Gå til innhold

Hva feiler det Finn?


Anbefalte innlegg

frohmage skrev (56 minutter siden):

Har du et bedre forslag til hvordan de kan få en slutt på all svindelen med småbeløp?

Det er vel kjøpers ansvar å sørge for å ikke bli svindlet. Dessuten trenger man ikke bankid til å følge opp annonseringsregler med mer.

 

joandreas skrev (1 time siden):

Finn er nok bare blitt lei airpods svindlere. ser nesten ikke en seriøs annonse på de søkene. legg ut på facebook marketplace visst irriterer deg. er en grunn til de moderer siden.

(folk har etter 2022 omtrent sluttet med vippse på forskudd)

 

 

Om dette stemmer virker jo heller ikke tiltakene deres. Så de rigide reglene er bare å skrote uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (6 timer siden):

Etter å ha vært kunde hos Finn i mange år med 100% seriøse annonser ber de nå om verifisering med bankid. Det står ikke noe om at man må ha bankid i vilkårene og de oppgir ingen begrunnelse for avslag på annonse for salg av for eksempel en chromecast.

Har de lov til denne type trakassering?

Når jeg får utskrift iht. datalagringsdirektivet er det uforståelig og ufullstendige data som blir gitt i rapporten som Finn publiserer til meg. Er det ment å være så dårlig?

Det var høsten 2015 som finn.no tok i bruk BankID for å la brukerne verifisere sin identitet. Dette hindrer ikke svindel, men det gjør i alle fall mulighetene for å hindre at samme person bare fortsetter å svindle. Det gjør også mulig etterforskning mye bedre hvis det blir aktuelt.

Det er selvsagt frivillig å bruke finn.no, og hvis du finner det problematisk så får du bare droppe å bruke tjenesten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
6 hours ago, Trulss said:

Etter å ha vært kunde hos Finn i mange år med 100% seriøse annonser ber de nå om verifisering med bankid. Det står ikke noe om at man må ha bankid i vilkårene og de oppgir ingen begrunnelse for avslag på annonse for salg av for eksempel en chromecast.

Har de lov til denne type trakassering?

Når jeg får utskrift iht. datalagringsdirektivet er det uforståelig og ufullstendige data som blir gitt i rapporten som Finn publiserer til meg. Er det ment å være så dårlig?

Endelig noen som stiller noen kritiske spørsmål til det Finn.no driver med! Kjempebra! Applaus. Det som gjør dette med stadig mer omfattende krav til "verifisering" med "Bank ID" problematisk og betenkelig, for å si det mildt, er at dette utgjør en del av et mye større og heller urovekkende bilde, dvs. en stadig mer omfattende digitalisering og registrering og lagring og analysing og korrelering av informasjon, inkludert privat informasjon, noe som igjen skaper tidligere uante muligheter for overvåkning, kontroll, maktmisbruk og manipulering.

"Bank ID" er egentlig ikke kun det lengre, men noe a la et digitalt pass, som er i ferd med å bli påkrevet for nesten alle interaksjoner med samfunn, myndigheter og Internett (og husker vi alt snakket om "vaksinepass"?). Videre vet også vi som har fulgt med litt på hva som foregår ute i verden at det eksisterer en agenda for en altomfattende registrering og analysing av folks forbruk og liv, via individuelle CO2-kvoter og CO2-regnskap, osv.

Både Finn.no og Klarna og visse kort-selskaper har allerede begynt å innføre det sistnevnte, på en veldig forsiktig, sonderende måte, ved at de oppfordrer folk å se på hvor mye CO2 de visstnok har brukt eller spart, dvs. hvor "flinke" de har vært, osv.

Alt dette, sett i sammenheng, og i sammenheng med påstandene om "klimakrise", og med eksistensen til helt orwelliske digigtale systemer for "social credit ratings" alt nå i land som Kina, og diverse uttaelser fra WEF, og de digitale valutanene som er i kjømda, bør få varselbjellene til å ringe selv i hodene til dem som har nissalua godt trukket ned over ørene. Bank ID er allerede forberedt for såkalt biometri, noe som alene vekker assosiasjoner til det som foregår i Kina, og som det er snakk om å innføre i flere vestlige land.

Det er ikke vanskelig å finne omfattende og seriøs info om dette på nett. Men en stor del av befolkningen her til lands er dessverre utrolig naiv og godtroende, selv nå, når et hav av muligheter til å bli litt klokere ligger rett ved fingerspissene, bokstavelig talt. Mange "freaker ut" ved de minste tegn til ekte individualitet og selvstendig tenkning blant andre, og sluker samtidig rått alt som kommer fra myndighetene og medieselvskapene. Sånt er det også mye av i andre land, naturligvis, kan det kan virke som det er en ekstra stor tendens til flokkmentalitet, og et særlig stort fravær av kritiske røster med innflytelse, her mellom bakkar og berg.

Jeg skriver for øvrig dette som en som har vært på Finn.no i veldig mange år, nesten siden starten, og som har solgt og kjøpt en drøss med ulike ting der. Min erfaring var i alle år, inntil nylig, at Finn fungerte utmerket. Jeg har aldri opplevd svindel eller andre problemer. Men så, rundt 2020 eller deromkring, hvis jeg husker riktig, begynte disse helt nye oppfordringene til å "verifisere" profilen å dukke opp. Dette selv om jeg hadde brukt Finn uten kritikk fra noen i mange, mange år, og hadde flere topp omtaler. Omtrent på samme tid begynte CO2-regnskapet og det lille løv-symbolet å vise seg (sistnevnte virker på meg som noe av en spøk, siden alt løv og all grønn vegetasjon er avhengig av ganske høye konsentrasjoner av nettopp CO2, for god fotosyntese).

Nå sier Finn sin Kundeservice, som jeg flere ganger har vært i kontakt med, at absolutt alle, både nye og gamle brukere, vil få krav om å verifisere seg med Bank ID i løpet av ganske kort tid. Man vil med andre ord ikke en gang kunne sende meldinger uten å være "verifisert". Slik er det alt for helt nye profiler. Dette skaper enorme muligheter for innsamling av info om folks privatliv. Nå har vi ennå Datatilsynet her i Norge, men ...

 

Endret av Dikedis
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dikedis said:

nesten alle interaksjoner med samfunn, myndigheter og Internett

Det er nødvendig for de interaksjoner hvor man må vite hvem du er. At det skal være nødvendig for nesten alle interaksjoner med samfunn og internett er jo.. ikke riktig. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trulss skrev (På 10.5.2024 den 2:13 PM):

Etter å ha vært kunde hos Finn i mange år med 100% seriøse annonser ber de nå om verifisering med bankid. Det står ikke noe om at man må ha bankid i vilkårene og de oppgir ingen begrunnelse for avslag på annonse for salg av for eksempel en chromecast.

Har de lov til denne type trakassering?

Når jeg får utskrift iht. datalagringsdirektivet er det uforståelig og ufullstendige data som blir gitt i rapporten som Finn publiserer til meg. Er det ment å være så dårlig?

Det er jo ganske åpenbart. Når man må identifisere seg på Finn, så betyr det at 1:1 av kontoer som selger noe der har bekreftet sin identitet. Det gjør at når noen svindler, så har Finn tilgang til full personalia på vedkommende som har gjennomført dette.

Det hindrer ikke svindel, men det reduserer selvfølgelig totalt antall svindler. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er bra det er ID verifikasjon på finn.  

Jeg vil tippe de fleste kjenner noen som har blitt svindlet på finn. Så trakassering nei, men  trasig man  må ha fullt navn på finn på selve annonsen da det blir mange som oppsøker bare fordi de er nysgjerrige  som td folk i nabolaget.

Og  det er negativt at finn sletter og utestenger bruker før man får gått videre med saken i tilfelle svindel. Er lite enkelt å gå videre med saken da

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (23 timer siden):

Gode tilbakemeldinger og antall år på Finn ser jeg også på.

For en del år siden var det en som kjøpte en brukt Samsung mobil på Finn. Brukeren var ikke verifisert og navnet var Galaxy, selger sendte en pakke smør 😂

Hvis det var under smørkrisa kan det hende det var et godt kjøp alikevel

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er klart at det ikke foreligger svindel eller behov for bankid når varen hentes hjemme hos noen og man i tillegg betaler med Vipps. I slike tilfeller er bankid langt fra nødvendig og den er til hinder for veldig mange som av ulike årsaker ikke har bankid eller vil ha separate finn-kontoer. Annonsekontrollen hos Finn bør gå noen runder med seg selv.

Lenke til kommentar
On 10.5.2024 at 3:29 PM, BIGG said:

Hva er egentlig trakassering her??

Ikke alle har eller kan ha BankID. BankID er en privat tjeneste som krever norsk pass og et kundeforhold i en norsk bank.

Finn.no er i en monopolsituasjon, og stenger f.eks ute fremmedarbeidere, flyktninger og asylsøkere og andre uten norsk pass fra bruktmarkedet i Norge.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Trulss skrev (3 timer siden):

Det er klart at det ikke foreligger svindel eller behov for bankid når varen hentes hjemme hos noen og man i tillegg betaler med Vipps. I slike tilfeller er bankid langt fra nødvendig og den er til hinder for veldig mange som av ulike årsaker ikke har bankid eller vil ha separate finn-kontoer. Annonsekontrollen hos Finn bør gå noen runder med seg selv.

Og de fleste som ikke vill bruke bankid på finn er kjeltringer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
likferd skrev (2 minutter siden):

Ikke alle har eller kan ha BankID. BankID er en privat tjeneste som krever norsk pass.

Finn.no er i en monopolsituasjon, og stenger f.eks ute fremmedarbeidere, flyktninger og asylsøkere og andre uten norsk pass fra bruktmarkedet i Norge.

Jeg har vært i kontakt med folk som hverken har norsk pass eller norsk d-nummer via finn sin meldigstjeneste, så de får det åpenbart til på et eller annet vis.

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (4 minutter siden):

Og de fleste som ikke vill bruke bankid på finn er kjeltringer.

Jeg forstår @Trulss sitt innlegg. Det hjelper ikke akkurat på situasjonen når du svartmaler og slår alle over en kam. Det burde være helt greit å utføre handler uten bankID, med trygg betaling på stedet (vipps eller kontant) og overlevering av vare samtidig.

Schipsted sitt bruktmarked er langt i fra ideelt selv om det er dominerende. Det er viktig å ikke forveksle de to for hvis man tror det er ideelt så sier man jo indirekte at det ikke finnes forbedringspotensiale eller muligheter for konkurrenter. Det gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...