Gå til innhold

Hvorfor er det så liten aktivitet på Diskusjon.no?


Anbefalte innlegg

Det er flere brukere på KG, og tror det skyldes at de er mindre restriktive på bruk av AB, men man ser jo at også mengden med useriøse innlegg som følge av dette, og svært mye misbruk av AB-funksjonen. 

Jeg tror Ole Marius har et godt poeng. Brukermassen vår består nok hovedsakelig av godt voksne mennesker som har fulltidsjobb og familie og aktiviteten blir nok deretter.

Hvis man ikke får svar på tråd bør man kanskje tenke over om det var så interessant allikevel det man skriver om.

Generelt sagt, ikke spesifikt rettet mot kremt, de som hevder de blir sensurert blir moderert for noe helt annet enn meningene sine, nemlig at de begår personangrep, flame bait og lignende. Takhøyden er stor her, og innad i moderatorteamet har vi stor politisk bredde, og jeg selv som er på venstresiden tar ofte "parti" med brukere på helt andre siden i modereringssammenheng, og terskelen for å melde seg inhabil i modereringsavgjørelser er lav, så diskusjonen om sensur kan legges helt død. Når jeg hører sutring om sensur så tenker jeg at det ekstremt dumt å hevde at man blir sensurert for politiske meninger når man i realiteten har kalt meningsmotstanderen sin for en "forpult drittsekk" eller "du er en bavian" i stedet for å faktisk argumentere for seg som en voksen person (dette er ikke rettet mot kremt, da jeg ikke tar opp/kommenterer enkeltbrukere foran andre brukere, dette er veldig generell kommentar som gjelder de som det angår)

Endret av Gaea
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (11 timer siden):


Mest populære beste

Dette.

Reddit er som et forum med ADHD og Alzheimers.
To timer etter at emnet er postet er det borte fra oversikten med mindre man får 10x flere svar enn gjennomsnittstråden, én dag etter så er tråden død med mindre den får 100x flere svar enn gjennomsnittstråden.
 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (11 timer siden):

Det har vel kanskje blitt en del sterkere moderasjon og sensur siden VG tok over. Mitt inntrykk hvertfall. Avviker man fra mainstream meninger skal man sensureres. 

Det er også et stort push mot at "alt" skal være poltisk. Det er svært mye politiske diskusjoner. Samt også mye polariserende diskusjoner selvsagt. Hvorfor det har blitt slik er jo litt av et spørsmål. Det er vel litt sammensatt.  

VG har ikke noe med forumet å gjøre lenger, Egmont kjøpte Diskusjon.no. fra VG/Schibsted i Desember 2022. Har vært på moderatorlaget når forumet var under Teknisk Ukeblad, VG og nå Egmont. Gjennom disse 3 fasene har ikke forutsetningene for modereringen på forumet endret seg, det er ingen storebror som har sittet høyt i konsernene å fortalt oss hvordan moderering skal skje, det er som det alltid har vært med at moderatorlaget stort sett bestående av frivillige forumbrukere som modererer ut fra forum retningslinjene. Det vil selvfølgelig være menneskelige og teknologiske faktorer inn i bildet som AI og trollfabrikker som ikke var et problem før på samme måten som det er i dag, dette gjør at vi må tilpasse oss for å ikke bli ett offer for disse endringene i internettlandskapet, som kanskje kan bli tolket av noen som strengere moderering, men jeg har altså som en del av moderatorlaget de siste 8 årene ikke merket noen endring i hvordan vi modererer enkeltbrukere.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (33 minutter siden):

VG har ikke noe med forumet å gjøre lenger, Egmont kjøpte Diskusjon.no. fra VG/Schibsted i Desember 2022. Har vært på moderatorlaget når forumet var under Teknisk Ukeblad, VG og nå Egmont. Gjennom disse 3 fasene har ikke forutsetningene for modereringen på forumet endret seg, det er ingen storebror som har sittet høyt i konsernene å fortalt oss hvordan moderering skal skje, det er som det alltid har vært med at moderatorlaget stort sett bestående av frivillige forumbrukere som modererer ut fra forum retningslinjene. Det vil selvfølgelig være menneskelige og teknologiske faktorer inn i bildet som AI og trollfabrikker som ikke var et problem før på samme måten som det er i dag, dette gjør at vi må tilpasse oss for å ikke bli ett offer for disse endringene i internettlandskapet, som kanskje kan bli tolket av noen som strengere moderering, men jeg har altså som en del av moderatorlaget de siste 8 årene ikke merket noen endring i hvordan vi modererer enkeltbrukere.

Godt sagt, og har vært med selv som moderator gjennom 3 forskjellige eiere, og da vi ble en del av Egmont, så var vi i moderatorgjengen veldig tydelig at forutsetningen for å akseptere dette, var at vi kunne drive som før, med de retningslinjene vi alltid har hatt.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bumoa skrev (På 26.2.2024 den 11:30 PM):

må si jeg blir overrasket over hvor lite aktivitet det er på f. Eks underforum om kjerlighetsforhold, samliv etc

For min del er noe av sjarmen med dette forumet nettopp at det ikke oversvømmes med trolletråder fra anonyme brukere. Må virkelig alle fora fokusere på samliv?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
frohmage skrev (25 minutter siden):

Må virkelig alle fora fokusere på samliv?

Det må det nok ikke, men hvilke andre norske kjønnsnøytrale (altså ikke KG) forum der en kan være anonym finnes det? Altså anonym som i brukernavn og ikke fult navn slik som facebook, om en ikke skal operere med flere kontoer da.. Jeg er blank. Hører reddit. Ikke sjekket det ut..

og så er det en uting at diskusjonsforumet åpner muligheten for at en kan google på side og brukernavn, og en da får opp alle poster. Da kan en dra kjensel på noen å få bekreftet hvem det er.

Endret av Bumoa
Lenke til kommentar
Bumoa skrev (14 minutter siden):

og så er det en uting at diskusjonsforumet åpner muligheten for at en kan google på side og brukernavn, og en da får opp alle poster. Da kan en dra kjensel på noen å få bekreftet hvem det er.

For noen av oss er det en fordel å kunne gjenkjenne brukere fra forskjellige temaer/tråder. Kanskje jeg kan få anbefale Jodel?

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Dette.

Reddit er som et forum med ADHD og Alzheimers.
To timer etter at emnet er postet er det borte fra oversikten med mindre man får 10x flere svar enn gjennomsnittstråden, én dag etter så er tråden død med mindre den får 100x flere svar enn gjennomsnittstråden.
 

Det hørtes jo litt voldsomt ut, men jeg ser det som en positiv ting også. Om man legger ut et innlegg på samlivsforum på KG der man ikke ønsker å bli gjenkjent, men det er vanskelig å fortelle historien uten å komme med noen detaljer, er det fint at dette innlegget forsvinner ned i den store sekken etter noen dager.

Lenke til kommentar
Bumoa skrev (14 minutter siden):

Det hørtes jo litt voldsomt ut, men jeg ser det som en positiv ting også. Om man legger ut et innlegg på samlivsforum på KG der man ikke ønsker å bli gjenkjent, men det er vanskelig å fortelle historien uten å komme med noen detaljer, er det fint at dette innlegget forsvinner ned i den store sekken etter noen dager.

Ja, det er et sosialt medie i anonymt forum-form, slik sett, med det verste fra begge deler.
Det positive er anonymitet, og økt engasjement, og interaksjon med flere tilfeldige brukere.

...

Reddit blir dog etter hvert som menneskeheten sin kollektive korttidshurkommelse:

Mens google blir gamet av botter og søkeresultatene mer og mer ubrukelige, så fungerer Reddit strålende til å filtrere ut kunstige resultater fra søk.

Halvparten av spørsmål jeg har må ha 'reddit' som del av søket på Google for å ha en sjanse til å tappe inn i ekte mennesker sine kunnskaper om produkter/viten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ble med i 2018 pga. problemer med bilen min, som jeg fikk fikset på stedet av hjelpsomme forumdeltakere. Her går det an å diskutere politikk, mens kvinneguiden handler mye om småbarnsalderen?

Jeg synes noen tråder her er veldig bra og andre veldig dårlige. Det kommer an på om temaet fenger og på hvem man møter på. De som troller er antagelig ungdommer?

Diskusjon.no er viktig for de som er hjemme på dagtid, og betydde nok mye for mange under pandemien. Sikkert et høyt aktivitetsnivå da.

Endret av Subara
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Selv har jeg også fått masse nyttig hjelp her inne, samt lært mye jeg ikke ante fra før av, om alt ifra å løse praktiske problemer til å få innsikt om det som vanligvis ikke får høre så mye om.

Noen av de som troller er skoleungdom som kjeder seg, men på langt nær alle. 

Når det kommer til anonymfunksjonen så tenker jeg personlig at man er anonym nok med brukernavn, og hadde det vært opp til meg alene hadde jeg fjernet all bruk av AB for lengst.  Synes folk er altfor paranoide og som frohmage sier så er det en fordel å kjenne igjen brukere, og så tenker jeg det vil virke prevantivt. 

Jeg tenker at jeg går foran som en god rollemodell i alle fall som tar opp mye tabubelagt og vanskelig tematikk under mitt eget brukernavn. Jeg snakker om utflod, mensen, psyken min og vaginisme enda jeg kjenner flere brukere her inne IRL til og med. Jeg bare gir litt faen

Endret av Gaea
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tenker forum er et døende fenomen. Flere som tidligere lurket på forumene har gjerne funnet seg annet å gjøre, og rekrutteringen av nye medlemmer går heller treigt - mye på grunn av andre alternativer. Dersom man vil diskutere et eller annet med likesinnede, finner man seg gjerne heller en Discord-server eller liknende.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (9 timer siden):

Selv har jeg også fått masse nyttig hjelp her inne, samt lært mye jeg ikke ante fra før av, om alt ifra å løse praktiske problemer til å få innsikt om det som vanligvis ikke får høre så mye om.

Noen av de som troller er skoleungdom som kjeder seg, men på langt nær alle. 

Når det kommer til anonymfunksjonen så tenker jeg personlig at man er anonym nok med brukernavn, og hadde det vært opp til meg alene hadde jeg fjernet all bruk av AB for lengst.  Synes folk er altfor paranoide og som frohmage sier så er det en fordel å kjenne igjen brukere, og så tenker jeg det vil virke prevantivt. 

Jeg tenker at jeg går foran som en god rollemodell i alle fall som tar opp mye tabubelagt og vanskelig tematikk under mitt eget brukernavn. Jeg snakker om utflod, mensen, psyken min og vaginisme enda jeg kjenner flere brukere her inne IRL til og med. Jeg bare gir litt faen

Jøss det var tøft at Moderator turte og bruke det siste ordet der sånn det hadde aldri jeg turt 😉 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært med siden 2005, men da primært som en "shitkid" som skulle lære meg mer om data - og du verden hvor mye jeg lærte meg av dette forumet. Noen brukernavn sitter enda som spikret i minnet. Forhåpentligvis er jeg litt mindre drittunge enn det jeg var for snart 20 (!) år siden.

Uansett, jeg foretrekker diskusjon.no over Facebook, Reddit, etc. Noen fora på Facebook er i beste fall OK (eksempelvis enkelte yrkesspesifikke grupper), mens noen er jo bare søppel (tenk feks "Klokkeriet" på FB vs Tidssonens forum). Det å skulle følge en tråd med siteringer over flere poster er jo et mareritt på feks FB - noe som er oversiktlig og fint her på forumet.

Jeg har aldri vært en spesielt aktiv bruker når det kommer til antall poster. En del av særinteressene har dessverre migrert til bla. FB (og da følger dalende aktivitet her som en konsekvens), og treffer et minimalt publikum her på diskusjon.no. Når det er sagt, så må man kanskje bare ta seg selv i akt - livssituasjonen til tross, som flere påpeker, og som er helt reelt spør du meg -, starte tråder og vedlikeholde disse selv. Det kan jo være et fint mål for 2024.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Har du noen eksempler? 

Tegneserier, feks. Nå har vel aldri diskusjon.no samlet "massene" når det kommer til dette, men det var en periode (eller var det egentlig det? Her er det mulig minnene forkludres av nostalgi), som antakelig sammenfalt med den første norske manga-boomen (Schibsted "One Piece" osv.), der det var mye aktivitet.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Selv meldte jeg meg inn i 2005. Savner så intenst tiden med Hardware.no, husker jeg kunne sitte å lese og kose meg med forumet i lange tider. Aktiviteten var høy… Nå føler jeg meg som en av de overlevende etter Titanic, der ropene og plaskene i havet har stilnet.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...