aklla Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden JK22 skrev (4 timer siden): Dette er slutten på den amerikanske eneplassen blant industrinasjonene i det globale markedet. Kom innom noe her, det er angivelig veldig mange innen helsevesenet som jobber med H-1B. Det er også stor mangel på helsepersonell, jeg har sett estimat som sier de mangler ca rundt 500 000 helsepersonell. Jeg har ikke klart å finne noe tall på hvor mange helsepersonell som har H-1B visum, så er det angivelig veldig mange i de lavere betalte områdene innen helse. Helsearbeidere kan ikke bare plukkes opp fra gaten og det er neppe ett betydelig antall helsepersonell som går arbeidsledige fordi det ikke finnes jobber, altså vil mangelen bare bli større. Nok ett slag for helsevesenet i USA, som vel allerede er minimum i knestående allerede.. 3 2
jallajall Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 1 hour ago, aklla said: Kom innom noe her, det er angivelig veldig mange innen helsevesenet som jobber med H-1B. Det er også stor mangel på helsepersonell, jeg har sett estimat som sier de mangler ca rundt 500 000 helsepersonell. Jeg har ikke klart å finne noe tall på hvor mange helsepersonell som har H-1B visum, så er det angivelig veldig mange i de lavere betalte områdene innen helse. Helsearbeidere kan ikke bare plukkes opp fra gaten og det er neppe ett betydelig antall helsepersonell som går arbeidsledige fordi det ikke finnes jobber, altså vil mangelen bare bli større. Nok ett slag for helsevesenet i USA, som vel allerede er minimum i knestående allerede.. Er anslått at det er ca 14-18.000 helsearbeidere på H1-B, leste jeg for litt siden. Flesteparten er leger, og omtrent kanskje 30-40% av disse igjen er personer som er utdannet i hjemlandet/andre land og velger å fullføre praksisperioden i USA. Rundt 65% av H1-B visas i dag er for IT-relaterte yrker. Tror det er 585-600,000 H1-B arbeidere på H1-B visa i dag, ca 375,000 av disse kommer fra India og Kina. California ser ut til å sysselsette ca 25% av de som er i USA på H1-B visa. https://h1bdata.info/topcompanies.php https://h1bgrader.com/blog/20-percent-less-h1b-jobs-compared-to-fy-2022-us-dol-q2-fy-2024-data-analysis/ 1
obygda Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden En analyse jeg deler : https://www.vg.no/nyheter/i/73bKz9/donald-trump-retrett-fra-diplomati-fremmedgjoer-sine-allierte America first styrer mot America last...Slik går det når man gir roret til en dust 6 2
Snikpellik Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Snikpellik skrev (På 18.9.2025 den 19.21): Trump får for lite skryt for at han fikk til fred mellom Aberbaijan og Albania. Trump får også for lite skryt for at han fikk til fred mellom Kambodsja og Armenia. 2 1
The Very End Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden 30 minutes ago, Snikpellik said: Trump får også for lite skryt for at han fikk til fred mellom Kambodsja og Armenia. Sitter og ser på det du skriver, men vet ikke om du mener det humoristisk eller seriøst? Hvis sistnevnte, mulighet for å forklare hvorfor?
