Gå til innhold

Regjeringen vil fjerne karakterkravene til sykepleiestudiet


Anbefalte innlegg

https://www.khrono.no/regjeringen-tar-bort-alders-og-kjonnspoeng-og-fjerner-karakterkrav/861209

Dette er virkelig trist. Matte kan jeg forstå, sykepleiematte er ungdomsskolematte der en må holde tunga rett i munnen. Men norsk?

Det er kun 1 gang jeg har vurdert å stryke en student i praksis, og det var norskkunnskapene.  Folk tror at så lenge man har 5 i snitt så er man god i norsk. Men én god del får vitnemål fra hjemlandet sitt oversatt,  er jeg blitt fortalt. Og det tror jeg stemmer, det finnes sykepleierstudenter som ikke kan beskrive en alvorlig situasjon skriftlig slik at det går an å forstå det. 

Er det ikke bedre at de som kommer inn faktisk kan norsk, og at man bruker praksis på å lære fag, enn at man må bruke praksis på å lære norsk?

Ja, vi trenger flerkulturelle sykepleiere, med en økende andel eldre innvandrere er det viktigere enn noensinne, men skal virkelig kravet til å forstå og skrive norsk bort for å komme inn? 

Man ønsker å fylle opp plassene på stidiet forståelig nok, men man ønsker vel også at studentene skal fullføre?

https://www.nsf.no/artikkel/bedre-kvalifiserte-sokere

 

Endret av Tussi
Skrivefeil
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Splitt opp faget til to studieløp fra start slik at man kan utdanne de etter evne eller flytt alt det 'vanskelige' til etterutdanning.

Tredje løsning er å utdanne flere hjelpepleiere slik at flere sykepleiere slipper å ta seg av stell. Tror folk flest har et snevert bilde av hvor skoen faktisk trykker for en sykepleier og hvilket arbeid som faktisk utføres.

Endret av sporgesmaal
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (15 minutter siden):

Man ønsker å fylle opp plassene på stidiet forståelig nok, men man ønsker vel også at studentene skal fullføre?

Det er både kipt for studenten og samfunnet som betalar for utdanninga om ein slepp til studentar som ikkje klarer å fullføre. 

Det sagt så er eg einig i at 3'er i norsk og matte ikkje er ein god måte å skille søkarane på, studentar med dårlegare karakterar kan også bli gode sjukepleiarar, samtidig som at eit 3'er krav ikkje er nokon garanti for å ikkje stryke i medisinrekninga. Men per dags dato er karakterane beste målekriteriet som vi har. 

I ein ideell verden så burde opptakskravet vært meir flytande slik at kravet er at ein skal kunne bestå studiet og være i stand til å utføre yrket, men det vil være umogleg for høgskulane å kunne gjere slike vurderingar. 

Lenke til kommentar
sporgesmaal skrev (8 minutter siden):

Splitt opp faget til to studieløp fra start slik at man kan utdanne de etter evne eller flytt alt det 'vanskelige' til etterutdanning.

Tredje løsning er å utdanne flere hjelpepleiere slik at flere sykepleiere slipper å ta seg av stell. Tror folk flest har et snevert bilde av hvor skoen faktisk trykker for en sykepleier og hvilket arbeid som faktisk utføres.

Sykepleierutdanningen idag er god nok, forutsatt at vi fortsetter å være sykepleiere og ikke skal overta legeoppgaver vi ikke er utdannet til...

Flere hjelpepleiere er bra ja, men i fremtiden blir det mangel også på dem. 

Hvis vi sykepleiere skal gjøre det spm kreves av oss i fremtiden må man enten legge til rette for en storstilt videreutdanning av sykepleiere,  eller utvide utdannelsen til 4 år,.med et år i spesialisering. 

