Gå til innhold

Kostnadene ved enslighet.


DjSlayer

Anbefalte innlegg

Det var en del år siden hvor det kom ut en studie som rapporterte at ensomhet har like stor dødlighet som røyking, og siden jeg har hørt om en økende trend av ensomhet den siste tiden vil jeg også dekke ett par andre kostnader som enslighet leder til. Nå gjelder dette personer som bor alene.

Kostnadene er generelt høyere for personer som bor alene. Man har som regel forsikringer som dekker sin husholdning som eksempel, og mat blir dyrere også.

Man spiser generelt mer usunn mat hvis man bor alene, man kommer hjem fra en jobb så er det enklere å spise take away som beviselig inneholder mer salt og fett en hjemmelaget mat. Man er rett og slett for sliten til å lage sin egen mat etter 7 1/2 time på jobb.

Det er mindre miljøvennlig å bo alene. Det kreves mer energi for å varme 2 boliger kontra bare 1, man har også unødvendig mange biler med påfølgende utslipp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt dette stemmer nok.
Einslege hushaldningar er dyrare både for den enkelte som ikkje har nokon å dele bukostnadane med, men det er også dyrare som samfunnet sidan ein må tidlegare gi eit offentleg tenestetilbod når ein blir eldre då det ikkje er nokon i husstanden som kan hjelpe til med enkle oppgåver frå å lage middag til å hjelpe å få på strømpene. Då blir det fort ei offentleg oppgåve å ivareta dette behovet.

 

Eg ser likevel ingen fornuftig måte å endre dette på. Vi kan nesten ikkje starte med verken tvangsekteskap eller forby folk å eige/leige husrom åleine.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (2 timer siden):

Det er mindre miljøvennlig å bo alene. Det kreves mer energi for å varme 2 boliger kontra bare 1, man har også unødvendig mange biler med påfølgende utslipp.

Som om ikke det er ille nok med ensomheten og de økte kostnadene, så skal vi også ha klimaskam for å bo alene? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (3 timer siden):

Man spiser generelt mer usunn mat hvis man bor alene, man kommer hjem fra en jobb så er det enklere å spise take away som beviselig inneholder mer salt og fett en hjemmelaget mat. Man er rett og slett for sliten til å lage sin egen mat etter 7 1/2 time på jobb.

Den her skjønner jeg ikke helt.
Er man mindre sliten når man kommer hjem fra jobb hvis man er sammen med noen?
For meg har det vært akkurat like "slitsomt" å lage mat når jeg har vært singel som når jeg har vært i forhold.
Eller bruker vannet lengre tid på å koke opp om man er singel/tar det lengre tid å få ovnen varm?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (7 minutter siden):

Den her skjønner jeg ikke helt.
Er man mindre sliten når man kommer hjem fra jobb hvis man er sammen med noen?
For meg har det vært akkurat like "slitsomt" å lage mat når jeg har vært singel som når jeg har vært i forhold.
Eller bruker vannet lengre tid på å koke opp om man er singel/tar det lengre tid å få ovnen varm?

Konemor skal jo være hjemme og ha middagen klar når far kommer fra arbeid.

Lenke til kommentar
wampster skrev (9 minutter siden):

Den her skjønner jeg ikke helt.
Er man mindre sliten når man kommer hjem fra jobb hvis man er sammen med noen?
For meg har det vært akkurat like "slitsomt" å lage mat når jeg har vært singel som når jeg har vært i forhold.
Eller bruker vannet lengre tid på å koke opp om man er singel/tar det lengre tid å få ovnen varm?

Når en er mer enn en kan en jo dele på arbeidet, stort sett ikke mer stress å lage mat for flere når en først er i gang.

Lenke til kommentar
3 hours ago, DjSlayer said:

Kostnadene er generelt høyere for personer som bor alene. Man har som regel forsikringer som dekker sin husholdning som eksempel, og mat blir dyrere også.

Man spiser generelt mer usunn mat hvis man bor alene, man kommer hjem fra en jobb så er det enklere å spise take away som beviselig inneholder mer salt og fett en hjemmelaget mat. Man er rett og slett for sliten til å lage sin egen mat etter 7 1/2 time på jobb.

Det er mindre miljøvennlig å bo alene. Det kreves mer energi for å varme 2 boliger kontra bare 1, man har også unødvendig mange biler med påfølgende utslipp.

Høyere kostnad å bo alene kan diskuteres. Er du alene behøver du mindre plass å oppeholde deg, gjerne bare en 2 roms leilighet. Er det 2 eller flere så "må" man ha flere rom å boltre seg på, samt steder folk kan trekke seg tilbake. 
Da blir kjøpesum noenlunde lineær med behov.
Jeg kjøpte 2 roms leilighet for 2mil da jeg var enslig, nå har vi kjøpt hus for 4,25mil og økte kostnadder med strøm/kommunal utgift/forsikringer.

 

Sier meg uenig med at man spiser mer usunn mat når man er singel. Personlig var det langt lettere å lage sunn og enkel mat for meg selv enn per dags dato. Vi har faktisk et økt forbruk av take-away.

 

Igjen det med leilighet kontra hus/større bolig, det skalerer mot behov.

Slutt å prøve å påføre miljø/klimaskam ved å bo alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Avatar said:

Eg ser likevel ingen fornuftig måte å endre dette på. Vi kan nesten ikkje starte med verken tvangsekteskap eller forby folk å eige/leige husrom åleine.

