Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det lov å vandre fritt på andre sin eiendom?


Gjest 871ba...01b

Anbefalte innlegg

Gjest 871ba...01b

Long story short:
Naboen har en syk eks kjæreste, med relativt syke venner også.
Etter at kjæresten tapte i retten ang barna som nå bor heltid hos far ( altså min nabo) så har det gått helt i klikk for denne damen.
Naboen bor slik at det ikke er noe innsyn fra gate og innkjørsel og har satt opp en gigantisk port, men det er fullt innsyn fra min hage.

Jeg har tatt denne dama sikkert 2-300 ganger nå, i å traske rundt i hagen min. Er det ikke henne, så er det venninner. De går der å skal filme naboen. Jeg jager de bort hver gang, og truer med politi. Har opptak av det også.
Politiet sier bare jeg skal ringe dersom de kommer, men de er jo alltid borte før politiet rekker å komme, som oftest tar 20 minutter+ ( de kommer for øvrig ikke lenger noe jeg også forstår).  Naboen stakkars får heller ikke gjort noe.  Og han er ingen dårlig fyr altså.. Dama derimot har alltid vært noe eget.  Vært mye problemer med henne ila årene.

Jeg er drittlei, de sniker seg ofte rundt buskene så det er ikke alltid vi ser at de går rundt heller.. Men gikk såpass at jeg kjøpte et kamera for å fange de opp i den posisjonen.

De har blandet inn barnevernet, og har tatt ansatte i barnevernet ved å luske i hagen min også, men hun tok til seg skyllebøtta jeg kom med og har ikke sett hun på kamera siden.
Eksen derimot og venninner er innom 2-3 ganger i uka.

Samboer syntes det er ekkelt at de går der og det går utover forholdet vårt, selv en hyrdestund i sofaen som vi ofte har blir ødelagt av tanken " hva hvis de går rundt huset"

De ødelegger ikke noe ute, og de går hver gang jeg roper til de, men de stopper jo aldri.  På sommeren slår jeg på vannsprederen, på vinteren lager jeg en svær haug som burde gjort det vanskelig.  En vinter vi var på hytta en periode, så hadde de måket vei gjennom haugen.

Men har jeg ingen rett i noe liksom? Politiet som sagt sier det ikke er noe å få gjort med før det blir mer alvorlig. 
"off the record" sier de bare at jeg kan sette opp piggtråd gjerde osv.

men jeg har hunder og barn som leker i hagen..Og dette har pågått i flere år, og det er temmelig sykt at skal måtte gjøre tiltak som koster meg penger for noe som ikke burde vært et problem en gang. 

Anonymous poster hash: 871ba...01b

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 871ba...01b

Har altså anmeldt flere ganger, og sender som oftest med opptak som helt klart viser både denne damen, og venninnene.. Problemet politiet kommer med..Er bare at dette gjelder plutselig ikke bare 1 person..Men nesten 10 stk som rullerer på når de kommer.

Sakene blir henlagt like fort som de blir sendt.

Anonymous poster hash: 871ba...01b

Lenke til kommentar
Gjest 871ba...01b skrev (20 minutter siden):

Long story short:
Naboen har en syk eks kjæreste, med relativt syke venner også.
Etter at kjæresten tapte i retten ang barna som nå bor heltid hos far ( altså min nabo) så har det gått helt i klikk for denne damen.
Naboen bor slik at det ikke er noe innsyn fra gate og innkjørsel og har satt opp en gigantisk port, men det er fullt innsyn fra min hage.

Jeg har tatt denne dama sikkert 2-300 ganger nå, i å traske rundt i hagen min. Er det ikke henne, så er det venninner. De går der å skal filme naboen. Jeg jager de bort hver gang, og truer med politi. Har opptak av det også.
Politiet sier bare jeg skal ringe dersom de kommer, men de er jo alltid borte før politiet rekker å komme, som oftest tar 20 minutter+ ( de kommer for øvrig ikke lenger noe jeg også forstår).  Naboen stakkars får heller ikke gjort noe.  Og han er ingen dårlig fyr altså.. Dama derimot har alltid vært noe eget.  Vært mye problemer med henne ila årene.

Jeg er drittlei, de sniker seg ofte rundt buskene så det er ikke alltid vi ser at de går rundt heller.. Men gikk såpass at jeg kjøpte et kamera for å fange de opp i den posisjonen.

De har blandet inn barnevernet, og har tatt ansatte i barnevernet ved å luske i hagen min også, men hun tok til seg skyllebøtta jeg kom med og har ikke sett hun på kamera siden.
Eksen derimot og venninner er innom 2-3 ganger i uka.

Samboer syntes det er ekkelt at de går der og det går utover forholdet vårt, selv en hyrdestund i sofaen som vi ofte har blir ødelagt av tanken " hva hvis de går rundt huset"

De ødelegger ikke noe ute, og de går hver gang jeg roper til de, men de stopper jo aldri.  På sommeren slår jeg på vannsprederen, på vinteren lager jeg en svær haug som burde gjort det vanskelig.  En vinter vi var på hytta en periode, så hadde de måket vei gjennom haugen.

Men har jeg ingen rett i noe liksom? Politiet som sagt sier det ikke er noe å få gjort med før det blir mer alvorlig. 
"off the record" sier de bare at jeg kan sette opp piggtråd gjerde osv.

men jeg har hunder og barn som leker i hagen..Og dette har pågått i flere år, og det er temmelig sykt at skal måtte gjøre tiltak som koster meg penger for noe som ikke burde vært et problem en gang. 

Anonymous poster hash: 871ba...01b

Se §3:

Lov om friluftslivet (friluftsloven) - Kapitel I. Om ferdsel m.v. - Lovdata

Lenke til kommentar

Neste gang de kommer, så ring politiet (igjen) og si at du og/eller barna føler dere truet og at du kommer til å gjøre ting innenfor nødretten. Så legger du på.

Du kan jo også be retten om besøksforbud kanskje?

Har mange idéer som fungerer juridisk (som sprinkleranlegget), men som ikke er en juridisk løsning sånn sett...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 00b6e...dca

Etter straffeloven § 268 er det forbudt å uberettiget skaffe seg adgang til "en annens hus eller et sted som ikke er fritt tilgjengelig". Forbudet gjelder også den som "uberettiget forblir på et slikt sted"

Anmeld dem/hun for dette. Opplys politiet at dersom de ikke tar tak i saken, eller advarer vedkommende, så vil du ta saken i egne hender fysisk. Be også om besøksforbud.

Jeg ble nylig frikjent i retten for noe lignende faktisk, rettskraftig. Hadde gitt beskjed til eks å ikke komme på døra. Vedkommende kom på døra og oppførte seg provoserende. Ringte politiet dagen før, og samme dag. Endte opp med at jeg gikk fysisk til verks og kastet vedkommende bort med påfølgende skader.

Jeg ble totalt frikjent. Retten mente jeg var gikk utenfor min rett, men da vedkommende hadde 'provosert' meg samt at jeg hadde utført mine forhåndsregler for advare, så måttet handlingen være straffefri jf. straffeloven §272 annet ledd.

Long story short: si til politiet at du blir mer og mer provosert, og ikke kan love du holder henda for deg selv lenger snart jf. straffefritak for kroppskrenkelse annet ledd. Så får du håpe de tar litt tak, hvis du advarer dem nok ganger.

Anonymous poster hash: 00b6e...dca

Lenke til kommentar
Gjest 00b6e...dca skrev (21 minutter siden):

Jeg ble nylig frikjent i retten for noe lignende faktisk, rettskraftig. Hadde gitt beskjed til eks å ikke komme på døra. Vedkommende kom på døra og oppførte seg provoserende. Ringte politiet dagen før, og samme dag. Endte opp med at jeg gikk fysisk til verks og kastet vedkommende bort med påfølgende skader.

Jeg ble totalt frikjent. Retten mente jeg var gikk utenfor min rett, men da vedkommende hadde 'provosert' meg samt at jeg hadde utført mine forhåndsregler for advare, så måttet handlingen være straffefri jf. straffeloven §272 annet ledd.

Long story short: si til politiet at du blir mer og mer provosert, og ikke kan love du holder henda for deg selv lenger snart jf. straffefritak for kroppskrenkelse annet ledd. Så får du håpe de tar litt tak, hvis du advarer dem nok ganger.

Anonymous poster hash: 00b6e...dca

Saken du opplevde sto og falt på at en normal person ville blitt tilstrekkelig provosert og ikke hadde andre rimelige handlingsalternativer i situasjonen. At noen befinner seg på OPs eiendom er på ingen måte nok til å frita OP for straffansvar for eventuelle straffbare handlinger.

Jeg ser du viser til strl § 272, men jeg antar du mener § 271. Vilkårene fremstår ganske rett-frem, og jeg sliter med å se hvordan noen av de skal komme til anvendelse. 

 

En kroppskrenkelse kan gjøres straffri dersom

a.    den er gjengjeldt med en kroppskrenkelse eller kroppsskade, eller
b.    den gjengjelder en forutgående kroppskrenkelse, kroppsskade eller særlig provoserende ytring.

Endret av Vegard#
Lenke til kommentar
Gjest 00b6e...dca
Vegard# skrev (2 minutter siden):

Saken du opplevde sto og falt på at en normal person ville blitt tilstrekkelig provosert og ikke hadde andre rimelige handlingsalternativer i situasjonen. At noen befinner seg på OPs eiendom er på ingen måte nok til å frita OP for straffansvar for eventuelle straffbare handlinger.

Jeg ser du viser til strl § 272, men jeg antar du mener § 271. Hvilke av de to vilkårene føler du oppfylles av situasjonen som beskrives? 

En kroppskrenkelse kan gjøres straffri dersom

a.    den er gjengjeldt med en kroppskrenkelse eller kroppsskade, eller
b.    den gjengjelder en forutgående kroppskrenkelse, kroppsskade eller særlig provoserende ytring.

271 b)

I min sak ble det også nevnt jeg utviste forsett da jeg hadde andre handlingsalternativer som å feks vente og ikke gjøre noe.

Lovforarbeidene (Ot.prp.nr.22 (2008–2009) s 428, jf s 176 som viderefører straffeloven 1902 §228 tredje ledd som åpner for straffritak på grunn av en forutgående ærekrenkelse. En ærekrenkelse kan skje ved ord eller handling, og trenger derfor ikke være verbalt.

I min sak ble jeg frikjent med en veldig nøye og streng dom da det ble lagt til grunn at jeg følte meg provosert.

Anonymous poster hash: 00b6e...dca

Lenke til kommentar
Gjest 00b6e...dca

Trykka post litt for tidlig dessverre.

Det jeg skulle fram til er at nei, det er ikke nok at de bare trasker rundt. Men TS sier de har fått gjentatte advarsler osvosv. Jeg vil påstå det omtales som særlig provoserende etterhvert.

Jeg oppfordret for all del ikke til fysiske handlinger annet enn å nevne dette for politiet. Men det kommer til et punkt der man /kan/ fritas for straff dersom man fysisk fjerner (løfter/tar tak) de fra eiendommen. Vold, slag, kasting mm er selvsagt langt utenfor straffefritak i dette tilfellet 

Anonymous poster hash: 00b6e...dca

Lenke til kommentar

Hadde blitt jævlig forbannet selv om jeg fikk uvedkommende i tide og utide inn på tomten min på det viset. Men vær så snill å ikke skaff deg en mannevond hund slik som flere har foreslått. Du kan bli pålagt å avlive hvis en av inntrengerne føler seg truet og går til anmeldelse.

Lusker de rundt midt på lyse dagen?Monter en sirene/lydhorn. Lusker de etter mørkets frembrudd? Installer bevegelsesaktivert flomlys OG sirene.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Smartkamera sammen med smart-bevegelses sensorer og flomlys gjorde susen her.

Om uvedkommende tar seg inn på tomten her trigger en rekke sensorer masse flomlys og kameraer sender direkte til mobilen min.

 

Har en del spennende videoer av naboen som gikk utenfor her og tok bilder inn i stuen vår.

 

En dag skal de postes offentlig.

Lenke til kommentar

Det beste rådet er nok å fortsette å kontakte politiet. Dette er ulovleg, men desverre ikkje av ei alvorlegheitsgrad som gjer at du kan rekne med at politiet grip inn. Det er derfor nødvendigvis å synleggjere talet på slike hendingar. 

Utanom å sette opp høge gjerder og liknande så skal du være forsiktig med kva tiltak du innfører. Både hund, piggtråd og liknande som lett kan føre til personskade kan fort falle tilbake på at det er du som er den som står for dei mest alvorlege lovbrota. 

 

Reint praktisk så er kanskje den beste løysinga og snakke med naboen og prøve å finne tiltak som hindrer innsyn. Om det er plagsomt for deg som tredjepart så er det nok langt meir plagsomt for naboen som er den det blir spionert på. Eg vil tru at naboen din også kan være villig til å betale for eventuelle tiltak, enten det er snakk om eit tett gjerdesom hindrer innsyn eller det å dekke straumrekninga for å flombelyse området mellom husa. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke få besøksforbud? De har ingen rimelig grunn til å oppholde seg der? 

Få et møte med Politiet, legge frem saken som en serie hendelser, ikke en som ringer i tide og utide for å nevne noe som egentlig er "trivielt"(enkeltstående er det jo det). Legg frem at de fratar dere alt privatliv i hjemmet, og at dere har små barn. 

Jeg hadde jo vært veldig tydelig på at det ikke er aktuelt å fortsette å ha det sånn, og at Politiet må gjøre effektive tiltak, slik at du slipper å leve sånn. Få opptak på hele møte. Ikke true med vold, men legg vekt på at det pågår over lang tid, og at det er en urimelig ulempe for dere at Politiet ikke har gjort sin plikt. 

Still spørsmål om hvilke tiltak de kommer til å gjøre, når de skal utføres innen, og hva slags utfall de ser for seg dersom de ikke oppnår noen effekt av sitt arbeid? 

 

Paintball?

 

 

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (1 time siden):

Kan du ikke få besøksforbud? De har ingen rimelig grunn til å oppholde seg der? 

Besøksforbod er eit alternativ, men det er ikkje ei rask løysing sidan det då må reisast sak for å få dom på at det skal nedleggast besøksforbod. Her er det også snakk om fleire personar i tillegg til ho dama som er mest i hagen, mellom anna veninner av denne dama og tilsette i barnevernet, så det hjelp ikkje så mykje å berre nedlegge besøksforbod mot denne dama dersom veninnene tek over "jobben" med å luske i hagen.
Det er heller ikkje så mykje hjelp i eit besøksforbod om politiet uansett ikkje priorterer dette. Ja ho risikerer meir straff om ho blir tatt, men når ho ikkje blir tatt for å bryte besøksforbodet så er det ikkje så mykje som skjer reint praktisk.

 

Dette er ei form for ordensforstyrringar som på mange måtar minner om nabokranglar om feststøy. Det er ikkje lov med unødig støy om natta, men i dei aller aller fleste tilfelle så vil ikkje politiet prioritere å gjere noko før ein har anmeldt det så mange gangar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...