-Siberian- Skrevet fredag kl 21:25 Skrevet fredag kl 21:25 Alltid vanskelig å spå flere år fremover, men hvis man kjøper en ny bensin / dieselbil i dag, hvordan tror folk her inne at bruktprisen vil være om f.eks. ti år? Vil markedet være borte, og dermed omtrent verdiløs, eller vil bilen være en sjeldenhet som følgelig vil være ettertraktet blant de som føler særlig sterkt for det?
Trestein Skrevet fredag kl 21:30 Skrevet fredag kl 21:30 Jeg tror det siste men jeg er ikke synsk. Bensin og diesel vil nok være på markedet veldig lenge ennå 3
Complexity Skrevet fredag kl 21:47 Skrevet fredag kl 21:47 En 10 år gammel bil er sjelden verdt så mye uansett type drivstoff. Om det ikke er en veldi spesiell bil som Land Cruiser eller noe. Men om 10 år vil folk kun ha elektrisk uansett så tviler på de heller er spesielt attraktive da. 1
likferd Skrevet fredag kl 21:59 Skrevet fredag kl 21:59 (endret) Om det er en attraktiv bil, vil nok verdien holde seg svært bra, da et blir færre og færre av de på markedet. Folk ser seg blind på elbilandelen av nybilsalg, men glemmer at mye av dette kommer av bilhusene rett og slett ikke tilbyr nye bensin og dieselbiler for salg i Norge lengre. De som trenger eller ønsker dette har altså flyttet over på bruktmarkedet, noe man ser i at bruktprisen for diesel og bensinbiler øker, mens bruktprisen på elbiler synker. Oppå dette gjør den svake kronekursen at import fra utlandet blir veldig dyrt, og dette øker presset på det norske bruktmarkedet. Endret fredag kl 22:04 av likferd 1 1
kremt Skrevet i går, 08:54 Skrevet i går, 08:54 Det har jo blitt eksportert titusenvis av nyere fossilbiler fra Norge de siste årene. Det har vel roet seg litt ned nå, men for et par år siden så jeg stadig fullstappede biltransporter som gikk sørover for eksport. Noe slikt så man aldri før. Man har nå ca 95 % elbilandel av nye biler, men fremdeles er kun ca 30 % av biler på norske veger drevet av EL. Når elbiler plutselig har en levetid på bare 10-15 år før de må vrakes, tilsier det at folk må kjøpe nye biler veldig mye oftere enn før. I gamle dager var det ikke uvanlig å kjøpe en ny bil som man deretter beholdt i 20-25 år. Sett mange eksempler på dette. Noe slikt blir nok nærmest umulig fremover, jeg ser mange bytter hvert 2-3 år fordi bilene blir fort utdatert nå til dags med alskens skjermer og dritt.
bzzlink Skrevet i går, 08:54 Skrevet i går, 08:54 Jeg tror det er noen få ting som kan få bensin og kanskje spesielt diesel biler til å falle mye i pris Det innføres restriksjoner på bruk som lavutslippssoner slik at man ikke kan kjøre hvor man vil i EU/EØS Det innføres høye avgifter på bruk som drivstoff eller årsavgifter Norske KR stiger mot Euro slik at det blir lønnsomt å bruktimportere Hvor sannsynlig dette er klarer jeg ikke å spå. Og en annen ting; jeg tror det er lurt å lære seg å skru selv. Ettersom det blir lengre og lengre imellom moderne fossilbiler i Norge, så blir det vanskeligere og vanskeligere å finne verksteder til å reparere de til en fornuftig pris 2
bzzlink Skrevet i går, 09:04 Skrevet i går, 09:04 Just now, kremt said: Det har jo blitt eksportert titusenvis av nyere fossilbiler fra Norge de siste årene. Det har vel roet seg litt ned nå, men for et par år siden så jeg stadig fullstappede biltransporter som gikk sørover for eksport. Noe slikt så man aldri før. Man har nå ca 95 % elbilandel av nye biler, men fremdeles er kun ca 30 % av biler på norske veger drevet av EL. Når elbiler plutselig har en levetid på bare 10-15 år før de må vrakes, tilsier det at folk må kjøpe nye biler veldig mye oftere enn før. I gamle dager var det ikke uvanlig å kjøpe en ny bil som man deretter beholdt i 20-25 år. Sett mange eksempler på dette. Noe slikt blir nok nærmest umulig fremover, jeg ser mange bytter hvert 2-3 år fordi bilene blir fort utdatert nå til dags med alskens skjermer og dritt. Grunnen til den høye eksporten var at man i et lite vindu kunne få tilbake nesten alle avgiftene på bilen. Kombinert med at krona gikk i dass, så var det masse penger å tjene på å selge bilen i utlandet. Dette vinduet ble tettet. Du sier at elbiler har en levetid på 10-15 år. Hvor har du belegg for å si dette. Moderne elbiler som kunne matche bruksområdet til fossilbiler har ikke vært på markedet i noe antall i mer enn 6-7 år…. Så vi trenger 10 år til før man kan gjøre konklusjonen din er min mening. Det er også andre økonomiske forhold som påvirker om folk tar vare på den gamle bilen eller ikke. Innsikt her. https://www.at.no/files/2024/04/09/Rapport om utvikling av vraking av kjøretøy i Norge (003).pdf 2
