Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag om nye førerkortklasser: B kan bli til B1 og B


zanta

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (På 6.11.2023 den 18.18):

jau, det opphørte vel førsten av '80 åra.

men frem til rundt 1975 fikk vel de som tok lappen, også automatisk rett til tung motorsykkel?

Ja, og en del av forklaringen på at det tidligere var mange flere MC-ulykker.  Å sette seg på en tung MC uten noen opplæring er ekstremt risikofylt.   Ja, gamlegutta som overlevde fikk etterhvert nødvendig trening, men det så ikke pent ut på statistikken.  Ser fortsatt ikke pent ut på statistikken når noen av disse setter seg på tung MC etter å ikke ha kjørt på 30 år... MC er ferdighetsbasert.

Tok ny A opplæring i 2009 og da hadde jeg vel kjørt bil sikkert 800K km hvorav en god del i Oslo, men likevel lærte jeg veldig mye nytt (grunnleggende kjøreferdigheter i kjøregård, plassering, gjøre seg synlig, håndtere lydnivå og inntrykk, unnamanøver, bakkestart, nødbrems med en hånd etc) hver time.   Og noen uvaner ble lagt bort.

Unnamanøver fikk jeg bruk for et par uker etter at lappen ble tatt - kjørte 80-sone langs kysten.  En bil brøt vikeplikten og kjørte ut fra utsikts-lomme rett foran, samtidig som det kom biler i mot.  Takket være terpingen på unnamanøver så gikk det "på håret" forbi på midtstripen.  Rart hva man rekker tenke, kalkulerte også med maks oppbremsing, men kom til at det ikke var nok bremsestrekning til å unngå kræsj.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...