Gå til innhold

Hvorfor stemmer unge kvinner til venstre, og unge menn til høyre?

Om unge menn og kvinners politiske meninger.  

30 stemmer

1. 1. Er påstandene i første post feil, eller rett?

• De er svært feil.
      8
    • De er litt feil.
      1
    • De er litt rett.
      17
    • De er svært rett.
      4

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg så på NRK nyheter i går kveld, at det skal visst være slik at overveiende, så stemmer unge kvinner på venstresiden, og unge menn stemmer på høyresiden. Jeg vil gjerne legge ut noen brannfakler fra mine meninger, og bli irettesatt av dere. Også kan jeg eventuelt forandre meg selv etter hvor mange som synes jeg tar feil i pollen som jeg har laget over. Dette er ett tema jeg er amatør på, så innspill er velkommen.

Her er min hypotese:

Unge kvinner i Norge har lært at de ikke skal trenge en mann for sitt livsopphold. Unge kvinner ser at det er godtatt at staten kan fortsette, og eventuelt i større grad tjene deres livsopphold hvis de trenger det. De skjønner f.eks hvordan ett liv med barn kan skape utfordringer og resonerer seg da altså til at for å sikre sitt eget og eventuelt sine barns livsopphold, så må dette komme fra alle skattebetalere. Fordi å begi seg ut på at en mann skal tjene for opphold til en familie, eller direkte til en kvinne i ett forhold, er generelt ikke akseptert i vårt samfunn.

I tillegg er det slik at kvinner har ett sterkere ønske om å hjelpe og ta omsorg av andre. Slik har det vært i hundretusener av år. Og i moderne tid så utvides kvinners perspektiv også til å inkludere folk som kan ha ett utfordrende hjemland.

Disse faktorene gjør at venstresiden blir generelt ett naturlig valg for unge kvinner.

Unge menn har blitt eksponert for realiteter av åpne og myke innvandringspolitikker i andre vestlige land, og ser at kultur og demografi er veldig viktig for fremtiden og stabiliteten til ett samfunn. En stor oppgave for menn har i hundretusener av år alltid vært å forsvare ett samfunn, derfor blir disse realitetene viktig for deres ståsted.

I tillegg er det slik at menn generelt vil prøve å sikre at de beholder så mye som mulig av det de tjener, fordi penger er viktigere for en manns muligheter på datingmarkedet. Noe av det første en del kvinner spør menn om er "Hva arbeider du med?". Som blir det samme som å spørre om "Hvor meget velstand kan jeg forvente å bli en del av med deg?". Menn spør ikke kvinner om dette. Så menn vet at dette er viktig for kvinner. Unge menn vil ofte ha store ambisjoner rundt karriere blandt annet som følge av dette.

Disse faktorene gjør at høyresiden blir generelt ett naturlig valg for unge menn.

Vennligst fortell meg hvor mye jeg tar feil slik at jeg kan lære mer. Og vi kan ha en hyggelig diskusjon videre rundt dette om hvorfor unge kvinner stemmer på venstresiden og unge menn stemmer på høyresiden. Ford jeg vil vite hvorfor. Hvorfor er det slik?

Endret av Selfuniverse
  • Liker 1
  • Selfuniverse endret tittelen til Hvorfor stemmer unge kvinner til venstre, og unge menn til høyre?
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trur mykje av forklaringa er ungdommens naivitet på korleis verden er skrudd saman, kombinert med at det er eit visst kjønnsmessig bias for at kvinner verdsetter mjukare verdiar enn menn. 

• Liker 6
Skrevet (endret)

Gjør de det?.

Er ikke trenden at kvinner også går mot høyre, for noen mnd siden var dette er stort tema for europeiske journalister og kommentatorer på venstresiden, at de ikke kunne ta unge kvinner for gitt lengre.

Endret av agvg
  • Liker 1
Skrevet
agvg skrev (15 minutter siden):

Gjør de det?.

Er ikke trenden at kvinner også går mot høyre, for noen mnd siden var dette er stort tema for europeiske journalister og kommentatorer på venstresiden, at de ikke kunne ta unge kvinner for gitt lengre.

Statistisk sett, nei. Det ideologiske kjønnsgapet har blitt observert ikke bare i USA, men også i Europa, Australia og Sør-Korea.

https://en.wikipedia.org/wiki/Political_views_of_Generation_Z

Australia:

https://www.theguardian.com/australia-news/2025/apr/04/theres-an-us-v-them-mentality-are-young-australian-men-and-women-drifting-apart-politically

UK:

https://www.bbc.com/news/articles/cqxg89jzvl1o

Sør-Korea:

https://en.wikipedia.org/wiki/2021_South_Korean_by-elections

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Vil bare poengtere at flere kvinner enn menn stemmer KrF også. 

