Gå til innhold

Hva er norske verdier? Har vi noen, eller er vi blitt et verdiløst samfunn?


Anbefalte innlegg

Norske Verdier: Ekte Substans eller Overfladisk Fasade?

I en tid hvor globalisering og teknologisk utvikling endrer samfunn raskt, står Norge overfor et kritisk spørsmål: Er de tradisjonelle norske verdiene fortsatt en levende del av vår kultur, eller beveger vi oss mot et verdiløst samfunn?

 

Norges Verdigrunnlag

Norge har lenge vært kjent for sine sterke sosiale og kulturelle verdier. Disse inkluderer likhet, fellesskap, tillit, og en dyp respekt for naturen. Disse verdiene har formet alt fra velferdsstaten til Norges internasjonale politikk. Men i en verden i rask endring, hvor står disse verdiene nå?

 

Globaliseringens Påvirkning

Globaliseringen har brakt med seg nye ideer, kulturer og livsstiler til Norge.  Er de norske verdiene er robuste nok til å overleve i møtet med høy innvandring  og en globalisert medievirkelighet?

 

Digitalisering og Verdier

Digitaliseringen har transformert måten vi kommuniserer og samhandler på.  Hvordan påvirker dette samfunnets verdigrunnlag?

 

Et postkristent samfunn, posthumant samfunn?

Det er klart at de tradisjonelle norske verdiene står overfor utfordringer i møte med moderne realiteter. Svaret på dette spørsmålet vil avhenge av hvordan vi som samfunn velger å navigere mellom å bevare våre tradisjoner og tilpasse oss nye globale realiteter.

 

 

 

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kron skrev (8 timer siden):

Jeg er nysgjerrig. Hvilke norske verdier mener du er døde?

De som var godt voksne før andre verdenskrig var en veldig eventyrlysten og uredd generasjon, og det har i stor grad dødd ut. Vi hadde polfarere,flinke sjømenn og flinke forretningsfolk som tenkte på landets beste. Uten at jeg har undersøkt for mye så jeg også inntrykk av at politikerne var bedre og ville bygge landet. 

Så hadde du boomerne som gjorde en veldig god jobb med å fordele oljerikdommen og bygge opp mange industrier. De synes jeg har hatt mange gode verdier rundt dette med rettferdighet og deling. 

 

Så har det skjedd ett eller annet med folk som ble født rundt nittitallet, for der er det mange dårligere verdier. Feite og late, vil ha uten å yte etter evne. Litt usikker på årsak, men tipper det er en kombinasjon av dårlige politikere, opplevd urettferdighet, erodering av tillitssamfunnnet og Internett. 

Regner med at mange er uenige med meg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er et komplisert spørsmål.

Først må vi definere hva som er norske verdier og hvor de eventuelt kommer fra.

Kristne liker å ta ansvar for at Norge er et oppegående og demokratisk land, men Norge var begge deler lenge før kristendommen ankom landet. Faktisk er det helt sikkert at kristendommen retarderte Norges utvikling på flere måter. Ikke minst under Svartedauen, hvor den hjalp sykdommen med å spre. Også i etterkant og under Danmark. Faktisk undertrykte kristendommen fornuften godt over halveis inn i det tyvende århundret.

Jeg tror personlig at "den norske folkesjela" er eldre. Jeg tror den går tilbake til før vikingtiden også. Sansyneligvis fordi Norge er kaldt og nordmenn historisk er handelsfolk og bønder med lite jord har gitt opphav til en forståelse av rettferdighet og felles beste.

Er den skadd i nyere tid? Tja. Den største faren er at den byttes med ut med store mengder mennesker som ikke deler de tankene.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Et ord er et ord" pleide å være noe en kunne ta for gitt, men ikke lenger.

