Gå til innhold

Valg 2025 – Norge trenger en ny kurs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med dagens regjering - kapitalflukt og svekket konkurransekraft

Norske gründere flytter ut av landet for å unngå exitskatt og for å kunne skalere virksomheten uten å bli straffet økonomisk. Ifølge Finansavisen har milliardærene som har valgt å flytte ut doblet sin avkastning sammenlignet med dem som ble. Det sier kanskje noe om hvor lite konkurransedyktig rammevilkårene her hjemme har blitt. Les saken her https://www.finansavisen.no/finans/2024/09/19/8178722/milliardaerene-som-flyttet-ut-har-dobbelt-sa-hoy-avkastning-som-patriotene

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Mye annet tull hadde sikkert vært ungått med stadige fingrer i det frie markedet (alt for å ramme privat næringsliv).  

Med dagens regjering - nye regler for innleie av arbeidskraft: https://www.nrk.no/rogaland/arrangorer-i-kulturlivet-fortviler-over-forbud-mot-innleie-av-arbeidskraft-1.16583589"

Med dagens regjering - kjønnskvotering for styrer: David-Andersen må bytte ut kvinner med menn i styret – E24

Dagens regjeringen, med sine fingrer i det frie markedet, resulterer ofte i fullt kaos :

"Men gratis ferger har gitt noen utilsiktede konsekvenser som alle egentlig så ville komme, også regjeringen, men uten at de tok det inn over seg, mener han." Vi er mildt sagt i en utfordrende situasjon. Næringslivet står fast på kaia med fersk fisk som skal ut på verdensmarkedet,"

"Nordland er et av de største fergefylkene i landet, kombinert med et høyt turisttrykk som bare øker på nå på sommeren. Vi klarer rett og slett ikke å ta unna trafikken. Så vi har bedt samferdselsministeren om et hastemøte. Men forespørselen fra forrige uke er så langt ikke besvart, sukker hun."

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/alarm-om-gratisferger-veldig-dramatisk/81603048

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet

Dessverre preges retorikken fra venstresiden ofte av et verdenssyn der fattigdom alltid skyldes «systemet» eller «andre». Det er som om personlig ansvar og muligheten til å skape sin egen vei ikke eksisterer. Mange ser ut til å mangle troen på at det er mulig å lykkes, troen på at kapitalisme og et fritt marked faktisk er det mest rettferdige systemet i en verden som aldri vil bli helt rettferdig. (Staten vet ikke best hvordan penger skal fordeles – selv ikke statskapitalisme).

I stedet for å løfte frem håp og muligheter, virker det som mange på venstresiden er mer opptatt av å rive ned enn å bygge opp, samt mangler forståelse for at rikdom skapes. Og når man straffer dem som skaper verdier, mister man også fremtidens arbeidsplasser og innovasjon.

Ikke rart at stadig flere flytter til land som Sveits og Sverige:

«I Sverige finnes ikke formuesskatt. De har ingen exitskatt. De har lavere utbytteskatt, bedre opsjonsbeskatning, og egne skatteincentiver for investering i vekstselskaper. Resultatet? Flere unicorns, flere seriegründere – og et investormiljø som løfter nye selskaper opp, ikke ut.» 

https://www.bergen-chamber.no/aktuelt/artikkel/norske-grndere-faar-nok-en-kald-skulder-fra-regjeringen

Norsk utflagging:  

https://e24.no/boers-og-finans/i/pPrPOX/finanstopp-om-norsk-utflagging-det-er-faktisk-oppsiktsvekkende

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet

Et bytte til borgerlig politikk gir forutsigbarhet og vekst. En borgerlig regjering vil:

• Prioritere skattelettelser som stimulerer investering og verdiskaping.
  • Skape et mer forutsigbart skattesystem som gir trygghet for eiere og gründere.
  • Styrke kapitalmarkedet og legge til rette for et robust investormiljø.
  • Forenkle regelverk og redusere byråkrati, slik at næringslivet kan fokusere på innovasjon og vekst.

Historien viser forskjellen Erna Solbergs regjering brukte åtte år på å gradvis redusere beskatningen av aksjer og formue, og skapte et mer investeringsvennlig klima. Den nåværende regjeringen har på to år reversert dette med kraftige skatteøkninger. Resultatet er at Norge nå mister talenter, kapital og fremtidstro. Skattesjokkene fra Jonas og Erna | Finansavisen

Et borgerlig skifte handler ikke bare om skatt – det handler om å gjenreise troen på at Norge skal være et land hvor det lønner seg å skape, investere og bygge. Skal vi sikre arbeidsplasser, innovasjon og velferd i fremtiden, må vi velge en politikk som setter verdiskaping i sentrum.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Cervinus skrev (18 minutter siden):

Den rødgrønne regjeringen har skapt stagnasjon og svekket arbeidslivet. Det er på tide med et skifte!

Med dagens regjering:

• En av fem i yrkesaktiv alder er hverken i jobb eller utdanning. Andelen økte i fjor – for tredje år på rad, viser en rapport. Utviklingen bekymrer Nav-sjefen. 
  • De høyeste konkursnivåene innenfor bolig og anlegg noen gang målt: 1 074 bedrifter konkurs i 2024, og 1 011 i 2023. Dette er høyere enn alle tidligere år, inkludert toppåret 2019 med rundt 950 konkurser. 
  • Norge er på verdenstoppen både når det gjelder sykemeldinger og antall uføretrygdede personer, i forhold til folketallet. https://www.nrk.no/norge/aldri-vaert-flere-ufore_-utlandet-ber-norge-om-a-ta-grep-1.17471242
  • Skattene har økt og nye skatter blitt innført (de røde har aldri sett fordelene av et fritt marked og kapitalisme). Noen av de økte og nye skattene:
    • Økt formuesskatten
    • Økt utbytteskatten fra 32% (allerede høyt – 0% i 2004) til 38% (overskudd i bedriften er allerede skattet 22% før nye 38% når man tar ut pengene – ofte for å kunne betale formuesskatt.)
    • Økt Klima-, miljø- og bilrelaterte avgifter
    • Økt andre særavgifter og toll.
    • Økt næringsbeskatning.
    • Innført grunnrenteskatt: hovedsakelig på vannkraft og havbruk
    • Innføring av «Exitskatt»

La oss se på et par av de økte skattene fra dagens røde regjering:

Dagens regjering har økt utbytteskatten to ganger på rad, fra 32 % til 38 %, samtidig som formuesskatten består. Dette har ført til en dramatisk økning i den totale beskatningen av investeringer på Oslo Børs – mer enn en dobling. Forskere advarer om at det nå er «umulig å hente kapital» i Norge: https://www.finansavisen.no/finans/2024/11/03/8200360/skattesjokkene-fra-jonas-og-erna

Økt utbytteskatt rammer også fattige og småsparere: «Jenny har jobbet redusert i flere år for å kunne tilbringe mer tid med barna mens de er små. Det har vært et bevisst valg.  Hun sier hun vet hun vil bli minstepensjonist, og har derfor i mange år spart litt hver måned i aksjefond – for å ha til alderdommen. Men når gevinsten på sparepengene en dag skal tas ut av kontoen, blir det mindre igjen til henne. For den rødgrønne regjeringen har økt skatten på fondssparing med nesten 20 prosent på ett år og to statsbudsjett.» https://www.nrk.no/norge/har-okt-aksjeskatten-med-20-prosent_-_-rammer-smasparerne-hardere-enn-rikingene-1.16144543

I 2004 var utbytteskatten 0%. Det var før BulkeJens presset den gjennom med lovnad om at det ikke skulle komme formuesskatt.

Med dagens regjering hindres produksjon av fornybar energi. Ikke klag på høye strømregninger om du stemmer på et av partiene på venstresiden! Grunnrenteskatt på vannkraft: I Norge er det også innført grunnrenteskatt på vannkraft - tydeligvis er ikke miljø eller reduksjon av klimautslipp så viktig likevel (mye viktigere at noen ikke kan bli rike i Norge). 

"Med samme skatte- og avgiftsnivå som i 2022 ville resultatet i første halvår vært omtrent 640 mill. kr høyere, noe som vil si to nye kraftverk omtrent på størrelse med Fennefoss. Det tilsvarer strøm til ytterligere 6000 boliger. Dette viser at dagens skattepolitikk hindrer utbygging og produksjon av mer fornybar energi." https://www.fvn.no/mening/kronikk/i/l35Kxk/aa-energi-vil-produsere-merren-energi-men-vi-hindres-av-skatteregimet 

Med dagen regjering - økt innvandring og større forskjeller:

Venstresiden vil ha økt innvandring som er med på å gjøre forskjellene større: «SSB har regnet ut hva som skjer når man tar innvandrere ut av inntektsfordelingen. Da synker ulikheten i Norge når vi ser på inntekt etter skatt. Denne effekten er blitt sterkere over tid, samtidig som vi har fått flere innvandrere.» Det er sannsynlig at innvandring har økt ulikheten

Med dagens regjering har det vært fokus på å «ta de rike», fremfor å skape rikdom i samfunnet:

En av «de rike» som skal tas, jeg? Virkelig? | DN «Bedriften jeg startet, har skapt 15 arbeidsplasser og betalt millioner i arbeidsgiveravgift og lønnsskatt, men går fortsatt i minus. Så formuesskatten tar hele den lille bufferen min – slik LO-lederen vil ha det.»

Jeg er enig i alt.
Men hvorfor er folk som har mistet så mye kjøpekraft støttende til den verste statsministeren vi har hatt - og til AP?
Mediene også, Støre skånes i alle debatter vedrørende det faktum at de har ført en meget næringsfiendtlig politikk fra dag 1. 
Innvandring og kriminalitet også. Vi skal ikke ha noen debatt om at regjeringen kaster statsborgerskap etter folk. 
Politikken som har blitt ført er så skadelig at vi aldri har opplevd maken!

OM folk er så ufattelige dumme at de gir Støre og venstresiden tillit etter dette så vet jeg ikke hva jeg gjør. Det vil være en katastrofe for næringslivet, arbeidsplassene og privatøkonomien.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

For min del er det mange gode grunnar til å stemme Høgre, eller evt. Venstre som er dei som ivrar sterkast for å auke støtta til Ukraina.

Men eg likar ikkje høgrepopulistane i Frp. Eg meiner at å leggje til rette for bedriftene er det viktigaste ein kan gjere, men vil ikkje ha kulturkrig, innvandringsskepsis, nei til EØS eller tulledebatt om livstidsstraff vs. forvaring med på kjøpet. Sidan Frp ser ut til å bli klart større enn Høgre vurderer eg å stemme Ap i år, trass i alt som står ovanfor og trass i at eg slett ikkje er begeistra for partia til venstre for Ap og Sp, og som kan ende opp som ein del av grunnlaget for ei raudgrøn regjering.

Eit alternativ er vel at eg hamnar hos sofaslitarpartiet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Vi ler ofte over hvor lite demokratisk USA er med 2 store partier. Men er stort sett det samme her. Uansett hvordan vi velger så blir det det samme. Enten AP++ eller Høyre/FRP. Den som ikke er i regjering syter over hvor mye feil den som er i regjering gjør. De lover gull og grønne skoger, men får ikke til noe. Flere og flere andre land ser det samme og får fingeren ut og får valgt noen nye. Håper Norge og gjør det samme før vi går nedom og hjem.

• Liker 3
Skrevet
torbjornen skrev (57 minutter siden):

For min del er det mange gode grunnar til å stemme Høgre, eller evt. Venstre som er dei som ivrar sterkast for å auke støtta til Ukraina.

Men eg likar ikkje høgrepopulistane i Frp. Eg meiner at å leggje til rette for bedriftene er det viktigaste ein kan gjere, men vil ikkje ha kulturkrig, innvandringsskepsis, nei til EØS eller tulledebatt om livstidsstraff vs. forvaring med på kjøpet. Sidan Frp ser ut til å bli klart større enn Høgre vurderer eg å stemme Ap i år, trass i alt som står ovanfor og trass i at eg slett ikkje er begeistra for partia til venstre for Ap og Sp, og som kan ende opp som ein del av grunnlaget for ei raudgrøn regjering.

Eit alternativ er vel at eg hamnar hos sofaslitarpartiet.

Man skal få det til å høres så negativt ut når man snakker om populisme. Vet du hva det vil si å være populist? 
Populist vil ganske enkelt si å være den vanlig mannen i gata. Folket vs Eliten. Den vanlige mann i gata vs sosieten. De fleste er den vanlige mannen i gata. Frp er et parti for den vanlige mannen i gata, de ønsker ganske enkelt at vi skal det godt. Det er ingen skam i å stemme på Fremskrittspartiet - selv om Arbeiderpartiet prøver å latterliggjøre Frp og velgerne til Frp. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
ili skrev (4 timer siden):

Vi ler ofte over hvor lite demokratisk USA er med 2 store partier. Men er stort sett det samme her. Uansett hvordan vi velger så blir det det samme. Enten AP++ eller Høyre/FRP. Den som ikke er i regjering syter over hvor mye feil den som er i regjering gjør. De lover gull og grønne skoger, men får ikke til noe. Flere og flere andre land ser det samme og får fingeren ut og får valgt noen nye. Håper Norge og gjør det samme før vi går nedom og hjem.

De som sitter i embetsverket er mange og faste. Og har stor makt i et såpass tungt statsapparat som Norge har i forhold til befolkningen. Tror også det bidrar til at slingringsmonnet er lite i norsk realpolitikk. De som sitter i embete er der gjerne hele livet. Det gir gjerne stabilitet og forutsigbarhet for Norge. Ingen får meg til å tro at de er 100 prosent upartiske og derfor kan det like gjerne være en politisk slagside der som påvirker realpolitikken. Bare en spekulasjon. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
freedomseeker skrev (8 timer siden):

Det med komiske er at dem skryter over hvor bra det går i Norge, når wto eller hva det nå enn var plasserte Norge på en jumboplass.

Gas ligthning. Ingen problemer her i landet. 

• Liker 1
Skrevet
pølsemaker skrev (43 minutter siden):

Gas ligthning. Ingen problemer her i landet. 

Ja så klart. 

JEG klarer meg finfint enn så lenge selv jeg, så da er nok alt i skjønneste orden for alle andre også..

Hvorfor skal jeg bry meg om vi flagger ut mer og mer industri til utlandet, gjør oss selv mindre attraktive for innovasjon internt og det er værre enn noen gang for førstegangskjøpere på boligmarkedet? 

Ahh, gleder meg til jeg blir helt gjeldsfri jeg, da skal jeg stikke hodet enda lengre ned i sandkassa. 🙂

Også skal jeg fortelle neste generasjon at de bare er late som ikke klarer å rekke opp til stigen som AP & Co har dratt opp for meg. 🙂

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Næ, jeg har lite lyst på økt kostnad for barnehage og redusert barnetrygd. Det påvirker mitt barnebidrag. 

Jeg har lite lyst at mine beste foreldre skal få økt skatt og redusert trygd, det vill øke mine utgifter og redusere deres livskvalitet nå på slutten. 

Og slik kan jeg fortsette. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...