Gå til innhold

Sissener om ulikheten i Norge: – Har ikke noe problem med at de rike blir rikere

Anbefalte innlegg

Skrevet
Zepticon skrev (12 minutter siden):

Rikdom må måles i hvor stor del av den totale verdiskapningen til et samfunn man sitter igjen med, og ikke i forhold til hvor mye bedre vi har det nå enn for 200 år siden. 

La oss hoppe over alle eksempler jeg har kommet med som beviser at folk har fått bedre råd (dvs blitt rikere)

Javel, det var nytt for meg at en  bruke den målestokken. Kan du forklare hvordan den målestokken fungerer? Hvor går "cutoff" på rik, velstående, middelklasse, fattig? Er det en allmenn kjent/viden brukt målestokk blant økonomer/etc eller hvor kommer den fra og hvilke parametere bruker den?

Jeg selv (ser på meg selv som ganske rik) sitter igjen med en forsvinnende liten del av den totale verdiskapningen til samfunnet, betyr det at jeg er fattig? Eller hvordan finner jeg det ut?

Til det (også denne gang tåpelige) tanke eksperimentet ditt

Hvis du ender opp å jobbe som hushjelp i 125 år uten å bytte jobb/forhandle om bedre lønn er det kanskje litt selvforskyldt? Men det er vel Sissner sin feil det og på en eller annen måte

Og nei, for at noen skal bli rikere må ikke samtidig noen bli fattigere

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutes ago, DukeNukem3d said:

Folk flest gidder ikke gjøre mer enn de må

Jeg tror du egentlig prater om deg selv. 

Men det er en grunn til at kommunisme feiler hver gang. Hvis du enda ikke har skjønt det. Galskap er å forsøke det samme igjen og igjen selv om det ikke har fungert før (eller noe slikt)

Det er ingen som argumenterer for kommunisme her. Hva er det du i det hele tatt prater om? 

• Liker 1
Skrevet
Krig og fred skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du egentlig prater om deg selv. 

Hvis du mener at samfunnet generelt sett jobber mer enn de "må" uten å få noe igjen for den ekstra innsatsen så skjønner jeg at du har de synspunktet du har. 

Du kan jo gå foran som et godt eksempel. Hva har du gjort selv i år av ren godvilje på jobb (eller for fremmede) uten å skrive timer/forvente å få noe for det

• Liker 4
Skrevet
Zepticon skrev (19 timer siden):

Ja, vi som "art" har blitt rikere om man ser på hva man får kjøpt. Men, vi ser også at jeg er fattigere i dag dersom vi sammenligner min bestfar med Fred Olsen, og meg selv med Witzøe.

Så, la oss anta at din bestefar levde under særdeles kummerlige forhold, med en svært stram økonomi der mesteparten av pengene gikk til å overleve.
Du i dag lever under helt andre forhold, og har mye mer å bruke til "luksusforbruk".
Men du ser på deg selv som fattigere, fordi noen av de rikeste har blitt veldig mye rikere?

https://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/artikler-og-publikasjoner/vekst-og-velstand-gjennom-50-aar

Sitat

I 1958 brukte husholdningen i gjennomsnitt snaue 40 prosent av de totale utgiftene på mat. I 2006 var denne andelen nede på drøye 11 prosent. Dette er helt i tråd med det den tyske statistikeren Ernst Engel (1821-1896) fant gjennom sine studier av husholdningsøkonomien i arbeiderfamilier på midten av 1800-tallet. Han fant at det er vanlig å bruke en prosentvis mindre andel av inntekten på matvarer jo høyere inntekten blir, (dette blir kalt Engels lov). Nedgangen i matvareandelens betydning i norske husholdninger er altså et uttrykk for utviklingen i velstanden som har funnet sted i perioden 1958-2006.

Utgifter per husholdning per år, utvalgte varer og tjenester. Prosent. 1958-2006

Vi har fått det utrolig mye bedre, folk må slutte å alltid sammenligne seg med de som har mest.

• Liker 4
Skrevet

Folk må slutte å klage over høye boligpriser og heller gjøre slik besteforeldrene våre gjorde. De jobbet hele sommeren for å kjøpe seg hus! Men ingen gidder å jobbe idag. De skal på død og liv til syden, Thailand eller Maldivene på ferie. Gjerne flere ganger i året!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Bing123 skrev (16 timer siden):

Minner om at Skatteetaten har 7500 ansatte. Mye av politikken som føres i Norge handler om å bokstavelig talt lage jobber som ikke er nødvendige.

Er det ikke nødvendig å sørge for at man får inn skatten man skal?

• Liker 3
Skrevet
27 minutes ago, sedsberg said:

Folk må slutte å klage over høye boligpriser og heller gjøre slik besteforeldrene våre gjorde. De jobbet hele sommeren for å kjøpe seg hus! Men ingen gidder å jobbe idag. De skal på død og liv til syden, Thailand eller Maldivene på ferie. Gjerne flere ganger i året!

Besteforeldrene våre hadde OBOS. De hadde et boligmarked som var skånet for grådige investorer. 

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Markiii skrev (6 minutter siden):

Hadde ikke vært nødvendig om det var vilje til å lage et mer effektivt og enklere system/regelverk.

• Liker 4
Skrevet
Krig og fred skrev (31 minutter siden):

Besteforeldrene våre hadde OBOS. De hadde et boligmarked som var skånet for grådige investorer. 

Jepp, gamle dager var så mye bedre når det gjaldt boliger.
https://lokalhistoriewiki.no/index.php?title=Bolignøden_i_Oslo

Sitat

Fram mot midten av 1900-tallet var Oslo først og fremst en leieby. Få eide egen leilighet. I 1948 leide mellom 75 og 80 prosent av befolkningen bolig. Samme år stod 14 161 familier, eller 36 448 voksne og 7 148 barn på Oslo leiegårdskontors lister over hussøkende

Så kom heldigvis OBOS, og alt løste seg.
https://www.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/pdf_arkiv/tobias2016.pdf

Sitat

Bolig - spørsmålet var på 1960-tallet fortsatt et hett politisk tema. En sterk indikasjon på boligmangelen var de fortsatt lange køene hos OBOS og Leiegårds - kontoret. Hos OBOS var ventetiden vanligvis seks til syv år. I tillegg var mange boliger i dårlig forfatning, og fortsatt bodde over 50 prosent av byens befolkning i kommunale leie - gårder.

Gode gamle dager.
De var jaggu heldige som slapp unna grådige investorer!

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Tycho Urke skrev (På 11.12.2025 den 13.56):

Finansmannen mener venstresiden bommer i ulikhetsdebatten.

– Jeg har ikke noe problem med at de rike blir rikere. Men de fattige må ikke bli fattigere, sier Sissener til E24.

– Nå har vi jaget ut mange av de rikeste og skarpeste, sier Sissener.

https://e24.no/norsk-oekonomi/i/gkPp5L/sissener-om-ulikheten-i-norge-har-ikke-noe-problem-med-at-de-rike-blir-rikere

Er dere enige eller uenige Sissener?

Ble de jaget ut...eller flyttet de fordi de ikke vil betale skatt ?

Hvis de rike blir rikere og de fattige står stille, er dette to sider av samme sak.

Sissners uttalelse er derfor provoserende og forkastelig.

I et land med altfor mye oljepenger, er det viktig at alle får en del av kaka og ikke at en marginal elite får lov til å skumme fløten.

Det medfører bare misnøye og polarisering.

Skrevet
19 minutes ago, DukeNukem3d said:

/care

Her ser vi dagens hippe-ungdom. Bryr seg lite om samfunnet og kun om seg selv. Alt handler om kortsiktig tilfredsstillelse. Er det rart Norge er et pust unna den totale undergang?

• Liker 1
Skrevet (endret)
Krig og fred skrev (25 minutter siden):

Her ser vi dagens hippe-ungdom. Bryr seg lite om samfunnet og kun om seg selv. Alt handler om kortsiktig tilfredsstillelse. Er det rart Norge er et pust unna den totale undergang?

Er du en sint og bitter gammelkommunist? Nå skriver du jo bare tull...

Jeg er vel mer eksempel på langsiktig tankegang, ihvertfall siste 5 årene. Det trenger da ikke være perfekt. Er masse å gå på, men jeg mener noe riktig er gjort.

Er sykemeldt nå, men mens dere troller her inne så er jeg stort sett på jobb, betaler skatt og kundene er fornøyde. Er ikke det bra nok? Jeg hører rykter om at det finnes en del i yrket som er sure og vanskelige å ha med å gjøre. At det er en fornøyelse når jeg kommer med varer. Beklager, men det er en direkte tilbakemelding jeg har fått. Så ikke alle er enige med deg!

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 9
Skrevet
Krig og fred skrev (2 timer siden):

Her har du jo faktisk et godt poeng.

Norske politikere har gitt enorme skattefordeler for bolighaier sammenlignet med andre investeringer. Hva trodde man kom til å skje? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
17 hours ago, Markiii said:

100 mann som sørger for papirflyten og 7400 torpedoer?

Endret av Bing123
  • Liker 2
Skrevet
9 hours ago, Kajac said:

Det handler jo litt om moral, da. Hvis jeg tjente under 400k hadde jeg følt det var kjipt at jeg ikke bidro noe tilbake til samfunnet. 

Husk at staten er for folket og ikke omvendt

Uansett Ingen problem. 75% av pengene til en normal skatteyter i dag ender opp til staten i en eller annen form. Fins mange avgifter utenom skatt som du kanskje er klar over.

Om du "bare" ender opp med at 50% av pengene dine forsvinner inn i Statens allerede dype lommer, er ikke det nok tenker du da eller? 

• Liker 4
Skrevet (endret)
On 12/11/2025 at 2:21 PM, Zepticon said:

Om de rike skal bli rikere må nødvendigvis noen andre bli fattigere. Viser vell bare hvor like intelligente disse folka er.

Nei, dette stemmer ikke.  Om jeg dyrker grønnsaker i hagen min og skaper mer mat i verden (jeg blir rikere og verden har fått mer mat), så har ingen blitt fattigere av den grunn. Rikdom skapes!

Endret av Cervinus
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
On 12/11/2025 at 2:53 PM, wampster said:

I investeringer/aksjer/spill/etc er det ofte/som regel nullsum

Nei, aksjer er ikke som regel nullsum slik som f.eks. spill. Det kan ikke sammenlignes med spill. Aksjer representerer arbeidende kapital. Aksjer er bedrifter som skaper noe. Når en bedrift tjener penger, skaper den verdier som kommer alle aksjonærer til gode.

Hvis jeg kjøper en aksje for 100 kroner og senere selger den for 200, har jeg tjent penger. Den som kjøper den av meg kan også tjene, så lenge selskapet fortsetter å levere resultater. Det er altså ikke et nullsumspill, men et positivsumspill der verdiskapingen driver gevinstene.

Børsen spiller en avgjørende rolle i dette systemet. Den gjør det lettere for selskaper å hente kapital raskt og effektivt, slik at de kan vokse og investere. Uten denne mekanismen ville mange bedrifter hatt langt vanskeligere for å realisere vekst og innovasjon. Trenger man for eksempel penger til en fabrikk vil det være lettere å få til en emisjon, men dessverre så er skattenivået så høyt at folk nå dropper å investere i aksjer: https://www.finansavisen.no/personlig-okonomi/2025/12/01/8311205/norge-straffer-sparing

Endret av Cervinus
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...