FrihetensRegn Skrevet i går, 09:15 Skrevet i går, 09:15 Med tanke på hvor godt bensin og dieselbiler holder seg i pris nå, så tror jeg de blir enda mer ettertraktet i fremtiden etterhvert som politikerne forsøker å innføre restriksjoner i nybilsalget. Nesten ti år gamle Volvo XC-70 ligger på rundt 400 000 kr på Finn. En ny Mazda CX-80 tror jeg vil holde seg godt i pris mange år fremover. 1
kremt Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 23 minutes ago, bzzlink said: ikke vært på markedet i noe antall i mer enn 6-7 år…. Tesla s kom i 2013. Disse selges nå som delebiler for 50--70 tusen. High risk low reward, kan stoppe når som helst og kreve svært dyre reparasjoner. Det er ikke rart mange er skeptisk til elbiler som ofte er altfor avanserte. De fleste trenger ikke 17" ipader på dashboardet med 40 software oppdateringer i året. De trenger en bil som funker uten for mye dilldall og dritt.
Complexity Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 20 minutes ago, kremt said: Tesla s kom i 2013. Disse selges nå som delebiler for 50--70 tusen. High risk low reward, kan stoppe når som helst og kreve svært dyre reparasjoner. Det er ikke rart mange er skeptisk til elbiler som ofte er altfor avanserte. De fleste trenger ikke 17" ipader på dashboardet med 40 software oppdateringer i året. De trenger en bil som funker uten for mye dilldall og dritt. Derfor det var nevnt 6-7 år kansje? Elbilene har blitt utrolig mye bedre enn de var i starten. Nye fossilbiler har vel like mye skjermer og funksjoner i dag som elbiler. 2
bzzlink Skrevet 23 timer siden Skrevet 23 timer siden 16 minutes ago, Complexity said: Derfor det var nevnt 6-7 år kansje? Elbilene har blitt utrolig mye bedre enn de var i starten. Nye fossilbiler har vel like mye skjermer og funksjoner i dag som elbiler. Jepp, mange som glemmer at fossilbiler fra de siste 5år ofte har like mye eller mer dill og dall som kan ryke. Tilbrakte en uke i en 2025 Dacia Duster. Som jeg tror er den billigste bilen i noe tilnærmet familiestørrelse som er å oppdrive i europa. Her er det svær ipad i dashen, stop start, hill assist, lane assist osv. Og drivlinjen består av manuell girkasse koblet til en mildhybrid motor, med regenerative bremsing, turbo med variabel geometri, oljepumpe med variabelt volum, variabel ventilstyring, elektrisk vannpumpe Tipper det blir spennende å feilsøke på når den er 10år gammel. The HR12DDV is a 1.2 L (1,199 cc) all-aluminium direct injected and variable geometry turbocharged straight-three engine 48V mHEV equipped with lifetime timing chain, 12v DOHC, VVT, variable displacement oil pump, electric driven water pump, with Bore Spray Coating, Stop-Start, and regenerative braking https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_HR_engine#HR12DDV_(Renault_HR12) 3
Svein M Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Det er så høye avgifter på bensin, diesel og hybrid biler at de blir for dyre i Norge. Dermed blir også verditapet stort om det ikke er en bil som det blir spesiell interesse for på bruktmarkedet. 1
Mr.M Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden likferd skrev (13 timer siden): Folk ser seg blind på elbilandelen av nybilsalg, men glemmer at mye av dette kommer av bilhusene rett og slett ikke tilbyr nye bensin og dieselbiler for salg i Norge lengre. hvorfor er det slik? Kikket innom Volvo Norge sin webside her om dagen, men fant ingen bensin/forssil modeller. Googlet det, og fant ut at det er over, skal man ha Volvo fossil, kunne man visstnok få det i Sverige (inntil videre) Det er jo ikke "forbudt" å selge nye bensin/diesel, så er det for å få enklere drift(?) at merkevarehusene sluser det ut? btw, er det flere merker enn Volvo som har den policy'n i Norge?
Reg2000 Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden En ti år gammel bil er vanligvis ikke verdt stort. Det er heller ikke akkurat mange nye biler som treffer et "entusiast" marked med høyere priser. Da må du ha noe som skiller seg ut. 1
likferd Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden 5 hours ago, Mr.M said: hvorfor er det slik? Kikket innom Volvo Norge sin webside her om dagen, men fant ingen bensin/forssil modeller. Googlet det, og fant ut at det er over, skal man ha Volvo fossil, kunne man visstnok få det i Sverige (inntil videre) Det er jo ikke "forbudt" å selge nye bensin/diesel, så er det for å få enklere drift(?) at merkevarehusene sluser det ut? btw, er det flere merker enn Volvo som har den policy'n i Norge? Greia er at EU bøtelegger bilselskapene om den samlede solgte bilparken deres har utslipp mer enn så og så mye CO2. I Norge selger elbiler lett på grunn av veldig gunstige skattefordeler, det gjør det ikke i EU. Ved å fjerne hybrider og bensin/diesel fra markedet, kan de selge de samme bilene i EU, uten å bli straffet. 1
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden Jeg tenker at det er enten eller, er det noe "kjedelig" ingen vill ha blir det dump pris. Kjøper en noe for entusiaster kan en muligens tjene penger. Generelt sett tror jeg ikke det er en god ide, foruten entusiast biler som sagt. Hvem vill ha en diesel/bensin sedan/stasjonsvogn/suv om 10 år når en får elbil med god rekkevidde i samme klasse og fra samme alder osv. Det eneste en sitter igjen med er dyrere drivstoff(som sannsynligvis blir laaangt dyrere med årene), dyrere vedlikehold(flere deler å skifte, mindre ressurser for å fikse, mindre deler tilgjengelig osv). 2
Salvesen. Skrevet 15 timer siden Skrevet 15 timer siden kremt skrev (8 timer siden): Tesla s kom i 2013. Disse selges nå som delebiler for 50--70 tusen. High risk low reward, kan stoppe når som helst og kreve svært dyre reparasjoner. Det er ikke rart mange er skeptisk til elbiler som ofte er altfor avanserte. De fleste trenger ikke 17" ipader på dashboardet med 40 software oppdateringer i året. De trenger en bil som funker uten for mye dilldall og dritt. elbiler er jo akkurat motsatt av avansert... Å bytte en ipad, elmotor eller batteri er langt enklere en den normale registerkjede skiftet osv. For ikke å snakke om andre interne deler av en ICE bil. Forøvrig er det mange 2013 S som selges som ikke delebiler til helt andre priser enn det. Men det er ett veldig spesielt tilfelle, det var "den første elbilen" fra en helt ny produsent som lagde biler for california. 3
MailMan13 Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 45 minutes ago, Salvesen. said: Å bytte en ipad, elmotor eller batteri er langt enklere en den normale registerkjede skiftet osv. Hva koster det å bytte en "ipad", motor eller batteri i en Tesla? ca 15-30' som et registerkjede i en gammeldags bil? 1
Salvesen. Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) MailMan13 skrev (10 minutter siden): Hva koster det å bytte en "ipad", motor eller batteri i en Tesla? ca 15-30' som et registerkjede i en gammeldags bil? Er det relevant? Hvor ofte må en skifte disse delene på en elbil mot registerkjede i ice bil? Meg bekjent er elmotorer og batterier laget for å leve ut bilen, samme med skjermer og annen forbruker elektronikk. Når skaden dog er ute kan en bytte med refurbished deler, som ett batteri som har blitt fikset, elmotor som har hatt vedlikehold osv. En "vanlig" bil må gjerne inn på service årlig for å bytte olje og andre deler og prisene er allerede høye og de går nok ikke ned fremover så lite nye ice biler som selges. EDIT: 10 år med dieselbil i følge chatgpt.. Oppsummert Et konservativt budsjett for 10 år (uten store havarier): Minimum: ca. 120 000–180 000 kr Mer realistisk for en dieselbil: 200 000–300 000 kr (inkludert noen større reparasjoner). Dette er uten drivstoff, forsikring og årsavgift – kun vedlikehold/slitedeler. EDIT og elbil: Oppsummert for elbil Et konservativt budsjett for 10 år (uten store batterihavarier): Minimum: ca. 60 000–100 000 kr Mer realistisk: 100 000–150 000 kr Det er fort halvparten av hva en dieselbil typisk vil koste. Endret 14 timer siden av Salvesen. 1
likferd Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden (endret) Elbiler har da service intervaller de og, om du skal følge serviceboken og beholde garanti. På en bruktbil utenfor garanti, er det absolutt ingenting som hindrer deg i å skifte olje selv. Om du tror det er realistisk med 300000 i verkstedutgifter i løpet av de 10 første årene på en dieselbil, sjønner jeg at du er tidligere Jaguar eier. Eventuelt BMW. Endret 14 timer siden av likferd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå