Gå til innhold

Regjeringen vil fjerne karakterkravene til sykepleiestudiet


Anbefalte innlegg

10 hours ago, Simen1 said:

 

Å fjerne karakterkravene er å senke kvalitets-terskelen. Det gir dårligere sykepleiere i framtida, og er det virkelig den veien regjeringa vil gå?

 

Det er den dummeste (og kortsiktig billigste) måten å få flere sykepleiere på. 

Den riktige måten er å øke kvaliteten på studiet og øke lønn til sykepleiere slik at det blir attraktivt for de som klarer utdanningskravene.

Det er i en skikkelig skvis nå, for arbeidsforhold blir ikke attraktivt uten langt flere sykepleiere i jobb og bedre turnus og vakt, men hvordan kommer man seg dit på kort sikt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, Tussi said:

Jeg kan være enig i at en 3 i matte ikke nødvendigvis er avgjørende, da matten på studiet er enkel, men norsk tenker jeg er helt avgjørende. 

Matten er enkel, samtidig som det har vært store utfordringer for mange å komme gjennom medikamentlære. En del ender med å bruke alle sine fire forsøk. Flere skoler har også gått bort i fra at man skal ha null feil på eksamen i dette.

Skal riktignok sies at det har kommet hjelpemidler på dette området, som i utgangspunktet skulle gjøre det tryggere så lenge parametere skrives inn riktig. 

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (2 timer siden):

Matten er enkel, samtidig som det har vært store utfordringer for mange å komme gjennom medikamentlære. En del ender med å bruke alle sine fire forsøk. Flere skoler har også gått bort i fra at man skal ha null feil på eksamen i dette.

Poenget mitt er at sjølv om eg forstår at eit karakterkrav er ein enkel og objektiv måte å sile ut kandidatane på, så har karaktersettinga sin store svakheit av at karakteren gjenspeiler kunnskapsnivået for all matematikk på vidaregåandenivå, og den matematikken som trengs for medikamentrekninga er som påpeikt ganske elementær matematikk på ungdomsskulenivå.

Mitt forslag til å endre opptakskravet slik at fleire får moglegheita til å ta utdanninga utan at kvaliteten blir redusert er å innføre eksamenen i medikamentrekning som opptakskrav i staden for. Rekninga er ikkje meir komplisert enn at ein med grunnleggande matematisk forståing bør kunne avlegge ein slik eksamen før studieoppstart.
Den dele av matematikkfaget som faktisk er viktig utgjer ein veldig liten del av heile mattepensumet.

 

Edit: om nokon vil prøve seg på kva medikamentrekninga går ut på så har Helse Vest laga eit spel for å øve seg på medikamentrekning som du kan prøve her: https://rettdose.no

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det hjelper noe med karakterkrav i matte for sykepleiere. Samboer er sykepleier, og jeg hjalp henne og venninnene med medikamentregning. Det er utrolig enkel matte som en klarer i hodet. Det som trengs er faktisk mengdetrening, og det fikk de ikke. Selv om mange av de jeg hjalp hadde gode karakterer i matte, hadde de ekstremt liten forståelse for faget. 

 

Men ja, flere helsefag arbeidere må være tingen. Det burde også vært mulig for helsefagarbeidere å utdanne seg til noe som ligger mellom sykepleier og helsefagarbeider. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 timer siden):

Kravene til sykepleierstudiet er allerede alt for lave.

Norge har forøvrig ca. dobbelt så mange sykepleiere per capita som resten av Europa. Og de gjør ting som ikke har noe med pasientpleie å gjøre, som å vaske.

Det vi burde gjøre er å ØKE kravene og heller ansette de som ikke klarer dem som renholdere slik at pasienter får forsvarlig hjelp av folk som kan lese og gjøre gangetabellen.

Jeg minner om at kravet på karakter 3 tidligere også er kjent som karakteren D. Tidligere kjent for mange av oss som "Ng", "nokså godt" eller "någen/nogen".

"Oversikt over de viktigste kunnskapselementene mangler. Kan ikke bruke kunnskapen selvstendig."

Er det egentlig noen som har lyst til å injiseres med livsviktige medisiner av en person som mangler de viktigste kunnskapselementene? For det har ikke jeg. Tvert imot vil jeg nok dobbeltsjekke hva det er de gir meg eller mine nærmeste.

Jeg er enig med deg i at kravene (og da spesielt i matematikk)  burde vært høyere, helst 4.

Men karakteren 3  fra vgs er ikke det samme som nokså godt. Nokså godt  (NG) tilsvarer karakteren 2, mens karakterene 3 og 4 gikk i den store tidligere samlebetegnelsen Godt (G). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (19 timer siden):

Det er både kipt for studenten og samfunnet som betalar for utdanninga om ein slepp til studentar som ikkje klarer å fullføre. 

Det sagt så er eg einig i at 3'er i norsk og matte ikkje er ein god måte å skille søkarane på, studentar med dårlegare karakterar kan også bli gode sjukepleiarar, samtidig som at eit 3'er krav ikkje er nokon garanti for å ikkje stryke i medisinrekninga. Men per dags dato er karakterane beste målekriteriet som vi har. 

I ein ideell verden så burde opptakskravet vært meir flytande slik at kravet er at ein skal kunne bestå studiet og være i stand til å utføre yrket, men det vil være umogleg for høgskulane å kunne gjere slike vurderingar. 

Umulig er det nok ikke.  Eksempelvis intervju for vurdering av kandidater før opptak er såvidt meg bekjent vanlig i mange land på utdanningsinstitusjoner, som vektlegges like mye som karakterer (uten at jeg vet om de gjør det på sykepleierstudier).

Jo, det ville selvsagt kreve litt ekstra ressurser før oppstart, men det kunne fort betalt seg i flere godt egnede kandidater på studiet og tilsvarende færre uegnede. Begge faktorene vil ha positive ringvirkninger videre inn i studiet.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Har dere sett på matten? Det har ingenting å si om man har hatt r matte eller p matte på vgs. Det er bare å lære seg noen formler og holde tunga rett i munnen. Folk med 2 i p kan klare det. Jeg som har R matte gjorde derimot en slurvefeil da jeg prøvde meg på oppgavene til en venninne 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
NULL skrev (2 timer siden):

Matten er enkel, samtidig som det har vært store utfordringer for mange å komme gjennom medikamentlære. En del ender med å bruke alle sine fire forsøk. Flere skoler har også gått bort i fra at man skal ha null feil på eksamen i dette.

Skal riktignok sies at det har kommet hjelpemidler på dette området, som i utgangspunktet skulle gjøre det tryggere så lenge parametere skrives inn riktig. 

 

Ja. Det å senke kravene til matte før man begynner, i kombinasjon med at man ikke trenger 100% rett kan fort bli en katastrofe....

Endret av Tussi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (3 timer siden):

Det er litt kjekt å holde tunga rett i munnen når man regner ut medisin også; mange feil som blir gjort på helt enkle utregninger / omregninger av gram og ml osv.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/7725w/sykepleier-faar-advarsel-etter-morfindoedsfall

https://www.helsetilsynet.no/historisk-arkiv/avgjoerelser-i-tilsynssaker-og-rapporter-etter-alvorlige-hendelser/2015/advarsel-sykepleier-overdose-morfin-til-pasient/

Ja. Grøss og gru egentlig, det kan gå fryktelig galt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (10 minutter siden):

Joda, men nå er det vel uansett umulig med en helsesektor (eller hvilken som helst andre sektor) som ikke gjør feil.

Uten at jeg jobber der selv, ville jeg tippet overarbeidet personale er et større problem enn manglende norsk-kunnskaper. Ergo er det farligere å utdanne for få sykepleiere og hjelpepleiere, enn om et par av dem har noen litt svake sider.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, The Avatar said:

Skjønner poenget ditt, men karakteren ein fekk i mattefaget generelt sett treng ikkje å ha betydning for medisinrekninga. Ein viss samanheng er det nok, men så lenge sjukepleiaren har stålkontroll på måleeiningar og prosengrekming så det er det ikkje så nøye for meg om sjulepleiaren blandar saman katet og hypotenus då geometri ikkje er spesielt viktig for ein sjukepleiar. 

Tilsvarande med karakter i norskfaget, vi treng sjukepleiarar som behersker norsk munnleg og skriftleg, det hjelp lite å være god i diktanalyse og litteraturhistorie sjølv om det kanskje var akkurat dette som gjorde at totalkarakteren i norskfaget bikket opp på ein svak 3'er.

Sykepleiere som fikk OK eller bedre mattekarakterer sliter idag iblant med å ha stålkontroll på måleenheter og prosentregning, etter å ha jobbet 12 timer i høyt tempo eller nattevakter, med dessverre tragiske utfall.

Jeg vil påstå at i gjennomsnitt så vil de som fikk 2 i matte på videregående, ha mindre stålkontroll og få fortere fatigue i hodet når det kommer til regning i løpet av en arbeidsdag, enn de som fikk 3 eller høyere i matte. Jeg vil til og med påstå at for mange av de som fikk 3 eller høyere har en intuitiv forståelse av hoderegning i motsetning til mange av de med 2 i matte.

Matte handler om mye mer enn bare katet og hypotenus, hvis du forstår prosentregning og ligninger vil jeg til og med påstå at du aldri ville fått 2 i matte på videregående, med unntak av eksepsjonelle tilfeller (typ noe skjer i familien, manglende tilrettelegging, eller f.eks. sykdom). For disse eksepsjonelle tilfellene er det heldigvis mulig å ta eksamen på nytt.

Jeg er stygt redd for at dette kommer til å senke pasientsikkerheten og tilliten til sykepleieren som hjelper deg i framtiden, noe som verken hjelper oss eller sykepleiere.

Endret av shockorshot
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (26 minutter siden):

Sykepleiere som fikk OK eller bedre mattekarakterer sliter idag iblant med å ha stålkontroll på måleenheter og prosentregning, etter å ha jobbet 12 timer i høyt tempo eller nattevakter, med dessverre tragiske utfall.

Jeg vil påstå at i gjennomsnitt så vil de som fikk 2 i matte på videregående, ha mindre stålkontroll og få fortere fatigue i hodet når det kommer til regning i løpet av en arbeidsdag, enn de som fikk 3 eller høyere i matte. Jeg vil til og med påstå at for mange av de som fikk 3 eller høyere har en intuitiv forståelse av hoderegning i motsetning til mange av de med 2 i matte.

Matte handler om mye mer enn bare katet og hypotenus, hvis du forstår prosentregning og ligninger vil jeg til og med påstå at du aldri ville fått 2 i matte på videregående, med unntak av eksepsjonelle tilfeller (typ noe skjer i familien, manglende tilrettelegging, eller f.eks. sykdom). For disse eksepsjonelle tilfellene er det heldigvis mulig å ta eksamen på nytt.

Jeg er stygt redd for at dette kommer til å senke pasientsikkerheten og tilliten til sykepleieren som hjelper deg i framtiden, noe som verken hjelper oss eller sykepleiere.

Det er ikke sikkert at folk som er svake i matte blir mer slitne av å tenke. En prosessor som opererer med høyere hastighet bruker også mer energi ;)

Men uavhengig av hva som er fakta der, som er interessant nok, selv om det er et sidespor:

Valget er ikke mellom en ekstra person med 2 eller 3 i matte. Valget er mellom en ekstra person med 2 i matte eller ingen person. Med mindre vi skrur opp lønna drastisk da. Litt banalt sett, får man inn en ekstra person med 2 i matte, kan begge jobbe normale vakter – ikke 12 timer.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Aiven said:

Det er ikke sikkert at folk som er svake i matte blir mer slitne av å tenke. En prosessor som opererer med høyere hastighet bruker også mer energi ;)

Ikke av å tenke, men av å gjøre matte. Jeg vil påstå at folk som er svake i matte blir i gjennomsnitt fortere slitne av å gjøre matte fordi man må bruke mer hodearbeid pga. manglende forståelse. Man kan sammenligne det med å lese gjennom en bok for å lete etter et spesifikt navn vs å lete etter det spesifikke navnet og samtidig vite sidetallet i boken hvor det spesifikke navnet er.

Quote

Valget er ikke mellom en ekstra person med 2 eller 3 i matte. Valget er mellom en ekstra person med 2 i matte eller ingen person. Med mindre vi skrur opp lønna drastisk da. Litt banalt sett, får man inn en ekstra person med 2 i matte, kan begge jobbe normale vakter – ikke 12 timer.

Jeg ville heller brukt fokus på å finne ut hvordan Sverige klarer seg med halvparten av mengden sykepleiere som Norge har (hint: de har mange flere helsearbeidere som gjør helsearbeiderjobber istedenfor sykepleiere som gjør helsearbeiderjobber), slik at vi kan bruke sykepleierne våres der de faktisk gjør mest nytte for seg.

Tror det også hadde hjulpet å gi sykepleierne en faktisk streikerett tilbake, ta et oppgjør med kjønnsdiskriminering på jobb som mannlige sykepleiere opplever fra kollegaer, og fikse hvorfor 1 av 5 nyutdannede sykepleiere slutter som sykepleier før det har gått 10 år. Det er billigere for Norge AS å gi sykepleiere en bedre arbeidsdag som holder dem i jobb, enn å bruke penger på en utdanne en vesentlig økt mengde sykepleiere som slutter pga. jobben er drit. Det er også bedre for sykepleiere og pasienter.

Endret av shockorshot
  • Liker 3
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (22 minutter siden):

Ikke av å tenke, men av å gjøre matte. Jeg vil påstå at folk som er svake i matte blir i gjennomsnitt fortere slitne av å gjøre matte fordi man må bruke mer hodearbeid pga. manglende forståelse. Man kan sammenligne det med å lese gjennom en bok for å lete etter et spesifikt navn vs å lete etter det spesifikke navnet og samtidig vite sidetallet i boken hvor det spesifikke navnet er.

Jeg ville heller brukt fokus på å finne ut hvordan Sverige klarer seg med halvparten av mengden sykepleiere som Norge har (hint: de har mange flere helsearbeidere som gjør helsearbeiderjobber istedenfor sykepleiere som gjør helsearbeiderjobber), slik at vi kan bruke sykepleierne våres der de faktisk gjør mest nytte for seg.

Tror det også hadde hjulpet å gi sykepleierne en faktisk streikerett tilbake, ta et oppgjør med kjønnsdiskriminering på jobb som mannlige sykepleiere opplever fra kollegaer, og fikse hvorfor 1 av 5 nyutdannede sykepleiere slutter som sykepleier før det har gått 10 år. Det er billigere for Norge AS å gi sykepleiere en bedre arbeidsdag som holder dem i jobb, enn å bruke penger på en utdanne en vesentlig økt mengde sykepleiere som slutter pga. jobben er drit. Det er også bedre for sykepleiere og pasienter.

Jeg synes du har gode poenger, selv om jeg ikke godtar påstanden om at folk som er svake i matte blir slitne av å tenke uten noe kilder på det :) Det er vel ikke akkurat mange timer de sitter og tenker om gangen, forskjellen er vel ofte heller at de trege bruker 15 sekunder, når de raskeste klarer seg med 10?

Dog, mitt inntrykk utenfra er at hovedgrunnen til ta folk slutter er underbemanning. Men det er ikke meg i mot med en skikkelig lønnsøkning for dem. Og å øke antallet hjelpepleiere, som kan avlaste endel oppgaver.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

ukz3tqo9i4f61.thumb.webp.e82249740278854d704422f2e4822a69.webp

 

old-age-dependency-ratio-2022.jpg.3e8dc1ab9328571aaa6053e7de98bc04.jpg

 

 

 

  • Myten om at Norge har sykepleier og lege- mangel må dø.
  • Det er bare to land i Europa som har fler leger enn Norge, og det er Malta og Østerrike.
  • Ingen land har fler sykepleiere.
  • Ingen land har fler helsepersonell.
  • Norges befolkning er en av de yngste i Europa - IKKE en av de eldste.


Problemet er politisk. Sykepleiere vasker toaletter og gjør banale oppgaver som burde vært satt bort til renholdere og andre helsefagarbeidere med VGS-utdanning.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg tenker regjeringen vil dekke den allerede pågående flukten fra det offentlige helsevesenet med å dytte inn alt som kan krype og gå. Norskkunnskaper og/eller pasientsikkerhet er et ikke tema. Billig blir det også..

Støre og Kjerkhol tar vel selv når behovet melder seg en tur på private Volvat for å begrense egen risiko tenker jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 minutter siden):
  • Myten om at Norge har sykepleier og lege- mangel må dø.
  • Det er bare to land i Europa som har fler leger enn Norge, og det er Malta og Østerrike.
  • Ingen land har fler sykepleiere.
  • Ingen land har fler helsepersonell.
  • Norges befolkning er en av de yngste i Europa - IKKE en av de eldste.