Snikpellik Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden The Very End skrev (Akkurat nå): Sitter og ser på det du skriver, men vet ikke om du mener det humoristisk eller seriøst? Hvis sistnevnte, mulighet for å forklare hvorfor? Trump hevdet i natt at han sørget for fred mellom Kambodsja og Armenia. Noen dager tilbake hevdet han det samme om «Aberbaijan» og Albania. Han mener Aserbajdsjan og Armenia, men ser ikke ut til å klare å få dette riktig. 3
Boing_80 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden (endret) Snikpellik skrev (18 minutter siden): Trump hevdet i natt at han sørget for fred mellom Kambodsja og Armenia. Noen dager tilbake hevdet han det samme om «Aberbaijan» og Albania. Han mener Aserbajdsjan og Armenia, men ser ikke ut til å klare å få dette riktig. Enten er det at han er kognitivt svekket eller at han bare gir faen. Eventuelt begge deler. Men så har vel ikke geografi kunnskapene til amerikanere flest vært de beste heller. Endret 3 timer siden av Boing_80 3
obygda Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Boing_80 skrev (19 minutter siden): Enten er det at han er kognitivt svekket eller at han bare gir faen. Eventuelt begge deler. Men så har vel ikke geografi kunnskapene til amerikanere flest vært de beste heller. Trump er i ferd med å miste de kognitive evnene...Han er i ferd med å bli dement......... 4
Mannen med ljåen Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden En dement president? Noe sånt hadde aldri skjedd under Demokratene. 2
The Very End Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden (endret) 15 minutes ago, Mannen med ljåen said: En dement president? Noe sånt hadde aldri skjedd under Demokratene. Kan ikke du ta dine whatabouts og kjøre de opp i kaviarstjerna di? Hva som eventuelt kunne vært er irrelevant, hva som skjer nå er det vi diskuterer. Og om så Bieden var en senil sviske før han tapte valget, er han uendelig mye mer oppegående enn det oransje rasshølet og støttespillerne hans (og særlig de fascistiske klovnene i det republikanske parti som mangler ryggrad til å stå opp mot det som nå skjer). Endret 2 timer siden av The Very End 6 2
Jotun Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mannen med ljåen skrev (43 minutter siden): En dement president? Noe sånt hadde aldri skjedd under Demokratene. Vel... Demokratene innsåg hvertfall at dette ikke var bra og gjorde grep. Tror du republikanerne gjør det samme? 6
Mannen med ljåen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Demokratene ventet til det var for sent, og uten primærvalg kronet de Harris som allerede var upopulær, splittende og inkompetent som sin presidentkandidat. De tok for gitt at afro-amerikanere og latinx er mangfold, og derfor woke og vil stemme på henne. Men mange av dem er faktisk konservative. Ei skikkelig suppe der de ble lurt av sitt eget ekkokammer. Jeg vet ikke hvor langt republikanerne går. Trump har mye å rydde opp i etter Biden, men lager selv mye kaos. Godt mulig hans innerste sirkel er enig med ham i disse grepene, og visepresidenten vil fortsette i samme spor om Trump trekker seg. Ideelt sett hadde ikke Demokratene blitt så aktivistiske at folk var nødt til å stemme Trump.
Red Frostraven Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden): Jeg vet ikke hvor langt republikanerne går. Trump har mye å rydde opp i etter Biden ...hva da -- og i følge hvilke kilder er det problemer etter Biden, som ikke er etterslep fra Trump sin første periode..? Mannen med ljåen skrev (5 minutter siden): Harris som allerede var upopulær, splittende og inkompetent som sin presidentkandidat ...på hvilke områder er Harris sammenlignbart inkompetent med Trump..? Altså. Hun er bedre enn Trump på hver eneste målestokk for enhver form for kunnskap og enhver ferdighet som er relevant. 4
xRun Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Red Frostraven skrev (1 minutt siden): Hun er bedre enn Trump på hver eneste målestokk for enhver form for kunnskap og enhver ferdighet som er relevant. Nåja. Husk at ingen vet mer om kunnskaper, målestokker og ferdigheter enn Trump. 2 3
Mannen med ljåen Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg savner en tid da politikere fremstod som kompetente, selv om man ikke var enig med dem i alt. Nå er det sirkus. Harris og Trump er pest og kolera. Trump måtte for eksempel roe ned kjønnspolitikken. Greit at transpersoner har menneskerettigheter som alle andre, men det inkluderer ikke å delta i kvinneidrett, skifte i kvinnegarderoben og angripe alle som er skeptiske, selv om man har snopp og har gjennomgått mannlig pubertet. Overdreven bruk av hormonblokkering og kjønnsskifte for barn uten å ha vurdert andre muligheter (mye kjønnsforvirring går over i puberteten), og ukontrollert masseinnvandring. Mulig Harris er flinkere enn Trump til å rydde opp i dette kaoset. Hun tapte valget, så det får vi aldri vite. Men basert på hennes meritter som Bidens visepresident, har jeg mine tvil. 1
jjkoggan Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden jallajall skrev (4 timer siden): Alle skal få. Alle skal få sjansen til å bli statsborgere 1
Tussi Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden jjkoggan skrev (3 minutter siden): Alle skal få sjansen til å bli statsborgere Selv i Norge er det en ekstrem tanke at alle ulovlige innvandrere skal få lov å bli og i tillegg bli statsborgere.
jallajall Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Bernie klager på H1B misbruk. Endret 1 time siden av jallajall
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå