Gå til innhold

Jeg orker ikke NRK lenger

Inntrykk av NRK  

113 stemmer

1. 1. Har ditt inntrykk av NRK blitt svekket de siste få årene?

• Nei
      64
    • Ja
      48

Anbefalte innlegg

Reg2000 skrev (2 timer siden):

Du er klar over at det faktisk er et radioprogram der folk ikke bare kan se på rulleteksten?

Uansett tar det ca 10 sekunder og ikke akkurat noe å irritere seg over.

Nyheter får jeg først og fremst fra tv fordi bilder sier mye mer enn ord.

Det billige konseptet «Dagsnytt 18 med radio på tv» zapper jeg derfor forbi

Videoannonse
Annonse
On 5/11/2025 at 11:45 PM, Ole-Br said:

Kommer alltid til å like Nrk, men har vel ikke "brukt dem" alene på sikkert 20 år. Dagsrevyen, dagsnytt 18, helgemorgen, urix, verdibørsen, trygdekontoret, en del av dokumentarene deres, for ikke å snakke om det mer tradisjonelle, programmer i forbindelse med jul, etc etc. Debatten har ikke gitt meg så veldig mye generelt, men jeg følger med. Synes ikke det er veldig representativt at det er bare programmer etter hverandre om Trump.

Har overhodet ikke tenkt at jeg skal vite all verden bare av å se nyheter og noen programmer. Har dag og tid, klassekampen, etc. på siden. Ønsker jeg genuin dybdekunnskap om noe, går jeg til forskning eller faglitteratur. Jeg ser ellers ikke noe poeng med relativisering av klare maktforhold. De sendte for øvrig UXA, som dykket dypere i det amerikanske samfunnet og velgermassen.

Jeg er generelt sett enig med deg, men synes de politiske kommentatorene er alt for høyrevridd og lemfeldig i sine analyser. Jeg savner også at politikere blir utfordret når de sitter i studio og lirer av seg den ene floskelen etter den andre. Spesielt i dax18, debatten og nyhetene. Noen enkle oppfølgingsspørsmål for å realitetsorientere befolkningen bør man kunne forvente.

De har dessverre også en misforstått holdning til balanse. Det er ikke balanse å invitere idioter med merkelige meninger til studio. Som når de har med den totalt kunnskapsløse "sløseriombudsmannen" eller hva han nå kaller seg.

Jeg synes NRKs dekning av politikk har tapt seg enormt, men de har heldigvis mye annet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Nasjonalisten skrev (På 11.5.2025 den 7.06):

men nå kan jeg gå flere uker uten at jeg en gang tenker over at jeg ikke har sett på NRK på lenge

Hvis du ikke orker NRK lenger så er du i samme båt som veldig mange her i landet som er luta lei av en statskanal som er så politisk preget og ensporet som akkurat NRK.

Det som er veldig fint med NRK er at du kan velge hele kanalen VEKK! Det er ingen som presser deg til å velge søppel når det som er viktigst; DIN tid er det som eventuelt lider hvis du mot formodning velger NRK..

Altså, velg noe du mener er verdt å bruke tiden på. NRK kan fint droppes helt og det som er et stort minus er selvsagt at du uansett må betale for kanalen, dette takket være FrP som ikke helt forstod hva de gjorde da de bestemte at NRK skulle få pengene over statsbudsjettet, betalt av dine og mine skattepenger. Før dette kunne du plombere tv'en din for å slippe å betale for søppel! ☺️ (Jeg var en av mange som gjorde akkurat dette!)

Nå får vi håpe at NRK blir skilt ut igjen fra statsbudsjettet og endret til en betalingskanal for de som synes de gjør en jobb verdt å betale for.   

Google, sosiale medier, youtube og AI, sistnevnte som jeg ikke har noe greie på. Tanken slo meg her om dagen, de har begynt å vite enda mer om meg. Egentlig bra, siden jeg får være nerd med interessene mine. Skummelt, hvis det handler om destruktive krefter.

Men da kan man gå til NRK, som står får de gode, humane verdiene og som man kan la barn se på uten å bekymre seg. 

Dessuten færre kommersielle interesser når kanalen er statsdrevet.

Og de har mange bra podcaster om historie og samfunn. Av NRK får jeg feks. vite: Hva vil det si å være woke, av Danby Choi, for jeg visste ikke hva det var, da jeg fikk merkelappen. De driver dermed også med opplysning- og informasjonsarbeid, ikke bare nyheter.

• Innsiktsfullt 1

Mitt inntrykk av NRK er svekket mest fordi de har trukket seg fra TuneIn på en korrupt måte.

Dette pga at Bauer Media kjøpte pre-roll reklame foran P4 radioprogrammer og da var det plutselig opplest og vedtatt av radiosjefen at de skulle være "solidariske" med P4's reklamefinansierte kanaler med svada-argument om å unngå "portvoktere".

Korrupt av NRK !

Litt ekstra info:

TuneIn har en gratisversjon der en kan risikere å få "pre-roll" reklame.  Dette gjelder ikke TuneIn Pro som er innebygget i de fleste hifi-enheter og biler.  Der er det ingen pre-roll reklame. TuneIn Pro får en også kjøpt evigvarende lisens til mobil for ca hundrelappen.  Da slipper en alt av pre-roll reklame.  (Og radioprogrammenes innhold inkludert reklame (P4, Bauer) eller fritt for reklame (NRK) berøres heller ikke)

Ved å fjerne seg fra TuneIn så fjernet NRK altså kanaler som jeg betaler lisens for via skatteseddelen men ikke lenger kan lytte til.

Fun fact: NRK + Bauer Media og P4 Gruppen stiftet i sin tid Norsk Radio som skulle tilgjengeliggjøre radio på nye strømmeplattformer

Bauer Media saboterte altså TuneIn, ved å kjøpe pre-roll reklame foran P4-programmer !

https://www.m24.no/bauer-media-nrk-p4/nrk-p4-gruppen-og-bauer-media-starter-nytt-selskap-norsk-radio-skal-sikredigitaldistribusjon/191492

Rune_says skrev (39 minutter siden):

Mitt inntrykk av NRK er svekket mest fordi de har trukket seg fra TuneIn på en korrupt måte.

Det er vel også mykje samme svadaargument som NRK har brukt ved å låse sine radiosendingar og podcasts til NRK-appen og ikkje via open RSS løysing som gjer at ein kan bruke den avspelaren som ein sjølv vil bruke.
Argumentet var for å sikre at NRK sitt innhold skulle forbli fritt tilgjengeleg også i framtida, men å låse alt innhold slik at du ikkje kan bruke andre avspelarar enn NRK sin er det stikk motsatte av tilgjengelegheit.

No finnes det heldigvis alternativer via tredjepart tenester som NRSS som er ein liten protestreaksjon som gjer at ein kan søke fram rss strengen til NRK sendingar og sette inn i sin foretrukne podcast spelar.

• Innsiktsfullt 1
Pop skrev (4 timer siden):

Så du mener at NRK serverer time etter time med negativitet om trump? Time etter time med korona-skremsel og woke-hysteri? Og at dette har som mål å endre befolkningens holdninger da til trump, korona og woke? At det er en plan fra NRK som skal manipulere folket til å ha bestemte meninger?

Etter pandemien har jeg ikke sett så mye på NRKs nyhetsprogrammer, men den gangen var det såpass viktig å få med seg informasjon at jeg var nødt til å følger ekstra med på nyheter. Jada da var det var time etter time med skremselspropaganda, kritikk og oppdragelse rettet mot seerne. Korona-dødstallene ble presentert på en feilaktig og skremmende måte.

For det er definisjonen på propaganda, at man målbevisst går inn for å endre folket på nevnte måter og områder.

Ja og skremselspropagandaen under pandemien er et ganske tydelig eksempel.

Nei, jeg ser ikke helt at dette er NRKs mål. Jeg ser at nyheter stort sett prøver å få frem uttalelser, handlinger og holdninger som ikke er forventet, av personer på et nivå som har stor betydning for en befolkning både lokalt og/eller globalt.