Problemet er politisk. Sykepleiere vasker toaletter og gjør banale oppgaver som burde vært satt bort til renholdere og andre helsefagarbeidere med VGS-utdanning.

Det er nok ein dårleg bevart hemmelegheit at Norge ikkje mangler sjukepleiarar, det vi mangler er sjukepleiarutdanna som gidder å praktisere yrket sitt, og der må lønn og vaktordningar ta mykje av skulda for at mange hopper av og bruker kompetansen sin på heilt andre ting.

Det går ikkje fram av statistikken om dei har telt kor mange som er yrkesaktive som sjukepleiarar (og kva stillingsprosent dei jobbar i), eller om det er statistikk over kor mange som har gyldig autorisasjon som sjukepleiar. Det siste er nok enklare å telle men innbefattar alle som har fullført sjukepleiarutdanninga og som ikkje har blitt fråteken autorisasjonen.

At vi har mange sjukepleiarar per capita er ikkje overraskande med tanke på at populasjonstettheita er lav. Når vi skal ha sjukehus, legekontor og sjukeheim i kvar ei bygd så trengs det sjølvsagt mykje fleire helsepersonell enn om vi hadde sentralisert. Her finn du nok også mykje av forklaringa for kvifor ein del sjukepleiarar også må utføre andre arbeidsdsoppgåver enn berre sjukepleiarfaglege ting, for mange stadar så er det ikkje grunnlag for å ha sjukepleiar i stor nok stillingsprosent, men sidan få kan leve på ein deltidsjobb med lav stillingsprosent så supplerer ein stillinga med å også legge til andre arbeidsoppgåver, som til dømes reinhald. For er det ikkje jobb nok til ein sjukepleiar i full stilling så er det heilt sikkert ikkje reinhaldsoppgåver til ein reinhaldar i full stilling heller, men til saman er det kanskje nok til å fylle ei stilling.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sovna skrev (3 timer siden):

Jeg tenker regjeringen vil dekke den allerede pågående flukten fra det offentlige helsevesenet med å dytte inn alt som kan krype og gå. Norskkunnskaper og/eller pasientsikkerhet er et ikke tema. Billig blir det også..

Støre og Kjerkhol tar vel selv når behovet melder seg en tur på private Volvat for å begrense egen risiko tenker jeg.

Ja. Dette er skremmende, jeg vil faktisk heller ha en helsefagarbeider som vet når de må ringe etter hjelp, enn en sykepleier som ikke forstår norsk.

Det er ikke bare "bedre med en sykepleier som er litt dårlig, enn ikke en sykepleier". Dette er en jobb der feil kan ha alvorlige konsekvenser,  og ansatte som ikke engang er istand til å forstå når en gjør feil, er livsfarlige. 

Ja, du kan være sikker på at Støre og Kjerkol kommer til å kjøpe seg private helsetjenester heller enn å stille seg i kø i det offentlige...

Jeg vil forøvrig bare poengtere at jeg jobber med flere dyktige utenlandske sykepleiere, det er ingen problem så lenge man kan språket. Kan man ikke  det, ja da er det faktisk farlig. Selv om en har tittelen sykepleier 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Sovna said:

Jeg tenker regjeringen vil dekke den allerede pågående flukten fra det offentlige helsevesenet med å dytte inn alt som kan krype og gå. Norskkunnskaper og/eller pasientsikkerhet er et ikke tema. Billig blir det også..

Støre og Kjerkhol tar vel selv når behovet melder seg en tur på private Volvat for å begrense egen risiko tenker jeg.

Korrekt analyse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (6 timer siden):

Jupp: https://www.vg.no/nyheter/i/15MjMq/sykepleieres-vanligste-feil-ti-ganger-for-mye-medisin

https://sykepleien.no/meninger/2022/09/risikoen-feil-er-stor

https://www.mn.uio.no/farmasi/om/aktuelt/aktuelle-saker/2023/feilmedisinering-tar-liv.html

Så en viktig ting til:  Samtidig har den enkelte sykepleier et selvstendig ansvar for å tilfredsstille kravene til kompetanse.

Sykepleiere må si ifra hvis de mener at ansvaret de bærer på sine skuldre, er for stort, og om risikoen er for høy. De må si nei hvis de opplever at legemiddeladministreringen på deres arbeidsplass eller det ansvaret de selv har, setter pasientsikkerheten i fare.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...