Gå til innhold

Kan det japanske samfunnet og demokrati fungere i vesten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke at det japanske samfunnet er noe vi skal emulere. For mye grums der, ser veldig fint ut utenfra.

Er det en ting jeg har sett derifra som vi burde ta til oss så er det å lære barna ansvar, tenker da på at elevene må rydde og vaske klasserommet og lignende. Tror det kan lære ansvar og konsekvenser, samt samhold.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Disiplin og folkeskikk er bra uansett styreform.

Demokrati vil aldri fungere eller være moralsk riktig med mindre de som får viljen sin kompenserer økonomisk eller på annen måte til de som ikke får den. Eksempel. Hvis 60% av befolkningen får den firefelts veien de ønsker må de betale bompengene for alle de som ikke ønsket den.

Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (1 time siden):

Høflighet, god arbeidsmoral, renslighet, lite kriminalitet, lite støy generelt sett. Såvidt jeg vet så er Japan et demokrati. Så kan denne type demokrati fungere hos oss?

Hva mener du er forskjellen fra Norge her ? Vi har jo alle disse kvalitetene ? 

Både Japan og Norge har ett konstitusjonelt monarki så ja det funker i Norge. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nordmenn er ikke høflige, med mindre det er de to sekundene der de skal ta Kongen i hånda eller hjelpsomme. Renslige er de heller ikke, all slags søppel og skrot slippes der folk står, det spyttes, kastes sneiper, tyggegummisamlinga er klistret på underlaget.

Nordmenn flest er ikke bra mennesker. Vi liker å tro det, men det betyr ikke at det stemmer.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (9 minutter siden):

Nordmenn er ikke høflige, med mindre det er de to sekundene der de skal ta Kongen i hånda eller hjelpsomme. Renslige er de heller ikke, all slags søppel og skrot slippes der folk står, det spyttes, kastes sneiper, tyggegummisamlinga er klistret på underlaget.

Spørs hvem du sammenligner med. Nordmenn er ikke like høflige og renslige som japanere (det er det vel ingen som er), men er ganske mye høfligere og rensligere enn en del andre kulturer. Var nylig på Balkan og der fløt søppelet nedover skråningene. I Marokko kunne ikke eksen min gå uten å bli plystret på og stirret ned av uhøflige menn.

Så dette varierer. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, ForTheEmperor said:

Høflighet, god arbeidsmoral, renslighet, lite kriminalitet, lite støy generelt sett. Såvidt jeg vet så er Japan et demokrati. Så kan denne type demokrati fungere hos oss?

Det du beskriver er et resultat av japansk kultur. Det demokratiske systemet er kopiert fra vesten og det er ikke noe spesielt ved det som gir høflighet og arbeidsmoral. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Feynman said:

Det du beskriver er et resultat av japansk kultur. Det demokratiske systemet er kopiert fra vesten og det er ikke noe spesielt ved det som gir høflighet og arbeidsmoral. 

Det er riktig at Japans demokratiske system er delevis kopiert fra Vesten, men deres samfunn er ikke en kopi og har unike egenskaper som vi kan adoptere hvis vi ønsker å bli mer som Japan.

Japan har et helt annet rettssystem enn det vi har i Norge. De har en domfellelsesrate på over 99%, og for å unngå dom må man samarbeide med politiet før saken går til retten. Dette gjør det enklere for Japan å straffe kriminelle, men det fører også til at flere blir straffet for handlinger de ikke har begått. Vi har et lignende system i Norge for barnevernet, hvor de vinner frem i 9 av 10 saker, med lignende konsekvenser. Det er et svært effektivt organ som kan straffe foreldre som ikke tar vare på sine barn, men det har også ført til mange demonstrasjoner mot barnevernet på grunn av feilaktige vurderinger.