Men hva om NRK blir brukt som et talerør for propaganda? NRK er kjøpt av myndighetene, men betalt av meg og deg.

Det er IKKE propaganda fordi noen snakker negativt om idolene dine. Eller gir oppmerksomhet til noe du synes skulle vært fjernet fra jordens overflate. Og å servert meg nyheter om at det er regn nå trenger jeg ikke, jeg kan se ut vinduet selv. Om noe derimot er overraskende, er det greit å fortelle meg det. Og NRK har i det minste journalistisk integritet.

Enig, men i noen saker bør dem balansere mer mellom positivt og negativt. Jeg er for eksempel ingen Trump-fan, men synes den ensidige Trump-negativiteten er vel overdrevent.

Nå er jeg også spent på hvilke nyhetsformidlere du vil anbefale.

Jeg anbefaler å gå inn på nettaviser og velg å lese de sakene du selv synes er viktige/interessante. Jeg synes faktisk NRK sin nettavis er bra fordi her mye variert og innhold i tillegg til at den er reklamefri og "gratis".

Vokteren skrev (3 timer siden):

Nyheter får jeg først og fremst fra tv fordi bilder sier mye mer enn ord.

Det billige konseptet «Dagsnytt 18 med radio på tv» zapper jeg derfor forbi

Jeg foretrekker vanligvis nyheter i tekst slik at jeg slipper å bli påvirket av formidlerens grufsete tonefall og nonverbale kommunikasjon.

tommyb skrev (9 timer siden):

Det er ikke nødvendigvis NRK som har endret seg. Spesielt når man trekker fram dekningen av Trump og Ukraina som områder man er kritisk til, tyder det på at man selv har blitt radikalisert. Kan være greit å være oppmerksom på, siden det vil se ut som det er resten av verden som har endret seg relativt sett fra eget synspunkt. 

Jeg tror heller ikke NRK har endret seg så veldig, men jeg tror det er svært uklokt å avfeie at innsikten dekningen av Trump gir ofte er mangelfull. Jeg har selv alltid vært mot Trump og ønsket motparten, men jeg synes ikke NRK gjør en særlig god jobb med å forklare meg hvorfor han velges og hvor ‘den andre siden’ trår feil. 

Så skal jeg være den første til å si meg enig i at en del ‘alternative medier’ og podcaster ofte har en dekning (eller ukritisk vinkling) som er til å skjære tenner av. Jeg tror likevel de ofte klarer å belyse synspunkter, perspektiver og realiteter NRK i mindre grad belyser. 

Jeg tror som nevnt NRK er nyhetskilden med mest fullstendig og objektiv dekning. Samtidig tror jeg vi lurer oss selv om vi avfeier at det ofte er en tydelig slagside. 

The Avatar skrev (5 timer siden):

...

No finnes det heldigvis alternativer via tredjepart tenester som NRSS som er ein liten protestreaksjon som gjer at ein kan søke fram rss strengen til NRK sendingar og sette inn i sin foretrukne podcast spelar.

Vet det, men det er veldig lite brukervennlig.  Kan legge inn rss-streng i Bluesound Node men det blir uten ikon og info om kanalen.  Veldig lite brukervennlig.

Noterer meg at svensker og dansker kke har problem med å la sine statskanaler være tilgjengelig på TuneIn.  Men som sagt til NRK betaler jeg lisens via skatteseddelen så da hadde jeg ønsket at de ikke ødela min og andres investering i enheter til 5000,-

Kommer vel av at miljøet i Norge er så lite at Cathinka Rondan fort vekk satser på Bauer Media eller P4 Gruppen som arbeidsgiver etter NRK.  Og styrehonorar i Norsk Radio gjør nok også at hun ikke er helt nøytral.

Hvorfor gidder NRK å bruke så mye ressurser bare for å kontrollere at noen tullete taxfree regler blir fulgt? Har NRK alt for mye respekt for myndighetene? Artikkelen inneholder jo ingen kritikk om disse reglene burde fjernes eller endres.

https://www.nrk.no/sorlandet/fri-flyt-i-fjordlines-taxfree-butikker---sjekker-ikke-hvor-mye-kundene-kjoper-1.17378071

1 hour ago, Vokteren said:

Helt uenig.
Formatet er altfor smalt, uten understøttende bilder og med begrensende tidspress.
Minner mest om en billig podcast produsert på gutterommet….

Som noen har påpekt før: dette er et RADIOprogram (som også vises på skjermen).

Det har hendt at gjestene trekker opp et eller annet i diskusjonen for å vise det til meddebattantene som argumentstøtte. Da påpekes dette av programlederen.

Og hvilke debattprogrammer har IKKE tidspress?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
PosteMonopolet skrev (11 timer siden):

Hvorfor gidder NRK å bruke så mye ressurser bare for å kontrollere at noen tullete taxfree regler blir fulgt? Har NRK alt for mye respekt for myndighetene? Artikkelen inneholder jo ingen kritikk om disse reglene burde fjernes eller endres.

https://www.nrk.no/sorlandet/fri-flyt-i-fjordlines-taxfree-butikker---sjekker-ikke-hvor-mye-kundene-kjoper-1.17378071

Små nyheiter er nyheiter det også, det å avdekke lovbrot eller påpeike misbruk av ordningar ligg godt innafor det den frie pressen skal drive med.
Denne konkrete saka er likevel forholdsvis stor sidan ein her avdekker systematisk brot på regelverket.

NRK kan sjølvsagt heilt fint skrive om kriminalitet utan å bruke spalteplass på å argumentere for endring eller fjerning av lovene, vanlege artiklar om voldsforbrytelser inneheld heller ikkje kritikk på at vi har lover som forbyr knivstikking, og at disse reglane burde vært fjerna eller endra. Ei heller argumenteres det for at 70 km/t er heilt feil fartsgrense i ein artikkel om at politiet har hatt fartskontroll og skrevet ut nokre forenkla forelegg.

Det politiske fleirtalet i Norge er einige i at vi skal ha slike reglar til tross for litt ulike meiningar om detaljane, det er derfor heilt greit at pressen ikkje bruker tid på å snakke mot viljen til fleirtalet.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
PosteMonopolet skrev (12 timer siden):

Dette er poenget. Som nøytral part skal NRK rapportere om det som faktisk skjer.
Dersom NRK skal ha en mening om reglene, komme med kritikk eller annet så er de jo ikke nøytral.

Desverre er media stadig fullere av slike "meninger" eller "kommentarer" om hva man burde. Før var dette forbehold "leder" spalten, men nå har jo de fleste avisene flere slike synsere og menere.

• Liker 5
  • Hjerte 1
2 hours ago, Zepticon said:

Dette er poenget. Som nøytral part skal NRK rapportere om det som faktisk skjer.
Dersom NRK skal ha en mening om reglene, komme med kritikk eller annet så er de jo ikke nøytral.

Så kan man jo spørre seg om NRK klarer å forholde seg nøytrale mot den samme staten som sørger for at kanalen i det hele tatt eksisterer. Personlig mener jeg at det er litt interessekonflikt ute og går, spesielt siden kanalen også er tvangsfinansiert og ikke mulig å velge bort.

3 minutes ago, Wheeljack said:

Så kan man jo spørre seg om NRK klarer å forholde seg nøytrale mot den samme staten som sørger for at kanalen i det hele tatt eksisterer. Personlig mener jeg at det er litt interessekonflikt ute og går, spesielt siden kanalen også er tvangsfinansiert og ikke mulig å velge bort.

De har ikke hatt noen problemer med å være kritiske til staten/fylkene/kommunene de siste 50 årene, så ser ikke helt hvorfor det skulle bli ett problem nå. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Wheeljack skrev (6 timer siden):

Mye mindre interessekonflikt en medier eiet av store konsern som vil tjene mest mulig penger.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...