Gå til innhold

Kommentar: Kan man snart skrive om spillkultur uten å dra inn bekymring?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg visste ikke at det var vanlig, eller i det hele tatt mulig å gå på langrenn 14 timer i døgnet hver dag uten restitusjon. Spilleavhengighet er en av de store samfunnsutfordringene vi må løse på et vis. Jeg er selv pårørende for spilleavhengige, og det koster omtrent like mye som pårørende til andre rusmisbrukere føler på.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Aspiranten skrev (5 timer siden):

Jeg visste ikke at det var vanlig, eller i det hele tatt mulig å gå på langrenn 14 timer i døgnet hver dag uten restitusjon. Spilleavhengighet er en av de store samfunnsutfordringene vi må løse på et vis. Jeg er selv pårørende for spilleavhengige, og det koster omtrent like mye som pårørende til andre rusmisbrukere føler på.

Ikke for å ta noe vekk fra dine personlige utfordringer her, men jeg stusser litt på utsagnene dine. Overdreven tidsbruk på spilling er selvsagt ikke bra,  men om en person er disponert for avhengighet eller virkelighetsflukt er vel tv-spill den mest harmløse varianten sammenlignet med rus, gambling, adrenalinrush, sex, røyking, usunn mat, osv. Det vil jeg mene gjelder på både et personlig og samfunnsmessig plan. En som spiller i overkant mye vil stort sett tape tid og andre opplevelser, mens andre former kan gå mye hardere utover helse, økonomi, rulleblad og andre mennesker. Ikke at kronisk spillavhengighet skal ignoreres eller gå ubehandlet, men min erfaring via ymse bekjentskaper er at det finnes langt verre ting.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aspiranten skrev (8 timer siden):

Jeg visste ikke at det var vanlig, eller i det hele tatt mulig å gå på langrenn 14 timer i døgnet hver dag uten restitusjon. Spilleavhengighet er en av de store samfunnsutfordringene vi må løse på et vis. Jeg er selv pårørende for spilleavhengige, og det koster omtrent like mye som pårørende til andre rusmisbrukere føler på.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7714788/

Avhengighet av trening er dokumentert i vitenskapelige tidskrift. Det betyr på ingen måte at trening er negativt. Måtehold er tingen. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aspiranten skrev (På 15.3.2024 den 2:06 PM):

Jeg visste ikke at det var vanlig, eller i det hele tatt mulig å gå på langrenn 14 timer i døgnet hver dag uten restitusjon. Spilleavhengighet er en av de store samfunnsutfordringene vi må løse på et vis. Jeg er selv pårørende for spilleavhengige, og det koster omtrent like mye som pårørende til andre rusmisbrukere føler på.

Jeg spilte World Of Warcraft i 15 år og veldig lenge ca 10 timer i døgnet og jeg hadde de veldig fint med raid osv var medlem i Guilder osv meget sosialt og godt sammhold og atmosfæren i spillet er helt enormt bra musikken, lyden osv det var bra for meg og det koste ca 75 kr i måneden å få tillgang ingen micro transaksjoner som kostet noe men på slutten ble det micro transaksjoner og prisen gikk stadig opp til nå som det er 126 kr måneden og sammholdet og Guilden er nesten radert bort så nå er spillet helt verdiløst for meg men jeg hadde 15 gode år der så att spillingen er så forferdelig og dyrt det er opp til en selv!

Endret av Tåka
Lenke til kommentar

Det er et stort problem i dagens ordskifte at det gis mye spalteplass til folk som ikke har kunnskap om det de snakker om utover forskningsrapporter og slikt. Jeg tviler sterkt på at Lund er noen gamer i den forstand vi forbinder med ordet. Han har neppe noen gang vært på et Lån-party, vært del av et guild i et online-spill eller lignende. Da blir det skremselspropagandaen som blir løftet frem, noe som selvsagt er lite rettferdig og lite representativt, da de aller fleste har et positivt forhold til det. 

 

Dette er imidlertid ikke noe nytt. "Piggtrådmusikk" og voldsfilm har "alltid" ødelagt sarte, unge sinn, og selv om spill naturligvis er mer oppslukende enn de fleste andre underholdningsmedier, er det blitt en ganske slitsom retorikk å hele tiden trekke frem et voldsomt mindretall som eksempel på en hel kultur. 

Hvis du tror/mener at fotballsupportere er alkoholiserte bråkmakere, at voldelige filmer skaper voldsmenn, at metal-musikk skaper satanister og/eller videospill gjør folk til psykiatriske pasienter, har du så lite innsikt i disse kulturene som helhet at du ikke har noen rett til å uttale deg om den. 

 

Dessverre er det slik splidskapende, polariserende og krigshissende retorikk som genererer flest klikk og kommentarer, mens de nyanserte og balanserte kommentarene er langt mindre innbringende for mediene som allerede sliter med bunnlinja. I nød spiser fanden fluer, og vi er for lengst over stadiet hvor tradisjonelle medier skal informere og opplyse. Nå er informasjon byttet med provokasjon, og læring med følelser. 

 

Kort sagt: Videospill og omliggende kultur har definitivt sine problemer - på lik linje med all annen kunst og kultur, men for de aller fleste er det en gode. 

Endret av Lord_Kremmerhus
Korrektur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som ikke kommer tydelig frem eller kanskje er blitt bevisst ignorert i dokumentaren er at gaming er så mangt. Med så mange sjangre er det dumt å være bastant. 

Jeg kan ta meg selv som eksempel. Jeg liker spill som krever at jeg legger inn en viss innsats for å forstå mekanikken osv. Etter at jeg ble kjent med spill som utvikles av Paradox Interactive skjøt samtidig også interessen min for historie fart. Europa Universalis 4 alene er årsaken til jeg at bestilte historiebøker og fordypet meg i disse. Så jeg lærte noe samtidig som jeg hadde det gøy. 

Factorio er et spill som appelerer til fantasien og kreative løsninger på problemer som oppstår underveis.

Hele 4X sjangeren er jo en øvelse i tålmodighet, planlegging og utførelse. 

For 30-40 år siden sa foreldrene til barna sine at det var viktig å ta sikre utdannelser (advokat, lege, ingeniør). I dag er situasjonen en helt annen og det går an å tjene penger på mange måte.

Husker dere den fyren som lagde den første lommelykt appen som ble solgt i Apple store app? Mener å huske at det var en ung nordmann og han tjente gode penger på det. 

Her er en person som har mye fornuftig å si om filosofien bak 4X sjangeren som kan brukes i arbeidslivet: 

https://www.linkedin.com/pulse/thegamermanager-part-2-learning-strategy-playing-4x-mark-tanko

Endret av Boing_80
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det går vel an å ha to tanker i hodet samtidig. Selv har jeg kastet bort altfor mye tid på spill, selv om det også har hatt noen positive sider.

Skulle gjerne hatt tilgang på de sakene artikkelforfatteren lenker til, men har ikke råd pga. gaming.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aspiranten skrev (På 15.3.2024 den 2:06 PM):

Jeg visste ikke at det var vanlig, eller i det hele tatt mulig å gå på langrenn 14 timer i døgnet hver dag uten restitusjon. 

Jeg tenkte noe lignende, og jeg tror ikke vi skal underslå de potensielt problematiske måtene "gaming" skiller seg fra fks. idrett. 

For de aller fleste er det overhodet ikke et problem men en kilde til glede og underholdning. Vi bør likevel ikke glemme at det er en hobby som i mye større grad lar oss være "passive deltagere" i en aktivitet der en i liten grad bruker kroppen eller "kommer seg ut". I en tid der mer av aktivitet og interaksjoner skjer på skjerm og det kan virke som flere sliter med å tørre å ta steget og være sosial eller finner partner i det virkelige liv tror jeg vi bør være bevisst på at spilling kan bli en løsning for mange som lar en slippe å ta disse utfordringene, på godt og vondt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåka skrev (På 16.3.2024 den 2:58 PM):

Jeg spilte World Of Warcraft i 15 år og veldig lenge ca 10 timer i døgnet og jeg hadde de veldig fint (...)

Det er ikke pengekostnaden man sikter til ved avhengighet rundt spilling.

Selv mener jeg ingen hobbyaktivitet, spilling eller annet, bør gjøres 10 timer daglig om man samtidig skal ha mulighet til å overholde et minimum av forpliktelser (skole, arbeid, venner "in real life", familie osv.).

Jeg betviler ikke at du har hatt det veldig kjekt med wow. Jeg kjenner ikke deg eller din sivssituasjon da du spilte. De fleste som har spilt ti timer daglig vil imidlertid, vil jeg anta,  nødvendigvis ha gitt avkall på noe annet i livet sitt for å kunne spille så mye. Og jeg føler ikke jeg spekulerer når jeg sier at de fleste i en slik situasjon vil sitte igjen med en følelse av anger.

Endret av Donkey Kong
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 15.3.2024 at 2:06 PM, Aspiranten said:

Jeg visste ikke at det var vanlig, eller i det hele tatt mulig å gå på langrenn 14 timer i døgnet hver dag uten restitusjon. Spilleavhengighet er en av de store samfunnsutfordringene vi må løse på et vis. Jeg er selv pårørende for spilleavhengige, og det koster omtrent like mye som pårørende til andre rusmisbrukere føler på.

Spillavhengighet er ikke en stor samfunnsutfordring.

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (På 17.3.2024 den 6:31 PM):

Selv mener jeg ingen hobbyaktivitet, spilling eller annet, bør gjøres 10 timer daglig om man samtidig skal ha mulighet til å overholde et minimum av forpliktelser (skole, arbeid, venner "in real life", familie osv.).

Nå skal det sies at ikke alle har like mange forpliktelser. Personlig har jeg 3 barn, samboer og et stort hus som alle krever sitt, så jeg sitter ikke igjen med mange timene på slutten av dagen. De timene som er igjen bruker jeg på maratontrening, basketball, gaming og film. Men dersom jeg ikke hadde hatt noen av delene (og ikke ønsket noen av delene), så ser jeg ingen problemer med om jeg hadde valgt å bruke disse samme timene på gaming.

Donkey Kong skrev (På 17.3.2024 den 6:31 PM):

De fleste som har spilt ti timer daglig vil imidlertid, vil jeg anta,  nødvendigvis ha gitt avkall på noe annet i livet sitt for å kunne spille så mye.

Alt man gjør her i livet er samtidig å gi avkall på noe annet. Spiller du mye fotball, så gir du avkall på å spille mye basketball. Og trener du mye løping, så gir du avkall på å trene mye styrketrening. Joda, du kan få plass til mange forskjellige aktiviteter, men jo flere aktiviteter du prøver å få plass til, jo mindre tid får du til hver av dem, og vice versa. Men om noen strikket 10 timer om dagen, så hadde de nok ikke fått de samme kommentarene. Og vi VET at folk som ser timesvis på TV ikke får de kommentarene, for da vill nesten ingen ha vært kommentarløs.

Avhengighet handler VERKEN om hvor mye penger eller hvor mye tid man bruker på noe. Det handler om man FORSØMMER forpliktelser. Har man ingen forpliktelser, så kan man heller ikke forsømme dem. Og det er ikke opp til andre rundt deg å bestemme om du skal påta deg forpliktelser eller ikke. Det må være lov til å forbli barnløs f.eks. Vi lever alle bare ett liv, og da må man vitterlig få lov å bestemme over det livet selv.

Personlig finner jeg glede i forpliktelser. Jeg TROR at det gjelder for de aller fleste, så jeg HÅPER derfor at fleste påtar seg forpliktelser, det være seg familie, jobb eller noe annet. Men jeg kan verken kreve eller garantere at det er den riktige veien å gå for noen andre enn meg selv.

Endret av Gringorilla
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (13 minutter siden):

Nå skal det sies at ikke alle har like mange forpliktelser. Personlig har jeg 3 barn, samboer og et stort hus som alle krever sitt, så jeg sitter ikke igjen med mange timene på slutten av dagen. De timene som er igjen bruker jeg på maratontrening, basketball, gaming og film. Men dersom jeg ikke hadde hatt noen av delene (og ikke ønsket noen av delene), så ser jeg ingen problemer med om jeg hadde valgt å bruke disse samme timene på gaming.

Alt man gjør her i livet er samtidig å gi avkall på noe annet. Spiller du mye fotball, så gir du avkall på å spille mye basketball. Og trener du mye løping, så gir du avkall på å trene mye styrketrening. Joda, du kan få plass til mange forskjellige aktiviteter, men jo flere aktiviteter du prøver å få plass til, jo mindre tid får du til hver av dem, og vice versa. Men om noen strikket 10 timer om dagen, så hadde de nok ikke fått de samme kommentarene. Og vi VET at folk som ser timesvis på TV ikke får de kommentarene, for da vill nesten ingen ha vært kommentarløs.

Avhengighet handler VERKEN om hvor mye penger eller hvor mye tid man bruker på noe. Det handler om man FORSØMMER forpliktelser. Har man ingen forpliktelser, så kan man heller ikke forsømme dem. Og det er ikke opp til andre rundt deg å bestemme om du skal påta deg forpliktelser eller ikke. Det må være lov til å forbli barnløs f.eks. Vi lever alle bare ett liv, og da må man vitterlig få lov å bestemme over det livet selv.

Personlig finner jeg glede i forpliktelser. Jeg TROR at det gjelder for de aller fleste, så jeg HÅPER derfor at fleste påtar seg forpliktelser, det være seg familie, jobb eller noe annet. Men jeg kan verken kreve eller garantere at det er den riktige veien å gå for noen andre enn meg selv.

Godt sagt. Jeg bruker akkurat så mye tid jeg vil på spilling, noe som er mesteparten av min fritid. Jeg har vokst opp med at stort sett alle voksne ser ned på fritidsbruken min, inkludert min egen familie som selv den dag i dag (jeg er over 30) ikke anerkjenner spilling som en "gyldig" hobby.

Jeg forsømmer ingenting, jeg bor alene, har en godt betalt jobb, eier leilighet osv. Men "gamer"-stigmaet sitter dypt hos enkelte. Det er synd, jeg skulle gjerne delt mine gode spillopplevelser med andre på samme måte som de deler en fin skitur eller tur på hytta, men det fungerer bare ikke sånn med mange.

Jeg er uansett lei av at spilling alltid skal ugleses, akkurat som om det er spesielt ille. Det skaper utenforskap, noe jeg tror mange, spesielt eldre gamere, kan kjenne seg igjen i.

Endret av Radford
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...