Gå til innhold

Tanker om ny vs. brukt bil?

herzeleid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ser for tiden på ny elbil, og heller i retning nyeste Tesla Y, Ioniq5 eller lignende. Har også vurdert å kjøpe brukt og potensielt spare omkring 100.000, men jeg lurer på hvor mye en i praksis sparer i lengden? En ting er økt moms om to år som jeg gjetter vil bidra til at prisen kanskje holder seg noe bedre, i alle fall om en ser 2025 mot 2027. Et annet moment er garanti og slitasje, der jeg ser for meg at risikoen for høye verkstedregninger blir betydelig større med en brukt bil, særlig når jeg ikke ser for meg å kjøre veldig mye i det daglige. 

Samtidig har jeg ikke regnet skikkelig på noe av dette og mye er som påpekt over ren gjetting, så er interessert i å høre andres erfaringer og tanker her, særlig med fjerning av momsfradraget om et drøyt år i mente.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sjeldent mye feil på nye biler uansett. Så kjøper du ny bil og skal ha den en stund så betaler du både i pose og sekk. Først betaler du masse ekstra for ny bil og får garanti som du trolig ikke får benytta uansett. Så vil du betale dyre verkstedregninger likevel når bilen blir eldre.

Kjøper du brukt fra forhandler vil du uansett få 5 års reklamasjonsrett mot skjulte feil og mangler. Du kan evt. ta det du sparer på å kjøpe brukt og sette til sparing så du har en buffer.

Skrevet (endret)

Prisforskjellen må være stor nok for at bruktbil skal kunne lønne seg. Om ny koster 500000 så må en 3 år gammel (kjørt 60000km) kanskje være under 300000.

Endret av Svein M
Skrevet
Sitat

Elbiler har størst verditap: Mange elbiler mister opptil 30–32 % av verdien allerede etter to år (kilde: tv2/broom).

computer says.. en tredjedel av nypris tapt på 2 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...