DrAlban3000 Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Gavekort skrev (På 26.5.2025 den 9.20): Det er industri, som snytt ut av ordboka. Fordi datasentre må prosessere mye informasjon. Det er ingenting "bare" med å prosessere data. Ønsker du ikke datasenter så ønsker du ikke diskusjon.no f.eks. At datasenter tar mer plass i samfunnet er en direkte konsekvens av vår standard til dataprosessering i hverdagen. Men det er bedre om de lager ostehøvler eller redningsvester med denne strømmen for svingende. 1
Zepticon Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Hvorfor skal vi selge strøm til Google for 30øre/kWh og få bare det for pengene, når vi heller kan selge den til Hydro, få 1000 arbeidsplasser og en fortjeneste på 5kr/kWh for å videreforeldle energien om til Aluminium? 4 1
Gavekort Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Morromann skrev (6 timer siden): Her er det ikke snakk om norsk industri. Strømmen til datasentrene er ikke ment å brukes i Norge så dette er ren parasitt- og snyltervirksomhet som norske husholdninger må betale skjorta for. På krasse beskrivelser som parasitter og snyltere så forventer jeg solide kilder. Mannen med ljåen skrev (1 time siden): Vi trenger ikke et uendelig antall datasentre. Skatteetaten og bankene har allerede server. TikTok kan ha server i et annet land som ikke har strømkrise. Har du blitt en ekspert på IT infrastruktur nå? DrAlban3000 skrev (1 time siden): Men det er bedre om de lager ostehøvler eller redningsvester med denne strømmen for svingende. Fordi? Nasjonalromantikk? 2
OJ Doe Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Å være "selvforsynt" med datasenter er vel noe vi må regne med. Spørsmålet er vel hvorfor vi skal prioritere å bruke vår energi på å være datasenter for flere, når det gir liten samfunnsøkonomisk nytte kontra annen industri. Strømmen vi produserer i Norge bør være til størst mulig nytte for våre innbyggere som et grunnleggende prinsipp. 1
aklla Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Hvorfor har ikke industrien allerede strømmet hit for mange år siden? Vi hadde veldig billig strøm for noen år siden, alikevel må jeg si at vel det er mer industri som har flagget ut enn inn.. Hvilken samfunnsøkonomisk nyttig industri er det som ønsker å etablere seg her, men som blir forhindret av datasentere? 3
Kahuna Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai OJ Doe skrev (7 minutter siden): Strømmen vi produserer i Norge bør være til størst mulig nytte for våre innbyggere som et grunnleggende prinsipp. Du står i en lei spagat her, du prøve å være både kommunist og kapitalist på en gang. 1
obygda Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai OJ Doe skrev (9 minutter siden): Å være "selvforsynt" med datasenter er vel noe vi må regne med. Spørsmålet er vel hvorfor vi skal prioritere å bruke vår energi på å være datasenter for flere, når det gir liten samfunnsøkonomisk nytte kontra annen industri. Strømmen vi produserer i Norge bør være til størst mulig nytte for våre innbyggere som et grunnleggende prinsipp. Datasenter er idioti da 80% av kapasiteten vil bli brukt til underholdning og annet man finner på sosiale medier. Til og med på mobilen kommer det nå autosvar fra bot'er som gemini eller copilot som brenner av energi uten å tilføre noe nytt av verdi. 1
agvg Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Men en ting er sterkt kritikkverdig når det kommer til datasentrene, mange utnytter ikke all den varmeenergien som disse avgir. 3 1
obygda Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai agvg skrev (9 minutter siden): Men en ting er sterkt kritikkverdig når det kommer til datasentrene, mange utnytter ikke all den varmeenergien som disse avgir. Og datasentere brukes i hovedsak ikke til samfunnsøkonomisk nytte..men underholdning. Det er jo dette som fremstår som galskap. Jeg har heller ikke bedt om at mine spørringer mot google skal innom en AI teknologi for å genere ett svar. Det er f.eks total meningsløst at gemini skal brukes for å generere et sammendrag fra en google spørring..det brenner bare bort masse energi som for mange brukere ikke har noen større verdi 1
barfoo Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai 6 minutes ago, obygda said: Og datasentere brukes i hovedsak ikke til samfunnsøkonomisk nytte..men underholdning. Det er jo dette som fremstår som galskap Forsåvidt veldig interessant tema - men har du belegg for at det hovudsakleg ikkje er nytte, altså næringsverksemd? (Dette er ikkje kverulering e.l., bare oppriktig nysjerrig på om det er gode tall på fordelinga)
obygda Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai barfoo skrev (2 minutter siden): Forsåvidt veldig interessant tema - men har du belegg for at det hovudsakleg ikkje er nytte, altså næringsverksemd? (Dette er ikkje kverulering e.l., bare oppriktig nysjerrig på om det er gode tall på fordelinga) Jeg bruker AI i jobbsammenheng,vi har fått egne lisenser og system fra Microsoft,copilot. De fleste brukere her,selv i jobbsammenheng,misbruker AI til bare tull og vås eller enkle ting som de i realiteten ikke trenger AI til. F.eks er AI en del av Microsoft 365 der copilot skal fungere som en assistent. Min erfaring er at den gjør banale enkle oppgaver som en godt utdannet person gjør mye bedre. Dessuten lærer de ansatte ingenting ved å la copilot generere ut noe for dem. F.eks ser jeg folk har laget noe autogenerert kode som de ikke aner hvordan fungerer og derfor ikke klarer å vedlikeholde uten å ty til AI igjen Det er det ene. Det andre er at jeg selv merker at AI genererer svar til meg via f.eks google søk fra mobil. Det eneste som gjøres der å generere ett sammendrag fra google spørringen. Det gir meg ingen merverdi,men brenner bort energi i prossesen. Jeg er for AI,men jeg ser at den også fordummer og brenner bort energi...og at AI "misbrukes" for mye til selv banale ting. Jeg tror den store bruken av AI vil være til underholdning..og det byr meg imot å se energi blir brukt opp på dette 1
barfoo Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai 2 minutes ago, obygda said: Jeg bruker AI i jobbsammenheng,vi har fått egne lisenser og system fra Microsoft,copilot. De fleste brukere her,selv i jobbsammenheng,misbruker AI til bare tull og vås eller enkle ting som de i realiteten ikke trenger AI til. Jepp, AI er hype - men datasenter er meir enn det. Det er maskinlæring (ikkje LLM, men meir spissa modeller), lagring, prosessering etc. Breakdown av type bruk ville vore interessant for å kunne sei noko om nytteverdien. F.eks. maskinlæring kan gi veldig store nytteverdier.
