leticia Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli En ting er iallefall sikkert, FRP får god drahjelp av denne hendelsen til å gjøre et brakvalg! 2
Jarmo Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) AtterEnBruker skrev (2 timer siden): Jo mer penger de rikeste får, jo mindre får resten av folket. https://www.nettavisen.no/okonomi/norge-til-bunns-ingen-andre-har-opplevd-sa-kraftig-tilbakegang/s/5-95-1656872 Disponibel inntekt i EU er den inntekten som er igjen etter at skatter og andre obligatoriske utgifter er trukket fra. Dette inkluderer inntekter fra lønn, blandet inntekt, formuesinntekter og offentlige stønader, minus skatter og formuesutgifter, ifølge Statistisk sentralbyrå. I Europa er det store forskjeller i disponibel inntekt mellom landene. I 2022 hadde Norge den høyeste disponibel inntekten i Europa, men har siden falt ned til sjetteplass. I tredje kvartal 2023 var den norske disponible inntekten på 7475 euro, mens gjennomsnittet i EU var 37 863 euro, ifølge Eurostat. Faktorer som påvirker disponibel inntekt: Lønn: Høyere lønninger bidrar til økt disponibel inntekt. Skatt: Høyere skattesatser reduserer disponibel inntekt. Offentlige stønader: Størrelsen på offentlige stønader, som trygd og barnetrygd, påvirker disponibel inntekt. Renter: Endringer i rentenivået påvirker utgiftene til renter og dermed disponibel inntekt. Formuesinntekter: Inntekter fra formue, som aksjeutbytte og leieinntekter, påvirker også den disponible inntekten. https://www.nrk.no/nyheter/nordmenn-ikke-lenger-pa-inntektstoppen-i-europa-1.16771867 Merkelig, alt av fallet kom etter 2022. Åja, vi fikk jo en annen regjering. Endret 8. juli av Jarmo 1
Mannen med ljåen Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Sitat Tirsdag kunne VG melde at det var Fazia Begum fra Enebakk som døde etter bussbrannen i Nordre Follo på lørdag. https://www.vg.no/nyheter/i/B0Qll9/bussbrannen-i-nordre-follo-fazia-begum-70-er-identifisert-som-den-avdoede Begum er opprinnelig fra Pakistan og var aktiv i Oslo Røde Kors... Hun jobber på kvinnesenteret der Begum har vært svært aktiv i mange år, med blant annet norsktrening, samtalegrupper og strikking. – Hun var veldig fin i miljøet, omsorgsfull for alle rundt seg. Vi er litt i sjokk, vi har nettopp fått beskjeden om dødsfallet, og vi kjenner henne godt, sier Aspelund. – Hun kommer til å bli savnet av de frivillige og de ansatte. Vi tenker også på familien hennes nå, de må ta vare på hverandre fremover. 2
Noxhaven Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli rozon skrev (3 timer siden): Foreldrene har albansk bakgrunn, da er avkommet albansk. Det er ikke en av våre egne ungdommer. Så langt det er mulig bør alle kriminelle utvises i stedet for å sone i norske fengler. Hva om foreldrene med albansk bakgrunn som bor i Norge adopterer et spebarn som ser ut som om det har nord europeiske gener? Er barnet norsk, albansk eller annet?
Mannen med ljåen Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Om de fikk adoptere et norsk spedbarn, er barnet fremdeles nordmann. 2
bo1e Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli AtterEnBruker skrev (42 minutter siden): Penger generellt er ikke en utømmelig kilde. Jo mer penger de rikeste får, jo mindre får resten av folket. Og mindre blir det på statlige programmer som har til hensikt å hjelpe folket. Og ja, det vil alltid være en eller annen form for "stat", enten det er de formelle statsoverhodene, eller storbedriftseiere som styrer skuta. Og penger er desverre en betydelig del av integreringskapasitet. ikke hele delen, men mye av det. Nettopp. Men de er mer kompliserte forklaringer, ikke nødvendigvis kompliserte, men mer kompliserte enn den enkle forklaringen. Dessuten, mye av de punktene du nevner, som f.eks tradisjonelle kjønnsroller, tvinger oss til å se innover mot oss selv også. Og folk som vil ha en ren, pen og enkel forklaring som at "vi er the good guys, i motsetning til "dem", vil helst unngå dette. Folk har sikkert lagt merke til at konseptet "tradisjonelle kjønnsroller" de siste åra har råtnet en del hjerner hos flere og flere vestlige, og ikke lenger bare innvandrere. Jeg er helt enig i at de med mye skal bidra mye. Men det går en grense et sted der pengene heller plasseres andre steder, hvis det å ha mye penger i norge sammenlignet med andre steder blir for kostbart. Å jage pengene ut av landet sånn som enkelte ser ut til å mene er grunn til feiring er ikke sikkert er det mest lønnsomme i lengden. Jeg tror det er litt mer komplisert enn at de rike er på den ene vektskålen og de fattige på den andre og så står man fritt til å omfordele. Hvis det er så enkelt, hvorfor gjøres det fortsatt ikke? Såvidt meg bekjent så øker forskjellene stadig. Ledere i offentlig eide selskaper er lønnsvinnere som aldri før. 1
rozon Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli 10 minutes ago, Noxhaven said: Hva om foreldrene med albansk bakgrunn som bor i Norge adopterer et spebarn som ser ut som om det har nord europeiske gener? Er barnet norsk, albansk eller annet? Nå er jeg usikker på om utenlandske får adoptere gjennom Norge, så jeg vil anta at adopsjonen må skje gjennom Albania. Og da, hvis de adopterer et spedbarn som er norsk statsborger, gjennom Albania, til sitt bosted i Norge, så blir spedbarnet en albaner. Tror du kan trekke konklusjonene derfra? Relevans til topic?
Snikpellik Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) leticia skrev (2 timer siden): Jeg nevnte ikke statsborgerskap spesifikt, men tenkte på at du skreiv "ikke norsk". Ellers enig i det uthevede. Ja, og det er jo gode grunner til at mediene er forsiktige så ikke det er for enkelt å identifisere disse personene. Spesielt når det er snakk om barn. I tillegg er det jo dessverre et problem med rasisme i dette landet, så jeg synes det er ok at ikke politiet går ut høyt med slike detaljer hvis ikke det er nødvendig. Det pro-russiske hatnettstedet Document.no ved den bedrageridømte journalisten Espen Teigen er vel foreløpig det eneste «mediet» som har satt fokus på landbakgrunnen til dette barnet, for å røre litt i rasistgryta si. Endret 8. juli av Snikpellik 4
HF- Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Trur trådstarter har misforstått kva som er elefanten i rommet når det gjelder gjenger og ungdomskriminalitet ikke bare i Norge, men hele vesten: Fremmedkulturelle som er overrepresentert på all slags kriminalitet. 3 2
Sovna Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Jeg slutter aldri å undres over de mykeste og balleløse politikerne som utelukkende snakker om forebyggende tiltak. Man er kjempekreative på akkurat det. Løsninger i andre enden når dette beviselig ikke er godt nok er det heller dårligere med. 4 1
Karltorbj Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Sovna skrev (4 minutter siden): Jeg slutter aldri å undres over de mykeste og balleløse politikerne som utelukkende snakker om forebyggende tiltak. Man er kjempekreative på akkurat det. Løsninger i andre enden når dette beviselig ikke er godt nok er det heller dårligere med. Hva de snakker og skryter om, er en ting, men hva de gjoer og kutter ned paa, er en annen. 1
bo1e Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) Nepa skrev (1 time siden): Tyder også på at det er brukt lunte, for å ha et ekstra minutt til å komme seg unna? Mens han etterlot de andre i en alvorlig situasjon. De andre må ha sittet et stykke unna. Ellers ville de ha merket bensinlukt. Ut fra beskrivelsene så virker det som det har vært en form for forsinkelse inni bildet. Det hadde nok vært lettere å forstå hvis man satt med forklaringene fra de andre på bussen. Med bare bruddstykker og eventyr fra forsvarsadvokaten så blir det mest spekulasjon. Politiet vet nok hvordan det har gått for seg. Synd videoopptakene brant opp.. kanskje de burde havne på en sentral server på direkten, heller enn at de lagres ombord. Eller de burde i det minste være bedre sikret mot tenkelige typer skade som kan oppstå. Endret 8. juli av bo1e
Neptun1 Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Snikpellik skrev (40 minutter siden): Ja, og det er jo gode grunner til at mediene er forsiktige så ikke det er for enkelt å identifisere disse personene. Spesielt når det er snakk om barn. I tillegg er det jo dessverre et problem med rasisme i dette landet, så jeg synes det er ok at ikke politiet går ut høyt med slike detaljer hvis ikke det er nødvendig. Det pro-russiske hatnettstedet Document.no ved den bedrageridømte journalisten Espen Teigen er vel foreløpig det eneste «mediet» som har satt fokus på landbakgrunnen til dette barnet, for å røre litt i rasistgryta si. Problemet er alt negativt innvandring fører med seg. Dekkoperasjonene til NrK, TV2, Dagbladet, VG og Aftenposten gjør det bare verre. De skal liksom skjule virkeligheten for å forsvare noe de har vært med på i 50 år. Det faller nok også venstresiden tungt for hjertet at de ikke kan kontrollere alternative medier som Document. Nivået i kommentarfeltene gir jeg ikke mye for, men det er viktig at det er noen som forteller sannheten - uten filter. Skremmende at såpass mange fortsatt vil dekke over konsekvensene av naiv innvandringspolitikk - og fortsette med berøringsangst. 3 2
leticia Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Snikpellik skrev (40 minutter siden): Ja, og det er jo gode grunner til at mediene er forsiktige så ikke det er for enkelt å identifisere disse personene. Spesielt når det er snakk om barn. I tillegg er det jo dessverre et problem med rasisme i dette landet, så jeg synes det er ok at ikke politiet går ut høyt med slike detaljer hvis ikke det er nødvendig. Det pro-russiske hatnettstedet Document.no ved den bedrageridømte journalisten Espen Teigen er vel foreløpig det eneste «mediet» som har satt fokus på landbakgrunnen til dette barnet, for å røre litt i rasistgryta si. Jeg tror ikke nordmenn som gruppe er så rasistiske som du ønsker å fremstille det. Men klart, de finnes blant oss, og er kanskje gode på å rope høyest". Derfor får man et inntrykk av at problemet er større enn det er. Både problemet med rasister, og problemet med at enkelte land er overrepresentert på kriminalstatistikken. Dette er et europeisk land, og vi vet ikke hvilken kultur ungdommen er vokst opp med. Så det er ikke noe grunnlag til å automatisk anta at det er foreldrene eller bakgrunn som er problemet. Jeg har heller ikke sansen for document.no, bare så det er sagt, men jeg syns likevel at politi og medier bør være ærlige nok til å si fra hvor folk kommer fra, på samme måte som lokalaviser forteller hvilken kommune folk kommer fra når noe kriminelt har skjedd. Er du gammel nok til å gjøre alt det denne gutten visstnok skal ha gjort, så er du jammen gammel nok til å ta konsekvensene av det også ! 5
sjamanen Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli - Useriøs innvandring. - Homogen befolkning fra før som holder seg sammen og i liten grad integrerer. - Totalt useriøs forbudslinje hva gjelder rusmidler som i tillegg til alt annet finansierer en haug med kriminalitet. - En kultur av skam, "hold det lystig", ikke gå inn på vanskelige temaer som forer de tre overnevnte. - Voldsom økonomisk utvikling og økte forskjeller sammen med tiltakende materiell kultur som status og makt. = Det vi ser nå. Alt dette kunne vært demmet opp for, personlig har jeg sett det komme i minst 20 år. 1 1
leticia Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) Neptun1 skrev (23 minutter siden): Problemet er alt negativt innvandring fører med seg. Dekkoperasjonene til NrK, TV2, Dagbladet, VG og Aftenposten gjør det bare verre. Jeg er enig . Men innvandring fører også mye bra med seg, spesielt arbeidsinnvandringen. Å hente seg dame fra Asia (som jeg har forstått flere her på forumet har gjort,) er også innvandring. Man kan ikke bruke betegnelsen innvandring som om all innvandring er negativt. Man bør behandle individer og hvilket land de kommer fra uavhengig av hverandre, men samtidig ha i bakhodet at noen landbakgrunner er mer assosisiert med kriminalitet enn andre. Jeg mener vi mangler tiltakene per nå for hvordan gå frem med de individene som ikke respekterer Norges lover. Og jeg har vel falt ned på at den kriminelle lavalderen bør endres til ungdomsskolealder, altså 13 år. Enkle ordninger for å sende folk ut av landet (etter de har sonet sin straff) bør også være på plass. Det bør gjelde ALL kriminalitet som har en viss strafferamme, f.eks 10 år, kan gjerne være lavere også, men da får vi inkludert voldtekter f.eks i hendelser som vil føre til tap av statsborgerskap og utsendelse. Neptun1 skrev (23 minutter siden): Det faller nok også venstresiden tungt for hjertet at de ikke kan kontrollere alternative medier som Document. Jeg syns ikke vi skal være for opptatt av venstreside versus høyreside. Det skjedde vel ikke store endringer da de blå hadde makta. Vi må få en permanent streng ordning, og det må høres utenfor Norges grenser. Endret 8. juli av leticia småjusteringer 1 2
bo1e Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Hvorfor prosederer forsvareren saken i media? Og hvorfor får han? Vet ikke mediene at utspillene fra forsvareren er nettopp det? Et reint forsvar med alle tilgjengelige midler. Ene ensidige sympati-grabben etter den andre slås opp med krigstyper i de store mediene.
Jarmo Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) leticia skrev (4 minutter siden): Men innvandring fører også mye bra med seg, spesielt arbeidsinnvandringen. Å hente seg dame fra Asia (som jeg har forstått flere her på forumet har gjort,) er også innvandring. Man kan ikke bruke betegnelsen innvandring som om all innvandring er negativt. Kjøper alt dette der Endret 8. juli av Jarmo 2
Mannen med ljåen Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli (endret) EU/EØS-borgere reiser fritt pga. avtalene mellom europeiske land. Ei dame fra Asia må gjennom ei papirmølle, og risikerer fremdeles avslag. En ung mann fra med riktig etnisitet kan smugle seg inn i landet og får asyl. Han har lov å ta snarveien forbi papirmølla, og da får han i tillegg dekket alt han trenger. Hvorfor må ikke trangbodde, sårbare norske statsborgere som mangler fritidstilbud gjennom en tilsvarende papirmølle? Det er godt kjent at mange asylsøkere ikke trenger asyl, lyver om opprinnelsesland og situasjon. Det ødelegger troverdigheten til hele asyl-systemet, som jeg i utgangspunktet støtter. Vi kunne sikkert hjulpet noen få midlertidig. Endret 8. juli av Mannen med ljåen 1
AtterEnBruker Skrevet 8. juli Skrevet 8. juli Jarmo skrev (2 timer siden): Merkelig, alt av fallet kom etter 2022. Åja, vi fikk jo en annen regjering. Jøss, jeg lurer på hvilken annen betydelig hendelse i 2022 fikk konsekvenser for Norges økonomi. For ikke å snakke om en pandemi storsamfunnet måtte reise seg opp fra. 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå