MrL Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Duriello skrev (14 minutter siden): Storbrittania er blitt kroneksempelet på hvordan kriser som dette, IKKE skal løses. Hva blir det neste? Tankepoliti? Disse reglene gjelder dog kun innad i partiet Labour, om jeg ikke leste dem feil. Jeg skal oppdatere innlegget mitt, det ser ut til at det er det inntill videre men det er frykt for at det skal innføres som lov. 4
Sovna Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Folkflesk skrev (3 minutter siden): En voldsdømt skinhead som er kjent fra en rekke mikropartier på ytre høyre fløy. Jeg vet/visste lite om hvor han kom fra, bakgrunn. Bare hva han sa, pleier å forholde meg til det. Alt var ikke helt på jordet. Men han snakket så helvetet fort at jeg måtte spole bakover et par ganger. Kanskje det bare er slik alle voldsdømte snakker, vet ikke jeg..
Peter Johansen Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Kajac skrev (2 timer siden): Jeg har vært til sentrum-høyre politisk hele mitt liv, og jeg har aldri vært mindre i tvil enn jeg er nå om at ytre høyre utgjør en mye større fare for samfunnet enn ytre venstre. Ikke det at noen av delene er noe bra, men det er blitt så vanvittig mange høyreekstreme at det burde skremme livskiten ut av hver og en av oss. MAGA-bevegelsen har normalisert et farlig uhyre over hele verden! Menneskeheten er nødt til å bli mindre politisk ekstrem. Vi er nødt til å trekke mot sentrum, både folk fra ytre høyre og ytre venstre. Ellers går det til helvete før eller siden. Og btw, de du ser i disse "protest-togene" og opptøyene er ikke "vanlige arbeider/middelklasse folka som går i tog, fordi de føler at de gradvis mister sitt eget land". Det er hovedsakelig ekstremister som er ute og leter etter bråk. De er akkurat like jævlige folk som de du omtaler som ytre venstre. Jeg tror du har sett litt for mye på NRK og andre venstrevridde nyhetskilder. Ta en titt England, hvor folk blir satt i fengsel for å kritisere politikere, innvandring, islam og radikal kjønnsideologi på sosiale medier. Samtidig tillater myndighetene fri ulovlig innvandring, som blir belønnet med opphold på firestjerners hoteller, med gratis kost og losji. Det er hundrevis av eksempler å ta av, men stadig flere folk våkner opp for hvordan vår fremtidig kultur, samfunn og velferdsstat er i ferd med å forsvinne - hvis man ikke snart tar noen grep. Men for guds skyld, la venstresiden gjøre akkurat hva de vil, og for all del - ikke kritiser dem eller kall dem "ytre venstre" - for det er jo i seg selv "ytre høyre". Men NRK, BBC, CNN og co - de kan slenge ut slike merkelapper over en lav sko, og vanlige folk skal bare liksom akseptere det. Endret 15 timer siden av Peter Johansen 1 3 1
Neptun1 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Peter Johansen skrev (2 timer siden): Sånn har det blitt i Vesten. Venstresiden kjører samfunnet og økonomien i grøfta (godt hjulpet av ryggløse konservative politikere) med naiv og korttenkt politikk (grønnt skifte, åpne grenser, kulturradikalisme). Når vanlige folk går lei, og velger å gå i tog for å protestere - så roper venstre og venstrepressen "ytre høyre!" "ytre høyre!", i stedet for å gå i seg selv og sin egen forfeilede politikk. Hvorfor hører vi ikke om "ytre venstre" fra BBC, NRK, CNN og co? Kanskje de klarer ikke å se hva som er ytre venstre, fordi de selv har blitt en del av ytre venstreside? Akkurat nå har vi venstreprotester med hærverk og vold i Frankrike, men blir aldri omtalt som "ytre venstre" fra NRK og co. Det virker som "ytre venstre" ikke en gang eksisterer i venstrepressens verden. Og ja, det er kulturradikalt og "ytre venstre" å gradvis utslette sin egen nasjonale identitet, ha åpne grenser, føre en grønn politikk som gradvis struper industrien og økonomien, dyrke radikal kjønnsideolog og markere Pride flere måneder i året, eller å rettferdiggjøre ødeleggelser på offentlig eiendom som statuer, plyndring o.l. (BLM protestene). Prøv å pushe denne politikken i hvilket som helst ikke-vestlig land... Det er venstresiden som har blitt de radikale og ytterliggående, ikke disse vanlige arbeider/middelklasse folka som går i tog, fordi de føler at de gradvis mister sitt eget land. Kanskje