torbjornen Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Kahuna skrev (5 timer siden): Når førsteposten snakker om 'new world order' gir det et hint om hvor det bærer hen. Men er ikkje dette også eit reelt problem? Ein veit at Kina ynskjer å kontrollere befolkninga. I USA drøymer Trump-administrasjonen om liknande ting, noko som m.a. gjer det farleg for studentar å ytre seg. I land med autoritære styresett er AI og ansiktsgjenkjenning nyttige verkty for å få dette til. 2
fredrik2 Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Data center er noe vi har och kommer trenge i framtiden. Er mye der som också är produktivt. Har ingen peiling på hur många center som trengs för norska behov men jag er skeptisk till att satsa på datacenter för en massa andra länder hvis det skulle vara tillfälle. Vi får nog inte ut så mye av vannkraften hvis den brukes för andra länders data. Men data center och batteri fabriker och liknande i Norge var vel intressant då man hade billig grön energi. Nu är inte energin lika billig längre jämfört med andra länder och intresset borde gå ned. 2
HF- Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai 86,1 TWh til datasenter er absurd mykje, og kraftbruken vil auke også pga elektrifisering av sokkelen og gassanlegget på Melkøya 2
obygda Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai barfoo skrev (3 timer siden): Jepp, AI er hype - men datasenter er meir enn det. Det er maskinlæring (ikkje LLM, men meir spissa modeller), lagring, prosessering etc. Breakdown av type bruk ville vore interessant for å kunne sei noko om nytteverdien. F.eks. maskinlæring kan gi veldig store nytteverdier. Ja,AI er definitivt nyttig..men jeg ser som sagt at der det vokser er mhp underholdning. Vi trenger ikke flere Tik Tok eller flere AI Tik Tok varianter..
aklla Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai AI som underholdning er også veldig god trening for AI og teamene bak. Det er ikke bortkastet, men god lærdom man ikke kan reprodusere i en lab. AI og teamene bak er nok ganske avhengige av alt "tullet" folk finner på også.. I sin barndom var også internett mye tull og en hype. Mange mente det var en forbigående greie.. 2
liquidsquid Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor de bygger datasentrene i Skien (Google) og Hamar (TikTok). Hadde det ikke vært mye bedre å bare bygge datasentrene innerst i en Vestlandsfjord, så kan man bruke energien der den allerede er? 2
torbjornen Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai aklla skrev (50 minutter siden): AI som underholdning er også veldig god trening for AI og teamene bak. Det er ikke bortkastet, men god lærdom man ikke kan reprodusere i en lab. AI og teamene bak er nok ganske avhengige av alt "tullet" folk finner på også.. I sin barndom var også internett mye tull og en hype. Mange mente det var en forbigående greie.. Nrk hadde nyleg ei sak om akkurat dette: https://www.nrk.no/direkte/xl/slik-har-internett-endret-seg-1.17366985
torbjornen Skrevet 27. mai Skrevet 27. mai liquidsquid skrev (38 minutter siden): Det jeg ikke helt skjønner er hvorfor de bygger datasentrene i Skien (Google) og Hamar (TikTok). Hadde det ikke vært mye bedre å bare bygge datasentrene innerst i en Vestlandsfjord, så kan man bruke energien der den allerede er? Tapet gjennom kraftlinjene er vel ikkje så stort. Det vil difor vere mykje betre å plassere datasentra i- eller nær byar og tettstader, slik at ein kan bruke overskotsvarmen til noko fornuftig. Men dette krev at ein har både nok straum og nok nett til å frakte straumen. Bygging av kraftlinjer fører gjerne til protestar mot øydeleggjing av natur. Det er elles ei gåte for meg at Statsforvaltaren set ned foten for skånsame vasskraftutbyggingar, samstundes som det er meir eller mindre fritt fram for vindkraft som etter mi meining er mykje verre med tanke på øydeleggjing av natur. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå