Gå til innhold

Krenkesamfunnet og hylekoret

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, ja, men jeg tenker ikke så mye over det lenger. Fordi vi for lengst er over en peak der og jeg føler absolutt at det er mindre slik hyling enn for 5 år tilbake da det var helt ekstremt og det var side opp og side ned i avsisspaltene med superpriviligerte "krenkede" individer som syntes synd på seg selv. Alle slike bølger tappes for energi etterhvert fordi det er irrasjonelt. Dessuten tror jeg det var mer "kult" å være "krenka" sånn rundt perioden 2017-2022 men at det er nye generasjoner som tar over nå som ikke finner det like "kult" og godt er det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Krig og fred skrev (15 minutter siden):

Er du krenket over at andre er krenket? 

TS er åpenbart ikke krenket, men lei. Det er en ganske stor forskjell mellom det å være krenket og det å være lei.

• Liker 8
Skrevet
17 minutes ago, Krig og fred said:

Er du krenket over at andre er krenket? 

Blir vel ikke ekte krenkesammfunn uten at man krenkes over at andre blir krenket, og at man oppleves krenket dersom de som opplever at andre blir krenket ikke selv går ut i protestmasjen 🫠

• Liker 2
Skrevet
Powertrainer skrev (40 minutter siden):

Er det flere enn meg som er lei dette "tullet"?

Ja, for det handler i bunn og grunn om makt- og kontrollbehov, uttrykt gjennom forsøk på å påføre andre skyld og skam. Disse folka har en tendens til å finne hverandre og flokke seg sammen som hyener, for så å angripe i flokk som et kollektivt hylekor.

Hele greia er i stor grad mediedrevet. Mediene elsker å vie spalteplass til disse som lider av innbilte forurettelser, fordi det provoserer og genererer klikk/treff. Dette er medievirkeligheten etter internettets inntog.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
AtterEnBruker skrev (3 minutter siden):

Åpenbar trolling er åpenbart. Ikke mat det.

Er det ikke regler på dette forumet som er ment forhindre de som har for vane å strø om seg med trolle-beskyldninger?

De som ser troll overalt er internettets svar på byoriginaler.

• Liker 2
Skrevet
Satan666 skrev (16 minutter siden):

Ja, for det handler i bunn og grunn om makt- og kontrollbehov, uttrykt gjennom forsøk på å påføre andre skyld og skam. Disse folka har en tendens til å finne hverandre og flokke seg sammen som hyener, for så å angripe i flokk som et kollektivt hylekor.

Hele greia er i stor grad mediedrevet. Mediene elsker å vie spalteplass til disse som lider av innbilte forurettelser, fordi det provoserer og genererer klikk/treff. Dette er medievirkeligheten etter internettets inntog.

Ja jeg føler at moderne kommunikasjonsmetoder er såpass gode at det nærmest blir en slags "massehjernevasking" der noen utvalgte fyrer opp stemningen. De verste mobberne er jo ofte de som føler seg "krenket" og som skal stigmatisere og henge folk ut på nett.

• Liker 3
Skrevet
Morromann skrev (55 minutter siden):

Vel, ja, men jeg tenker ikke så mye over det lenger. Fordi vi for lengst er over en peak der og jeg føler absolutt at det er mindre slik hyling enn for 5 år tilbake da det var helt ekstremt og det var side opp og side ned i avsisspaltene med superpriviligerte "krenkede" individer som syntes synd på seg selv. Alle slike bølger tappes for energi etterhvert fordi det er irrasjonelt. Dessuten tror jeg det var mer "kult" å være "krenka" sånn rundt perioden 2017-2022 men at det er nye generasjoner som tar over nå som ikke finner det like "kult" og godt er det.

Det har jo gått hardt ut over humoren. Før kunne man harselere med det meste, både kjønn,reglion og etnisitet. Nå kan flinke komikere bli mat for mobbere på nett som ikkje greier å reflektere over forskjellen på saklig debatt og humor og som roper rasisme og mere til over den minste ting. Jeg savner den tiden da humoren hadde stor takhøyde. Program som "du skal høre mye" vil idag ha hatt flere innslag som ville resultert i at hylekoret ha satt i gang, og i verste fall politianmeldelse.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gavekort skrev (34 minutter siden):

Her på forumet så er det mest godt voksne menn som blir krenket av f.eks. forfattere som lager hovedkarakterer i film/spill som er utenfor det seksuelt heteronormative.

Da har du ikke skjønt hva krenke i denne konteksten er.

Å påpeke woke med kunstig mangfold og identitetspolitikk er protest mot vanviddet som skjer i den vestlige verden. 
(ingen andre som plager seg selv med dette)

• Liker 1
Skrevet (endret)
Neptun1 skrev (1 time siden):

Da har du ikke skjønt hva krenke i denne konteksten er.

Å påpeke woke med kunstig mangfold og identitetspolitikk er protest mot vanviddet som skjer i den vestlige verden. 
(ingen andre som plager seg selv med dette)

...

Dere blir krenket av hva dere kaller identitetspolitikk, på grunn av at dere tilhører en følelsesdrevet høyrepopulistisk hvit, maskulin, kristen konservativ, identitetspolitikk selv.

Ingen som er verdt å ta på alvor snakker om woke som er problem i politikk, underholdning eller som et sosialt problem;

Det er bare politisk influencer-tullinger som har meninger fundert på ad hoc -- hva enn som er nødvendig å mene -- for å fremme et narrativ som engasjerer fans gjennom følelser.

Og det er på tide å gå scorched earth mot disse influencerene som Matt Walsh, Jordan Peterson og de andre tullingene i miljøet/økosystemet deres nå -- all den tid de ødelegger for politiske diskusjoner helt bort til Norge.

Problemet startet da folk begynte å ta dem seriøst -- og vi må slutte å ta dem seriøst, og gjøre det flaut å ta dem seriøst som det burde.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
Gavekort skrev (12 timer siden):

Så krenkelse er bare om du blir provosert av sosial urettferdighet? Interessant definisjon.

Det er du og dine meningsfeller som må innse at protest ikke er det samme som å føle seg krenket på bakgrunn av sin legning/hudfarge/etniske opprinnelse etc.

Protestere er å ha innvendinger mot noe man er uenig i. F.eks. protestere mot woke og høye avgifter.
Jeg blir ikke krenket av noe av dette.

Endret av Neptun1
  • Liker 3
Skrevet (endret)
Powertrainer skrev (1 time siden):

Det har jo gått hardt ut over humoren. Før kunne man harselere med det meste, både kjønn,reglion og etnisitet. Nå kan flinke komikere bli mat for mobbere på nett som ikkje greier å reflektere over forskjellen på saklig debatt og humor og som roper rasisme og mere til over den minste ting. Jeg savner den tiden da humoren hadde stor takhøyde. Program som "du skal høre mye" vil idag ha hatt flere innslag som ville resultert i at hylekoret ha satt i gang, og i verste fall politianmeldelse.

Føler at det er i ferd med å forandre seg der også, at takhøyden for humor er på vei oppover igjen etter noen år da det ble stormer i vannglass over småtterier. Ikke like vilt og "anarkistisk" som rundt år 2000 da ingenting var hellig lenger men mer vekk fra klein selvsensur for alle verdens Rhino Thuer som finner krenkelse i alt og som aktivt leter etter noe å bli krenket over.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Skrevet

Gå tilbake 15-30 år og "woke" var noe man fort kunne irritere seg over. Jeg husker godt at FRP ble beskyldt for rasisme på 90 tallet, fordi de mente at det måtte bli obligatorisk for folk som kom til Norge å lære seg norsk. Språk er inngangen til ethvert samfunn sa de, og spesielt SV og Venstre under Halvorsen og Sponheim lot seg hisse opp over FRPs krav og kom med påstander og rasisme etc. Men, det er mange år siden den gang.

Når folk snakker om "woke" i dag, så er det ofte med skjulte motiver. Det hevdes at man kan bli undertrykket av woke, og at det er totalitært osv, men de som kommer med disse påstandene er ofte folk som mener at det er "woke" at man ikke kan si at folk med en annen hudfarge er underlegne, eller de har andre forkastelige holdninger. 

Når folk klager over woke, så ser jeg for meg han fyren her

Typisk søppel-høyre. Blir krenket av Greta Thunberg, tror ikke på "klimahysteriet", mener at alle kvinner som ikke vil ligge med de er horer og snakker om "kjøttmarket" som om det var en børs, blir irritert hver gang det er en reklame på tv som har mørkhudede personer, er blind for kriminalitet begått av hvite nordmenn men er "dypt bekymret" for "ghettotendenser" i Oslo eller på Østlandet, mener at alle muslimer er potensielle terrorister eller voldtektsmenn osv. osv. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Krig og fred said:

Gå tilbake 15-30 år og "woke" var noe man fort kunne irritere seg over. Jeg husker godt at FRP ble beskyldt for rasisme på 90 tallet, fordi de mente at det måtte bli obligatorisk for folk som kom til Norge å lære seg norsk. Språk er inngangen til ethvert samfunn sa de, og spesielt SV og Venstre under Halvorsen og Sponheim lot seg hisse opp over FRPs krav og kom med påstander og rasisme etc. Men, det er mange år siden den gang.

Når folk snakker om "woke" i dag, så er det ofte med skjulte motiver. Det hevdes at man kan bli undertrykket av woke, og at det er totalitært osv, men de som kommer med disse påstandene er ofte folk som mener at det er "woke" at man ikke kan si at folk med en annen hudfarge er underlegne, eller de har andre forkastelige holdninger. 

Når folk klager over woke, så ser jeg for meg han fyren her

Typisk søppel-høyre. Blir krenket av Greta Thunberg, tror ikke på "klimahysteriet", mener at alle kvinner som ikke vil ligge med de er horer og snakker om "kjøttmarket" som om det var en børs, blir irritert hver gang det er en reklame på tv som har mørkhudede personer, er blind for kriminalitet begått av hvite nordmenn men er "dypt bekymret" for "ghettotendenser" i Oslo eller på Østlandet, mener at alle muslimer er potensielle terrorister eller voldtektsmenn osv. osv. 

Det er ikke de såkalte "anti-woke" som har endret seg markant, det er du som tar de mest ekstreme og bruker dem til å stemple alle du er vesentlig uenig med.

Du starter med å sammenligne Pegida i dag med FrP på 90-tallet, noe som er en absurd sammenligning. Deretter omtaler du Pegida som "søppel-høyre" og beveger deg gradvis mot mer vanlige standpunkter, til du ender opp med å sette folk som er "dypt bekymret for ghettotendenser" i samme kategori som Pegida-tilhengere som roper "muslimjævler".

Med andre ord, du setter ekstremistene og de som har en legitim bekymring i samme kategori og gjør debatten umulig å føre på et saklig nivå.

Endret av Camlon
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Morromann skrev (1 time siden):

Føler at det er i ferd med å forandre seg der også, at takhøyden for humor er på vei oppover igjen etter noen år da det ble stormer i vannglass over småtterier. Ikke like vilt og "anarkistisk" som rundt år 2000 da ingenting var hellig lenger men mer vekk fra klein selvsensur for alle verdens Rhino Thuer som finner krenkelse i alt og som aktivt leter etter noe å bli krenket over.

Jeg håper du har rett👍

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...