Det kan vi naturligvis ikke, men vi kan forandre systemet til å gi flere insentiver til å ikke bo alene. F.eks. hvis et familiemedlem tjener 800K, så betaler de 235K i skatt, men hvis de tjener 400K hver, så betaler de 170K i skatt. Vi gir null skattefordeler for å ha delt husholdning.

Og velferdsystemet straffer folk for å ha delt husholdning. Om to enslige med 400K hver skulle få inntekten sin halvert, så vil de få 5500 i bostøtte hver. Om de to enslige flytter til samme bolig, så vil de bare få 1170 kroner hver per måned. 

Dette er bare toppen av isberget. Det er mye som kan bli gjort hvis vi ønsker å redusere antallet som bor alene.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
wampster skrev (13 minutter siden):

Er man mindre sliten når man kommer hjem fra jobb hvis man er sammen med noen?
For meg har det vært akkurat like "slitsomt" å lage mat når jeg har vært singel som når jeg har vært i forhold.

Er ein to eller fleire i hushaldninga så kan arbeidet fordelast, enten ved at begge gjer litt eller ved at det er anna kvar gong å lage middag.
Sjølv om det ikkje er veldig stor forskjell så er ganske mykje av matvarene som ein kjøper tilpassa betre i mengde for to voksne personar enn for ein einsleg. Ikkje at det er mykje arbeid å berre steike halve kjøttdeigen og sette den andre halvdelen tilbake i kjøleskapet, men litt meir arbeid blir det.

I tillegg så er nok motivasjon ein viktig faktor. Er litt større sjanse for at ein prioriterer å lage skikkeleg middag til partner og barn sjølv om ein er sliten, enn om du berre er ein person som må lage middag berre til deg sjølv. Dette er nok grunnen til at så mange som 25% oppgir at dei bruker å ha brødskive til middag, for eg er ganske sikker på at her er det einslige hushaldningar som dreg opp snittet og ikkje kjernefamilier.

Lenke til kommentar

Selvsagt trenger to personer mer plass og større leilighet enn ėn person. Men du glemmer at om disse personene ikke bodde sammen, ville begge hatt små leiligheter. Totalt større ressursbruk enn en mellomstor leilighet på deling. Nå kan de dele en mellomstor leilighet. De kan ha mange rom felles, som stue, lagerrom, kjøkken, bad, soverom om de elsker hverandre, eller hvert sitt soverom om de bare deler på boutgifter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (8 minutter siden):

Høyere kostnad å bo alene kan diskuteres. Er du alene behøver du mindre plass å oppeholde deg, gjerne bare en 2 roms leilighet. Er det 2 eller flere så "må" man ha flere rom å boltre seg på, samt steder folk kan trekke seg tilbake. 
Da blir kjøpesum noenlunde lineær med behov.
Jeg kjøpte 2 roms leilighet for 2mil da jeg var enslig, nå har vi kjøpt hus for 4,25mil og økte kostnadder med strøm/kommunal utgift/forsikringer.

Men for dei fleste så er vel ikkje bustadprisen så lineær? Stort sett så blir kvadratmeterprisen lågare jo større du kjøper. Den store utgifta er å kome seg inn på bustadmarkedet, deretter så er det ikkje så mykje dyrare å kjøpe noko som er større.

Når du som einsleg kjøpte to-roms  leilegheit til 2 mill så var vel det det styrt meir av kva du hadde råd til å kjøpe som einsleg meir enn at du gjorde eit bevist val på at du ikkje trengte ei tre-roms leilegheit?
Når du seinare kjøpte hus til ca doble prisen så er vel huset minst dobbelt så stort som leilegheita, pluss at du eig tomta sjølv?

Du har heilt rett i at ein person treng mindre plass, men om ein berre ser på kva som er heilt nødvendig plass så er også ei to-roms leilegheit stor nok til eit par utan barn som uansett skal dele soverom.
Supersmå leilegheiter med plass til berre eit 90-seng på soverommet og kun ein lenestol framfor TVen, er vel i praksis ikkje mogleg å oppdrive? Og i alle fall ikkje til ein pris som står i rimeleg forhold til størrelsen. For strengt tatt treng ikkje ein som er einsleg plass til meir enn seg sjølv, men i praksis så vil dei alle fleste (og kanskje særleg einslege) ha plass til å kunne ta imot besøk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tok jeg min erfaring som et eksempel. Selvsagt koster det "dobbelt" i driftsutgifter hvis man bor separat, men i mitt tilfelle skalerte de faste utgiftene nokså lineært i overgangen.

Poenget mitt frafaller hvis dere tenker på dyre byer å bo i, f.eks Oslo. Men som regel er det billigere å kjøpe og drifte leilighet enn hus. Kjøper man nyere leilighet med vannbåren varme og ventilasjon så vil separat leilighet driftskostnad minke drastisk.

Lenke til kommentar

Som nevnt i andre tråder er enslighet, lave fødselstall, ensomhet, materialisme, egoisme, overfladiskhet osv rike demokratiers store ulempe.

Hvis dyrtiden vedvarer / utvikler seg enda mer, er det muligheter for at folk flest finner større glede i grunnleggende og desentraliserte familieverdier, men da truer også resesjon……

Lenke til kommentar
DjSlayer skrev (4 timer siden):

Man spiser generelt mer usunn mat hvis man bor alene, man kommer hjem fra en jobb så er det enklere å spise take away som beviselig inneholder mer salt og fett en hjemmelaget mat. Man er rett og slett for sliten til å lage sin egen mat etter 7 1/2 time på jobb.

I de fleste husholdninger med to, jobber jo begge fulle dager? Her jobber vi begge, og lager fortsatt mat. Dette høres ut som et annet problem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...