Gå til innhold

Her jeg bor har eliten fagbrev. Hvorfor er det mange eldre med fagbrev som ikke anser seg selv som en del av eliten?


Anbefalte innlegg

Dette er mennesker uten studielån, har to biler, et hus de kjøpte da det var billige drar til utlandet to ganger i året, fyller opp gjesteparkeringene med varebilene sine og koser seg. Hvorfor anser de ikke ser selv som en del av eliten? 

Endret av majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • majer endret tittelen til Her jeg bor har eliten fagbrev. Hvorfor er det mange eldre med fagbrev som ikke anser seg selv som en del av eliten?
Videoannonse
Annonse
45 minutes ago, majer said:

Dette er mennesker uten studielån, har to biler, et hus de kjøpte da det var billige drar til utlandet to ganger i året, fyller opp gjesteparkeringene med varebilene sine og koser seg. Hvorfor anser de ikke ser selv som en del av eliten? 

Fordi de mangler gangsyn (moderasjon), som så mange nordmenn dessverre. Sier man har dårlig råd selv når man har flotte biler, hus, god mat, flotte reiser m.m.

Men, et viktig moment her er at fagbrev / utdanning ikke er like relevant, for i fra alle grupper / inntektsnivåer er det flere som tror / mener de ikke er omgitt av velstand. Elite blir nok et ord som ikke passer bra, fordi alle hevder de selv ikke er en del av eliten, samt at det ofte blir oss vs dem holdninger med å gi hverandre merkelapper. 

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (På 18.1.2024 den 5:31 PM):

At ts deler gjesteparkering med "eliten" virker ikke troverdig😉

De menneskene har naturligvis ikke gjesteparkeringer siden de bor i egne hus og ikke borettslag.... Det de gjør er å plassere varebilene sine på gjesteparkeringeringene til vanlige folk. 

Salvesen. skrev (På 18.1.2024 den 5:11 PM):

For de ikke er det? Ja folk med fagbrev har god råd i Norge, men eliten er de færreste en del av.

Har selv fagbrev og har klatret karrierestigen, men elite er jeg langt i fra selv om jeg har god råd 

Hvorfor anser du ikke deg selv som en del av eliten? Det verste er at de har så utrolig mye makt. De kan eks si de kommer innom for å reparere x en gang mellom 8 og 14. Det er helt ekstremt slingringsmonn. En lege må derimot forsøke å være på minuttet. En lege er langt mer styrt av klokka

Lenke til kommentar
majer skrev (3 minutter siden):

De kan eks si de kommer innom for å reparere x en gang mellom 8 og 14. Det er helt ekstremt slingringsmonn. En lege må derimot forsøke å være på minuttet. En lege er langt mer styrt av klokka

En lege er også livsviktig, det er det ikke å få installert en ny lampe på soverommet.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
majer skrev (På 18.1.2024 den 4:40 PM):

Dette er mennesker uten studielån, har to biler, et hus de kjøpte da det var billige drar til utlandet to ganger i året, fyller opp gjesteparkeringene med varebilene sine og koser seg. Hvorfor anser de ikke ser selv som en del av eliten? 

Kanskje fordi de ikke har så overfladisk og materialistisk livssyn i og med at de utfører praktisk arbeid og kjenner på mestringsfølelsen og verdien av det, medaljens bakside er at det er slitasjeyrker der svært mange blir ufør før pensjonsalder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange tror de er rike når de har 2-3 biler stående utenfor huset. Det er mange forskjellige syn på ting. Jeg blir slettes ikke imponert av de som kjører rundt i lånefinansierte millionbiler. Det er langt vanskeligere å avstå fra kjøpepresset og kjøre en eldre billig bil som dekker ditt behov. Ingen bragging rights eller billån.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
majer skrev (1 time siden):

De menneskene har naturligvis ikke gjesteparkeringer siden de bor i egne hus og ikke borettslag.... Det de gjør er å plassere varebilene sine på gjesteparkeringeringene til vanlige folk. 