politikerne burde å lytte på sin egen befolkning snart? Ja, det er kun Vesten som plager seg selv med kunstig mangfold, woke og Pride i barnehager/skoler osv. Det er ikke det at vi skal ta etter uutviklede land - men det er utilgivelig å ødelegge de best fungerende landene i verden med millioner migranter som tar med seg sine verdier som ikke tilfører oss noe positivt, tvert i mot. Når vi snakker om Storbritannia så er grooming-skandalen der hvite småjenter ble ofret av politikere og politiet til i hovedsak pakistanske "menn" grunnet berøringsangst og redsel for å bli kalt rasister noe av det mest skammelige som har skjedd i Europa i fredstid. https://www.tv2.no/nyheter/utenriks/groomingskandalen-var-redde-for-a-bli-stemplet-som-rasister/17333688/ 2 2 1
Boing_80 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden (endret) Sovna skrev (1 time siden): Ja hva? En rasist? Ikke noe annet enn det? Jeg måtte bare se et klipp fra et intervju med han. Ja, det ble en historie penset på urettferdigheten han mente hvite opplevde i det britiske samfunn om dagen og har vært det i lengre tider. Han dro frem koranen som den farlige fienden. Boka som kun er tolerant med sin egen religion, respekt går kun i én retning. Da kan det bli farlig. Samtidig lovpriste han indiere(hindu) og asiater(buddhister som de flotteste immigranter som finnes. Så helt ensidig rasist er han nok ikke. Idiot får holde. Splitt og hersk - hørt om det? Britene har alltid vært mestre i denne taktikken. Har det slått deg hvorfor indere (heter ikke indiere) blir trukket frem (det er ikke fordi de er "best" integrerte")? Og ikke minst, hva vet du om hinduismen? Hvis du tror at den er en tolerant religion så tar du blodig feil. Har du lest om situasjonen til dalitene? Den dag i dag er de kasteløse og "untouchables". Følger du med på den politiske situasjonen i India? Endret 16 timer siden av Boing_80 2
Folkflesk Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Boing_80 skrev (2 minutter siden): Splitt og hersk - hørt om det? Minner litt om Netanyahus lett gjennomskuelige bruk av begrepet "Judeo-Christian values". Prøver å fremstille det som noe sivilisert (i motsetning til..) mens han selv dreper titalls barn omtrent daglig. 4
Boing_80 Skrevet 16 timer siden Skrevet 16 timer siden Folkflesk skrev (2 minutter siden): Minner litt om Netanyahus lett gjennomskuelige bruk av begrepet "Judeo-Christian values". Prøver å fremstille det som noe sivilisert (i motsetning til..) mens han selv dreper titalls barn omtrent daglig. Helt sant! Det er om å gjøre å få med seg hva som ikke blir sagt. Den berømte underteksten som må tydes og forstås.
Bastu Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Ærlig talt ble jeg overrasket over det store oppmøtet på lørdagens protestmarsj. I motsetning til franskmennene er det svært uvanlig at briter går ut og demonstrerer. Siden jeg abonnerer på The Spectator, har jeg en litt oversikt over hva som skjer politisk, så jeg skal prøve å gjøre noen analys. Mye av det som skjer er basert på ett økende misnøye med hvordan landet styres, spesielt når det gjelder migrasjon. Tories lovet en reduksjon i migrasjon med Brexit, men de ble det motsatte. Keir Stramer har lovet å sette en stopper for migranter som kommer i joller fra Calais, men uten resultat. Det ser ut til å være en politisk treghet som ingen politikere kan bøte på. Når migrantene er i land, får de gratis hotellovernatting, mat og lommepenger. Det stikker i øynene, spesielt for de som lever på små marginer. I tillegg endrer den sosiale dynamikken seg betydelig, spesielt i mindre byer, ettersom store grupper av unge menn fra helt forskjellige kulturer flytter inn. Mange lokalsamfunn har endret seg til det ugjenkjennelige. En slags gentrifisering av sosioøkonomisk svake grupper i stedet for sterke. Legg til forbittringen som fortsatt er der over hvordan myndighetene håndterte ''grooming-gjengen''. Storbritannia er et distinkt klassesamfunn, og det ble smertelig tydelig at hvite jenter fra arbeiderklassen har en lavere menneskeverdi enn pakistanere fra Mirpuri. Så å avfeie det hele som en høyreekstrem protestmarsj er å ducka alvorlig kritikk og ignorere det faktum at det tydeligvis er et dyptgående skille mellom staten og en stor del av folket. Om noe, virker den britiske politiske og medie-eliten spesielt foraktelig overfor den (etnisk) britiske arbeiderklassen. Ut fra det jeg har lest, virker atmosfæren under protestene å ha vært veldig folkelig, lik de første mai-marsjene jeg deltok på som barn. Veldig hvit arbeiderklasse, og minoritetene som var der sa at de følte seg velkommen. Selvfølgelig var det ekstremistiske elementer som lette etter bråk, men totalt sett var det færre arrestasjoner og ødeleggelser enn under Notting Hill-karnevalet måneden før. 2 1 2