Men jeg står for det jeg sier om språk, det er helt grunnleggende at man som sykepleier har god muntlig og skriftlig språkforståelse,  jegnhar selv måttet rettet opp i misforståelser pga språk, ogni verste fall ender det som dette 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/lovbrudd-ved-sykehjem_-sykepleier-fjernet-oksygentilforsel-hos-pasient-1.16465302.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

Det er både kipt for studenten og samfunnet som betalar for utdanninga om ein slepp til studentar som ikkje klarer å fullføre. 

Det sagt så er eg einig i at 3'er i norsk og matte ikkje er ein god måte å skille søkarane på, studentar med dårlegare karakterar kan også bli gode sjukepleiarar, samtidig som at eit 3'er krav ikkje er nokon garanti for å ikkje stryke i medisinrekninga. Men per dags dato er karakterane beste målekriteriet som vi har. 

I ein ideell verden så burde opptakskravet vært meir flytande slik at kravet er at ein skal kunne bestå studiet og være i stand til å utføre yrket, men det vil være umogleg for høgskulane å kunne gjere slike vurderingar. 

Jeg kan være enig i at en 3 i matte ikke nødvendigvis er avgjørende, da matten på studiet er enkel, men norsk tenker jeg er helt avgjørende. 

Man kan gjerne endre opptakskrav slik at for eksempel helsefagarbeidere lettere kommer inn, motivasjonsbrev etc, slik at de mest motiverte kommer inn. Men en viss språkforståelse er nødt til å ligge i bunn. 

Lenke til kommentar

Min far døde i helsetjenesten i Norge pga manglende norskkunnskaper. Hvordan lese en livsviktig epikrise oversendt fra sykehus over til sykehjemmet når de ansatte ikke heller kan snakke språket? Og det skar seg grundig.

Er ikke det minste i tvil hvordan det vil gå i dass med pasientsikkerhet når kunnskap i norsk fortsetter å være nedprioritert.

  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Sovna skrev (54 minutter siden):

Min far døde i helsetjenesten i Norge pga manglende norskkunnskaper. Hvordan lese en livsviktig epikrise oversendt fra sykehus over til sykehjemmet når de ansatte ikke heller kan snakke språket? Og det skar seg grundig.

Er ikke det minste i tvil hvordan det vil gå i dass med pasientsikkerhet når kunnskap i norsk fortsetter å være nedprioritert.

Jeg er helt enig med deg, og som jeg linket til, her igjen så dør mennesker av språkproblemer https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/lovbrudd-ved-sykehjem_-sykepleier-fjernet-oksygentilforsel-hos-pasient-1.16465302

Trist med din far... derfor er det ekstremt viktig at ansatte faktisk kan norsk, har selv snakket med en lege på telefon som ikle forstod hva jeg sa, så det gjelder ikke bare sykepleiere...

Her ser vi forøvrig krefter som jobber mot språkkrav for f eks helsefagarbeidere, noe som er absurd når vi vet at helsefagarbeidere vil måtte ha.ansvar for langt mer komplisert kommunikasjon etterhvert som sykepleiermangelen forverres

https://fagbladet.no/reportasjer/i-oslo-kommune-ma-helsefagarbeidere-ha-norsk-pa-b2niva-det-er-for-strengt-mener-kompetanse-norge-6.91.595911.584118c273

 

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Å fjerne karakterkravene er å senke kvalitets-terskelen. Det gir dårligere sykepleiere i framtida, og er det virkelig den veien regjeringa vil gå? Det riktige vil være å heve kvaliteten, f.eks sette inn flere ressurser på å få flere gjennom studiet med det kravene som finnes. Om noe så burde kvalitetskravet økt med tida. Vi ønsker jo stadig å forbedre samfunnet og de yrkene vi er så avhengige av - ikke senke terskler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Å fjerne karakterkravene er å senke kvalitets-terskelen. Det gir dårligere sykepleiere i framtida, og er det virkelig den veien regjeringa vil gå? Det riktige vil være å heve kvaliteten, f.eks sette inn flere ressurser på å få flere gjennom studiet med det kravene som finnes. Om noe så burde kvalitetskravet økt med tida. Vi ønsker jo stadig å forbedre samfunnet og de yrkene vi er så avhengige av - ikke senke terskler.

Jeg er helt enig med deg, dette er det siste vi trenger når kravene til sykepleiere vil øke i takt med mangelen på helsepersonell 

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (5 timer siden):

Sorry altså, men hvis du fikk en toer i matte så vil jeg ikke at du skal regne ut mengde legemiddel jeg skal ha. Det skjer nok av regnefeil fra før med påfølgende pasientskader, dette er feil vei å gå.

Skjønner poenget ditt, men karakteren ein fekk i mattefaget generelt sett treng ikkje å ha betydning for medisinrekninga. Ein viss samanheng er det nok, men så lenge sjukepleiaren har stålkontroll på måleeiningar og prosengrekming så det er det ikkje så nøye for meg om sjulepleiaren blandar saman katet og hypotenus då geometri ikkje er spesielt viktig for ein sjukepleiar. 

Tilsvarande med karakter i norskfaget, vi treng sjukepleiarar som behersker norsk munnleg og skriftleg, det hjelp lite å være god i diktanalyse og litteraturhistorie sjølv om det kanskje var akkurat dette som gjorde at totalkarakteren i norskfaget bikket opp på ein svak 3'er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem isolert sett å fjerne inntakskrav, men da må en ta igjen dette med å ha strengere krav for å få vitnemål. Blir som med lærerne, de lærer ikke noe særlig ny matematikk underveis i studiet som bygger videre på det de (på papiret) skal kunne fra før av - og om en der fjerner karakterkravene, blir det bare til at de uteksaminerte har dårligere undervisningskompetanse i matematikk.

Når det gjelder sykepleiermatten, kunne de godt "strammet den litt til". Det er sånt en tiendeklassing kan få til på ren intuisjon. Syns det er helt fair at man forventer en viss tallforståelse hos sykepleiere, og ikke bare evne til å gulpe opp ting på kommando.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (7 timer siden):

Sorry altså, men hvis du fikk en toer i matte så vil jeg ikke at du skal regne ut mengde legemiddel jeg skal ha. Det skjer nok av regnefeil fra før med påfølgende pasientskader, dette er feil vei å gå.

Signerer denne :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil det kunne føre til dødsfall, men hva er alternativet? Vi trenger mer helsepersonell og høyresiden har gjort det ganske klart at de motarbeider at etnisk norske mennesker skal bli det. Det viste de ganske tydelig da de solgte sykehusboligene tilknyttet Aker sykehus og når de gjør kommunale sykehjem private sånn at de ansatte får lavere lønn

Lenke til kommentar

Kravene til sykepleierstudiet er allerede alt for lave.

Norge har forøvrig ca. dobbelt så mange sykepleiere per capita som resten av Europa. Og de gjør ting som ikke har noe med pasientpleie å gjøre, som å vaske.

Det vi burde gjøre er å ØKE kravene og heller ansette de som ikke klarer dem som renholdere slik at pasienter får forsvarlig hjelp av folk som kan lese og gjøre gangetabellen.

Jeg minner om at kravet på karakter 3 tidligere også er kjent som karakteren D. Tidligere kjent for mange av oss som "Ng", "nokså godt" eller "någen/nogen".

"Oversikt over de viktigste kunnskapselementene mangler. Kan ikke bruke kunnskapen selvstendig."

Er det egentlig noen som har lyst til å injiseres med livsviktige medisiner av en person som mangler de viktigste kunnskapselementene? For det har ikke jeg. Tvert imot vil jeg nok dobbeltsjekke hva det er de gir meg eller mine nærmeste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
16 hours ago, Tussi said:

Matte kan jeg forstå, sykepleiematte er ungdomsskolematte der en må holde tunga rett i munnen. Men norsk?

Det er litt kjekt å holde tunga rett i munnen når man regner ut medisin også; mange feil som blir gjort på helt enkle utregninger / omregninger av gram og ml osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...