Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forslag om nye førerkortklasser: B kan bli til B1 og B


zanta

Anbefalte innlegg

Hvis dette går igjennom, må man være over 21 år, og hatt B i minst 2 år, for å få B+, som gir førerretten for bil over 1800 kg. Litt som for tohjulinger, som har 4 klasser (AM, A1, A2 og A).

Edit: Første tittel brukte klassene B og B+, som artikkelen det lenkes til oppgir. Korrigert til B1 og B.

Endret av zanta
Ny info om klassebenevnelser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

…Men om han slenger seg i en 10 tonns traktor er det greit..

Med B er det ikke greit med 10 tonn traktor: 

Traktor: Du kan kjøre traktor med en tillatt totalvekt på maks 3 500 kg. Hvis du trekker en tilhenger, må traktoren kunne kjøre maks 40 km/t. Førerrett for traktor gjelder kun i Norge.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er bra dem prøver å øke sikkerheten på veiene, men jeg ser ikke helt for meg at bilers vekt er det store problemet, spesielt nå med elbiler.

Sannsynlig er vel sikrere biler tyngre?

Burde heller vært et krav om vekt i forhold til ytelse, eller krav om en begrensning i ytelse på biler (plombering slik som på motorsykkel)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Formålet her er nok å bremse denne trenden der alle biler blir til svære beist, slik som har skjedd i USA de siste 20 årene.

Jeg er prinsipielt uenig i å bruke 21 år som ny myndighetsalder, og hadde heller støttet at må ha innehavet førerkortet i f.eks. 2 år, uavhengig av alder. Resultatet blir omtrent det samme uansett, men bryter ikke med et vesentlig prinsipp.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Formålet her er nok å bremse denne trenden der alle biler blir til svære beist, slik som har skjedd i USA de siste 20 årene.

Jeg er prinsipielt uenig i å bruke 21 år som ny myndighetsalder, og hadde heller støttet at må ha innehavet førerkortet i f.eks. 2 år.

Ja erfaring over alder, absolutt! 

Lenke til kommentar
leticia skrev (6 minutter siden):

Dødsulykker i trafikken her i Norge er det mann 50+ som er i flertall. Kanskje vi skulle satt begrensninger i den gruppa

Tja...

 

Sitat

Ulykkesrisikoen er størst i de første seks månedene ungdom har førerkort. Deretter synker risikoen betraktelig. For aldersgruppen 18 til 24 år blir den likevel liggende på et nivå som er langt høyere i forhold til andre aldersgrupper.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

virker som lite gjennomtenkt forslag,

Sitat

Ifølge databasen til Opplysningsrådet for Veitrafikken, vil de under 21 år kun ha mulighet til å kjøre 139 av 517 elbiler som er registrert hos dem.

Det er batteriene som gjør elbilene så tunge

Sitat

De yngste sjåførene vil heller ikke kunne kjøre en del varebiler.

 

det siste vil jo i praksis medføre yrkesforbud hvis noen under 21 år har sjåfør-jobb.

Jeg vet ikke hvor utbredt det er med (fossil og el) personbiler/varebiler over 1800 kg. men en slik ny forskrift vil vel lage endel problemer både for næringslivet og for bilholdet i familier?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Formålet her er nok å bremse denne trenden der alle biler blir til svære beist, slik som har skjedd i USA de siste 20 årene.

Jeg er prinsipielt uenig i å bruke 21 år som ny myndighetsalder, og hadde heller støttet at må ha innehavet førerkortet i f.eks. 2 år, uavhengig av alder. Resultatet blir omtrent det samme uansett, men bryter ikke med et vesentlig prinsipp.

Det er ingenting som tyder på at der skjer i Europa. Disse store beistbilene eksiterer knapt i Europa. Og europeiske bilprodusenter lager ikke store biler. Maxitaxi og varebil er vel det eneste.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Salvesen. said:

Men det er absurd at en skal få føre stor gravemaskin men bare liten bil. Det er poenget 

MEF_jukselapp_for_vei_maskinfører_2017.jpg

Nei, du får ikke kjøre stor gravemaskin på veien men kun liten bil.
Med B- kommer du til å være begrenset till 1800kg for å flytte den på vei, og må ta BE eller T for å kjøre større maskiner på veii.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...