Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Økonomi i parforhold


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vi har vært sammen noen år, men jeg har aldri flyttet inn. I praksis har jeg bodd med henne. Leiligheten min har vært leid bort til søskenbarnet mitt det siste året.

Hun er 33, jeg er 36år gammel "evig ungkar"

Har derfor hatt delt økonomi i et par år, hun har en nå 3år gammel sønn med en annen. Nå har vi en bolle i ovnen, ønsker egentlig enda en. 

Hun vil være hjemme til unge nr 3 begynner i barnehage 1.5-2år gammel.

Dette vil si 4-5år kun på min lønn. 

Det går fint, jeg tjener ok. 

Tingen er at hun ønsker at jeg betaler inn på hennes sparekontoer som normalt. Disse vil hun ha i særeie. Vet hun sparer ca 10k i mnd. Det har jeg ikke råd til uansett.

Tenker selv at sparing i hennes pensjonskonto er ok, siden hun taper pensjon på å være hjemme med barna. De andre kontoene i særeie sliter jeg litt med. 

Føler det er mer fornuftig med felles sparekonto, eventuelt at jeg bruker dette på opplevelser og utstyr til barna. 

Vil sette opp felles regningskonto, matkonto og felles buffer.

Hun vil at vi begge skal få en sum i egen lomme vi kan gjøre hva vi vil med. Hun vil spare alt, mens jeg bruker det nok fort opp på gadgets.

Hun vet ikke hva hun sparer til engang, liker bare følge med på forskjellige aksjer, fond og kontoer.. se summen øke..

 

Hva tenker dere? Er litt redd for de kontoene hun vil ha i særeie.. 

Hun argumenterer for at søndagsbilen og gadgetsene mine vil være mitt særeie, men tror jeg heller vil ha alt felles enn å gruble på dette her.

 

Endret av S4ntana
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om jeg forsto dette rett, men hun tar ikke mammapermisjon med lønn, men skal være helt uten jobb i 4-5 år?

Det virker på ingen måte rimelig at du skal førsørge familien OG betale inn penger på hennes sparekonto. Personlig hadde jeg stusset på planen hennes om å være uten jobb så lenge også, men delen med å sette av penger til hennes sparing oppå det hele er helt vanvittig.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (11 minutter siden):

Vet ikke om jeg forsto dette rett, men hun tar ikke mammapermisjon med lønn, men skal være helt uten jobb i 4-5 år?

Det virker på ingen måte rimelig at du skal førsørge familien OG betale inn penger på hennes sparekonto. Personlig hadde jeg stusset på planen hennes om å være uten jobb så lenge også, men delen med å sette av penger til hennes sparing oppå det hele er helt vanvittig.

Litt dårlig skrevet ja. Hun vil ta mamma permisjon med 80% lønn, 3uker før fødsel, 19uker mammaperm, 18uker fellesperm. 

 

Etter det må hun egentlig jobbe i 6mnd før neste for å få en god mammaperm igjen. 

Det passer ikke med sen barnehagestart og eventuelt neste barn som vi har planlagt..

Lenke til kommentar

Unnskyld meg, men sier du nå at din partner av helt egen vilje ønsker å ha 4-5 "friår", men at du skal jobbe, stå for alle utgifter og samtidig fylle opp hennes sparekonto...? 

Ja, jeg er fullt klar over at det ikke er direkte "fri" å ha unger på heltid, men dette høres jo ganske rart ut for min del. 
Om jeg forstår deg riktig hadde jeg blånekta.

For det første er det jo nesten som om du kommer til å "betale" for å være sammen med henne.

For det andre vil førstepoenget potensielt sett føre til skjevt "maktforhold" hvor hu enten blir sur om du mister jobben, må ned i lønn og ikke har råd til å innbetale avtalt "bidrag" eller hvor du blir sur og "holder igjen" penger som hun anser som "sine"

For det tredje har man laget et (relativt) velfungerende system her i landet hvor det skal være fullt mulig for begge foreldre å jobbe samtidig som man har barn. 

For det fjerde er de aller fleste av oss rutinemennesker, og på et eller annet tidspunkt er det lett å "gå i fella" i en sånn situasjon en dag man er litt trøtt/uoppmerksom eller bare har en dårlig dag. 

Hvordan vil stemningen i heimen bli på "friår" nr 2 om du kommer sliten hjem fra jobb og kjøkkenet ser helt bomba ut og du av "refleks" spør på en litt dum måte hvorfor hun som går hjemme hele dagen ikke har rydda opp kjøkkenet? (Samtidig som hun har hatt en dårlig dag med at ungene bare har krangla osvosv) 

Evnt om hun er vant til at penger bare dukker opp, du har endelig kjøpt den litt ekstra dyre gadget'en som du har ønska deg "heeeele livet" ditt og forteller henne at det blir litt ekstra trangt denne måneden..? 

 

Jeg hadde ikke vært motstander av dette om jeg var i et forhold og en part spurte meg om "hadde det ikke vært kult om jeg var litt hjemme en periode med/uten unger og passet på alt her mens du jobbet?" Her forstår jo alle at den andre parten blir eneste inntektskilde og må stå for økonomien. (og selvsagt litt "lommepenger" til den andre parten)

Har forstått at det er litt populært med sånn "tradwife/tradhusband" opplegg enkelte steder i USA om dagen, og det passer sikkert greit for noen her i landet også. Ingenting galt i det om begge ønsker. 

Men jeg hadde derimot vært en meget stor motstander om jeg var i et forhold og den andre parten spurte meg om "hadde det ikke vært kult om du tok deg av jobbing/økonomi og jeg tok meg av barn/hus/whatever, men du må samtidig fylle opp sparekontoen min med 120k i året slik at jeg kan spekulere i aksjer/fond?"

Her er du jo på grensen til å være hennes "arbeidsgiver".. 

Edit: 

En siste ting er jo at det blir enda værre når hun skal ha dette i særeie. 
Om du virkelig synes at planen med en hjemmeværende part er fornuftig ville jeg foreslått følgende kompromiss:

-Dere har en felleskonto som det går 10 000,- inn på hver måned 
Aner ikke om det finnes "felles" aksjekonto/fondskonto, men i så fall kjøres alle investeringer via en slik. Eventuelt kjører dere alt på en aksje/fondskonto i ditt navn og har samboerkontrakt på at pengene der deles 50/50 om alt skulle skjært seg mellom dere. 

Ville ikke falt meg inn å betale partneren min 10 000,- som denne skulle beholdt i særeie dersom det blir slutt. 

 

 

Endret av Cyrio
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Alle bør ha mulighet til egen sparing. Den som ikke kan ha noe igjen til seg selv har heller ikke noe incitament til å være økonomisk fornuftig. Alle bør ha fuck you penger mener jeg.

Det er selvsagt umulig å ha noen formening om beløp basert på dine poster.

Lenke til kommentar

Er selvfølgelig mye mer enn det som blir skrevet her. 

Vi jobber begge turnus, jeg i anleggsbransjen og hun som sykepleier. Spesielt henne har uforutsigbar turnus som gjør at plutselig må jeg ordne med 3åringen i dagesvis, er jeg på jobb må barnefar plutselig ordne.

 

Takker for gode svar, hjelper på å se at alle reagerer så sterkt.

Tror jeg prøver meg på felles sparekonto

Hun har mye penger på konto, så hun får det til om noe dritt skjer på jobb eller om vi splittes.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
S4ntana skrev (1 time siden):

Hun vil være hjemme til unge nr 3 begynner i barnehage 1.5-2år gammel.

Dette vil si 4-5år kun på min lønn. 

 

S4ntana skrev (34 minutter siden):

Vi jobber begge turnus, jeg i anleggsbransjen og hun som sykepleier. Spesielt henne har uforutsigbar turnus som gjør at plutselig må jeg ordne med 3åringen i dagesvis, er jeg på jobb må barnefar plutselig ordne.

 

S4ntana skrev (1 time siden):

Litt dårlig skrevet ja. Hun vil ta mamma permisjon med 80% lønn, 3uker før fødsel, 19uker mammaperm, 18uker fellesperm. 

 

Etter det må hun egentlig jobbe i 6mnd før neste for å få en god mammaperm igjen. 

Det passer ikke med sen barnehagestart og eventuelt neste barn som vi har planlagt..

Vanskelig å skjønne hva som stemmer da dette er veldig motsigende informasjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Utan å vite meir om økonomien eller detaljar på summane så er det vanskeleg å uttale meg særleg spesifikt. Etter å ha lese heile tråden forstår eg framleis ikkje heilt kva som skjer.

Sitat

Tingen er at hun ønsker at jeg betaler inn på hennes sparekontoer som normalt.

Kva betyr dette? Sparekontoer i fleirtal? Til kva formål? Kva er normalt?

Pdd. vil ho få kontantstønad for kvar månad ho er heime med eit born mellom 1-2 år som ikkje har barnehageplass, inntil 11 månader. Det ligg inn eit forslag om å justere dette ned til bornet er 19 månader i staden for to år, som betyr maks sju månader stønad. 7500 kroner i månaden er ein god slump pengar som kjem godt med i ein sånn situasjon.

Økonomi er ein veldig viktig del av eit forhold, så her må de ha god kommunikasjon og få alt avklart for å unngå problem på sikt. Eg synest ikkje det er urimeleg at ein part i eit forhold betalar den andre part når den første går heime med born. Eg har sjølv vore både heime med born og den som har betalt, men summane og detaljane er viktig.

Personleg synest eg det er for kort permisjonstid i Norge og forstår godt at mange tar ulønna permisjon. Me har gjort det med begge våre.

Om de planlegg neste graviditet relativt tett på den første så ser eg at det kan bli utfordrande, men utbetalt foreldrepengar er grunnlag som gjev rett til foreldrepengar for neste svangerskap. Det er kanskje mogleg å trikse det til ved å flytte på tidspunkt for uttak så det blir ein del av grunnlaget for neste runde. Då må gjerne neste svangerskap gå som planlagt, som ikkje alltid er tilfelle.

Om de ikkje har det allereie så bør ein sambuarkontrakt på plass.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
S4ntana skrev (På 21.4.2024 den 9:14 PM):

Hun vil at vi begge skal få en sum i egen lomme vi kan gjøre hva vi vil med. Hun vil spare alt, mens jeg bruker det nok fort opp på gadgets.

Hun vet ikke hva hun sparer til engang, liker bare følge med på forskjellige aksjer, fond og kontoer.. se summen øke..

Å putte penger i aksjer/fond, for å se de vokse, er noe av det aller vakreste et menneske kan bruke penger til! ❤️

Dersom hun genuint sparer pengene, ja til og med investerer de, slik at de øker i verdi, kontra å bruke de opp på dill-dall og «nødvendig» forbruk,  så er dette ekstremt god og fornuftig bruk av penger. Det kan komme ekstremt godt med for dere begge når badet plutselig må haste-oppgraderes, bilen ryker, etc.! 

Svært mange lever i parforhold hvor partner ønsker å «bruke opp» kontra å investere for fremtiden. Har sikkert noe med den menneskelige psyke; er det mer fristende å bruke penger vi har her og nå?

 

 ---

Utover dette svært positive, så er det lov å rynke på nesa over at du skal bli hennes private lommebok. For all del. Jeg ser den. 

Fra hennes side, vil jeg anta at hun prøver å male et bilde der hennes JOBB er å være hjemme med barna, og å gi de trygge og gode rammer og vilkår for fremtiden. Selv har vi ikke økonomi til å kunne ta slike valg. Vi har måtte ha våre i barnehage fra første mulighet. Det betyr at det ene barnet begynte i heldags-barnehage fra hen var 10 måneder gammel. Den andre rakk å bli 13 måneder (barnehagen hadde oppstart i august, så fødselstidspunktet som påvirker).

Er det til babyens beste å bli plassert i barnehage så tidlig? Nei. Det tror jeg ikke. Som oftest går det helt fint, for all del. Men det er litt av et eksperiment vi utsetter hele befolkningen på. Skulle ønske Norge AS kunne satt av mer penger, slik at mor & far fikk opp mot TO år lønnet permisjon, og at barn kunne hatt barnehageoppstart høsten de fyller to år. 

Hadde din bedre(?) halvdel fått penger fra staten såpass lenge, hadde hun sikkert satt av litt av beløpet på sparekonto. 

Er du villig til «å ansette» henne, slik at du i praksis gir henne nok penger til hennes personlige forbruk og sparemål, i alle disse år? Mot at hun tar på seg jobben med å stelle barn, hus og hjem på dagtid? 

Du må selv finne ut av hva du ønsker, samt hva dette eventuelt innebærer.

Føler du at hun får i pose og sekk, og forventes det ellers at du bidrar mye med ungene? Eller lar hun deg få tid og rom til å sysle med egne fritidssysler, nettopp mot tilgang på din lommebok? 

 

Ordningen som skisseres er ikke den vanligste. Virkelig ikke. Men det betyr ikke at det nødvendigvis er feil for dere. Det må dere føle på.

Hun taper mye på å være uten jobb. Ikke bare taper hun lønn disse årene, men i tillegg får hun 0,- i pensjonsgivende inntekt.  Det vil svi når hun nærmer seg 70 år. Flere år med erfaring og ansinitet forsvinner. Skulle hun trenge en ytelse fra NAV eller andre statlige organ, så står hun med kr 0,- i inntekt. Altså får hun ikke utbetalt særlig mye..! 

Hun bør tenke seg godt om for å ta denne økonomiske risiko. Dersom du er villig til å bruke MYE penger på henne, kan det kanskje være verdt det.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 385cf...b33

Hun kan få kontantstøtte når barnet er mellom 1 og 2 år. 7500,- som hun kan sette inn på sparekonto sin. 

Anonymous poster hash: 385cf...b33

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 21.4.2024 den 11:04 PM):

 

 

Vanskelig å skjønne hva som stemmer da dette er veldig motsigende informasjon.

Forstår ikke helt hva som er motsigende her?

Han snakker om fremtiden. 1,5-2 åringen eksisterer ikke idag. Dette er et planlagt tredje barn. Hun har pr idag 1 barn på 3 år sammen med en annen. De har i tillegg begynt med baking og har en bolle i ovnen. Etter at denne har hevet og tatt ut av ovnen skal de fyre i en ny før ovnen blir kald. 

Ellers er jeg helt enig med de andre her, hun er urimelig. Èn ting er at du kjøper inn mat etc og betaler lån, men at du attpåtil skal sette penger inn på sparekontoen hennes er litt for mye. 
Tidsperspektivet her er også litt drøyt. Hadde det vært en liten periode på 1 år f.eks kunne det vært noe annet, fortsatt egentlig ikke greit. 4-5 år er drøyt.

Endret av simen929
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 385cf...b33 skrev (39 minutter siden):

Hun kan få kontantstøtte når barnet er mellom 1 og 2 år. 7500,- som hun kan sette inn på sparekonto sin. 

Anonymous poster hash: 385cf...b33

Det blir vel kuttet i denne nå så man får kun frem til 19mnd.

Lenke til kommentar
S4ntana skrev (På 21.4.2024 den 9:14 PM):

Hei,

 

Vi har vært sammen noen år, men jeg har aldri flyttet inn. I praksis har jeg bodd med henne. Leiligheten min har vært leid bort til søskenbarnet mitt det siste året.

Hun er 33, jeg er 36år gammel "evig ungkar"

Har derfor hatt delt økonomi i et par år, hun har en nå 3år gammel sønn med en annen. Nå har vi en bolle i ovnen, ønsker egentlig enda en. 

Hun vil være hjemme til unge nr 3 begynner i barnehage 1.5-2år gammel.

Dette vil si 4-5år kun på min lønn. 

Det går fint, jeg tjener ok. 

Tingen er at hun ønsker at jeg betaler inn på hennes sparekontoer som normalt. Disse vil hun ha i særeie. Vet hun sparer ca 10k i mnd. Det har jeg ikke råd til uansett.

Tenker selv at sparing i hennes pensjonskonto er ok, siden hun taper pensjon på å være hjemme med barna. De andre kontoene i særeie sliter jeg litt med. 

Føler det er mer fornuftig med felles sparekonto, eventuelt at jeg bruker dette på opplevelser og utstyr til barna. 

Vil sette opp felles regningskonto, matkonto og felles buffer.

Hun vil at vi begge skal få en sum i egen lomme vi kan gjøre hva vi vil med. Hun vil spare alt, mens jeg bruker det nok fort opp på gadgets.

Hun vet ikke hva hun sparer til engang, liker bare følge med på forskjellige aksjer, fond og kontoer.. se summen øke..

 

Hva tenker dere? Er litt redd for de kontoene hun vil ha i særeie.. 

Hun argumenterer for at søndagsbilen og gadgetsene mine vil være mitt særeie, men tror jeg heller vil ha alt felles enn å gruble på dette her.

 

Hvorfor være sammen med noen som ikke tar ansvar for å forsørge sine egne barn økonomisk? Sorry, men blir så oppgitt over kvinner som ikke bryr seg om å ta økonomisk ansvar for seg selv og sine barn. 

Men  okay, over til det du spør om...

Jeg syns det er kjempefint at du setter inn penger til hennes pensjon hvis hun skal gå hjemme med barna. Men det å sette inn ekstra til hennes sparing det hadde jeg glatt droppet altså. Sett ned foten når det gjelder denne ekstra sparingen. 

Lenke til kommentar
Gjest 385cf...b33
Nimrad skrev (15 minutter siden):

Det blir vel kuttet i denne nå så man får kun frem til 19mnd.

Fra når? 

Anonymous poster hash: 385cf...b33

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...