Gå til innhold

Hva er norske verdier? Har vi noen, eller er vi blitt et verdiløst samfunn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (2 timer siden):

Her er det mange som hadde godt av å se Harald Eias Sånn er Norge

Personlig ville jeg si at Tillit er den viktigste og mest erkenorske verdien vi har hatt gjennom tidene og den har vi fortsatt i dag. Janteloven er et totalt blindspor som er like unikt norsk som pinnekjøtt.

Denne serien skal jeg definitivt se alt av.

Jeg driver og ser den første episoden nå.  Det jeg umiddelbart reagerer på er at Harald framstiller det som at om andre kulturer har de samme verdiene som oss, så betyr det at det ikke er en norsk verdi.

Hvis kriteriet er at en etnisk verdi skal være unik for en kultur, så fins det ingen etnisiteter eller kulturer.

Det blir som å si at det ikke fins unike malerier, fordi alle består uansett av elementer som er brukt før og brukt av andre.  Elementer som streker, prikker, skygger og farger.

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Investigator224 skrev (10 minutter siden):

Denne serien skal jeg definitivt se alt av.

Jeg driver og ser den første episoden nå.  Det jeg umiddelbart reagerer på er at Harald framstiller det som at om andre kulturer har de samme verdiene som oss, så betyr det at det ikke er en norsk verdi.

Hvis kriteriet er at en etnisk verdi skal være unik for en kultur, så fins det ingen etnisiteter eller kulturer.

Det blir som å si at det ikke fins unike malerier, fordi alle består uansett av elementer som er brukt før og brukt av andre.  Elementer som streker, prikker, skygger og farger.

 

Blir det litt som SAS reklamen fra en stund tilbake? 🤔

  • Liker 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (På 20.12.2023 den 12:47 PM):

Personlig ville jeg si at Tillit er den viktigste og mest erkenorske verdien vi har hatt gjennom tidene og den har vi fortsatt i dag.

Tja, blant annet russisk propaganda og Russlands nyttige idioter i Norge er ferd med å endre dette. De er ikke mange nok enda, men de er høyrøstet, og fullstendig skamløst løgnaktige og hatske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilliten står høyt, og det setter jeg stor pris på.

Folk låser ikke dørene, bilene står med nøklene i. Jeg så for litt siden fotspor i snøen inn i løa og regnet med det var en av naboene som hadde vært å lånt noe verktøy. Vedkommende ringte meg litt senere og spurte om jeg kunne gå inn hos de og ta noe ut av fryseren og legge til tining siden de skulle jobbe lenger enn planlagt. Samtidig ble det nevnt at de hadde lånt noe pirk av meg. Og sånn går det begge veger.

Noe annet er også at naboer er hjelpsomme gir av seg selv. Om jeg trenger hjelp til noe er det bare å ringe så kommer de over så fort de er ledige. Det er både viktig og fint å hjelpe og bry seg om hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Valmeth skrev (51 minutter siden):

Tilliten står høyt, og det setter jeg stor pris på.

Folk låser ikke dørene, bilene står med nøklene i. Jeg så for litt siden fotspor i snøen inn i løa og regnet med det var en av naboene som hadde vært å lånt noe verktøy. Vedkommende ringte meg litt senere og spurte om jeg kunne gå inn hos de og ta noe ut av fryseren og legge til tining siden de skulle jobbe lenger enn planlagt. Samtidig ble det nevnt at de hadde lånt noe pirk av meg. Og sånn går det begge veger.

Noe annet er også at naboer er hjelpsomme gir av seg selv. Om jeg trenger hjelp til noe er det bare å ringe så kommer de over så fort de er ledige. Det er både viktig og fint å hjelpe og bry seg om hverandre.

Dessverre er den gjensidige tilliten i Norge under press, særlig i tettbefolkede områder.
I mitt nabolag er vi heldigvis fortsatt på hyggelig hils med naboene, men dørene låses og alarmene settes på så snart mørket faller på.  Kaffebesøk hos naboene er det slutt med.
Hos mine bekjente i en større by, hilser man ikke engang på de som bor i samme oppgang.
Problemer rundt kriminalitet og ghettofisering er dagligdagse temaer.
Hvis man prøver på en vennlig kommentar på bussen, blir folk skremte , flytter på seg eller ser en annen vei.

En trist utvikling, opparbeidet over lang tid…..

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 20.12.2023 at 12:47 PM, shockorshot said:

Her er det mange som hadde godt av å se Harald Eias Sånn er Norge

Personlig ville jeg si at Tillit er den viktigste og mest erkenorske verdien vi har hatt gjennom tidene og den har vi fortsatt i dag

Enig. Men denne tilliten for meg er så godt som borte. Det har diverse politikere sørget for. Det er kameraderi og korrupsjon over en lav sko. Og nordmenn er for tjukke i hue til å inne sannheten, nemlig at de nyrike tok over. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12.12.2023 at 10:22 PM, Investigator224 said:

Norske Verdier: Ekte Substans eller Overfladisk Fasade?

I en tid hvor globalisering og teknologisk utvikling endrer samfunn raskt, står Norge overfor et kritisk spørsmål: Er de tradisjonelle norske verdiene fortsatt en levende del av vår kultur, eller beveger vi oss mot et verdiløst samfunn?

 

Norges Verdigrunnlag

Norge har lenge vært kjent for sine sterke sosiale og kulturelle verdier. Disse inkluderer likhet, fellesskap, tillit, og en dyp respekt for naturen. Disse verdiene har formet alt fra velferdsstaten til Norges internasjonale politikk. Men i en verden i rask endring, hvor står disse verdiene nå?

 

 

 

 

 

 

Dette har jeg aldri opplevd som verdier vi har hatt eller brukt, og jeg er født på 80-tallet.

Men naiviteten til politikerne er som den er enda. Janteloven lever i beste velgående enda dessverre, men jeg ser den kommer til å dø ut med denne generasjonen.

Det er også ekstremt mye globalt som også må angå Norge i større grad. Teknologi fra andre land er et pluss, men det har så klart negative sider med seg også.

På 60-tallet tror jeg samtlige politikere hadde satt ned foten for så ekstrem innvandring vi har hatt de siste 20-30 årene.

Jeg tror også mye av ryggraden til politikere har forsvunnet med årene. De lever nå i egne bobler hvor de tror de er som amerikanske presidenter og har glemt at de jobber FOR folket på ALLE måter, ikke for seg selv eller hvordan andre land får påvirke styringen her. 

Dette landet har alltid vært lite, med i utgangspunktet ikke mye å slå i bordet med bortsett fra oljen vi fant men det er ikke nok til at vi ikke ser alt for mye til andre land eller trekker inn over oss alt for lange påvirkninger fra andre land.

 

Til slutt vil jeg bare si at det er enklere å være utlending i et annet land, enn å fikse problemene i sitt eget.

Endret av opensky
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
opensky skrev (1 time siden):

Til slutt vil jeg bare si at det er enklere å være utlending i et annet land, enn å fikse problemene i sitt eget.

Gode poenger @opensky.  Ressursterke folk flytter til Sveits i hopetall.  Når vi har politikere som setter antinasjonalisme og egen selvrealisering først, så blir resultatet som i Sverige.  Ghettoer, fattigdom og væpnede opprør,  brannbiler og sykebiler som blir skutt på.

Jeg er ikke imot innvandring, men når vi ikke har noe felles mål med samfunnet vårt lenger, så blir Norge til et område folk bor på og ikke en nasjon.

Om man har stor innvandring  så vil det bli vanskelig å assimilere eller integrere og dermed beholde fellesskapsfølelsen.  Det er lettere å assimilere og integrere enkelte folkegrupper enn andre.

En OOT kommentar:  De fleste jeg kjenner snakker høyt om at de er forbannet på at politikerne forandrer for lite og for sakte.  Jeg mener at særlig JGS har forandret for mye for fort.  Dette er et mareritt for bedrifter.  En av ressursene vi har hatt her i Norge er forutsigbarhet for bedrifter og bedriftseiere.  De kan stole på at det ikke blir skatteøkninger på flerfoldige prosent på få år.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (46 minutter siden):

Nei. Det er en *liten* gruppe mennesker som setter egen formue foran alt annet. 

Du kan så si, men hva er du villig til å ofre for det norske fellesskapet?  Har du noen felleskapsfølelse?

Jeg vet ikke hva du jobber med, (men la oss anta at du er ettertraktet arbeidskraft) og si at kronekursen i forhold til f.eks Euro blir 20-30 kroner for en euro og lønningene i kroner forblir det samme som de er i dag.  Vil du ha nok loyalitet og fellesskapsfølelse til å bli i Norge?

Endret av Investigator224
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...