Men til tema, jeg tror, og det er omdiskutert, men jeg tror at unge menn føler seg glemt av venstresiden,  man har fokus på kvinner, minoriteter, lgbt, og norske menn blir på en måte de som aldri blir nevnt, selv om mange av dem også har utfordringer i livet sitt. 

Og de stemmer deretter. 

Selv stemmer jeg Krf, og er som noen andre "all over" det politiske spekteret i ulike saker, kanskje bortsett fra ytre høyre

• Liker 3
Skrevet (endret)
The Avatar skrev (53 minutter siden):

Trur mykje av forklaringa er ungdommens naivitet på korleis verden er skrudd saman, kombinert med at det er eit visst kjønnsmessig bias for at kvinner verdsetter mjukare verdiar enn menn. 

Det er rett, men unge kvinner (spesielt) søker seg mer til høyresiden nå enn dto. voksne og eldre. Gledelig.

Tradisjonelt har kvinner alltid likt offentlige løsninger og arbeidsplasser bedre enn private.
Og de er litt mer naive (i snitt) enn menn i forhold til mennesker med utnyttende og onde hensikter.

Endret av Neptun1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Selfuniverse skrev (2 timer siden):

Unge menn har blitt eksponert for realiteter av åpne og myke innvandringspolitikker i andre vestlige land, og ser at kultur og demografi er veldig viktig for fremtiden og stabiliteten til ett samfunn. En stor oppgave for menn har i hundretusener av år alltid vært å forsvare ett samfunn, derfor blir disse realitetene viktig for deres ståsted.

I tillegg er det slik at menn generelt vil prøve å sikre at de beholder så mye som mulig av det de tjener, fordi penger er viktigere for en manns muligheter på datingmarkedet. Noe av det første en del kvinner spør menn om er "Hva arbeider du med?". Som blir det samme som å spørre om "Hvor meget velstand kan jeg forvente å bli en del av med deg?". Menn spør ikke kvinner om dette. Så menn vet at dette er viktig for kvinner. Unge menn vil ofte ha store ambisjoner rundt karriere blandt annet som følge av dette.

Disse faktorene gjør at høyresiden blir generelt ett naturlig valg for unge menn.

Det har ingenting med inntekt å gjøre. Selv om høyreorientert støtte fører til at reell inntekt faller, vil unge menn fortsatt støtte høyresiden. Menn blir alltid lært at «du har makt 💪», og at «ekte menn» bruker makten sin. Derfor vil nesten alle unge menn overvurdere sine egne evner, og tenke at de er sterkest, eller i det minste en av de sterkeste i et område. Derfor er menn alltid mer åpne for ideologien om at «du er bedre». Ordet etter «enn» kan være hva som helst. Før var det kvinner eller nig**a. Nå kan det være lat person eller liberal, elite, vitenskapsmann. Det spiller ingen rolle. De bryr seg ikke. Så lenge det er et ord etter det, er det greit.

Det virker for meg som om de unge menns høyreorienterte tilbøyeligheter skyldes de samme årsakene som de høyere ulykkesratene blant dem.

Dette har også ingenting med beskyttelse å gjøre. Som nevnt ovenfor har menn under 40 år, og spesielt de under 30, i Sør-Korea ofte sterke antifeministiske tendenser. Hvis den nordkoreanske regjeringen kunne hjelpe dem med å realisere sitt ønske om å fortsette å undertrykke kvinner, tror jeg mange sørkoreanske menn ikke ville ha noe imot å samarbeide med Kim Jong-un.

Litt kunnskap: hvis du sender denne emojien 🤏 til en koreansk mann, vil han umiddelbart eksplodere av sinne.

Endret av James G
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Jeg skal ikke mene så mye om hva trendene er, eller har vært. Det får andre grave i. 

Men en faktor som utgjør en forskjell er at hvert biologiske kjønn har ulike forskjeller og oppgaver som gjør at behovene for tilrettelegging fra samfunnet kan gi et markant utslag på hvilke partier man mener fører best politikk. 

Videre så er gjerne fanesakene til partiene på venstre og høyresiden ofte forskjellige. Høyresiden har ofte blant annet fokusert på næringslivets vilkår mens venstresiden tenker på familieplanlegging etc.

Mange gjør ikke grundige undersøkelser før de gjør et valg. De ser på overskriftene og noen politiske debatter, så er den saken klar. Flere velger et parti basert på en eller flere hjertesaker. 

Utover dette så stemmer mange gjerne likt som resten av familiene sin. Så kanskje noe av forklaringene også finnes der. At man har et etterslep fra tidligere tider. 

Endret av SpecialForce
  • Liker 1
Skrevet

For å generalisere, og det ligger nok litt sannhet i det: Kvinner er mer opptatt av myke verdier. Menn teller penger. De tenker på pensjonen sin.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Tussi skrev (10 minutter siden):

Vil bare poengtere at flere kvinner enn menn stemmer KrF også. 

Men til tema, jeg tror, og det er omdiskutert, men jeg tror at unge menn føler seg glemt av venstresiden,  man har fokus på kvinner, minoriteter, lgbt, og norske menn blir på en måte de som aldri blir nevnt, selv om mange av dem også har utfordringer i livet sitt. 

Og de stemmer deretter. 

Selv stemmer jeg Krf, og er som noen andre "all over" det politiske spekteret i ulike saker, kanskje bortsett fra ytre høyre

Det er ingen "ytre høyre" partier i Norge.
Tradisjonelle høyreverdier i Vesten er mer personlig og økonomisk frihet. Mindre makt til staten.
Venstresiden det motsatte.

Eneste "ytre" partiet vi har på stortinget er partiet Rødt som er reaksjonære.
Folk må slutte å la seg forføre av begrepsbruken til venstrevridde medier.

Endret av Neptun1
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Neptun1 skrev (4 minutter siden):

Folk må slutte å la seg forføre av begrepsbruken til venstrevridde medier.

Ingen seriøse medier, venstrevridde eller ikke, vil beskrive et politisk parti på Stortinget som "ytre høyre".

Men absolutt enig i at Rødt er ytre venstre, selv om de utad forsøker å bagatellisere den kommunistiske ideologien som gjennomsyrer partiet.

• Liker 2
Skrevet
Donkey Kong skrev (14 minutter siden):

Ingen seriøse medier, venstrevridde eller ikke, vil beskrive et politisk parti på Stortinget som "ytre høyre".

Men absolutt enig i at Rødt er ytre venstre, selv om de utad forsøker å bagatellisere den kommunistiske ideologien som gjennomsyrer partiet.

Det har kommet en del mindre partier, så jeg har ikke helt oversikten. Men man snakker vel om en høyrebølge.

Hvorfor har vi ytre venstre, når vi ikke har ytre høyre? 

• Liker 3
Skrevet
51 minutes ago, Krig og fred said:

...fordi de mentalt sett fortsatt er barn som tar i mot ordre uten å nøle. 

Du har ikke barn skjønner jeg.. "Barn tar i mot ordre uten å nøle" 🤣

• Liker 7
Skrevet
Subara skrev (17 minutter siden):

Det har kommet en del mindre partier, så jeg har ikke helt oversikten. Men man snakker vel om en høyrebølge.

Hvorfor har vi ytre venstre, når vi ikke har ytre høyre? 

Vi hadde jo Liberalistene - nesten full frihet for individet og minimal stat.
Men de finnes ikke mer.

• Liker 2
Skrevet
WiiBoy skrev (9 minutter siden):

Du har ikke barn skjønner jeg.. "Barn tar i mot ordre uten å nøle" 🤣

Yngre mennesker, spesielt menn i sytten eller atten år gammel lytter kanskje ikke til foreldrene sine, men blir sett på som mer formbare inn i et strengt hierarki – mer sannsynlig å ta i bruk militære verdier.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
5 minutes ago, Gavekort said:

Det er nok heller at unge menn dreier til høyre enn unge kvinner som dreier mot venstre.

Årsaken tror jeg er kulturkrig på internett, og en hustle-kultur blandt unge menn på internett som sier at man skal være en sterk og individualistisk mann som må minmaxe alle aspekter med livet sitt. I et slikt tankesett så er det ikke plass til mye kollektivisme.

Etter å ha snakket med flere sånne halvradikaliserte unge menn, altså de som er tilbøyelige til å klandre sosialisme, kollektivisme og feminisme for å hindre menneskets (eller mannens) iboende potensiale til fortreffelighet (slik Tate, Peterson, gjerne formidler en variasjon av), får jeg inntrykk av at grunnfjellet av dette er en historieforståelse som baserer seg på great man theory, som postulerer at historien i hovedsak formes av store individer (helst menn), fremfor peoples history, eller historisk materialisme.
Hvor kanskje hovedproblemet er at man låser seg til én lesning av historie, selv om jeg synes great man theory også baserer seg på mye magisk tenkning, og risikerer asosiale utfall.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...