Japan har også et helt annet skolesystem enn det vi har i Norge. Japan har et strengere skolesystem der det forventes at elevene fokuserer på læring, følger instruksjoner, og deltar i rydding. Skolesystemet i Japan bidrar til at unge voksne utvikler bedre verdier, noe som resulterer i mindre problemer.

I tillegg har Japan nabolagsforeninger som bidrar til å opprettholde god oppførsel blant innbyggerne. Selv om vi har lignende ordninger i Norge, så har de ofte ikke mulighet til å eskalere videre om personen ikke lytter.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Japan har også et helt annet skolesystem enn det vi har i Norge. Japan har et strengere skolesystem der det forventes at elevene fokuserer på læring, følger instruksjoner, og deltar i rydding. Skolesystemet i Japan bidrar til at unge voksne utvikler bedre verdier, noe som resulterer i mindre problemer.

Mener å ha lest at Japan også har høyeste selvmordsrate i hele verden blant 15-24 åringer, en skole som fokuserer voldsomt på memorisering og ekstremt lite på kreativitet, i tillegg blir de visstnok nærmest hjernevasket og enhver form for selvtillit er ikke godt mottatt, det er nesten militært, bryter de ned for å bygge de opp igjen, det er også en haug med sære regler som jeg ikke er sikker på om faktisk er sanne for de er så syke, og alt det for en åttende plass på verdensrankingen, der Norge er på niende, ja jeg skal ikke si noe så altfor bombastisk for internetten skal en ikke tro 100% på, men høres egentlig ikke bra ut, vi burde se mer mot den finske skolen spør du meg. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, skaftetryne32 said:

Mener å ha lest at Japan også har høyeste selvmordsrate i hele verden blant 15-24 åringer, en skole som fokuserer voldsomt på memorisering og ekstremt lite på kreativitet, i tillegg blir de visstnok nærmest hjernevasket og enhver form for selvtillit er ikke godt mottatt, det er nesten militært, bryter de ned for å bygge de opp igjen, det er også en haug med sære regler som jeg ikke er sikker på om faktisk er sanne for de er så syke, og alt det for en åttende plass på verdensrankingen, der Norge er på niende, ja jeg skal ikke si noe så altfor bombastisk for internetten skal en ikke tro 100% på, men høres egentlig ikke bra ut, vi burde se mer mot den finske skolen spør du meg. 

Jeg har sett folk hevde at Japan har verdens høyeste selvmordsrate, men dette er i stor grad en myte basert på tidligere forhold i Japan. De høyeste ratene finner man i fattige land som Kiribati og Guyana, hvor raten er ca 50 per 100,000. Blant vestlige land er det Island og Finland som har de høyeste ratene, med henholdsvis 17 og 16, mens Japan ligger nærmere gjennomsnittet med en rate på 12.

https://apps.who.int/gho/data/view.main.MHSUICIDE10YEARAGEGROUPSv

Og jeg er usikker på hvor du har funnet informasjonen om syvende og åttende plass. Så du på gamle PISA tall? Ifølge PISA-resultatene fra 2022 havnet Japan på #4, mens Norge havnet på #32 plass. Japan har forbedret sine resultater siden år 2000, mens Norge har opplevd en nedgang. Dersom Norge hadde oppnådd samme resultater som for seks år siden, ville Norge havnet på niendeplass.

PISA-2022-Worldwide-Ranking.jpeg

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
1 hour ago, VifteKopp said:

Japan er et fascinerende land, men japanere vil dø ut som etnisitet om rundt 120 år så det er neppe en kultur vi bør lære for mye av. 

Situasjonen er ikke så mye bedre i Norge. Fruktbarheten har falt til 1.4, noe som bare er 0.2 høyere enn Japan.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (24 minutter siden):

Situasjonen er ikke så mye bedre i Norge. Fruktbarheten har falt til 1.4, noe som bare er 0.2 høyere enn Japan.

Vi beveger oss den veien vi også ja, men Japan ligger tjue år foran oss og vi har fremdeles et ørlite fødselsoverskudd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...