Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag om nye førerkortklasser: B kan bli til B1 og B


zanta

Anbefalte innlegg

RJohannesen skrev (6 minutter siden):

Det er jo liten endring i grafen da. Inkluderer man at en del av merkene selger mer elbiler med kanskje 100kg ekstra vekt, samt at det er kommet mye ekstra sikkerhetsutstyr de siste 20+ årene så er det lite endring.

 

Hvis grafen er basert på personbiler klasse B så vil den heller ikke fange opp endringene slik som i USA hvor folk kjøper store lastebilregistrerte SUVer og pickuper fordi de blir billige pga lavere utslippsavgifter, og lave drivstoffavgifter gjør de billige å kjøre.

Liten endring? Det er jo dypt problematisk at biler har gått fra å veie 1,3 tonn til 1,5 tonn i snitt, og enda verre blir det fordi det er et race to the bottom for sikkerhet.

Jeg ser faktisk ingen forskjell på det som har skjedd i USA og det som skjer i Europa nå. Det har blitt normen å kjøpe blautfeite full-size SUVer her i Europa også, noe som er tydelig illustrert i grafen.

Registration-of-ICCT-European-Vehicle-Ma

Med elbilene sitt inntog så kommer dette bare til å bli verre med mindre noen slår inn bremsen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neffi skrev (18 minutter siden):

Grei byttehandel i motsetning til alternativet! Hurra for de som sparer livet, deres familier og næringslivet som får levende kompetanse fremfor død.

hvor mange av de ungdommene som har mistet livet i trafikken har ført bil på over 1800 kg.?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Opsat500 said:

Det er riktig, men det er en grunn til at Transporter eksisterer. Det er fordi Caddy er for liten til veldig mye.

Jeg er ikke uenig, men det er lite tja her.
Kravet for å få ut papirlappen for person eller godstransport mot vederlag er i praksis de samme som for å få B+: Førerkortet må være 2 år gammelt. 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (Akkurat nå):

Gravemaskiner er vel aldri involver i alvorlige ulykker på offentlig vei?

Poenget er jo å gjøre noe med overrepresentasjon av ungemennesker i alvorlige ulykker.

50+ er ikke et problem.

Ungen uerfarne sjåfører er overrepresentert i alvorlige ulykker, spesielt om man tar inn faktoren med antall kjørte km pr år. 


Det er også ofte mange unge mennesker i samme bil, noe man vet har en uheldig effekt når det kommer til fart og fokus.

Det er flott at noe gjøres. 
 

Mine tanker om tiltak som kunne vart de første X månene som sjåfør;

1. Ikke lov å kjøre om natten.

2. Ikke lov med berusede passasjerer.

 

Kanskje du skulle lest mitt andre innlegg først, (2 innlegg over ditt) hvor det dokumenteres  statistisk at menn over 50 er et problem når det kommer til dødsulykker. Det betyr ikke at det også er problemer med unge uerfarne sjåfører. Jeg bare syns det er rart å sette søkelys på kun en gruppe. Men jeg har ikke noe imot at det gjøres altså. Det er tross alt verre å miste en gutt på 18 enn en mann på 70, hvis man skal tenke samfunnsøkonomisk på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, zanta said:

Hva med en annen variant: Man kan ta førerkort for B når man er 16 eller 17 år, og får automatisk B+ etter 2 år?

En bakdel med det er at samfunnet blir langt mer bilorientert, noe som er uheldig på veldig mange måter. 


Man kunne sagt erfaring fra mopper/mc teller inn i erfaringsgrunnlaget til B+. Fikk du mopedlappen når du var 16, så kan du få B+ bår du er 18

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

... full-size SUVer her i Europa også, noe som er tydelig illustrert i grafen.

Hva er definisjonen for SUV i denne grafen? Dekker den "SUVer" som Volvo XC40, Opel Mokka, Peugeot 2008, Ford Kuga, VW T-Roc og andre i samme størrelsen, som IMO er mer som en litt høyere småbil enn en SUV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (2 minutter siden):

Hva med en annen variant: Man kan ta førerkort for B når man er 16 eller 17 år, og får automatisk B+ etter 2 år?

Jeg har jo vært 16 med trimma moped selv, og ser jo hvordan mye av ungdommen med lettsykler og moped kjører, så er personlig glad for at de færreste av de kjører rundt i en drapsmaskin på ett tonn++. Selv når en er 18 og fersk med førerkortet i hånden har en ikke utviklet tilstrekkelig evne til risikovurdering og det foregår mye tøffing i trafikken, selv om det selvfølgelig ikke er eksklusivt for ungdommen er de relativt overrepresentert på denne oppførselen.

Det nevnt var mitt ublide møte i trafikken som endret livet mitt for alltid med ei middelaldrende dame i en stor Volvo SUV som var mer opptatt med å trykke på mobilen enn å passe på at hun selv lå i rett kjørefil rundt en sving 🙃.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (17 minutter siden):

Gravemaskiner er vel aldri involver i alvorlige ulykker på offentlig vei?

Poenget er jo å gjøre noe med overrepresentasjon av ungemennesker i alvorlige ulykker.

50+ er ikke et problem.

Ungen uerfarne sjåfører er overrepresentert i alvorlige ulykker, spesielt om man tar inn faktoren med antall kjørte km pr år. 


Det er også ofte mange unge mennesker i samme bil, noe man vet har en uheldig effekt når det kommer til fart og fokus.

Det er flott at noe gjøres. 
 

Mine tanker om tiltak som kunne vart de første X månene som sjåfør;

1. Ikke lov å kjøre om natten.

2. Ikke lov med berusede passasjerer.

 

Jeg mente traktor men det er klart mindre ulykker.

Lenke til kommentar
Opsat500 skrev (3 minutter siden):

Jeg ville tro at motoreffekt var et større problem og at en effektbegrensning på f.eks maks 100 hk pr. tonn ville vært bedre.

Da vet jeg hva vi gjør! Vi bretter deg og stapper deg i en konvolutt, så sender vi deg til EU parlamentet. Så gjentar du det du skrev her når du kommer frem. :new_woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (6 minutter siden):

Jeg vet at jeg personlig ville følt meg tryggere om sønnen kjørte en Volvo c40 enn en Lotus Elise.

Noen som vet hvorfor vekten på bilen regnes som problemet?

Om det var kun for å begrense økningen i vekt så ville vel avgifter på vekt gitt mer mening?

Det handler ikke om å beskytte individet som kjører, men å beskytte andre i trafikken, og der har vekt en stor betydning.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (15 minutter siden):

Det handler ikke om å beskytte individet som kjører, men å beskytte andre i trafikken, og der har vekt en stor betydning.

Sånne forslag som dette er egentlig tullete. Man sier vel egentlig, at de folka der kommer til å krasje mye, så da får vi sørge for at krasjene de forsårsaker gjør minst mulig skade. 

Er det ikke bedre å finne løsninger som unngår krasjene i utgangspunktet? 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (15 minutter siden):

Det handler ikke om å beskytte individet som kjører, men å beskytte andre i trafikken, og der har vekt en stor betydning.

Gitt samme hastighet og at personene du nå møter ikke har blitt nedskalert til en lavere vektklasse også?

Samt at dem som da har lov til å kjøre større kjøretøy vil påføre større skade på dem med de mindre.

Lenke til kommentar

jeg har funnet det omtalte EU direktivet.

132 sider med byråkrati prat, så trengs tid/tålmodighet å pløye gjennom for interesserte.

https://transport.ec.europa.eu/system/files/2023-03/COM_2023_127.pdf

blant annet snublet over (side 33) at medlemsland kan åpne for at  klasse B også inkludere lett motorsykkel A1

 

Sitat

 (f) licences  issued for category A2 shall also be valid for category A1

(g) licences issued for categories A, B, C or D shall be valid for categories A1, A2, B1, C1, or D1 respectively

For driving on their territory, Member States may grant the following equivalences:

(a) powered tricycles under a licence for category B, for powered tricycles with a power exceeding 15 kW provided that the holder of the licence for category B is at least 21 years old;

(b) category A1 motorcycles under a licence for category B.

hva velger Norge mht. dette mon tro?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...