Hvorfor anser du ikke deg selv som en del av eliten? Det verste er at de har så utrolig mye makt. De kan eks si de kommer innom for å reparere x en gang mellom 8 og 14. Det er helt ekstremt slingringsmonn. En lege må derimot forsøke å være på minuttet. En lege er langt mer styrt av klokka

For jeg er ikke en del av eliten?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, majer said:

Det verste er at de har så utrolig mye makt. De kan eks si de kommer innom for å reparere x en gang mellom 8 og 14.

Du har ein utruleg sær definisjon av makt i så fall, om det å til ein viss grad kunne bestemme over eigen arbeidsdag er makt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Powertrainer said:

Kanskje fordi de ikke har så overfladisk og materialistisk livssyn i og med at de utfører praktisk arbeid og kjenner på mestringsfølelsen og verdien av det, medaljens bakside er at det er slitasjeyrker der svært mange blir ufør før pensjonsalder.

Selv om mange ikke vet det så er også en del kontorjobber slitasjeyrker som kan føre til uførhet. Disse kjenner også på mestringsfølelse og verdien av arbeidet sitt selv om de blir sett ned på av mange.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 1/18/2024 at 4:40 PM, majer said:

Dette er mennesker uten studielån, har to biler, et hus de kjøpte da det var billige drar til utlandet to ganger i året, fyller opp gjesteparkeringene med varebilene sine og koser seg. Hvorfor anser de ikke ser selv som en del av eliten? 

Man er ikke nødvendigvis en del av noen elite bare fordi man er velstående og bruker penger på luksus.
På nøyaktig hvilken måte tenker du at disse kvalifiserer til å defineres som en elite?

Screenshot2024-01-20at15-16-04eliteStorenorskeleksikon.png.6e148d8680efdab6ccbd5975f3d88bef.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (20 minutter siden):

Man er ikke nødvendigvis en del av noen elite bare fordi man er velstående og bruker penger på luksus.
På nøyaktig hvilken måte tenker du at disse kvalifiserer til å defineres som en elite?

Man er jo ikke nødvendigvis heller velstående om man har 2 biler, hus og drar til syden 2 ganger i året. For mange så er det alt pengene går til..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 minutes ago, aklla said:

Man er jo ikke nødvendigvis heller velstående om man har 2 biler, hus og drar til syden 2 ganger i året. For mange så er det alt pengene går til..

Det blir litt rart for meg å si at det er alt pengene går til, hvis man reiser til det såkalte syden flere ganger i året, da har man jo åpenbart penger i tilegg til det som trengs for å betale for alle tingene sine.
Jeg tenker at velstående innebærer å ha det godt materielt sett, og at to biler, et hus, med overskudd til sydenreiser kvalifiserer til velstående.
Du vurderer det åpenbart annerledes, jeg vet ikke om det er noe å diskutere videre utover at vi er uenige om hvor grensen for velstående går.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Iki said:

En lege er også livsviktig, det er det ikke å få installert en ny lampe på soverommet.

Men det er vel litt livsviktig å ikke brenne inne på grunn av en feilinstallasjon, eller at oljeplattformer ikke eksploderer, eller at fly og helikoptre ikke faller ned?

Hvor mye penger ville det være tilgjengelig til å betale legens lønn, uten teknologifagene?

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Det blir litt rart for meg å si at det er alt pengene går til, hvis man reiser til det såkalte syden flere ganger i året, da har man jo åpenbart penger i tilegg til det som trengs for å betale for alle tingene sine.
Jeg tenker at velstående innebærer å ha det godt materielt sett, og at to biler, et hus, med overskudd til sydenreiser kvalifiserer til velstående.

Tenkte mer på de som tar forbrukslån for å dra til syden, så bruker de neste 6 månedene på å betale ned forbruksgjelden, gitt at de rekker det før neste ferie. Punkterer ett dekk må de enten ta mer gjeld eller droppe mat. Bilen og huset har 30 års nedbetalingstid og det minsker aldri, gjelden øker i takt med at boligprisene stiger for å dekke forbruk. Siste uken i måneden må man saumfare 50%-disken for å ha råd til mat på bordet.
Slike folk kan gjerne også være i syden 2 ganger i året, 2 biler, ett hus og haugevis av gjeld..

Bare for å avklare. så er det disse jeg tenkte på som ikke velstående, selv om det kan se slik ut utenifra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...