torbjornen Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Krig og fred skrev (På 14.9.2025 den 18.44): Det heter for øvrig ikke UK i Norge. I Norge heiter det Storbritannia og Nord-Irland. 1
Peter Johansen Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden (endret) Bastu skrev (8 timer siden): Ærlig talt ble jeg overrasket over det store oppmøtet på lørdagens protestmarsj. I motsetning til franskmennene er det svært uvanlig at briter går ut og demonstrerer. Siden jeg abonnerer på The Spectator, har jeg en litt oversikt over hva som skjer politisk, så jeg skal prøve å gjøre noen analys. Mye av det som skjer er basert på ett økende misnøye med hvordan landet styres, spesielt når det gjelder migrasjon. Tories lovet en reduksjon i migrasjon med Brexit, men de ble det motsatte. Keir Stramer har lovet å sette en stopper for migranter som kommer i joller fra Calais, men uten resultat. Det ser ut til å være en politisk treghet som ingen politikere kan bøte på. Når migrantene er i land, får de gratis hotellovernatting, mat og lommepenger. Det stikker i øynene, spesielt for de som lever på små marginer. I tillegg endrer den sosiale dynamikken seg betydelig, spesielt i mindre byer, ettersom store grupper av unge menn fra helt forskjellige kulturer flytter inn. Mange lokalsamfunn har endret seg til det ugjenkjennelige. En slags gentrifisering av sosioøkonomisk svake grupper i stedet for sterke. Legg til forbittringen som fortsatt er der over hvordan myndighetene håndterte ''grooming-gjengen''. Storbritannia er et distinkt klassesamfunn, og det ble smertelig tydelig at hvite jenter fra arbeiderklassen har en lavere menneskeverdi enn pakistanere fra Mirpuri. Så å avfeie det hele som en høyreekstrem protestmarsj er å ducka alvorlig kritikk og ignorere det faktum at det tydeligvis er et dyptgående skille mellom staten og en stor del av folket. Om noe, virker den britiske politiske og medie-eliten spesielt foraktelig overfor den (etnisk) britiske arbeiderklassen. Ut fra det jeg har lest, virker atmosfæren under protestene å ha vært veldig folkelig, lik de første mai-marsjene jeg deltok på som barn. Veldig hvit arbeiderklasse, og minoritetene som var der sa at de følte seg velkommen. Selvfølgelig var det ekstremistiske elementer som lette etter bråk, men totalt sett var det færre arrestasjoner og ødeleggelser enn under Notting Hill-karnevalet måneden før. Godt observert. NRK spiller en negativ rolle i norsk media, både i forhold til hvordan kanalen bruker sin maktposisjon for å presse igjennom kortsiktig SV og MDG-politikk, og forgifter det offentlige ordskiftet ved å demonisere enhver meningsmotstander med reelle konservative holdninger som "ytre høyre". At NRK sammenliknet Charlie Kirk med ABB, og fremstiller am. venstreside som et offer i denne saken - i stedet for å problematisere USAs venstresides radikale retorikk og ideologi, er veldig avslørende. Jeg håper folk ringer inn til NRK og klager på nyhetsdekningen deres. NRK bedret seg litt på tidlig 2020-tallet, men nå har de blitt helt Pravda. Endret 7 timer siden av Peter Johansen 2 1
Duriello Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Peter Johansen skrev (2 minutter siden): Godt observert. NRK har blitt en kreftsvulst i Norge, både i forhold til hvordan kanalen bruker sin maktposisjon for å presse igjennom kortsiktig SV og MDG-politikk, og forgifter det offentlige ordskiftet med venstrevridd propaganda, som demoniserer enhver meningsmotstander med reelle konservative holdninger som "ytre høyre". At NRK begynte å sammenlikne Charlie Kirk med ABB, og sette am. venstreside i en offerrolle (for "slem" konservativ retorikk), i stedet for å problematisere den økende radikale retorikken og ideologien fra am. venstreside, er veldig avslørende. Jeg håper folk ringer inn til NRK og klager på nyhetsdekningen deres. NRK bedret seg litte granne på tidlig 2020-tallet, men nå har de blitt reneste Pravda. Trist. 3
