Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag om nye førerkortklasser: B kan bli til B1 og B


zanta

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Neffi skrev (4 minutter siden):

Har du noen gode forslag så kom gjerne med de :yes:

Mener det skal være farligere å oppholde seg hjemme enn på veien ifølge ulykker-statistikk.

Jeg har liten til ingen ekspertise på dette, men jeg mener tankegangen bør være å se på hva som fører til ulykker og finne måter å forhindre det på. Så kan det godt hende at tunge biler ført av unge folk fører til massivt med ulykker, da skal jeg legge meg paddeflat. 

I Norge er det særdeles trygt på veien, jeg tror det er summen av alle forhold. Hvis det skal bli enda tryggere, er vi snart nær grensen der vi må eliminere folks mulighet til å gjøre feil i trafikken. 

 

 

 

Lenke til kommentar

strengere for øvelsekjøring? (side 40)

Sitat

Holders of a driving licence marked with the Union code 98.02 who have not reached the age of 18 years shall only drive when accompanied by a person who meets the following conditions:

(a) has a minimum age of 25 years; (b) holds a driving licence of the relevant category issued more than five years ago;

(c) has not been subject to a driving disqualification over the last five years;

(d) has not been subject to a decision in the field of criminal law resulting from a road-traffic related offence;

dvs. har ledsager fått en trafikkbot (punkt d) kan h*n ikke drive øvelsekjøring?

Lenke til kommentar
  • zanta endret tittelen til Nye førerkortklasser på gang, B blir til B1 og B (endret tittel fra B og B+)

Om målet er sikkerhet kan man heller vedta å forbedre veistandarden. Minst to felt hver vei, gatelys og midtdeler.

Hva er tanken bak å forby bilkjøring om natten? Min første jobb var som nattevakt på en bensinstasjon. Virker mer som resultat av en brainstorming for å finne på restriksjoner, enn et sikkerhetstiltak. Unge mennesker har bedre nattesyn enn eldre.

Hvordan vil det virke i nord-Norge? Forbudt å kjøre hele vinteren, og lovlig hele døgnet om sommeren? Styrt av klokken uansett vær og føre?

Så må folk råkjøre for å rekke hjem før det blir forbudt, eller campe i veikanten til neste morgen.

Vektbegrensning er dumt. Varebiler er ikke de bilene som brukes til råkjøring.

Å oppfylle Nullvisjonen ved å innføre urimelige begrensninger er neppe verdt det. Invester heller i tryggere veier. Det gir også økt livskvalitet, lønnsomhet og frihet på alle måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"trafikksikkerhet og alder" diskuteres åpenbart heftig innen EU (mht. vekt, hastighet etc)

et finsk "liberalt" forslag blir latterliggjort av "European Transport Safety Council)

Sitat

Before the idea was scrapped in 2020 because it was illegal under current EU law, the Finnish government had announced plans to allow children as young as 15 to drive cars of up to 1500kg as long as they were fitted with a speed limiter set at 60 km/h.  The new EU rules would allow Finland and any other Member State to go ahead with a ‘cars for kids’ programme, albeit with a lower speed limit and a slightly higher minimum age.  Bizarrely the new EU rules would allow an even higher weight limit of 2500kg, potentially enabling 16-year-olds to drive a Mercedes G Class SUV to school, as long as it was speed-limited to 45 km/h.

heia Finland :D

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 timer siden):

Liten endring? Det er jo dypt problematisk at biler har gått fra å veie 1,3 tonn til 1,5 tonn i snitt, og enda verre blir det fordi det er et race to the bottom for sikkerhet.

Jeg ser faktisk ingen forskjell på det som har skjedd i USA og det som skjer i Europa nå. Det har blitt normen å kjøpe blautfeite full-size SUVer her i Europa også, noe som er tydelig illustrert i grafen.

Registration-of-ICCT-European-Vehicle-Ma

Med elbilene sitt inntog så kommer dette bare til å bli verre med mindre noen slår inn bremsen.

Du skriver en tekst, henviser til USA, og bruker begrepet "full size SUV" og påstår det samme er tilfellet her hjemme, og avslutter med denne grafen som "bevis".

Men dette er bare tull. Sannheten er at selv om kjøretøystypen SUV er blitt populær også her hjemme, og store biler finnes, er det ikke disse som utgjør brorparten av SUV'ene som selges i Europa. Faktisk er ingen av soppselgerene på denne lista i kategorien du påstår. Og av disse vil jeg uten å ha sjekket tro at kun de med batteri er tyngre enn 1800 kr.

Screenshot_20231105_163224_com.microsoft.emmx_edit_43614307426156.thumb.jpg.4101496319e8a8a7eabe18f5d4c5eb9b.jpg

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
  • zanta endret tittelen til Forslag om nye førerkortklasser: B kan bli til B1 og B
Serpentbane skrev (46 minutter siden):

Du skriver en tekst, henviser til USA, og bruker begrepet "full size SUV" og påstår det samme er tilfellet her hjemme, og avslutter med denne grafen som "bevis".

Men dette er bare tull. Sannheten er at selv om kjøretøystypen SUV er blitt populær også her hjemme, og store biler finnes, er det ikke disse som utgjør brorparten av SUV'ene som selges i Europa. Faktisk er ingen av soppselgerene på denne lista i kategorien du påstår. Og av disse vil jeg uten å ha sjekket tro at kun de med batteri er tyngre enn 1800 kr.

Jeg sa vi var på den samme trenden, og segment-popularitet er delvis årsak til denne trenden. Hva er det som er så vanskelig med å tolke en graf som peker oppover?

Lenke til kommentar

Er faktisk noe forenkling her:

 

the removal of the requirement to hold a licence of category C or D to obtain a
licence of category CE or DE;

the removal of the optional nature of the former equivalence established under
point c) of the former Article 6(4);

 the right to drive vehicles in category D1E for holders of licences of category
D1 and C1E or D1 and CE;
 

Lenke til kommentar

er litt nysgjerrig på denne som står i Direktivet

Sitat

For driving on their territory, Member States may grant the following equivalences:

(a) powered tricycles under a licence for category B, for powered tricycles with a power exceeding 15 kW provided that the holder of the licence for category B is at least 21 years old;

(b) category A1 motorcycles under a licence for category B.

altså punkt (b) at land kan velge å la klasse B også gir rett til å føre A1 (lett motorsykkel)

er dette noe som allerede fins i nåværende direktiv og Norge allerede har sagt nei å innføre? (mener å huske det var en stor tråd her på forumet for lenge siden som diskuterte et eller annet rundt dette, men finner den ikke)

eller er dette et helt nytt punkt, som vi kan se frem til evt. vil bli innført her på berget hvis rette myndighet åpner for det?

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
kremt skrev (4 minutter siden):

Jeg kan aldri tenke meg at de kommer til å gj 1-2 millioner mennesker rett til å plutselig føre lett motorsykkel sånn uten videre. Så godt kjenner jeg dette landet. Hvis jeg skal gjette så vil de innføre de "dårlige" punktene fra EU og utelate de "gode". 

Selvsagt, Vegvesenet og kjøreskolene har åpenbart felles interesser, leste at Sverige muligens ville forenkle reglene for og redusere kostnadene, det begynner og bli veldig dyrt for alle førerkort, på lastebil er det begynt og bli ekstremt dyrt og dette skaper en stor mangel på sjåfører.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, agvg said:

dette skaper en stor mangel på sjåfører.

Guess what. Polen har ikke så mange regler. Det er løsningen. Nordmenn skal bli arbeidsledige mens polakker skal kjøre alt her i landet. Hvis det virkelig hadde vært mangel på sjåfører ville man sett dette på lønningene som tilbys, de ville gått opp. Kraftig. Men dette har ikke skjedd. Da er det ingen reell mangel. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...