. At dette er hvitvasking, formidlende eller et forsøk på å komme unna med, er tolkninger jeg ikke tar ansvar for. Jeg starter som sagt med å fordømme angrepet, men mener at man ikke kan se bort fra kontekst. Akkurat som man ikke kan se bort fra 7. okt. når man vurderer hendelsene i Gaza de siste to år. Endret 7 timer siden av Rhabagatz 2
Resort Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Boing_80 skrev (31 minutter siden): Og det som skjer med palestinerne, det glemmer vi liksom? Har sagt det før og sier igjen; Europas konstante dårlige samvittighet overfor jødene kommer til å skape enda større problemer. Denne dårlige samvittigheten kjenner tydeligvis ingen grenser og da lar man de bare gjøre som de vil. Fy faen for noe dritt enkelte er! Ja. Nok om krigen i Palestina nå. Fått alt for mye oppmerksomhet. Det glemmer vi. Korrekt. 3 1
Ballalaika Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Rhabagatz skrev (15 minutter siden): Jeg er opptatt av gjerningsmennenes motivasjon. Å drepe jøder for å ramme Israel eller som hevn for Israels handlinger er noe annet enn å drepe jøder fordi man ønsker å utrydde jødene i Australia. Jeg mener oppriktig at det er riktig å kalle det første for antisionisme, og det andre for antisemittisme. Men begge deler er terrorangrep, og for de som rammes (eller har frykt for å rammes) er forskjellen ubetydelig. At mine motiver å er flytte grenser e.l., som en moderator går langt i å antyde, er tull. Jeg er mest opptatt av å skille mellom motiver. At dette er hvitvasking, formidlende eller et forsøk på å komme unna med, er tolkninger jeg ikke tar ansvar for. Jeg starter som sagt med å fordømme angrepet, men mener at man ikke kan se bort fra kontekst. Akkurat som man ikke kan se bort fra 7. okt. når man vurderer hendelsene i Gaza de siste to år. Hører du sier det... 4
Bastu Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Australia har blitt sett på som et av de tryggeste stedene i verden med sine strenge våpenlover og politiske kultur. Det faktum at massedrap skjer 14 desember, årsdagen for Hamas grunnleggelse, tyder på at alt var veldig godt planlagt. Sannsynlig vil færre jøder feire høytidene sine offentlig. 2 hours ago, Rhabagatz said: Her er jeg enig. Angrepet er forkastelig, om det er antisionisme, antisemittisme eller begge deler. Det samme er Israels blodbad. Men man kan forstå at israelere som må "forsvare seg" og at palestinere skal "slåss for sin frihet". Alt henger sammen. Ingen okkupasjon, ingen terror. Ingen terror, fredelig apartheid. Trist at australske jøder havner i kryssilden. Å snakke om kontekst og struktur etter en terrorhandling under en høytidsfeiring er både smakløst og relativiserende. Dette er et angrep på folk fordi de er jøder. Alt annet er en dimridå. 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå