Gå til innhold

Tips til nye hobbyer?


Gaea

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Samle på observasjoner av ville dyr, fugler, planter og innsekter. Det er lærerikt, gøy og kan gjøres hvor som helst. Man må finne ut av hva man har sett, navn (gjerne latin), levevis osv. Jeg har sett Vandrefalk (Falco peregrinus) i sentrum, Grevling (Meles meles) i Telthusbakken og mus i Fredriksgate. Man trener samtidig på tilstedeværelse og lærer å sette mer pris på naturen.

Meditere i Botanisk have er alltid hyggelig, og veksthusene er ofte åpne. 

Plukke søppel 🥰

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kanskje vurdere gamle interesser fra ungdommen? 

Selv begyndte jeg med Lego igjen for nogen år siden og jeg nærmer meg 50.  Det er imidlertid ikke nogen billig hobby, men det får meg til å koble helt av og ikke lenger tenke på jobb eller andre emner som kan bidra til stress.  

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Før man kan gi råd så må man i det minste ha gjort seg opp en mening selv om hva man liker?

Liker du teknologi? Natur? Motorsykler? Håndverkarbeid? Kunst?

Er jo mye man kan gjøre som ikke koster så veldig mye. Men hva som er "mye" blir jo litt individuelt. Hva mener du er "mye"? Hva er det meste du kan se for deg en hobby koster på årsbasis hvis du liker hobbyen veldig godt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personli har jeg for øyebliket to hobbyer som jeg har aktivt. 

Det ene er motorsykkel (kjempedyrt) og det andre er elektronikk (koster ikke veldig mye). 

Men man trenger jo ikke å kjøpe det dyreste av alt. Man kan feks. kjøpe seg en brukt lettmotorsykkel og pare en del, eller man kan kjøpe seg en helt ny sykkel ti nesten 400.000 som jeg har gjort. Merk at driftskostnadene på dyrere sykler er ofte ganske store. Regne med minst 10.000 kroner pr. år bare i sevicekostnader og dekk. 

Eller du kan kjøpe deg en billigere lettmotorsykkel til 30.000 kroner som du kan skru litt på, hvis du liker det. 

Når det gjelder elektronikk så kommer du veldig langt med lite penger.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fortiden bygger jeg eBike, den andre for å gjøre det mer konkret. 
Hadde lite erfaring for ett år tilbake, men lett å lære og tar en god del av min fritid. 

Heldigvis for meg så bor jeg i varmere strøk, så jeg kan sykle hele året, noe som gjør det mer interesant å drive med året rundt.

 

Endret av zZkarmaZz
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Tja, det meste er akkurat så billig/dyrt du selv ønsker. :)
 

Veldig enig i det Bjerknez skriver ovenfor her. 
Ettersom kostnader er relativt tar jeg et par interesser jeg selv har/har lyst til å prøve her, og de skal alle være mulige å utføre i/rundt Oslo: 

-Mikrokontrollere med sensorer osv (kan koste deg alt fra 800,- for et startkit som gir maaange timer med moro) 
-Lodding i kombinasjon med forrige punkt. Moro å lage f. eks smarte ringeklokker av "dumme" ringeklokker)
-Konkurranseskyting (Billig hvis du liker finkaliber før du evnt kjøper deg egne våpen, men de fleste klubber har utlånsvåpen) 
-Skogsturer (Klisje, men overraskende gøy. Legg inn overnatting for litt ekte stemning) 
-Klatring/buldring som nevnt ovenfor
-Dykking (Blir raskt dyrt hvis du skal ha eget utstyr) 
-Radiostyrte biler (Ok, denne har jeg ikke prøvd selv, men er tydeligvis et miljø rundt det og jeg mistenker at det er gøy) 
-Botanisk hage i Oslo har en venneforening om du liker slikt. (Har ikke prøvd denne heller, men ting som vokser er jo moro) 
-Ølbrygging, her kan du jo faktisk spare penger om du drikker nok ;)
-Lære Linux og lage deg en filserver eller noe slikt av en gammel maskin
-Gaming enten på data/konsoll, eller vanlige brettspill som er overraskende underholdende om du utvider horisonten litt. 
-Kjøp et vrak av en moped og få den til å se mest mulig fabrikkny ut. :)
-Mekkeverksted/mekkeklubb.
Vet det finnes noen slike klubber rundtomkring. Her fikser man på det meste sammen med andre, og enkelte plasser er det faktisk nesten ingen begrensning. Husker det var en plass i Oslo hvor de fikset alt fra gressklippere, høyttalere, strikkegensere og gyngestoler i samme lokale. Godt miljø med både gutter og jenter som bare samlet seg en gang eller to i uken med ting som måtte fikses også var det litt sånn "alle hjelper alle" vibes. 
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg ikke skriver noe om hva jeg har interesse av eller har gjort tidligere er fordi jeg ønsker tips uavhengig av dette, for da får jeg tips som jeg ikke har tenkt på selv, prøver å tenke litt "utenfor boksen". Plutselig kan jeg finne en ny interesse i noe jeg ikke trodde var noe for meg.

Men jeg har en øvre grense ca 300 kr i mnd i utgifter, da jeg forsøker å spare så mye jeg kan til egen bolig og må være nøktern med utgifter. Jeg har veldig lyst til å trene pole, virker som de har et utrolig godt og trygt miljø og det er god trening, men det koster dessverre 700 kr ish i mnd.

Takk for alle tips så langt til dere som har bidratt i tråden. Tipset til Trippelure og DrAlban3000 falt i ekstra god smak. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Brødbaking, med surdeig og sånt... Krever ikke all verden til utstyr før man er i gang, og man kan få til helt fantastisk brød etterhvert.

Det fins plenty av gratis ressurser på nett som er nok til at man kommer i gang (jeg begynte med denne oppskriften: http://www.wildyeastblog.com/my-new-favorite-sourdough/ og har hatt hell med flere av oppskriftene fra den bloggen.) Videre/etterhvert fins det en hel haug med knallgode bøker som går i dybden i hvordan det faktisk fungerer og/eller inspirerer med spesielle brød fra andre land og historiene rundt de.

"Tar" det, så er det mye å gå på med kunnskap og ferdigheter - og man får igjen for det om man legger ned litt insats over tid.

----

Lær et nytt språk. Behøver ikke koste all verden, helt ned i ... gratis ... - men det varierer litt hvor gode de rimelige ressursene er. Som et utgangspunkt kan det være en ide å finne et gratiskurs på youtube som følger en kjent lærebok, og så kjøpe boken.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

spille tuba eller et annet instrument i orkester

Støtter denne! Å lære seg et instrument er aldri feil. Du kan lære alene (YouTube eller privattimer), eller sammen med andre (felleskurs eller meld deg inn i et lavterskel korps). 

Musikk er en hobby du har for resten av livet. Tut og kjør! :) 🎶🎵🎶

 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (1 time siden):

Støtter denne! Å lære seg et instrument er aldri feil. Du kan lære alene (YouTube eller privattimer), eller sammen med andre (felleskurs eller meld deg inn i et lavterskel korps). 

Musikk er en hobby du har for resten av livet. Tut og kjør! :) 🎶🎵🎶

Jeg har lyst til å prøve kor, men jeg orker ikke noe kor med opptaksprøve, eller noe kristen regi. Noen konkrete Oslo-forslag? 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (3 timer siden):

Jeg synes rett og slett det blir noe vagt når du ikke har noe som helst å komme med vedrørende hvilken sjangre du er interresert

Her handler det ikke om hva jeg nødvendigvis er interessert i, her handler det om å ha et åpent sinn og bare få plenty med forslag

Lenke til kommentar
Gaea skrev (9 timer siden):

Her handler det ikke om hva jeg nødvendigvis er interessert i, her handler det om å ha et åpent sinn og bare få plenty med forslag

Jeg tenker at hobbyer er noe som dukker opp underveis når man kommer over noe. Det begrenser seg jo litt om man lever på budsjett kanskje, men jeg mener at hobbyer ikke skal fremtvinges men komme i form av at man har fattet interesse for noe. 
 

For å fatte interesse for noe så må man besøke steder som feks. Youtube. Se videoer du liker. Det være seg alt fra teite humor videoer til mer spesifikke videoer. Brått så dukker det opp noe som interesserer deg å da kan du søke videre mer spesifikt og danne deg et bredere bilde av et tynnere spekter etc. 

Jeg kan ta meg selv som et eksempel:

Når jeg var liten så ville min far at jeg skulle drive med noe sport. Jeg ble "tvinget" eller pushet til å sparke fotball etc. det ble aldri noen suksess. Derimot ble jeg veldig fasinert av PC på førsten av 90-tallet. Det var jo den gangen dette var ganske nytt for de fleste av oss og det var før Windows kom etc. 

PC og teknologi generelt er noe som har ligget latent hele livet his meg. Jeg vil ikke kalle det en hobby, men en generell interesse jeg har. Men jeg er ingen geek. 

siden jeg liker alt med knapper og duppeditter så fikk jeg derfor plutselig litt interesse for foto for noen år siden. Foto kan koste alt fra det telefonen din koster til uendelige summer. Fullt mulig nesten uansett budsjett. For min del ble dette ganske dyrt.

jeg er jo en Youtube Junkie som kikker på kye rart. Men plutselig en dag for noen år siden ble jeg fasinert av dem som detailet/vasket biler på geek nivå. Å brått så var jeg inne i detailing verden og gikk gamske langt der. 

Så en dag fikk jeg lyst til å fullføre en slags drøm som hadde ligget langt bak i jernebarken siden jeg var liten. Nemelig å ta MC lappen. Det gjorde jeg i 2014 og har vel eid motorsykler siden. I dag har jeg en Triumph Rocket 3 GT. 

Siden jeg drev med mye rart og hadde mange interesser så hadde jeg plutselig mye jeg kunne skrive om, så interessen for å lage hjemmesider samt skrive blogg var jo en fin ting jeg fikk interesse for. Der kunne jeg bruke bildekunnskapene, de generelle PC kunskapene og skrive om bilpleie, foto etc. 

Så plutselig en dag fikk jeg etter å ha sett noen videoer interesse for elektronikk. Så da startet jeg med det. Kjøpte litt småtterier og begynte på scratch. I dag kan jeg en god del om elektronikk også. 

På skolen gikk jeg 3 pr som rørlegger og fullførte. Både industri og bygning. Men jeg tok aldri fagbrevet da jeg fikk jobb på en bedrift som drev med elektronikk og der var jeg i nesten 10 år. De ti årene der gjorde nok at jeg i dag lærte elektronikk ganske fort. 

Siden jeg i utgangspunktet har vært rørlegger i mine yngre dager, så er jeg igså bittelitt handy til tider. Så jeg fikk for en tid tilbake også litt interesse for å lage egne ting. Jeg kjlpte meg diverse sager og bormaskiner etc. og lagde trefjøler samt bygde om kjelleren etc. 

Så i bunn og grunn er jeg en fyr som på en måte kan litt om det beste. Men jeg er blank når det kommer til sport, korsynging, orkester etc. selv om jeg faktisk vant en Orgelkonkurranse en gang når jeg var liten. Da spilte jeg 3 etasjes Hammond orgel. Så ja, jeg har kanskje et visst "talent" innen orgelspilling kanskje, men det talentet har jeg evt. ikke tenkt til å ta videre. Slikt synes jeg er kjedelig :) 

jeg har også spilt Bowling og gått på Pil og bue kurs etc. jeg drev igså med skyting når jeg var yngre hvir jeg også faktisk hadde et visst talent. Jeg var ikke best, men generelt ganske god. I millitæret fikk jeg skarpskyttermerket. 

Det er sikkert mye jeg har glemt her, men her har du vertfall litt historie samt noen potensielle forslag :) 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Bjerknez said:

Men jeg tok aldri fagbrevet da jeg fikk jobb på en bedrift som drev med elektronikk og der var jeg i nesten 10 år. De ti årene der gjorde nok at jeg i dag lærte elektronikk ganske fort. 

Det du holder på med på diskusjon.no ligger jo godt på nivå med fagbrev, og kanskje vel så det. Hvis du hadde skaffet deg dokumentasjon på praksis og realkompetansevurdering i regi av fylkeskommunen, så er det vel ikke helt utenkelig at det kunne gått rimelig greit å hente ut et fagbrev, eventuelt i samarbeid med en bedrift.

Det spørs om man ikke kan bli til en ganske god fagmann gjennom hobby, og da gjerne gjennom en kombinasjon mellom hobby og praksis i bedrift. (Man skal jo både forstå og beherske faget godt, og å lære seg å jobbe og dokumentere på en profesjonell måte.) 

En hobby kan vel sånn sett godt også ha noe å gjøre med framtidig yrke og jobb. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (34 minutter siden):

Det du holder på med på diskusjon.no ligger jo godt på nivå med fagbrev, og kanskje vel så det. Hvis du hadde skaffet deg dokumentasjon på praksis og realkompetansevurdering i regi av fylkeskommunen, så er det vel ikke helt utenkelig at det kunne gått rimelig greit å hente ut et fagbrev, eventuelt i samarbeid med en bedrift.

Det spørs om man ikke kan bli til en ganske god fagmann gjennom hobby, og da gjerne gjennom en kombinasjon mellom hobby og praksis i bedrift. (Man skal jo både forstå og beherske faget godt, og å lære seg å jobbe og dokumentere på en profesjonell måte.) 

En hobby kan vel sånn sett godt også ha noe å gjøre med framtidig yrke og jobb. 

Det kan godt tenkes, men livet mitt er på en måte "satt" nå. Jeg har en jobb jeg trives med og som jeg nok kommer til å forbli i frem til jeg pensjoneres om ca. 15 år. :) 

Det som dog er viktig med hobby er at man gjør det fordi det er gøy og ikke nødvendigvis for å tjene penger. Da kan man fort bli lei og eller male seg opp i et hjørne. 

La oss si du har en hobby som fotograf. Du drar på fototurer samsn med likesinnede hvor dere tar bilder samt viser dem frem og snakker en del teknikk og utstyr. Gjerne over en pils også. Men plutselig begynner venner og kjente å spørre deg om du kan stille opp som brylluosfotograf (for å spare penger) eller andre ting å da er det lett å la seg smigre og gyve løs på oppgaven, men her skal du være forsiktig. 

Her kan hele hobbyen din gå dundas på en kveld. For dem som gifter seg har absolutt ingen formening om hva som skal til for å ta bryllupsbilder. Det vet ofte ikke en amatørfotograf heller. 

Man får i det hele tatt mange oppdrag hvor kravene er store og betalingen dårlig og plutselig mister man lysten. Gjør det heller gratis og si at du ikke kan love de beste resultatene. Da er du på trygg grunn. 

Man ser det også hos dem som liker å skru mye bil. Dem er gode på og hjelpe kompiser gratis å det er jo en fin ting, men det blir et slags krav til slutt at man stiller opp. 

Hobby skal være noe man gjør akkurat når man selv har lyst. Derfor så driver jeg med de fleste hobbyene jeg har alene. Jeg kan gjerne hjelpe en og annen med noe, men jeg tar aldri betalt for det og den jeg hjelper må forstå at det er jeg som setter premissene. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...