Gå til innhold

Ville du kjempet for Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sovna skrev (7 minutter siden):

Ganske likt ordvalg som i parolen Adolf Hiltler(Doffen) holdt til sitt folk. + Deutschland über alles, selvsagt.. (allsang på skansen..)

Adolf hadde også hår i ansiktet. Så da vet du hva du kan se etter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (10 minutter siden):

Adolf hadde også hår i ansiktet. Så da vet du hva du kan se etter.

Nei, her hjemme håper vi vel alle å bli møtt i en krisetid av en nybarbert og velduftende amerikansk leiesoldat. Beste/(eneste) vi kan håpe på. Det er en del av den obligatoriske oppakningen til en delikat US-marines, shaving foam og gullforgylt barberhøvel. The American Dream.

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (7 timer siden):

God helg! Kos deg med halvliterne. 

Takk for det. Håper du hadde en fin kveld selv. ;)

 

Entern skrev (6 timer siden):

Kos deg med halvliterne, pass deg for Batman og unngå Joker😀 god helg 😊👍

 Batman og Joker er begge mine venner. ;)God helg! :thumbs:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Feynman said:

Til andre som ønsker å svare i denne tråden, tenkt at informasjon om dette er gull for fremmede makter med onde hensikter. De er også selvsagt interessert i svekket kampmoral.

Det blir trolig en selvforsterkende effekt som følge av at en viss andel brukere får betalt i rubler for å poste innlegg i forum slik som dette.

Så kan en jo spørre seg selv om krigsmaskinen i kreml er interresert i å skille mellom hva egne troll pøser ut i det åpne medielandskapet og hva nasjonens befolkning faktisk måtte mene. Vi har jo sett hva mengder av falske tilbakemeldinger (før februar 2022) fra egne spioner/troll har medført.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Så er det også antagelig mange som endrer mening når man står i en konflikt. Det er fort gjort å si "jeg vil ikke ofre livet for litt land-areal" utenom konflikter, det er noe veldig annet når familien til naboen er utryddet, F35 går over taket daglig, stor matmangel i butikker, strømmen går regelmessig pga bombing og bedrifter man jobber i legges ned pga manglende ansatte og kunder.

Men når det gjelder meg personlig, ville jeg kjempet?
Tja.
Pr nå har jeg en samfunnskritisk jobb og vil antagelig være betydelig viktigere i jobben min enn i krig.
Ville jeg ha kjempet om det var mer fornuftig bruk av meg? definitivt.

Livet er uansett ikke verdt å leve som ett undermenneske under russisk diktatur.
Å tro at livet fortsetter ca som normal under ett russisk diktatur er latterlig..

Feynman skrev (5 timer siden):

Til andre som ønsker å svare i denne tråden, tenkt at informasjon om dette er gull for fremmede makter med onde hensikter. De er også selvsagt interessert i svekket kampmoral.

Neppe, tror selv russland ser at kommentarene ikke er representative. Utvalget her er latterlig lite og vekker antagelig betydelig større interesse blant de som ikke ser problemet med ett russisks diktatur i Norge enn de som vil kjempe..

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
On 20.1.2024 at 12:37 PM, qwerty11 said:

Det kan være hvor som helst. Uansett blir det ikke annerledes om noen andre eide Norge enn det systemet vi har i dag.

Hver gang noen innvaderer Norge så blir det annerledes. Hvis Russland innvaderer blir det helt annerledes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Livet mitt er formet av omgivelsene mine her i Norge. Alt jeg har kjært er her. Jeg kan ikke forestille meg et liv uten landet mitt.

Jeg ville ha kjempet til døden, om jeg så var den siste eller eneste personen som hadde gått i bresjen. Det er kanskje store ord å kaste ut, men den dagen landet hadde blitt angrepet og vi hadde havnet i konflikt der eksistensgrunnlaget av vårt levesett hadde stått i fare, tror jeg ikke jeg hadde blitt helt god. Bokstavelig talt. Jeg hadde kastet all moral og konsekvenstenkning på havet.

Lenke til kommentar
qwerty11 skrev (På 20.1.2024 den 12:06 PM):

Nå er det mye snakk om krig og at befolkningen må forberede seg på krig.

Staten får lov til å rekvirere båterer, kjøretøy, eiendom relatert til krig. Les her: https://www.forsvaretsforum.no/beredskap-flo-forsvaret/na-kan-forsvaret-rekvirere-baten-eller-bygningen-din/360804

Regjeringen sende også på høring at de skal kunne rekvirere arbeidskraft. Altså tvinge folk til å arbeide relatert til krig.

Jeg må si at det her skremmer meg. Siden jeg ikke vil kjempe eller dø for woke. Om jeg skal dø vil det i alle fall være noe jeg tror på.

Ser på de stakkars ukrainske mennene som kjemper for noen som ikke kunne brydd seg mindre om dem.

Faktisk ville jeg gjort alt jeg kan for å unngå å måtte kjempe for Norge.

Forhåndsrekvirering av kjøretøy var vanlig under den kalde krigen og er hjemlet i en lov fra 1951 så det er ikke noe nytt:

https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/presse/pressemeldinger/na-far-flere-tusen-bileiere-brev-fra-forsvaret

Dessverre er moderne konflikter ofte hybridkrig. Hvis jeg skulle forsvare Norge, måtte fiendebildet med angriper og forsvarer være godt dokumentert.

Det norske samholdet, fellesskapet og verdier er som nevnt i andre tråder under sterkt press. Hvis denne utviklingen fortsetter, vil nok mange etterhvert tvile på hva man egentlig kjemper for.

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg tror også at svaret vil være noe situasjonsbestemt for mange. Krigene Norge har deltatt i de siste tretti årene, har vært av den omdiskuterte typen, aka krig mot terror og andre halvimperialistiske prosjekter, kriger som i liten grad har medført noe bra. Jeg ser ingenting galt eller upatriotisk med å si nei takk til disse. Jeg tror også at lokalbefolkningen begynner å raspe isopor og gjør andre desperate tiltak hvis russere plutselig ruller over grensen.

Diktaturers oppfatning av vestlig moral og kampvilje i kriser som svak, har kostet disse mye historisk sett, ref Japan under andre verdenskrig.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, aklla said:

Livet er uansett ikke verdt å leve som ett undermenneske under russisk diktatur.

Vel, putin trenger så mange stridsdyktige (og udyktige) menn han bare kan få tak i.

Hvis man skulle klare å lure seg unna heimevern eller annen militær innrullering ved invasjon østfra, så kan man ikke regne med at kremls mørke menn er like medgjørlige når de kommer på døra med innkalling til "militærtjeneste".

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er klar. 
Verdens beste land å bo i fortjener alle dets verdier fortsetter å forsvares fra fiendene som allerede har søkt å innbille landets innbyggere alternative fakta og alternativ moral, og narret folk til å tro at vi er truet av indre og ytre fiender.

Jeg mener. Se på brukerene som ikke forstår at vi bokstavelig talt lever i en fruktbar oase av demokrati og velstand, i en ørken av diktatur og relative lidelser, forårsaket av nøyaktig ideologien som Putin og andre autoritære, som alle pusher anti-woke-narrativ, står for.. 

Om Russland angrep så ville de avslørt at de eneste fiendene landet har er de samme som forsøker å innbille folk at det er andre store fiender enn diktaturer.
Det er bare synd at menneskene som tror at de har det dårlig i Norge ikke får erfare hvordan det er å bo i Russland eller noe annet ikke-vestlig land, slik at de kan komme tilbake og faktisk sette pris på standarden vi har fått til.

Jeg elsker teknologien vi har tilgjengelig på denne siden av grensen til U-landet Russland, og mens jeg skulle ønske at Russland tok et oppgjør med sin patetiske onde dverg, så ville det vært helt idiotisk av dem å angripe et høyteknologiland som ikke har kastet bort ressursene sine på dop, oligarki, korrupsjon, og horer.

2023-03-09(5).png.780b836b053f20909f94415f1268b2cc.png

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 20.1.2024 den 12:38 PM):

Ja, absolutt!

Samtidig skjønner jeg også godt hva du mener.

Men jeg tenker vel at selv om det er sider ved det norske samfunn og samfunnsmodellen jeg ikke liker, så er det jo like fullt fortsatt fedrelandet mitt og jeg ville kjempet for vår suverenitet og rett til å eksistere som selvstendig nasjon med all den arven og historien vi har. For vi kan vel alle være enige om at selv om det skulle være ting vi ikke liker ved Norge, så er det fortsatt uendelig mye bedre enn om Russland annekterte landet vårt?

Så enkelt er det for min del.

Woke, andre bevegelser og politiske ledere er gjerne ikke permanente og kan fort være glemt eller mindre viktig om noen år. Får vi håpe. 

Suvereniteten er satt bort til EU den 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (6 timer siden):

Forhåndsrekvirering av kjøretøy var vanlig under den kalde krigen og er hjemlet i en lov fra 1951 så det er ikke noe nytt:

https://www.forsvaret.no/aktuelt-og-presse/presse/pressemeldinger/na-far-flere-tusen-bileiere-brev-fra-forsvaret

Dessverre er moderne konflikter ofte hybridkrig. Hvis jeg skulle forsvare Norge, måtte fiendebildet med angriper og forsvarer være godt dokumentert.

Det norske samholdet, fellesskapet og verdier er som nevnt i andre tråder under sterkt press. Hvis denne utviklingen fortsetter, vil nok mange etterhvert tvile på hva man egentlig kjemper for.

Tidligere var man beredt til å forsvare konge, flagg og fedreland. Under den kalde krigen forsvarte man demokratiet og fellesskapet.

Hva om flagget ble endret pga krav fra pressgrupper, kongen bekjente seg til medaljonger og svindel, demokratiet kun var noe man snakket om i Brussel ? Hva om fellesskapet var blitt så svekket at man kun var interessert i å forsvare seg selv ?
Hva om de fleste mulige soldatene bekjente seg til en religion som trumfet norske lover ?

Da blir det vanskelig å mobilisere en folkehær med forsvarsvilje……

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For å sette det på spissen så er både ytringsfrihet og personvern en saga blott, men man burde jo alikevel ha en personlig interesse av å forsvare landet, å bli okkupert av en fremmed stat kan ikke være noe drømmesenario og vi har det tross alt ganske godt i Norge enn så lenge. Men når det er sagt så er det klart at staten provoserer den norske befolkningen på en måte som kan svekke kampviljen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...