Duncan Skrevet 27 minutter siden Skrevet 27 minutter siden Vi kan ikke la de aktivistene styre samfunnet vi lever i, det blir bare galskap ut av det der. Menn er menn, kvinner er kvinner. Det finnes menn som ønsker å leve som kvinner, men de er fortsatt menn. La dem leve i fred, men ikke gi dem tilgang til de rommene kvinner vil ha for seg selv. Kjipt men sånn er det nå bare. Det samme gjelder for kvinner som ønsker å leve som menn, de er fortsatt kvinner. 1
Gavekort Skrevet 26 minutter siden Skrevet 26 minutter siden (endret) The Avatar skrev (11 minutter siden): Eg er heilt einig i at vi ikkje skal diskriminere, men eg er ikkje einig i at vegen dit er å fjerne alle ord som differansierer. Også for transpersonar så har det ein verdi med kjønnsbestemte ord. Mange transkvinner ønsker å bli omtalt som kvinner, og for resten av samfunnet så er det ein måte å vise respekt ved å oppfylle dette ønsket i å omtale vedkommande som dame, og bruke eventuelt nytt kvinnenavn i omtale av personen. Vi kan ikkje bli så nøytrale at alle nyanser forsvinner. Vi får eit mykje fattigare språk om vi ikkje lenger kan differansiere mellom kjønn, alder, hudfarge, osv. Vil ikke si at transpersoner har forkjørsrett her. Det kan vel så greit være individer som ikke ønsker å identifisere seg med kjønnsorganet sitt og må velge mellom å bli politimann eller politidame. Det er ikke noen hensikt i å designere kjønn i språket. Det er gammeldags, unødvendig, og er ikke universalt utformet for forskjellige kjønnsuttrykk. Jeg finner det litt underlig at man skal tolke begreper som politibetjent, vaskepersonal, butikkmedarbeider, penis og vagina som politisk motiverende når det egentlig bare er en innsats i å gjøre språket til offentlige etater presist og nøytralt. Er det noen som savner da "vaskekone" var en stillingsbeskrivelse? Duncan skrev (1 minutt siden): Menn er menn, kvinner er kvinner. Jeg digger hvordan dette argumentet hele tiden popper opp i transdebatten, som er like progressivt til debatten som å falle til bunn i stigespillet. Bryter du inn i alle debatter med å peke på hvor startstreken er? Endret 22 minutter siden av Gavekort 1
ronron25 Skrevet 15 minutter siden Skrevet 15 minutter siden Zepticon skrev (1 time siden): Nøyaktig hvilken del av kroppen er det du har vondt i når mannehelsen din er dårlig? Da kan jeg vel bare si at jeg sliter med min mannlige helse, dvs. vondt i tåa. Må man si, jeg sliter med min penis og pung helse, dvs. en vondt tå? Det kommer jeg aldri til å si.
ronron25 Skrevet 10 minutter siden Skrevet 10 minutter siden Gavekort skrev (29 minutter siden): Du foretrekker "Hvordan går det med ditt mannlige kjønnsorgan"? Jeg foretrekker å si, jeg sliter med helsa. Jeg vil ikke si, jeg sliter med min penis og pung helse. Eller bruke "penis og pung helse" om menns helse.
fredrik2 Skrevet 10 minutter siden Skrevet 10 minutter siden 7 minutes ago, Gavekort said: Jeg finner det litt underlig at man skal tolke begreper som politibetjent, vaskepersonal, butikkmedarbeider, penis og vagina som politisk motiverende når det egentlig bare er en innsats i å gjøre språket til offentlige etater presist og nøytralt. Er det noen som savner da "vaskekone" var en stillingsbeskrivelse? Tycker nog det er rätt stor forskjell på att använda könsneutrala namn på stillinger som både män och kvinner har och det att ta bort man och kvinna når man pratar om biologi. Språket blir definitivt ikke mer precist eller enklare å bruke hvis man bytter ut kvinnehelse med helse for personer med vissa kroppsdelar. Biologiskt sätt så finns det två kön (de få med en dsd har också antingen man eller kvinne) och det er veldigt praktiskt i många sammanhang att faktiskt dela upp folk i de två könen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå