Gå til innhold

Er dere glad i 17mai?

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (1 minutt siden):

Haha, ja da jeg bodde i byen ville jeg alltid jobbe dag, da jeg hatet å bli vekket kl 9 av barnetoget som gikk rett forbi, vakte dårlige minner fra da jeg selv gikk i barnetog ig spilte i skolekorps

Skjønner jeg godt. Men meg var det nok ikke du hørte for jeg var jæævlig bra på baryton faktisk, etter gjennomsnittet. Da også mer enn gjennomsnittlig interessert selvsagt. Ellers gå jo ingenting.

Likevel var det en jævel en 17 mai som pælma en soft is opp i hornet mitt når jeg marsjerte i ytterste fløy nedover Karl Johan. Forbanna barnemishandler..

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (5 minutter siden):

Skjønner jeg godt. Men meg var det nok ikke du hørte for jeg var jæævlig bra på baryton faktisk, etter gjennomsnittet. Da også mer enn gjennomsnittlig interessert selvsagt. Ellers gå jo ingenting.

Likevel var det en jævel en 17 mai som pælma en soft is opp i hornet mitt når jeg marsjerte i ytterste fløy nedover Karl Johan. Forbanna barnemishandler..

Opp i hornet du, jøss 😅

I blokka der jeg bodde før leide folk å kaste egg på russen OG kvinner i bunad 

• Liker 1
obygda skrev (2 timer siden):

Nå nærmer dagen seg med stormskritt - dagen i år er på en lørdag. Skolene forventer og nærmest krever at elevene møter opp og går i tog. Vi har ett barn som skal i tog - og i år er også vi foreldre kallt inn til å bistå ved arrangementet ved den lokale barneskolen. Vi skal sågar møte opp til eget foreldremøte nå i uken før 17 for å få nærmere avklaring av hva vi skal gjøre.

Jeg må innrømme at jeg aldri har likt dagen. Jeg må gå i dress - hvilket jeg ikke liker. Vi må ut og gå i tog - hvilket jeg heller ikke liker. Og det spilles korpsmusikk - hvilket jeg blir regelrett kvalm av. I det hele tatt - det er ingenting ved denne dagen jeg liker - det derimot omtrent alt med dagen jeg misliker.

Når barnetoget er ferdig er det hjem til familieselskap - svigers kommer og det skal grilles...og jeg hater grillmat. Jeg kan heller ikke spise den maten uten at jeg får store problemer med magen heller - så det blir nok til at jeg spiser knekkebrød mens jeg må stå for grillingen.

Drikke blir saft for egen del - brus klarer jeg ikke - og alkhol har jeg aldri rørt da det smaker pyton. Og når det kommer til familieselskap - så finner jeg slikt langdrygt og kjedelig. Så hva skal man egentlig glede seg til?  Og nei - vårt barn gleder seg heller ikke - ligner vel litt på faren der. Is - nei det vil barnet ikke ha når toget er ferdig - det er liksom premien - men den vil hun aldri ha. Hun vil hjem så fort som mulig - akkurat som faren. Mor er opptatt av at vi skal vise frem vår beste side - men hun er heller ikke så glad i dagen. Hun synes det er mye stress og ting som må ryddes,vaskes osv..alt skal se perfekt ut når hennes foreldre kommer.  Og vi slenger av oss finstasen så fort vi kommer hjem - vårt barn hater å gå i bunad - og mor er heller ikke så glad i det - så den forsvinner raskt av så fort vi kommer hjem,

Så hva er det å like med denne dagen? Jeg spør fordi jeg aldri har funnet noen glede ved den - ikke vår datter heller - og mor i huset har vel et slags anstrengt forhold til dagen der det gjelder å pusse bunadssølv og gjøre seg presentabel - og så komme seg så fort som mulig hjem etterpå for å kaste all finstasen av seg.

Hadde vi kunne velge hadde vi sikkert reist bort - og i fjor så reiste vi faktisk bort 17 mai - det var det beste vi noen gang har gjort. Vi var i London og storkoste oss.  Og jeg har i mine yngre dager også gått på ski på fjellet denne dagen - det var en fantastisk dag der man kunne nyte Norge i all sin prakt. Men barnetog,orkester,flagg,grillmat,iskrem..........nei æsj.......

