Gå til innhold

Kommentar: Kan man snart skrive om spillkultur uten å dra inn bekymring?



Anbefalte innlegg

Aspiranten skrev:
Jeg visste ikke at det var vanlig, eller i det hele tatt mulig å gå på langrenn 14 timer i døgnet hver dag uten restitusjon. Spilleavhengighet er en av de store samfunnsutfordringene vi må løse på et vis. Jeg er selv pårørende for spilleavhengige, og det koster omtrent like mye som pårørende til andre rusmisbrukere føler på.
Selvfølgelig ikke bra når man blir avhengig av noe. Alt kan overdrives og gjøres til å bli skadelig men det er ikke det vi egentlig snakker om her. Så fort det blir noe positivt snakk om gaming så er det alltid tilbake til det negative. Ser ikke det samme om man snakker om langrenn feks. Vil si at om man setter av 14 timer i døgnet til en aktivitet så er det negativt nesten uansett aktivitet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
MysticoN skrev:
Aspiranten skrev:
Jeg visste ikke at det var vanlig, eller i det hele tatt mulig å gå på langrenn 14 timer i døgnet hver dag uten restitusjon. Spilleavhengighet er en av de store samfunnsutfordringene vi må løse på et vis. Jeg er selv pårørende for spilleavhengige, og det koster omtrent like mye som pårørende til andre rusmisbrukere føler på.
Selvfølgelig ikke bra når man blir avhengig av noe. Alt kan overdrives og gjøres til å bli skadelig men det er ikke det vi egentlig snakker om her. Så fort det blir noe positivt snakk om gaming så er det alltid tilbake til det negative. Ser ikke det samme om man snakker om langrenn feks. Vil si at om man setter av 14 timer i døgnet til en aktivitet så er det negativt nesten uansett aktivitet.
Fotball på toppnivå er det snakk om 24 timer i døgnet i 10-11 måneder. Det er nok ikke annerledes i andre toppidretter; man må LEVE som en toppidrettsutøver, som betyr streng kontroll på ernæring, hvile, søvn og maksimal utnyttelse av kroppen i trening og konkurranse 24/7. Toppidrett slår derfor hardcore gaming med 10 timer om dagen, og sannsynligvis pågår det kjøret over et mye lengre tidsrom i året, og over flere år også. Det presset på kropp, mat og prestasjon skaper sine sår i kropp og sinn, det er garantert. Det er ikke uten grunn at man har et "anoreksi-problem" i norsk langrenn.
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (På 17.3.2024 den 6:31 PM):

Det er ikke pengekostnaden man sikter til ved avhengighet rundt spilling.

Selv mener jeg ingen hobbyaktivitet, spilling eller annet, bør gjøres 10 timer daglig om man samtidig skal ha mulighet til å overholde et minimum av forpliktelser (skole, arbeid, venner "in real life", familie osv.).

Jeg betviler ikke at du har hatt det veldig kjekt med wow. Jeg kjenner ikke deg eller din sivssituasjon da du spilte. De fleste som har spilt ti timer daglig vil imidlertid, vil jeg anta,  nødvendigvis ha gitt avkall på noe annet i livet sitt for å kunne spille så mye. Og jeg føler ikke jeg spekulerer når jeg sier at de fleste i en slik situasjon vil sitte igjen med en følelse av anger.

Som en annen påpekte så er alle valg man tar et avkall på noe annet. For meg og mine venner var det oftest søvn og festing mer enn andre ting. Jeg og mine venner gamet relativt ofte 10+ timer i døgnet (mest på helgene, men det hendte det var i uka også) men avkallet der var sosiale IRL treff og søvn. Skolegang gikk bra for alle og familien klagde aldri på at de ikke så oss nok. Det gikk også helt fint med alle senere i livet som voksne. Vi kan såklart ikke game 10 timer lenger, men det er en luksus ungdommer har.

Ut fra mine erfaringer vil jeg si at man trenger ikke problematisere noe bare fordi man bruker mye tid på det. Jeg brukte mye tid på andre ting også til tider, jeg trente aktivt og var ikke deprimert eller brukte spilling som en terapi for andre ting. Foreldrene mine syntes faktisk det var litt deilig, at jeg var hjemme de fleste helger og kvelder, at de ikke måtte bekymre seg for hvor jeg var eller at jeg var på fester (som selvsagt ikke trenger være et problem heller).

Men det gjaldt ikke hver eneste dag såklart, gamer man 10 timer i døgnet hele tiden så er det klart problematisk, alt i livet er problematisk om det blir for mye av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 18.3.2024 at 4:29 PM, rabler said:

Spillavhengighet er ikke en stor samfunnsutfordring.

Det kan diskuteres. For mange går det utover skolearbeid og jobb når man gamer 10+ timer i døgnet. Det hjelper ikke akkurat i sosiale sammenhenger heller når man har liten erfaring med livet. Det er få jenter som ønsker seg en mann som bare sitter å spiller.

Den aggressive retorikken man lærer seg er også et problem, selv om det absolutt ikke er begrenset til spill men henger mer sammen med anonymiteten man har på nett og hvordan dårlig oppførsel har blitt normalisert. 

Klarer man å moderere det er det ikke noe problem med gaming, men det blir litt for enkelt å overse at mange ikke klarer det. Det er mange avhengighetsskapende elementer i spill. 

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...