Men likevel en god porsjon tillit i det norske samfunnet som gjør at vi f.eks. sparer penger på boligsalg/kjøp ved at det kun er megler og takstmann involvert ved boligoverdragelser og ikke 6 personer som i USA (boliginspektør for kjøper siden en ikke stoler på takstrapporter + +)

https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge/sesong/1/episode/6

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med den enorme innvandringen fra andre kulturer vi har hatt på under en generasjon, ja bare på 40 år, er dette interessant tema. Når man så ser på fødselstall og/eller navn på navnetopp, ser man at Norge historisk aldri har endret seg så mye i nyere historie. 

Paralellt med dette har vi de siste 20 år dyrket en mer egosentrisk kultur med fokus på meg, meg og meg.

Kan Sverige være et eksempel på overgang fra fellesskap til egosentrisk kultur? Klaner og grupperinger i oppgjør med hverandre osv. 

Endret av plankeby
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 13.12.2023 den 7.13):

Så har det skjedd ett eller annet med folk som ble født rundt nittitallet, for der er det mange dårligere verdier. Feite og late, vil ha uten å yte etter evne. Litt usikker på årsak, men tipper det er en kombinasjon av dårlige politikere, opplevd urettferdighet, erodering av tillitssamfunnnet og Internett. 

Regner med at mange er uenige med meg. 

Rikdom kan være en forbannelse.  Jeg tror noe ligger der.  "Vi som er verdens rikeste land må kunne unne oss....".

Da går det ut over fellesskapsfølelsen og ansvarsfølelsen når man kan forvente at staten ordner opp.  "Tiggere og vanskelighetsstillte kan tross alt bare møte opp på NAV".

Dette er noe som kommer til å endre seg fort de kommende årene, og de det kommer til å gå værst ut over er de mest vanskeligstillte.   Når NAV ikke er der lenger, på en måte som vi tenker på det i dag, vil man måtte ta vare på hverandre igjen.

Endret av Investigator224
Lenke til kommentar
Neffi skrev (På 13.12.2023 den 7.40):

Tviler på at vi vil finne norske verdier her inne - i en digital guttegarderobe på internett.

Men det betyr ikke at de ikke fins.

Det du demonstrerer her er vel en norsk verdi, eller et trekk ved vår kultur?  Folk får gjøre seg opp sin egen mening av hva dette kulturelle trekket er.  Jantelov eller noe annet?

Jeg tenker at janteloven ikke er et utelukkende dårlig kulturelt trekk.  Det er med på å holde oss ydmyke.

Lenke til kommentar
Neffi skrev (På 13.12.2023 den 7:40 AM):

Tviler på at vi vil finne norske verdier her inne - i en digital guttegarderobe på internett.

Men det betyr ikke at de ikke fins.

Det er faen meg helt sykt at det er mulig å være så sur og bitter på det andre kjønnet som du er. Alle kvinner sitter på unik og essensiell kompetanse, mens alle menn er en ubrukelig homogen gruppe? 

 

Investigator224 skrev (25 minutter siden):

går det ut over fellesskapsfølelsen og ansvarsfølelsen når man kan forvente at staten ordner opp.  "Tiggere og vanskelighetsstillte kan tross alt bare møte opp på NAV".

Må vi ikke kunne forvente det med det skattetrykket vi har? 

Lenke til kommentar

Det er ikke et spørsmål om "norske verdier", men om mennesker som er verdifulle. Er du et menneske som har noe inni hodet ditt og hjertet ditt som klarer å peile deg inn på riktige valg? Dette er det eneste riktige spørsmålet å stille.

Er du en person som er istand til å forstå hva som er riktig og galt. Hvis du ikke har grunnleggende forståelse for disse to tingene, da kan du heller ikke avgjøre norske verdier som har mindre å gjøre med disse tingene.

Selve grunnpilaren er din forståelse for riktig og galt, og alt annet bygger oppunder dette. Er du et dårlig menneske, da får du heller ikke riktige konklusjoner når det gjelder norske verdier.

Dette er et moralsk spørsmål, og dårlige mennesker vil ikke få til dette. Grunnpilaren i hele vår forståelse for tilværelsen bygger oppunder det binære treet rett og galt.

Er du et dårlig menneske så vil din filosofi kollapse før eller senere, det er ikke et spørsmål engang, det vil kollapse fullstendig.

Dårlige mennesker kan ikke avgjøre norske verdier. Dette blir et spørsmål om snille mennesker. Det er bare snille mennesker som kan definere hva norske verdier er og alle andre konklusjoner vil bli feil.

Når man vet dette og samtidig har en grov statistikk som viser at omtrent 90% av folk er underutviklet og er "dårlige", så er dette et ganske enkelt regnestykke, dette er ikke noe for enhver nordmann å avgjøre.

Endret av SanneOrdForDeg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SanneOrdForDeg skrev (På 16.12.2023 den 1.36):

Det er ikke et spørsmål om "norske verdier", men om mennesker som er verdifulle. Er du et menneske som har noe inni hodet ditt og hjertet ditt som klarer å peile deg inn på riktige valg? Dette er det eneste riktige spørsmålet å stille.

 

Du har mange gode poenger her, men jeg tar tak i det ene utsagnet som jeg mener er riktig i utgangspunktet, men litt svakt i en del sammenhenger.

Et samfunnslim bestående av felles kulturelle verdier er essensielt for å opprettholde samfunnets stabilitet og enhet. Dette limet sikrer at medlemmene i et samfunn deler en grunnleggende forståelse og respekt for hverandre, noe som er nødvendig for effektivt samarbeid og konfliktløsning.

Felles verdier skaper en følelse av tilhørighet og identitet, og er avgjørende for å integrere ulike grupper inn i et koherent fellesskap. Uten dette limet kan samfunn bli fragmenterte og preget av misforståelser og konflikter, noe som undergraver den sosiale harmonien og samfunnets generelle velferd.

Uten et samfunnslim av felles kulturelle verdier kan et samfunn oppleve økt fragmentering, sosial uro, misforståelser og konflikter, noe som svekker samhold og stabilitet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (På 12.12.2023 den 10:22 PM):

Norske Verdier: Ekte Substans eller Overfladisk Fasade?

I en tid hvor globalisering og teknologisk utvikling endrer samfunn raskt, står Norge overfor et kritisk spørsmål: Er de tradisjonelle norske verdiene fortsatt en levende del av vår kultur, eller beveger vi oss mot et verdiløst samfunn?

 

Norges Verdigrunnlag

Norge har lenge vært kjent for sine sterke sosiale og kulturelle verdier. Disse inkluderer likhet, fellesskap, tillit, og en dyp respekt for naturen. Disse verdiene har formet alt fra velferdsstaten til Norges internasjonale politikk. Men i en verden i rask endring, hvor står disse verdiene nå?

 

Globaliseringens Påvirkning

Globaliseringen har brakt med seg nye ideer, kulturer og livsstiler til Norge.  Er de norske verdiene er robuste nok til å overleve i møtet med høy innvandring  og en globalisert medievirkelighet?

 

Digitalisering og Verdier

Digitaliseringen har transformert måten vi kommuniserer og samhandler på.  Hvordan påvirker dette samfunnets verdigrunnlag?

 

Et postkristent samfunn, posthumant samfunn?

Det er klart at de tradisjonelle norske verdiene står overfor utfordringer i møte med moderne realiteter. Svaret på dette spørsmålet vil avhenge av hvordan vi som samfunn velger å navigere mellom å bevare våre tradisjoner og tilpasse oss nye globale realiteter.

 

 

 

 

 

Gode poenger som innbyr til refleksjon.
«Norske verdier» endrer seg raskere enn noen gang, noe til det bedre, noe til det værre.

De positive endringene er at vi nå kan gå foran og vise vei innen klima, naturforvaltning, internasjonal politikk o.l.
De negative endringene er konsekvensene av en hodeløs globaliseringspolitikk med tilhørende kriminalitet, mistenksomhet og større forskjell mellom fattig og rik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...