Så ikke gjør det da, det er faktisk ingen som tvinger deg, hva som skjer på obligatorisk skoletid er på skolen sitt ansvar vil jeg tro ? Gjør som du vil, og behold de normale klærne, gi faen i hva du tror de andre tenker.

• Liker 1
Skrevet (endret)

17. mai er først og fremst en dag for barn. Enten man er et selv, har noen eller kjenner noen og stiller opp og heier eller eller noe. Det kan bli mer enn nok forberedelser, stress og mas, men det er noe man ofrer for å gi barna en fin dag. Så fremt de liker det da.

Har man ikke barn så er det mye mer avslappende. Da har man god tid, kan dra på seg dressen om man vil, spasere og bare være publikum på det man selv har lyst til å oppleve eller dra unna all støyen og nyte vårdagen om det er bra vær.

Det verste med 17. mai er det mange kaller bedre halvdeler. Med fortiet sarkasme. De som skal kjøpe, rydde, vaske, stryke, pusse, bake, steke, organisere, øve på ting, kjøpe inn til felles aktiviteter f.eks på skolene og virkelig styrer på. De som blir diktatorer og militærledere, erklærer unntakstilstand og delegerer som en general. De som mangedobler stresset, maset, stresshormoner og adrenalin. De som gjerne også har en overtrykksventil for eget stress og må ta det ut på noen, med kjeft og ytterligere kommandoer for å holde hodet over vannet selv. De som er besatt på at familien må stille i perfekt antrekk, som en kongelig paradegren der målet er å fremstå som skolens beste forelder eller nabolagets mest korrekte antrukne. De som opptrer perfekt og fremstår perfekt med hus, bil, mat, besøk osv. Dette er det virkelige marerittet med dagen og dagene før. De som klarer å tappe energien til folk som lufta ut av en 17. ballong som glapp før knuten var på plass.

I år har jeg heldigvis ingen sånne mareritt hengende over meg og ingen barn som trenger min tjeneste. Jeg skal ta det helt med ro, begrense feiringa til flagg på verandaen og være publikum på en ting eller to, med samme dress og sløyfe som i fjor. Jeg kommer til å spise sunn hverdagsmat + en skål jordbær. Tid jeg får til overs kan jeg bruke til hva jeg vil.

Edit: Disse hersens folkene som alltid klager på at bunaden er for liten: Det er ikke plagget sin skyld! Eller ektemannen, eller barnas skyld. Kaller man en spade for en spade så blir man fort hoggestabbe med påstander om bodyshaming. Det er liksom ingen måter å få kommunisert at kvinner må ta vare på kroppen sin selv. Enten de har barn eller ei. At BMI kan styres med kosthold, trening og disiplin. Neida, det er nok best å holde kjeft, i år igjen, for er ikke 17. mai ødelagt nok fra før så blir den i hvert fall det om man skulle finne på å gå litt rundt grøten på det temaet eller ennå verre, være ærlig og tydelig. Er det rart det blir krig i verden? 17. mai og bunader burde vært avskaffet, for å bevare fred i våre tusenvis av hjem. Hvis disse generalene ikke var gale nok fra før, så blir det neppe bedre om de klarer å tylle i seg en prosecco til frokost eller lunsj, sammen med generalstaben. Derfor stemmer jeg for totalt alkoholforbud på barnas dag 17. mai i hvert fall fram til kl. 17.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg har begynt å like dagen med årene. Mindre press og mindre stress.

Den er som andre høytids-og festdager, hva man gjør den til. For noen holder det å pynte seg litt, se på toget og kjøpe en is, mens andre lager storslått feiring som legges ut i sosiale medier.

Ellers er 17. mai og julaften de to dagene i året man ikke skal sitte hjemme alene og føle seg ensom. Derfor bør man invitere med ut de som ikke har noen å være sammen med.

Enig i alkoholfritt på 17. mai.  Barn skal ikke måtte møte på fulle voksne i byen. Folk kan vel skåle i alkoholfri champagne eller cola.

Endret av Subara
  • Hjerte 1
Woff skrev (2 timer siden):

Som barn var det JEG likte best var posen med kinaputter, kjøpt inn av mine foreldre i dagene før!
Ikke ofte poden kunne løpe rundt med fyrstikkeska i lomma og fyre opp en liten smell der det var behov! 😊 🤣
Jeg skal gladelig innrømme at den delen savner jeg IKKE etter å ha 'vokst fra' denne hobbyen.. Nå smeller jeg heller med en håndholdt sak i stål som benytter relativt dyr ammo.. 😉

Er kinaputter helt fremmed for dagens unge? Kruttlappistoler er vel helt ute? Dæven så gøy og spennende vi faktisk hadde det før i tiden!

• Hjerte 2
Satan666 skrev (5 minutter siden):

Er kinaputter helt fremmed for dagens unge? Kruttlappistoler er vel helt ute?

Redd du må til det store utland for å få kjøpt kinaputter i dag.. Grensesjappene mot Sverige hadde i alle fall før koronaen gjorde sin innmarsj mener jeg å huske? (Sikkert forbudt da alt fra Kina er noe herk..) Og de gode kruttlappistolene finner du vel helst på samlemarkedet til høye priser.. 
Men GØY det var det ja! ☺️

Woff skrev (1 minutt siden):

Redd du må til det store utland for å få kjøpt kinaputter i dag.. Grensesjappene mot Sverige hadde i alle fall før koronaen gjorde sin innmarsj mener jeg å huske? (Sikkert forbudt da alt fra Kina er noe herk..) Og de gode kruttlappistolene finner du vel helst på samlemarkedet til høye priser.. 
Men GØY det var det ja! ☺️

Sverige ja, det var der vi måtte dra til for kinaputter. Mener vi hadde "0,8", "tigerskott" og "thunder king". Sistnevnte skulle angivelig kunne knuse alle vinduene på skolen hvis vi satte den inntil fasaden, men vi testet det og det var ingen vinduer som knuste. 

Skal se etter neste gang jeg er i Sverige.

• Liker 2
  • Hjerte 1

Dessverre ingen glede å spore her. Synes det var litt stas når jeg var liten og frem til skolealder. Besteforeldre som kom på besøk og en rusletur med alle sammen opp på skolen for å kjøpe is og pølse. Nå som 2 av ungene har sluttet i korps og er på videregående, og minstemann på barneskolen helst ikke vil gå i tog, så blir det grill i hagen. Blir som hvilken som helst lørdag. Ut i fra det jeg leser i media synes jeg vi skal tone det ned til Svensk-nivå så slipper man å gråte over bunader som ikke passer eller hvor skammelig det er med voksne som er snydens fulle kl 13.00 i full offentlighet. Kongehuset er jeg på grensen til drittlei, så der er det ikke noe som rokker ved hjertet heller.

• Innsiktsfullt 1
Satan666 skrev (2 minutter siden):

Sverige ja, det var der vi måtte dra til for kinaputter. Mener vi hadde "0,8", "tigerskott" og "thunder king". Sistnevnte skulle angivelig kunne knuse alle vinduene på skolen hvis vi satte den inntil fasaden, men vi testet det og det var ingen vinduer som knuste. 

Skal se etter neste gang jeg er i Sverige.

Husker 0,8 ja. Men de mener jeg da jeg fikk tak i her til lands? HYSS  som Emil i Lønneberget gjorde mange av elsket jeg som liten/ung. De gjorde jeg mye av, men som regel langt verre enn Emil sine. Ofte fant jeg dem på og derfra fikk noen andre til å utføre det. Snakk om å være taktisk ondskapsfull. Eller jeg kunne selv utføre faenskapet på fest mens resten av festen lå og sov.. 

Men jeg må si det står litt respekt av Emil ved å heise lillesøstra si i toppen av en flaggstang. Angrer på at jeg aldri gjorde det med brutter`n. Aller helst fatter´n. Kjørt i han kloroform eller noe og våknet der oppe i toppen av stanga til borretslagets spott og spe😂

Skrevet (endret)
Satan666 skrev (18 minutter siden):

Sverige ja, det var der vi måtte dra til for kinaputter.

I MIN barndom, som da er lenge siden skjønner jeg, så solgte de kinaputter i byen her Dette var vel rundt 1970... Jeg husker ikke når forbudet kom i farten, men det var ganske tidlig.. Jeg fikk altså lov av mine foreldre til å få med meg morosakene i barnetoget, noe jentene IKKE var veldig glade i, men jeg og 'gutta' hadde det gøy... 😆😁

Endret av Woff
  • Liker 1
Neptun1 skrev (5 timer siden):

Jødehatet i Norge lever enda sterkere i dag - særlig med stort påfyll fra araberlandene som har som mål å fullføre det Hitler startet.
Man skulle tro vi visste bedre i dag og spesielt etter holocaust, men tro om igjen..
- Jødehatet er offisielt blant regjering og storting - og ikke minst i alle mediene. (fordekt under "kritikk av Israel")

Ellers er det vel ingen grunn for politikerne - og spesielt EU-partiene - å feire noe de ikke bryr seg om - grunnloven.
Folk flest burde feire grunnloven - med norsk flagg.

Mener du virkelig at all saklig kritikk av Israel er det samme som jødehat ?

• Liker 1

@obygda 17. mai: En dag for å feire friheten, med plikt, stress og grillmage :lol:

Er ikke selv noe spesielt fan av festlighetene, jeg pleier som regel å være hos søster og spise grillmat, uten dress, det gidder jeg ikke å styre med. Jeg har en ganske chill nær familie, så de er ikke så høytidelige.
Jeg har ikke egne barn så jeg slipper alt det styret som det medfører 😅
I år kommer jeg til å tilbringe 17. mai i senga da jeg har cellegiftbehandling noen dager i forveien som slår meg ut i 7-10 dager.

• Liker 1
  • Hjerte 4
Tussi skrev (5 timer siden):

nei, vi feirer jo faktisk en dag der jødeparagrafen ble til,  og det er ikke alle lover jeg støtter 

Samtidig er det jo en barnas dag, og vi er et fritt dagfinn der barna og ikke militæret stprni sentrum. Det er bra

Bunaden min er for liten, så jeg er glad jeg skal på iobb, og det er jo godt betalt, så det er fint

Nå er jødeparagrafen heldigvis avskaffet for lengst.
https://snl.no/Jødeparagrafen

17. mai er nok barnas dag på overflaten, men dagens grunntanke er viktigere enn noen gang, særlig med krig i Europa og med stadig sterkere press på nasjonalstatens suverenitet.

Uderzo skrev (17 minutter siden):

@obygda 17. mai: En dag for å feire friheten, med plikt, stress og grillmage :lol:

Er ikke selv noe spesielt fan av festlighetene, jeg pleier som regel å være hos søster og spise grillmat, uten dress, det gidder jeg ikke å styre med. Jeg har en ganske chill nær familie, så de er ikke så høytidelige.
Jeg har ikke egne barn så jeg slipper alt det styret som det medfører 😅
I år kommer jeg til å tilbringe 17. mai i senga da jeg har cellegiftbehandling noen dager i forveien som slår meg ut i 7-10 dager.

Krysser fingrene for en velykket behandling og at du neste år også kan chille gjennom nok en 17 mai

• Liker 1
Vokteren skrev (17 minutter siden):

Nå er jødeparagrafen heldigvis avskaffet for lengst.
https://snl.no/Jødeparagrafen

17. mai er nok barnas dag på overflaten, men dagens grunntanke er viktigere enn noen gang, særlig med krig i Europa og med stadig sterkere press på nasjonalstatens suverenitet.

17 mai er viktig,men måten mange opplever dagen er at det er et sabla pliktløp av tvang. Har man barn blir man gjerne satt til veggs av andre sine forventinger. Det er lite frihet i dette. Faktisk bare tvang.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...