Peter Johansen Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Duriello skrev (2 minutter siden): Jeg tar det bildet som et komplement, fra en person som har en avatar med covid-maske i 2025. God bedring, og pass på at ikke covid-basillen kommer og tar deg. 3 1
Folkflesk Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Peter Johansen skrev (4 minutter siden): Jeg håper folk ringer inn til NRK og klager på nyhetsdekningen deres. Er helt sikker på at de har fått nettrollene til Norgesdemokratene og nikotin-stemmen til SIAN-Fanny på tråden. Men for normale folk som ikke går og venter på et politisk Armageddon er ikke dekningen deres et problem. 4
Duriello Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Peter Johansen skrev (2 minutter siden): Jeg tar det bildet som et komplement, fra en person som har en avatar med covid-maske i 2025. God bedring, og pass på at ikke covid-basillen kommer og tar deg. Har bare ikke byttet avatar siden covid sto på som verst. 😉 2 1
Bastu Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 12 minutes ago, Peter Johansen said: Godt observert. NRK har blitt en kreftsvulst i norske media, både i forhold til hvordan kanalen bruker sin maktposisjon for å presse igjennom kortsiktig SV og MDG-politikk, og forgifter det offentlige ordskiftet ved å demonisere enhver meningsmotstander med reelle konservative holdninger som "ytre høyre". At NRK sammenliknet Charlie Kirk med ABB, og fremstiller am. venstreside som et offer i denne saken - i stedet for å problematisere USAs venstresides radikale retorikk og ideologi er veldig avslørende. Jeg håper virkelig at folk ringer inn til NRK og klager på nyhetsdekningen deres. NRK bedret seg litt på tidlig 2020-tallet, men nå har det blitt helt Pravda. Kreftsvulst er noe å ta i? Jeg antar at NRK, i likhet med SVT, har mange kompetente og engasjerte journalister og reportere. Problemet er at mange medier lett kan få tunnelsyn når de ansatte tilhører samme sosiale gruppe. For eksempel har det vært velkjent i flere tiår at man trenger kontaktene for å få jobb innenfor Public Service. Og for å få disse kontaktene må man ha sosialisert seg inn i en viss tankegang, ellers får man ikke middagsinvitasjoner til kollegene sine som alle bor på Södermalm og i Gamla Enskede. Eller for den saks skyld til å mingle på Expressens kulturfest og gå på Nobelmiddag. For det journalister hovedsakelig bryr seg om er å bli likt av kollegene sine. Noe som i seg selv er ganske sympatiskt, selv om rapporteringen lett kan bli ensidig. 4 1
herzeleid Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Kajac skrev (7 timer siden): Jeg har vært til sentrum-høyre politisk hele mitt liv, og jeg har aldri vært mindre i tvil enn jeg er nå om at ytre høyre utgjør en mye større fare for samfunnet enn ytre venstre. Jeg er enig, selv om jeg synes fløyene blir stadig mer aparte og vanskelig å plassere politisk. Samtidig oppfatter jeg ekstremismen vi ser på en del områder å være en overreaksjon på noen uheldige utslag på andre siden. Den sterke innvandringsmotstanden er et åpenbart eksempel, reaksjonene mot «politisk korrekthet/woke» et annet. Det slo meg ikke heller som overraskende at vi så opptøyer fra MAGA folk i 2020 etter en periode med opptøyer og uro i USA. Ytre høyre har i en del tilfeller eskalert voldsomt, mest av alt i USA, men jeg tror likevel det er en del av en tosidig eskalering, der MAGA foreløpig har gått aller lengst. Det gjør meg litt bekymret med tanke på hva som kan komme. Både med tanke på videre eskalering fra samme kant, men også for (over)reaksjon fra andre siden igjen. På samme måte som mange oppfatter at venstresiden ‘skjøv’ dem til høyre kan det samme skje andre veien og en del av retorikken de siste dagene synes jeg er temmelig guffen. Så i kort; jeg er enig i at ytre høyre per nå utgjør den soleklart største trusselen (av fløyene) men jeg tror det fort kan snu. Ytterpunktene har en tendens til å spille hverandre gode.
Smule8o Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden 8 hours ago, Jalla21 said: Noen bør snart gjøre noe med Elon Musk. Han virker mer og mer gal. Opptil 150.000 mennesker deltok i lørdagens demonstrasjonen til støtte for den fengslede høyreekstremisten Tommy Robinson. – Enten slår dere tilbake, ellers så dør dere, lød Elon Musks oppfordring i den kringkastede talen til demonstrantene. Musk oppfordret videre til å oppløse det britiske parlamentet og sparke Keir Starmers sentrum-venstre regjering. https://www.abcnyheter.no/nyheter/starmer-med-krass-kritikk-av-elon-musk/1213154 Likefult står nordmenn i kø for å gi han penger og innflytelse. Vi har nå til og med en egen tråd her på forumet med medlemmer som diskuterer bilen de får i premie for å støtte han! 2 1
fredrik2 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Vet inte helt vad denna demonstrationen handlade om men tror Storbritanien har en del problem de bör ta tag i. För några uker sen blev en komiker anhållen på en flyplass av 5 politimen för att han hade skrivet 3 inlägg på X som man kunde tolka transfobiskt. I samband med det läste jag att det faktiskt var rätt vanligt att anhålla folk på grund av det de skrev i sociala medier i Storbritanien. 2
paatur Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Jeg har akuratt kommet hjem fra 3 uker i Kina, og kom i snakk med en større gruppe britiske studender som bodde på samme hotel som meg. Som alle jente/damene der sa, Kina gir de nå frihet, pga de kan nå gå kledd akuratt som de vil på kvelden/natten etter og hvert ute på byen uten og være redde. Det kan de IKKE i London eller andre stor byer i Storbritannia lengre. Så veldig ironi at Kina et land som kjent for minst frihet i verden har blitt til et sted hvor vestlige kvinner føler mere frihet enn her i Europa. Sier litt om hvordan vesten går disse dager Endret 2 timer siden av paatur 1
Kajac Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Peter Johansen skrev (13 timer siden): Jeg tror du har sett litt for mye på NRK og andre venstrevridde nyhetskilder. Ta en titt England, hvor folk blir satt i fengsel for å kritisere politikere, innvandring, islam og radikal kjønnsideologi på sosiale medier. Samtidig tillater myndighetene fri ulovlig innvandring, som blir belønnet med opphold på firestjerners hoteller, med gratis kost og losji. Det er hundrevis av eksempler å ta av, men stadig flere folk våkner opp for hvordan vår fremtidig kultur, samfunn og velferdsstat er i ferd med å forsvinne - hvis man ikke snart tar noen grep. Men for guds skyld, la venstresiden gjøre akkurat hva de vil, og for all del - ikke kritiser dem eller kall dem "ytre venstre" - for det er jo i seg selv "ytre høyre". Men NRK, BBC, CNN og co - de kan slenge ut slike merkelapper over en lav sko, og vanlige folk skal bare liksom akseptere det. Problemet er at du omtaler sentrum som "venstresiden". Joda, England har absolutt noen problemer med ytringsfriheten, men du kan ikke si at hele venstresiden er et problem av den grunn. Og høyresiden er jo ikke noe bedre. Hadde du spurt meg for noen år siden, hadde jeg også sagt at høyresiden kjemper for ytringsfrihet, men nå er jeg neimen ikke så sikker lenger. Ytre høyre, spesielt i USA, har vist at de er villig til å gå minst like langt som raddisene når det kommer til å fjerne rettigheter for folk. Eneste forskjellen er hvilke rettigheter de vil fjerne. Derfor mener jeg vi må alle gå mot sentrum i politikken. Det som skjer nå, både ytterst til venstre og ytterst til høyre, er direkte farlig for hele verdenssamfunnet. Og slik det er nå, er det ytre høyre som "leder vei" med ekstremismen. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå